Sobex

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Sobex

Bericht door ovni »

Small Open Baffle EXperiment

Na al dat geklus aan en in het huis wordt het tijd om weer eens wat voor mezelf te maken ...
Het eerste plan kan niet meer vanwege een te grote faceplate en dus maar een nieuw ontwerp.

Helemaal actief
te maken uit 1 plaat hout (244x122)
Bezetting: SS 7000 - SS 15m - 2xSLS315
Dan moet het dus een OB'tje worden

Na wat stoeien met Edge vervolgens een ontwerpje in Sketchup gemaakt.

Oh ja, er komt een kwartplaatje 12mm MDF bij, voor het maken van de mallen.

Verder zeg ik niets .... dit wordt een foto verslagje. Bij elke foto zonodig een kleine omschrijving.

Vandaag het maken van de mal.

Edit 26-9-2012, aanpassen van de mal
Bijlagen
Het uitzetten van de bogen
Het uitzetten van de bogen
Zonder beschermkapje zagen zodat tegen het lijntje aangezaagd wordt
Zonder beschermkapje zagen zodat tegen het lijntje aangezaagd wordt
Eventuele ribbeltjes ed weg schuren, de hoofdmal wordt gekopieerd naar een extra hulpmal.
Eventuele ribbeltjes ed weg schuren, de hoofdmal wordt gekopieerd naar een extra hulpmal.
Maken van de hulpmal
Maken van de hulpmal
Hulpmal terug gezet op de andere kant van de hoofdmal
Hulpmal terug gezet op de andere kant van de hoofdmal
De uiteindelijke hoofdmal, alleen de centreer punten moeten nog geboord worden
De uiteindelijke hoofdmal, alleen de centreer punten moeten nog geboord worden
De hulpmal wordt over het verlengde stuk gelegd.
De hulpmal wordt over het verlengde stuk gelegd.
Het haaks afgefreesd oude topje wordt al hulpmal ingezet. Hier moet geschroefd worden omdat de bovenfrees er anders niet bij kan.
Het haaks afgefreesd oude topje wordt al hulpmal ingezet. Hier moet geschroefd worden omdat de bovenfrees er anders niet bij kan.
De nieuwe, 5 cm verhoogde top. De lijmnaad is van epoxy.
De nieuwe, 5 cm verhoogde top. De lijmnaad is van epoxy.
De MkII mal!<br />Hoezo experimenteel project ;-)
De MkII mal!
Hoezo experimenteel project ;-)
Laatst gewijzigd door ovni op wo 31 okt 2012, 19:35, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Sobex

Bericht door ovni »

Het overzetten van de mal op de eind platen.
Alle voorbereidingen tot het lijmen.
Bijlagen
Eerst eens een afvinklijstje gemaakt om geen fouten te maken.
Eerst eens een afvinklijstje gemaakt om geen fouten te maken.
alle basis platen worden frees klaar gemaakt. Door het bij zagen hoeft de frees niet door een hele dikke laag.
alle basis platen worden frees klaar gemaakt. Door het bij zagen hoeft de frees niet door een hele dikke laag.
Met wat hulp stukjes de platen exact haaks zetten
Met wat hulp stukjes de platen exact haaks zetten
De centreer punten voor de cirkels waar de units in komen haaks boren wil niet uit de hand. Daarom met een verdraaide kolom.
De centreer punten voor de cirkels waar de units in komen haaks boren wil niet uit de hand. Daarom met een verdraaide kolom.
Een nieuwe frees, extra lang zodat platen tot 25mm in één keer kunnen worden gefreesd.
Een nieuwe frees, extra lang zodat platen tot 25mm in één keer kunnen worden gefreesd.
appeltje eitje ....
appeltje eitje ....
Om verschuiven tijdens het lijmen te voorkomen worden er houten borgpennen op maat gebruikt. Hier het voorboren.
Om verschuiven tijdens het lijmen te voorkomen worden er houten borgpennen op maat gebruikt. Hier het voorboren.
Met de Innie-Minnie frees wordt de mal aangepast voor de ruimte  achter de midden-toner
Met de Innie-Minnie frees wordt de mal aangepast voor de ruimte achter de midden-toner
Doordat ik de centreer gaten per abuis met 4mm -gewone frees-  ipv 3mm - kleine frees- heb geboord ontstaat er wat herstelwerk aan de mal. Butsen schuur je weg ... maar gaten moet je vullen en opnieuw schuren.
Doordat ik de centreer gaten per abuis met 4mm -gewone frees- ipv 3mm - kleine frees- heb geboord ontstaat er wat herstelwerk aan de mal. Butsen schuur je weg ... maar gaten moet je vullen en opnieuw schuren.
Ook hier wordt de mal eerst grof gevolgd via de decoupeer. Heeft de bovenfrees minder moeite
Ook hier wordt de mal eerst grof gevolgd via de decoupeer. Heeft de bovenfrees minder moeite
Als een MDF mal 2x wordt gebruikt is er al hoogte verschil door het indrukken van het lagerwieltje. De multiplex plaat gaat daarom straks als mal dienen.
Als een MDF mal 2x wordt gebruikt is er al hoogte verschil door het indrukken van het lagerwieltje. De multiplex plaat gaat daarom straks als mal dienen.
Slechts 1 kant van de mal wordt gebruikt voor het Mid-gat. Hierdoor wordt eea symetrisch. De goede waarnemer ziet dat de lijnen nergens stil staan, Eeltsjebeas zou trots zijn op mij.
Slechts 1 kant van de mal wordt gebruikt voor het Mid-gat. Hierdoor wordt eea symetrisch. De goede waarnemer ziet dat de lijnen nergens stil staan, Eeltsjebeas zou trots zijn op mij.
De oude mal wordt nu gebruikt om de maat van de cirkels te checken.
De oude mal wordt nu gebruikt om de maat van de cirkels te checken.
De cirkelfreesplaat van Harm blijkt zeer stabiel. Het op de mm afstellen is wel wat extra werk, maar een ingebouwde fijn afstelling kan via de testmal worden omzeild.
De cirkelfreesplaat van Harm blijkt zeer stabiel. Het op de mm afstellen is wel wat extra werk, maar een ingebouwde fijn afstelling kan via de testmal worden omzeild.
Er wordt niet dwars door de plaat heen gefreesd. De laatste fineerlaag wordt doorgesneden en de volgfrees maakt e.e.a. weer glad.
Er wordt niet dwars door de plaat heen gefreesd. De laatste fineerlaag wordt doorgesneden en de volgfrees maakt e.e.a. weer glad.
Laatst gewijzigd door ovni op wo 31 okt 2012, 19:38, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Sobex

Bericht door ovni »

Zo, de herfstvakantie* is begonnen. Nu maar hopen dat het droog blijft want er moet nog een hoop gefreesd worden.

Deze derde serie start special voor Weidok :mrgreen: met het onderwerp;

Interne bekabeling in een open baffle aanbrengen.

&

Het standaard freeswerk

De plaat waarin gefreesd wordt, komt straks midden in te zitten zodat er diepte genoeg blijft voor de montage schroeven van de units. De tegen liggende plaat is al op maat gefreesd aan de binnenkant, de volg/kant frees zou anders de bekabeling verwoesten. (of, nog veel erger, de bekabeling mijn freesje). Daar zijn geen foto's van. Er zijn ook geen foto's van het aanbrengen van de ruimte voor de connectoren met vleugel boor.

* De datum van deze post is 20-10-12.
Bijlagen
Nadat een 8 bij 6.5 mm groef is gemaakt wordt de vier aderige kabel gesplits naar de units. Een 3 bij 4 mm gootje is dan ruim genoeg
Nadat een 8 bij 6.5 mm groef is gemaakt wordt de vier aderige kabel gesplits naar de units. Een 3 bij 4 mm gootje is dan ruim genoeg
Hier een overzicht van de goten. De smalle gootjes zijn uit de losse hand gefreesd.
Hier een overzicht van de goten. De smalle gootjes zijn uit de losse hand gefreesd.
Nadat de kabel op lengte is gestript wordt ze in een bedje van lijm gelegd.
Nadat de kabel op lengte is gestript wordt ze in een bedje van lijm gelegd.
Hier is goed te zien hoe weinig ruimte er is doordat op het laatste moment de unit posities zijn veranderd. Het ronde gat is de plek voor de connector.
Hier is goed te zien hoe weinig ruimte er is doordat op het laatste moment de unit posities zijn veranderd. Het ronde gat is de plek voor de connector.
De eerste platen worden gelijmd. Duidelijk te zien dat de 2e plaat alleen de grove vorm van de bafle heeft
De eerste platen worden gelijmd. Duidelijk te zien dat de 2e plaat alleen de grove vorm van de bafle heeft
Voor de leuk, een lijmklemmen foto.<br />Kan maar één plank per dag doen, dit zijn bijna al mijn klemmen
Voor de leuk, een lijmklemmen foto.
Kan maar één plank per dag doen, dit zijn bijna al mijn klemmen
We zijn al op het punt waar de uiteindelijke units komen. We starten met de tweeter.
We zijn al op het punt waar de uiteindelijke units komen. We starten met de tweeter.
De vilt laag onder mijn cirkel hulpstuk wil nogal eens schilfers oppakken. Dit geeft minieme hoogte verschillen. Regelmatig controleren dus.
De vilt laag onder mijn cirkel hulpstuk wil nogal eens schilfers oppakken. Dit geeft minieme hoogte verschillen. Regelmatig controleren dus.
Poes doet haar inspectie ronde.
Poes doet haar inspectie ronde.
Het middenstuk is bij beide kanten nu klaar
Het middenstuk is bij beide kanten nu klaar
We kunnen de achterzijde verlijmen.
We kunnen de achterzijde verlijmen.
Tijd om de voorplaat te voorzien van de unit inbouw maten. Uiteraard eerst maar een test case.
Tijd om de voorplaat te voorzien van de unit inbouw maten. Uiteraard eerst maar een test case.
Het afstellen van de diameter blijft lastig. Voor de hoogte heeft deze bovenfrees een mooi ingebouwd metertje.
Het afstellen van de diameter blijft lastig. Voor de hoogte heeft deze bovenfrees een mooi ingebouwd metertje.
249-100=149 mm. Officieel moet het 148 mm zijn, max afwijking 0,37 mm volgens de Denen. Mooi zo laten, lak kost ook ruimte.
249-100=149 mm. Officieel moet het 148 mm zijn, max afwijking 0,37 mm volgens de Denen. Mooi zo laten, lak kost ook ruimte.
Een home-brewed lijmkam. Zonder wil het niet
Een home-brewed lijmkam. Zonder wil het niet
De andere baffle krijgt zijn derde laag gelijmd. Staande de andere speaker met de ruwe front plaat.<br />Merk op dat de overtollige lijm nooit op de zijkant van de baffle kan lopen omdat de ruwe versie onder ligt. Dit zou zonder twijfel leiden tot kopieer fouten!
De andere baffle krijgt zijn derde laag gelijmd. Staande de andere speaker met de ruwe front plaat.
Merk op dat de overtollige lijm nooit op de zijkant van de baffle kan lopen omdat de ruwe versie onder ligt. Dit zou zonder twijfel leiden tot kopieer fouten!
een foutje wordt gewoon mee gekopieerd :-(  Voordat de front plaat ervoor komt, links op de foto, maar even een stukje kneedgum o.i.d. erin.
een foutje wordt gewoon mee gekopieerd :-( Voordat de front plaat ervoor komt, links op de foto, maar even een stukje kneedgum o.i.d. erin.
Ai, foutje .... eigen schuld natuurlijk; ik had het meterje voor de diepte instelling niet goed vast gezet. Verloop van 4 mm de diepte in.
Ai, foutje .... eigen schuld natuurlijk; ik had het meterje voor de diepte instelling niet goed vast gezet. Verloop van 4 mm de diepte in.
Na het afplakken de te diepe geul gevuld met epoxy plamuur.
Na het afplakken de te diepe geul gevuld met epoxy plamuur.
Dat laat zich prima frezen. Nadeel is wel dat dit geintje je een dag kost.
Dat laat zich prima frezen. Nadeel is wel dat dit geintje je een dag kost.
De frontplaten krijgen hun definitieve cirkels voor de units. Zaterdag kan het dus af gefreesd worden.
De frontplaten krijgen hun definitieve cirkels voor de units. Zaterdag kan het dus af gefreesd worden.
Ook de laatste plaat wordt volgens het beproefde concept gefreesd.
Ook de laatste plaat wordt volgens het beproefde concept gefreesd.
Laatst gewijzigd door ovni op zo 18 nov 2012, 16:46, 13 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Sobex

Bericht door ovni »

Het maken van de voetjes
&
het afronden van de baffle


We gaan productie draaien. Nog 2 dagen vakantie (en droog weer :D ).

Zit nog wel in mijn maag met de volgende 2 zaken;

1 - Afronding baffle, met de .5 incher of de 16 mm?

De halve inch frees is van JSO en veel stabieler dan de 16mm van CMT. Daarnaast blijft er op drie punten slechts 1,5 tot 2 mm speling bij gebruik van de 16mm, hoewel die natuurlijk de eerste 2 mm bijna niets weg haalt.

2 - De voetjes, moet er wel een stuk voor zoals in het sketchup plaatje, of alleen iets aan de achterkant?
Bijlagen
Het laatste malletje wordt gemaakt
Het laatste malletje wordt gemaakt
Even op maat maken
Even op maat maken
Elke voet wordt in één maal gelijmd. De middelste is van de mal getrokken en moet lijm vrij blijven.
Elke voet wordt in één maal gelijmd. De middelste is van de mal getrokken en moet lijm vrij blijven.
Productie draaien in je vakantie!
Productie draaien in je vakantie!
Tja,<br />Welke ronding moet dit nu hebben?
Tja,
Welke ronding moet dit nu hebben?
Hak en breek werk!
Hak en breek werk!
Weet niet of dit wel zo'n goed idee is .... Zie foto's verderop
Weet niet of dit wel zo'n goed idee is .... Zie foto's verderop
Toch maar de 16 mm ronding ...<br />Lijkt de baffle direct weer dunner door!
Toch maar de 16 mm ronding ...
Lijkt de baffle direct weer dunner door!
Kon wel bij de tweeter.
Kon wel bij de tweeter.
Nog een plaatje
Nog een plaatje
Bijna de sketchup pose
Bijna de sketchup pose
Laatst gewijzigd door ovni op wo 31 okt 2012, 19:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Sobex

Bericht door ovni »

We gaan verder met het lakken.

Gezien het low budget karakter doen we dat zelf, er staat nog driekwart liter glitsa eigglans boven op zolder. Maar eerst een kleurtje erop. 2 of 3 lagen. Op de eerste foto is een proefstukje met 1 verdund, 1 maal, 2 maal en drie maal gebeitst. Er zit nog geen glitsa op.

De versie die mee gaat naar Beetsterzwaag zal dus nog niet afgelakt zijn.

Het aantal lagen Glitsa zal zo'n 8 à 9 bedragen. Maximaal 1 laag per dag aan te brengen.
Bijlagen
Eerste beits-laag, het hout zuigt extreem.
Eerste beits-laag, het hout zuigt extreem.
De 2e laag kleur
De 2e laag kleur
De 3e laag kleur. Het klompen triplex is wel een aardig vergelijk met de kast er achter, daarop zit dik-vineer amerikaans kersen.
De 3e laag kleur. Het klompen triplex is wel een aardig vergelijk met de kast er achter, daarop zit dik-vineer amerikaans kersen.
Door de watergedragen lak zuigen oneffenheden zich vol en worden zichtbaar.<br />Na de 2e laag Glitsa wordt elke laag weer geschuurd. Het opgezette pluizige hout wordt zo blijvend glad weg geschuurd. <br /><br />Hoe je ook schuurt op blank hout dit houd je altijd! Vol gezogen hout laat zich overigens ook veel beter schuren.
Door de watergedragen lak zuigen oneffenheden zich vol en worden zichtbaar.
Na de 2e laag Glitsa wordt elke laag weer geschuurd. Het opgezette pluizige hout wordt zo blijvend glad weg geschuurd.

Hoe je ook schuurt op blank hout dit houd je altijd! Vol gezogen hout laat zich overigens ook veel beter schuren.
Terug van Beetsterzwaag direct weer schuren en lakken. Deze zit bijna weer helemaal in de lak. (rechts onder nog niet)
Terug van Beetsterzwaag direct weer schuren en lakken. Deze zit bijna weer helemaal in de lak. (rechts onder nog niet)
Toch besloten het eerste ontwerp van de voetjes te handhaven.
Toch besloten het eerste ontwerp van de voetjes te handhaven.
Via een malletje kan er eenvoudig gefreesd worden.
Via een malletje kan er eenvoudig gefreesd worden.
Na flink wat heen en weer frezen is dit het resultaat. Niet zichtbaar is de spier pijn ... je freest nl. uit een onmogelijke positie!
Na flink wat heen en weer frezen is dit het resultaat. Niet zichtbaar is de spier pijn ... je freest nl. uit een onmogelijke positie!
Ziet er toch wel goed uit ....
Ziet er toch wel goed uit ....
Beschaafd klein dankzij de groothoeklens. De matte stukken is niets anders dan losse schuurstof
Beschaafd klein dankzij de groothoeklens. De matte stukken is niets anders dan losse schuurstof
De laatste lak laag. 7 maal de voorkant en 4 maal de achterkant.
De laatste lak laag. 7 maal de voorkant en 4 maal de achterkant.
De voorste is al stof droog. Pas als de laag echt droog wordt krijgt het de zijde glans.<br /><br />Morgen gaan afmonteren!
De voorste is al stof droog. Pas als de laag echt droog wordt krijgt het de zijde glans.

Morgen gaan afmonteren!
Laatst gewijzigd door ovni op za 24 nov 2012, 23:50, 13 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Sobex

Bericht door ovni »

Afmonteren

Vandaag (25-11-2012) begonnen met de finale van het bouwproces :mrgreen:

Omdat dit project volledig 2e hands is moeten eerst een paar andere handelingen verricht worden.
Bijlagen
Deze units zijn los geknipt uit de oude speakers. Eerst maar eens de achter gebleven stukjes kabel verwijderen
Deze units zijn los geknipt uit de oude speakers. Eerst maar eens de achter gebleven stukjes kabel verwijderen
De grote jongens hebben alleen een giga klodder soldeertin. Ook maar even bijgewerkt.
De grote jongens hebben alleen een giga klodder soldeertin. Ook maar even bijgewerkt.
Dit was een enorm gepriegel. De massieve kabels in combinatie met de voet die eigenlijk in de weg zit.
Dit was een enorm gepriegel. De massieve kabels in combinatie met de voet die eigenlijk in de weg zit.
Het stekker materiaal en de 4 aderige kabel kan wel krachtstroom hebben. Leverancier was New-Line uit Harlingen. (lekker goedkoop)
Het stekker materiaal en de 4 aderige kabel kan wel krachtstroom hebben. Leverancier was New-Line uit Harlingen. (lekker goedkoop)
Ik maak gebruik van imbus zelftappers. Door dat er is voorgeboord met 2,5 mm gaan de 5x30 mm lange bouten er relatief gemakkelijk in.
Ik maak gebruik van imbus zelftappers. Door dat er is voorgeboord met 2,5 mm gaan de 5x30 mm lange bouten er relatief gemakkelijk in.
Ik kies voor handwerk hier. Geen geweld van de accuboormachine, als je uitschiet heb je direct een dikke kras of erger.
Ik kies voor handwerk hier. Geen geweld van de accuboormachine, als je uitschiet heb je direct een dikke kras of erger.
Mijn werkplaats ... de bijkeuken.
Mijn werkplaats ... de bijkeuken.
Voor de AS2.100 worden de kabel aansluitingen ook gereed gemaakt.
Voor de AS2.100 worden de kabel aansluitingen ook gereed gemaakt.
Het resultaat van van vanmiddag.
Het resultaat van van vanmiddag.
De achter ringen zijn te groot. Eerst maar een stukje af slijpen
De achter ringen zijn te groot. Eerst maar een stukje af slijpen
De ruimte tussen het chassis en de bouten is klein. De zelfborgende moeren zouden het klompentriplex in getrokken worden zonder ring.
De ruimte tussen het chassis en de bouten is klein. De zelfborgende moeren zouden het klompentriplex in getrokken worden zonder ring.
De bassen krijgen wel buiten bekabeling. Dit is de bovenste.
De bassen krijgen wel buiten bekabeling. Dit is de bovenste.
Die wordt zo verbonden met de onderste
Die wordt zo verbonden met de onderste
Daaraan 2 kabeltjes voor naar de terminals
Daaraan 2 kabeltjes voor naar de terminals
Terminals in schroeven. Er zit een borg ring tussen het soldeer lipje en de inboor houtmoer om goed contact te waarborgen.
Terminals in schroeven. Er zit een borg ring tussen het soldeer lipje en de inboor houtmoer om goed contact te waarborgen.
Het overzicht. Kleine dissonant; het witte tie ripje. (Had geen zwarte meer)
Het overzicht. Kleine dissonant; het witte tie ripje. (Had geen zwarte meer)
Klaar!
Klaar!
Op naar de volgende fase.
Op naar de volgende fase.
Laatst gewijzigd door ovni op zo 25 nov 2012, 22:39, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Sobex

Bericht door ovni »

Meten en DSP inregelen

Na wat snelle acties vandaag er maar is voor gaan zitten.

Tis 2e kerstdag en ik ga mooi niet mee naar m'n schoonouders. Wordt toch niet gemist, als de kleinkinderen maar komen. O:)

Heb dus lekker het huis voor mij alleen. :mrgreen:
Bijlagen
De basis opstelling.<br />2 lapjes, één voor Arta en één voor Hypex
De basis opstelling.
2 lapjes, één voor Arta en één voor Hypex
We beginnen even met twee near field metingen. Eerst de tweet. (wat een formidabel apparaat, 1 biquad en een gain aanpassing is eigenlijk genoeg)
We beginnen even met twee near field metingen. Eerst de tweet. (wat een formidabel apparaat, 1 biquad en een gain aanpassing is eigenlijk genoeg)
De tweet near field, gefilterd en al.
De tweet near field, gefilterd en al.
De mid geeft geen enkel probleem ... zolang je near field meet.
De mid geeft geen enkel probleem ... zolang je near field meet.
Per unit wordt direct na de meting de biquads aangepast. Dan krijg je onderstaand plaatje. Rendementen en verstekers zijn duidelijk verschillend.<br />(En dit klinkt voor geen meter)
Per unit wordt direct na de meting de biquads aangepast. Dan krijg je onderstaand plaatje. Rendementen en verstekers zijn duidelijk verschillend.
(En dit klinkt voor geen meter)
Na het aanpassen van de rendements gegevens en de kracht van de versterkers. Komt een nieuwe meting ter controle. Tevens enkele stevige room correcties!
Na het aanpassen van de rendements gegevens en de kracht van de versterkers. Komt een nieuwe meting ter controle. Tevens enkele stevige room correcties!
En dan klinkt het opeens wel goed.
En dan klinkt het opeens wel goed.
Laatst gewijzigd door ovni op do 27 dec 2012, 0:29, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Sobex

Bericht door richard »

Het project is toch wel vóór 3 november klaar? :mrgreen:
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Sobex

Bericht door ovni »

Lijkt me een strak plan, iig iets toonbaars.

Alleen aankomend weekend een delivery tripje ivm de 200 myls. :D
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Sobex

Bericht door Vinculum »

ovni schreef:
een ontwerpje in Sketchup gemaakt.
En dat plaatsen we hier dan niet? Ben juist zo benieuwd naar hoe het er uiteindelijk uit moet komen te zien.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Sobex

Bericht door ovni »

There you go
Bijlagen
Open baffle speaker duo.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Sobex

Bericht door SARK »

Oei, dat wordt weer smullen van het fotoverslag :D
Ehhhmm, moeten de bovenste units van één van de baffles niet in spiegelbeeld worden geplaatst :?:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Sobex

Bericht door Walt »

Mid en tweeter bij voorkeur boven elkaar plaatsen, niet naast elkaar!

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sobex

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Mid en tweeter bij voorkeur boven elkaar plaatsen, niet naast elkaar!

Groetjes Walter
Volgens mij is het daar inmiddels te laat voor! Hij heeft de mallen al klaar.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Sobex

Bericht door ovni »

SARK schreef:
Oei, dat wordt weer smullen van het fotoverslag :D
Ehhhmm, moeten de bovenste units van één van de baffles niet in spiegelbeeld worden geplaatst :?:
Ja, ze worden gespiegeld. Ik wist alleen niet hoe je dat snel in sketchup doet

(edit; typefout eruit)
Laatst gewijzigd door ovni op za 22 sep 2012, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Sobex

Bericht door ovni »

Walt schreef:
Mid en tweeter bij voorkeur boven elkaar plaatsen, niet naast elkaar!

Groetjes Walter
Edge dacht daar anders over.

Leuke bijkomstigheid is dat ze "lekker klein" worden.
Was ook een doel, de S in de naam staat ook voor Small.

Ger
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Sobex

Bericht door Walt »

Heb je de afstraling onder verschillende hoeken bekeken? Doorgaans krijg je zeer grote uitdovingen offaxis door het weglengte verschil mid/tweeter. Dit zal bij jouw speaker ook het geval zijn.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Sobex

Bericht door ovni »

Nee, niet naar off axis zaken gekeken. De mid is in een OB configuratie en de Tweeter is natuurlijk van zichzelf gesloten. Dit zal het berekenen van eea nog complexer maken, en ik weet niet hoe ik dat dan moet doen. Het is niet voor niets dat het eerste ontwerp uitging van een monitor met een Ob bas. Ik wil met de kerst echter een spelend systeem waar ik via de Hypex modules mee kan spelen. De ex in Sobex staat dan ook voor experiment. Doordat ik al het benodigde materiaal 2e hands bij elkaar heb gesprokkeld, is het ook een leuke uitdaging om het complete project onder de 1K te houden (Vandaar de goedkope 1 plank oplossing)
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Sobex

Bericht door hrscharft »

Spegelen in sketchup is niet zo moeilijk hoor :)

selecteer datgene wat je wilt spiegelen en klik er met rechtermuis op

Vervolgens kun je in het menu kiezen voor: Flip along red- blue- en green axis.

Groet,

Harm.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Sobex

Bericht door ovni »

Mal aanpassen cq nieuwe maken kan altijd.
De beperking zit in de voor gezaagde plank. De units komen dan wel heel dicht bij elkaar.

Nou Walter, roep maar.
Bijlagen
P9228442.JPG
P9228443.JPG
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Sobex

Bericht door MechanicalAnimal »

ovni schreef:
There you go
Oewh! Leuk :goeie:

Ik vind die OB's wel erg gaaf altijd hoor :D
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Sobex

Bericht door ovni »

Na wat pb's even aan het fröbellen geslagen .....

Hele zwikkie kan in lijn. Units komen dan wel heel dicht bij elkaar.
Zal even kijken of ik de mal nog kan aanpassen of dat er een nieuwe moet komen.

De felle kleurtjes in het plaatje zijn er slechts om het hoogte verschil goed zichtbaar te maken.
Bijlagen
Open baffle speaker duo verticaal.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Sobex

Bericht door Vinculum »

Ja veel mooier zo!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Sobex

Bericht door MechanicalAnimal »

Keurig zo hoor!
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Sobex

Bericht door weidok »

ovni schreef:
Na wat pb's even aan het fröbellen geslagen .....

Hele zwikkie kan in lijn. Units komen dan wel heel dicht bij elkaar.
Zal even kijken of ik de mal nog kan aanpassen of dat er een nieuwe moet komen.

De felle kleurtjes in het plaatje zijn er slechts om het hoogte verschil goed zichtbaar te maken.
Als uitgangspunt de units in lijn plaatsen lijkt mij de beste keus
totdat het tegendeel is bewezen natuurlijk :)
3 november wordt krap denk ik !
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”