psu sonos

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: psu sonos

Bericht door ds23man »

Maar of je er wat mee opschiet?

Ja wat betreft het verwijderen van de eventuele storingen die de geschakelde voeding in de behuizing zelf veroorzaakt.

Nee, wat betreft de extra stabilisatoren.

My two cents!
A. Buis
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 13 jun 2008, 22:11

Re: psu sonos

Bericht door A. Buis »

ray5150 schreef:

Niet onbelangrijk, hoe worden die spanningen bereikt ?
Als er al (78XX) spanningsregelaars in zitten kan er wel mischien iets met een paar 317's worden gedaan.

Kan ik anders niet beter een print van de grond af opnieuw ontwerpen ?
Deze Duitse sonos knutselaar heeft al een hoop werk gedaan.

Hij heeft het ook over een 317 met shuntregelaar.
Als je het kan volgen in het Duits, is er veel info uit te halen. ;)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: psu sonos

Bericht door dre »

ik denk dat sander me wel kan helpen bij het bepalen van het vermogen toch? :sure:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: psu sonos

Bericht door ray5150 »

http://translate.google.nl/translate?sl ... tart%3D120

Iets beter leesbaar... :wink:

Zwarte kevers... :rofl:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: psu sonos

Bericht door knuisje »

ray5150 schreef:
Ik zou iets maken in een kastje met 2 aparte trafo's, gescheiden gelijkrichting, CRCRC afvlakking, 317 voor de 3.3 en een LT1083 of 1084 voor de 15 VDC.
Puur uit belangstelling Ray: waarom een LT1083 voor de 15V in plaats van een LM317?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: psu sonos

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Maar of je er wat mee opschiet?

Ja wat betreft het verwijderen van de eventuele storingen die de geschakelde voeding in de behuizing zelf veroorzaakt.

Nee, wat betreft de extra stabilisatoren.
Ik volg je niet helemaal ? en je had nog niet verteld waarom je de trafo extern zou doen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: psu sonos

Bericht door ray5150 »

knuisje schreef:
ray5150 schreef:
Ik zou iets maken in een kastje met 2 aparte trafo's, gescheiden gelijkrichting, CRCRC afvlakking, 317 voor de 3.3 en een LT1083 of 1084 voor de 15 VDC.
Puur uit belangstelling Ray: waarom een LT1083 voor de 15V in plaats van een LM317?
Goed punt. ik lees hier : http://www.fidelityaudio.co.uk/sonos_psu.html dat er een trafo van 50 VA gebruikt word. dan kom ik op een ampere of 4 uit. laten we stellen 1 A voor de 3.3 VDC lijn en 3 A voor de 15 VDC.
We weten allebei dat een 317 een Imax heeft van 1.5 A. dus moet je naar iets gaan kijken wat meer stroom aankan. LT108X serie is een bewezen klassieker wat dat betreft.
Ik heb hier op het forum ook wel eens langs zien komen dat een voeding van een Logitech Squizebox een ampere of 3 moet kunnen leveren. Vandaar.

(maar, het blijft giswerk omdat de het stroomverbruik met de huidige voeding (nog) niet bekend is. mischien kan het ook wel met een 317.)
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 22 dec 2012, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
A. Buis
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 13 jun 2008, 22:11

Re: psu sonos

Bericht door A. Buis »

dre schreef:
ik denk dat sander me wel kan helpen bij het bepalen van het vermogen toch? :sure:

het kan nooit meer zijn dan 100 Watt. :mrgreen:

is ff prutsen om te kunnen meten, kan wel, voedingstouwtje onderbreken en een ampere meter ertussen.
maar is het niet uit het verhaal van Gert te herleiden.
Hij geeft ergens een aardige beschrijving van de voeding, maar mijn kennis van voedingstermen is beperkt, en het duits helpt daar ook niet bij.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: psu sonos

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
ds23man schreef:
Maar of je er wat mee opschiet?

Ja wat betreft het verwijderen van de eventuele storingen die de geschakelde voeding in de behuizing zelf veroorzaakt.

Nee, wat betreft de extra stabilisatoren.
Ik volg je niet helemaal ? en je had nog niet verteld waarom je de trafo extern zou doen.

Omdat ie er niet inpast! :lol:
A. Buis
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 13 jun 2008, 22:11

Re: psu sonos

Bericht door A. Buis »

ray5150 schreef:
knuisje schreef:
ray5150 schreef:
Ik zou iets maken in een kastje met 2 aparte trafo's, gescheiden gelijkrichting, CRCRC afvlakking, 317 voor de 3.3 en een LT1083 of 1084 voor de 15 VDC.
Puur uit belangstelling Ray: waarom een LT1083 voor de 15V in plaats van een LM317?
Goed punt. ik lees hier : http://www.fidelityaudio.co.uk/sonos_psu.html dat er een trafo van 50 VA gebruikt word. dan kom ik op een ampere of 4 uit. laten we stellen 1 A voor de 3.3 VDC lijn en 3 A voor de 15 VDC.
We weten allebei dat een 317 een Imax heeft van 1.5 A. dus moet je naar iets gaan kijken wat meer stroom aankan. LT108X serie is een bewezen klassieker wat dat betreft.
Ik heb hier op het forum ook wel eens langs zien komen dat een voeding van een Logitech Squizebox een ampere of 3 moet kunnen leveren. Vandaar.

(maar, het blijft giswerk omdat de het stroomverbruik met de huidige voeding (nog) niet bekend is. mischien kan het ook wel met een 317.)

45Watt voor het audio gedeelte? Het is maar een line uitgangetje. Zo heet wordt de sonos niet. ;)

Het lijkt me dat het digitale gedeelte dat door de 3,3V wordt gevoed, wat meer nodig heeft dan 3Watt.

Het is voor mij ook giswerk, maar ik zou voor 3,3V eerder 3A verwachten en voor 15V 1A.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: psu sonos

Bericht door ds23man »

A. Buis
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 13 jun 2008, 22:11

Re: psu sonos

Bericht door A. Buis »

4watt, als het analoge audio gedeelte niet belast wordt.

Dat zou een gemiddeld gebruik van 1A voor 3,3Volt betekenen.
Maar hoe gemiddeld is dat? Is sprake van enorme piekbelasingen? of is de belasting erg constant.

4Watt idle, did not (completely) answer the question. :wink:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: psu sonos

Bericht door ds23man »

A. Buis schreef:
4watt, als het analoge audio gedeelte niet belast wordt.

Dat zou een gemiddeld gebruik van 1A voor 3,3Volt betekenen.
Maar hoe gemiddeld is dat? Is sprake van enorme piekbelasingen? of is de belasting erg constant.

4Watt idle, did not (completely) answer the question. :wink:

Wie gaat er meten???? :rofl: :rofl:
A. Buis
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 13 jun 2008, 22:11

Re: psu sonos

Bericht door A. Buis »

Als André morgen zijn Sonos mee brengt, dan ga ik wel meten... :sure:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: psu sonos

Bericht door ds23man »

A. Buis schreef:
Als André morgen zijn Sonos mee brengt, dan ga ik wel meten... :sure:
Mooi, dan hoef ik die van mij niet uitelkaar te schroeven! :D
A. Buis
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 13 jun 2008, 22:11

Re: psu sonos

Bericht door A. Buis »

En wie doet de controle-meting dan? :wink:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: psu sonos

Bericht door ds23man »

A. Buis schreef:
En wie doet de controle-meting dan? :wink:

Wordt het niet tijd voor een nieuwe multimeter?????? :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: psu sonos

Bericht door ray5150 »

A. Buis schreef:

45Watt voor het audio gedeelte? Het is maar een line uitgangetje. Zo heet wordt de sonos niet. ;)

Het lijkt me dat het digitale gedeelte dat door de 3,3V wordt gevoed, wat meer nodig heeft dan 3Watt.

Het is voor mij ook giswerk, maar ik zou voor 3,3V eerder 3A verwachten en voor 15V 1A.
Ja, dat kan ook. heb zelf geen ervaring met die dingen, dus het blijft een slag in de ruimte slaan...
A. Buis
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 13 jun 2008, 22:11

Re: psu sonos

Bericht door A. Buis »

Ik heb zojuist vernomen dat de metingen voor vandaag afgelast zijn. :-#

:sure:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: psu sonos

Bericht door dre »

drank_maakt_meer_kapot.jpg
drank_maakt_meer_kapot.jpg (9.21 KiB) 129 keer bekeken
8-[
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: psu sonos

Bericht door ds23man »

Spijker in de kop?


:beer:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: psu sonos

Bericht door dre »

vandaag maar even rustig aan. :sure:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: psu sonos

Bericht door ray5150 »

Zwak ! 's avonds een vent, 's ochtends een vent.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: psu sonos

Bericht door dre »

da`s pas een leugen!

tenminste mij lukt het niet. :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: psu sonos

Bericht door ds23man »

dre schreef:
da`s pas een leugen!

tenminste mij lukt het niet. :lol:

Een doosje paracetemol en een beugeltje doen wonderen! :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”