Sobex
Moderator: Beheerdersteam
Sobex
Small Open Baffle EXperiment
Na al dat geklus aan en in het huis wordt het tijd om weer eens wat voor mezelf te maken ...
Het eerste plan kan niet meer vanwege een te grote faceplate en dus maar een nieuw ontwerp.
Helemaal actief
te maken uit 1 plaat hout (244x122)
Bezetting: SS 7000 - SS 15m - 2xSLS315
Dan moet het dus een OB'tje worden
Na wat stoeien met Edge vervolgens een ontwerpje in Sketchup gemaakt.
Oh ja, er komt een kwartplaatje 12mm MDF bij, voor het maken van de mallen.
Verder zeg ik niets .... dit wordt een foto verslagje. Bij elke foto zonodig een kleine omschrijving.
Vandaag het maken van de mal.
Edit 26-9-2012, aanpassen van de mal
Na al dat geklus aan en in het huis wordt het tijd om weer eens wat voor mezelf te maken ...
Het eerste plan kan niet meer vanwege een te grote faceplate en dus maar een nieuw ontwerp.
Helemaal actief
te maken uit 1 plaat hout (244x122)
Bezetting: SS 7000 - SS 15m - 2xSLS315
Dan moet het dus een OB'tje worden
Na wat stoeien met Edge vervolgens een ontwerpje in Sketchup gemaakt.
Oh ja, er komt een kwartplaatje 12mm MDF bij, voor het maken van de mallen.
Verder zeg ik niets .... dit wordt een foto verslagje. Bij elke foto zonodig een kleine omschrijving.
Vandaag het maken van de mal.
Edit 26-9-2012, aanpassen van de mal
- Bijlagen
Laatst gewijzigd door ovni op wo 31 okt 2012, 19:35, 6 keer totaal gewijzigd.
Re: Sobex
Zo, de herfstvakantie* is begonnen. Nu maar hopen dat het droog blijft want er moet nog een hoop gefreesd worden.
Deze derde serie start special voor Weidok
met het onderwerp;
Interne bekabeling in een open baffle aanbrengen.
&
Het standaard freeswerk
De plaat waarin gefreesd wordt, komt straks midden in te zitten zodat er diepte genoeg blijft voor de montage schroeven van de units. De tegen liggende plaat is al op maat gefreesd aan de binnenkant, de volg/kant frees zou anders de bekabeling verwoesten. (of, nog veel erger, de bekabeling mijn freesje). Daar zijn geen foto's van. Er zijn ook geen foto's van het aanbrengen van de ruimte voor de connectoren met vleugel boor.
* De datum van deze post is 20-10-12.
Deze derde serie start special voor Weidok
Interne bekabeling in een open baffle aanbrengen.
&
Het standaard freeswerk
De plaat waarin gefreesd wordt, komt straks midden in te zitten zodat er diepte genoeg blijft voor de montage schroeven van de units. De tegen liggende plaat is al op maat gefreesd aan de binnenkant, de volg/kant frees zou anders de bekabeling verwoesten. (of, nog veel erger, de bekabeling mijn freesje). Daar zijn geen foto's van. Er zijn ook geen foto's van het aanbrengen van de ruimte voor de connectoren met vleugel boor.
* De datum van deze post is 20-10-12.
- Bijlagen
Laatst gewijzigd door ovni op zo 18 nov 2012, 16:46, 13 keer totaal gewijzigd.
Re: Sobex
Het maken van de voetjes
&
het afronden van de baffle
We gaan productie draaien. Nog 2 dagen vakantie (en droog weer
).
Zit nog wel in mijn maag met de volgende 2 zaken;
1 - Afronding baffle, met de .5 incher of de 16 mm?
De halve inch frees is van JSO en veel stabieler dan de 16mm van CMT. Daarnaast blijft er op drie punten slechts 1,5 tot 2 mm speling bij gebruik van de 16mm, hoewel die natuurlijk de eerste 2 mm bijna niets weg haalt.
2 - De voetjes, moet er wel een stuk voor zoals in het sketchup plaatje, of alleen iets aan de achterkant?
&
het afronden van de baffle
We gaan productie draaien. Nog 2 dagen vakantie (en droog weer
Zit nog wel in mijn maag met de volgende 2 zaken;
1 - Afronding baffle, met de .5 incher of de 16 mm?
De halve inch frees is van JSO en veel stabieler dan de 16mm van CMT. Daarnaast blijft er op drie punten slechts 1,5 tot 2 mm speling bij gebruik van de 16mm, hoewel die natuurlijk de eerste 2 mm bijna niets weg haalt.
2 - De voetjes, moet er wel een stuk voor zoals in het sketchup plaatje, of alleen iets aan de achterkant?
- Bijlagen
Laatst gewijzigd door ovni op wo 31 okt 2012, 19:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Sobex
We gaan verder met het lakken.
Gezien het low budget karakter doen we dat zelf, er staat nog driekwart liter glitsa eigglans boven op zolder. Maar eerst een kleurtje erop. 2 of 3 lagen. Op de eerste foto is een proefstukje met 1 verdund, 1 maal, 2 maal en drie maal gebeitst. Er zit nog geen glitsa op.
De versie die mee gaat naar Beetsterzwaag zal dus nog niet afgelakt zijn.
Het aantal lagen Glitsa zal zo'n 8 à 9 bedragen. Maximaal 1 laag per dag aan te brengen.
Gezien het low budget karakter doen we dat zelf, er staat nog driekwart liter glitsa eigglans boven op zolder. Maar eerst een kleurtje erop. 2 of 3 lagen. Op de eerste foto is een proefstukje met 1 verdund, 1 maal, 2 maal en drie maal gebeitst. Er zit nog geen glitsa op.
De versie die mee gaat naar Beetsterzwaag zal dus nog niet afgelakt zijn.
Het aantal lagen Glitsa zal zo'n 8 à 9 bedragen. Maximaal 1 laag per dag aan te brengen.
- Bijlagen
-
- Door de watergedragen lak zuigen oneffenheden zich vol en worden zichtbaar.
Na de 2e laag Glitsa wordt elke laag weer geschuurd. Het opgezette pluizige hout wordt zo blijvend glad weg geschuurd.
Hoe je ook schuurt op blank hout dit houd je altijd! Vol gezogen hout laat zich overigens ook veel beter schuren.
Laatst gewijzigd door ovni op za 24 nov 2012, 23:50, 13 keer totaal gewijzigd.
Re: Sobex
Meten en DSP inregelen
Na wat snelle acties vandaag er maar is voor gaan zitten.
Tis 2e kerstdag en ik ga mooi niet mee naar m'n schoonouders. Wordt toch niet gemist, als de kleinkinderen maar komen.
Heb dus lekker het huis voor mij alleen.
Na wat snelle acties vandaag er maar is voor gaan zitten.
Tis 2e kerstdag en ik ga mooi niet mee naar m'n schoonouders. Wordt toch niet gemist, als de kleinkinderen maar komen.
Heb dus lekker het huis voor mij alleen.
- Bijlagen
Laatst gewijzigd door ovni op do 27 dec 2012, 0:29, 6 keer totaal gewijzigd.
Re: Sobex
Ja, ze worden gespiegeld. Ik wist alleen niet hoe je dat snel in sketchup doetSARK schreef:Oei, dat wordt weer smullen van het fotoverslag![]()
Ehhhmm, moeten de bovenste units van één van de baffles niet in spiegelbeeld worden geplaatst
(edit; typefout eruit)
Laatst gewijzigd door ovni op za 22 sep 2012, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Sobex
Nee, niet naar off axis zaken gekeken. De mid is in een OB configuratie en de Tweeter is natuurlijk van zichzelf gesloten. Dit zal het berekenen van eea nog complexer maken, en ik weet niet hoe ik dat dan moet doen. Het is niet voor niets dat het eerste ontwerp uitging van een monitor met een Ob bas. Ik wil met de kerst echter een spelend systeem waar ik via de Hypex modules mee kan spelen. De ex in Sobex staat dan ook voor experiment. Doordat ik al het benodigde materiaal 2e hands bij elkaar heb gesprokkeld, is het ook een leuke uitdaging om het complete project onder de 1K te houden (Vandaar de goedkope 1 plank oplossing)
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Sobex
Na wat pb's even aan het fröbellen geslagen .....
Hele zwikkie kan in lijn. Units komen dan wel heel dicht bij elkaar.
Zal even kijken of ik de mal nog kan aanpassen of dat er een nieuwe moet komen.
De felle kleurtjes in het plaatje zijn er slechts om het hoogte verschil goed zichtbaar te maken.
Hele zwikkie kan in lijn. Units komen dan wel heel dicht bij elkaar.
Zal even kijken of ik de mal nog kan aanpassen of dat er een nieuwe moet komen.
De felle kleurtjes in het plaatje zijn er slechts om het hoogte verschil goed zichtbaar te maken.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Sobex
Als uitgangspunt de units in lijn plaatsen lijkt mij de beste keusovni schreef:Na wat pb's even aan het fröbellen geslagen .....
Hele zwikkie kan in lijn. Units komen dan wel heel dicht bij elkaar.
Zal even kijken of ik de mal nog kan aanpassen of dat er een nieuwe moet komen.
De felle kleurtjes in het plaatje zijn er slechts om het hoogte verschil goed zichtbaar te maken.
totdat het tegendeel is bewezen natuurlijk
3 november wordt krap denk ik !
