ADC 24b/96kHz

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door ray5150 »

Ik vrees dat je er dan ook nog een schema omheen moet ontwerpen, en een voeding niet te vergeten.
En ik denk dat Henkjan het ook erg op prijs zou stellen als je er dan gelijk een printje voor etst en opbouwt....

oftewel, met een losse chip kan hij niet zoveel, vermoed ik.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Henkjan »

dat heeft Ray prima verwoordt zo :mrgreen:
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door koifarm »

Wel raar 15000 berichten en dan niet zelfbouwen.

Maar oke at your service,

http://www.ti.com/tool/pcm4222evm
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Henkjan »

ik bouw genoeg zelf, maar probeer solderen zo veel mogelijk te vermijden en al helemaal dit soort klein spul.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door koifarm »

Je bent meer een houtworm :D . Of hou je meer van plug en play?
Laatst gewijzigd door koifarm op wo 19 dec 2012, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Henkjan »

idd, meer houtworm (of metaalworm) maar solderen kan ik geen plezier aan beleven
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door mischa72 »

Henkjan schreef:
idd, meer houtworm (of metaalworm) maar solderen kan ik geen plezier aan beleven
Maar er zijn zat mensen die Henkjan hier graag bij assisteren.

Gr. Mischa
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door koifarm »

Oke, die sabre chip ziet er ook wel veel belovend uit. Maar de pcm4222 had kant en klare evaluatie printen beschikbaar voor een redelijke prijs. Of zijn er van de sabre ADC ook al kant en klare ontwerpen te koop.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door knuisje »

De evaluatiemodule van de PCM4222 kost 132 euro ex.btw bij Mouser, en 225 euro ex.btw bij Farnell. +/- 15V erop en gaan.
De evaluatiemodules van de ES9102 en ES9112 kosten resp. 458 en 486 euro ex.btw bij Ismosys.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Mr Tube »

Een project met een ADC staat bij mij op de planning, ik denk dan meer aan een chipset van Crystal (Cyrus logic).
Ik heb nog een aantal van die chips liggen die tot 192Khz kunnen.
Een vervelend ding hierbij is de clocking, die moet omschakelbaar zijn en het liefst voor alle denkbare samplerates.
Uiterraard ook low Jitter.... Dan moet je uitgaan van twee clock oscillatoren en delers plus multiplexer die tussen drie clock snelheden kan schakelen (totaal 6)
Dan kun je opnemen op 44.1KHz-48KHz, 88.2KHz-96KHz en 172,4 plus 192KHz.

Is dat nodig en wenselijk?
of is het goed om hem alleen op 96KHz en 192KHz te laten werken (een stuk simpeler)
Je kan altijd in Cool Edit Pro de samplerate converteren naar elke gewenste waarde als dat moet (om van een opname een CD te branden)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door knuisje »

Die PCM4222 gaat ook tot 192kHz en voor de prijs van het evaluatiebordje lukt het je zelf eigenlijk niet een goede ADC te bouwen.

In principe stel je hem 1 keer in op de gewenste samplerate en bitdiepte die je dac aankan, bijv. 192kHz/24bit. Maar als je meerdere formaten wilt laten uitspugen wordt het inderdaad een stuk complexer.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Henkjan »

de ADC zou er alleen voor moeten zorgen dat ik analoge ingang(en) heb op de AF-DAC2, dus een fixed SR is prima

dus die evaluatie modules zijn al helemaal gereed? alleen een beetje nette +/-15V voeding nodig?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door knuisje »

Ja, en ook nog een 5V voeding zie ik nu. Mouser verstuurd boven de 65 euro gratis en je hebt ook niet te maken met invoerrechten en inklaringskosten.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door koifarm »

Mijn ervaring met de cirrus ADC chips was minder. De Sony PCM4222 vindt ik het beste klinken. En ja je bent een voeding nodig van +/- 15V voor het analoge gedeelte en + 5V voor het digitale gedeelte. Is vrij simpel.
Laatst gewijzigd door koifarm op vr 21 dec 2012, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door hannesie »

En anders zoiets..............?

€ 44,--
264768.jpg
264768.jpg (17.62 KiB) 699 keer bekeken
http://www.thomann.de/nl/lindy_audiokon ... gspdif.htm
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Mr Tube »

Ik heb wel goede ervaringen met een Crystal ADC maar daar was ook heel veel aandacht besteed aan de omliggende electronica, hij werd o.a. gevoed met een tentlabs xclock.
Het evaluatie bordje is een prima alternatief, tja....en waarom ook het wiel uitvinden als je hem zo kan kopen. Het enige wat ik kan bedenken is dat je met een eigen ontwerp er nog wat meer mee kan, extra functies en eventueel inclusief de voedingen maken. Zeg maar alles net even wat meer aandacht geven.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door koifarm »

Knuisje, de RIAA correctie kan toch ook met de nanodigi? Jij hebt dit getest op de minidsp geloof ik?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door knuisje »

Dit zijn de RIAA biquad coefficienten voor de verschillende samplerates in het formaat dat minidsp verwacht:

44.1kHz: a = [ 1.0000000000 1.7007240000 -0.7029381524 ] b = [ 1.0000000000 -0.7218922000 -0.1860520545 ] error ~0.23dB
48kHz: a = [ 1.0000000000 1.7327655000 -0.7345534436 ] b = [ 1.0000000000 -0.7555521000 -0.1646257113 ] error ~0.14dB
88.2kHz: a = [ 1.0000000000 1.8554648000 -0.8559721393 ] b = [ 1.0000000000 -0.8479577000 -0.1127631993 ] error 0.008dB
96kHz: a = [ 1.0000000000 1.8666083000 -0.8670382873 ] b = [ 1.0000000000 -0.8535331000 -0.1104595113 ] error ~0.006dB
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door koifarm »

Bedankt, ga ik proberen. Moet wel eerst de RIAA correctie uit mijn phonoversterker halen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Henkjan »

Zo, de kit van Uwe Beis is eindelijk beschikbaar:
http://www.beis.de/Elektronik/ADDA24QS/ ... Order.html

Is deze nou de moeite waard t.o.v. het genoemde TI evaluatie bordje?
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Mr Tube »

Henkjan schreef:
Zo, de kit van Uwe Beis is eindelijk beschikbaar:
http://www.beis.de/Elektronik/ADDA24QS/ ... Order.html

Is deze nou de moeite waard t.o.v. het genoemde TI evaluatie bordje?
lijkt me een heel aardige kit als ik het zo bekijk.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Henkjan »

Mr Tube schreef:
Henkjan schreef:
Zo, de kit van Uwe Beis is eindelijk beschikbaar:
http://www.beis.de/Elektronik/ADDA24QS/ ... Order.html

Is deze nou de moeite waard t.o.v. het genoemde TI evaluatie bordje?
lijkt me een heel aardige kit als ik het zo bekijk.
lijkt me ook, maar voor de helft meer heb je dat bordje van TI, hoe verhouden die zich nou tot elkaar?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door mischa72 »

Het is redelijk stil hier, is dit project doodgebloed?

Gr. Mischa
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Mr Tube »

In het Lab van Mr Tube wordt er op dit moment een start gemaakt met de ontwikkeling van een ADC met de Sabre 32 chip, de ES9102.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door hannesie »

En dat er vele met je mee mogen genieten van je geïnvesteerde arbeid. :mrgreen: (wish)
Plaats reactie