Single Ended PCL86 versterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Single Ended PCL86 versterker.
Je zegt maar twee volt maar heb je hem al geprobeert met de twee primaire in serie met elkaar dat komt volgens mij beter uit.
Met maar de helft van de primaire is het buisje idd veel te zwaar belast,veel stroom en weinig spanning.
Bij mijn rekenvoorbeeld heb ik geen rekening gehouden met trafoverliezen.Erbij geeft wel een hogere Raa maar een kwart meer is wat overdreven.De twee secundaire parallel gaat al wat beter,hoewel ruim 1/2 ohm voor een 4 ohm wikkeling toch nog veel is.
Anne
Bij mijn rekenvoorbeeld heb ik geen rekening gehouden met trafoverliezen.Erbij geeft wel een hogere Raa maar een kwart meer is wat overdreven.De twee secundaire parallel gaat al wat beter,hoewel ruim 1/2 ohm voor een 4 ohm wikkeling toch nog veel is.
Anne
Ja dat zijn de waardes waar MTB mee komt ik vindt 1,1 ohm per sec winding ook veel.
Je kunt zo ie zo een PP transformator niet inzetten als een SE trafo en verwachten dat je de helft van het vermogen haalt. Bij een PP trafo is er geen statische stroom, die de kern voormagnetiseerd. Bij een Singel Ended schakeling is die stroom er wel. De PP trafo heeft daarom vaak een veel kleinere kern, en een SE trafo een luchtspleet. De kern is veel sneller verzadigd als hier als deze al voorgemagnetiseerd is door de statische stroom. Je moet dan ook niet verwachten dat er nog ruimte in de kern zit om iets van een signaal door te laten....
Die vergadering hadden we al gevoerd.
Hij dacht zelf dat als je maar onder de verzadiging blijft van de trafo het wel kan.
Ik zou ook zeker een trafo met luchtspleet gebruiken.
En hij gebruikt nou niet een echte UGT maar een 230 naar twee keer 6 volt voedings trafo'tje van 14 VA
Hij dacht zelf dat als je maar onder de verzadiging blijft van de trafo het wel kan.
Ik zou ook zeker een trafo met luchtspleet gebruiken.
En hij gebruikt nou niet een echte UGT maar een 230 naar twee keer 6 volt voedings trafo'tje van 14 VA
De balans(of Push-Pull) uitvoering werkt gelukkig wel in één keer, ik begon al aan mezelf te twijfelen, maar had natuurlijk al ervaring opgedaan met de Single-Ended uitvoering.
Hij klinkt zoals je van een buizenversterker mag verwachten: gedetailleerd bij lage volumes en soepel oversturend bij grote signalen.
Alhoewel de gemeten bandbreedte wat tegenvalt, kom je in de praktijk niks te kort: Ik heb gemeten met een belastingsweerstand van 8,2 Ohm, met de secundaire wikkelingen parallel of in serie.
Het klopt verbazend goed met mijn simulaties en lijkt me een leuk en goedkoop(met gewone trafo's!) instapmodel voor buizenmaagden of herintreders en ik zal er binnenkort een nieuw topic voor openen, met foto's e.d.
Hij klinkt zoals je van een buizenversterker mag verwachten: gedetailleerd bij lage volumes en soepel oversturend bij grote signalen.
Alhoewel de gemeten bandbreedte wat tegenvalt, kom je in de praktijk niks te kort: Ik heb gemeten met een belastingsweerstand van 8,2 Ohm, met de secundaire wikkelingen parallel of in serie.
Het klopt verbazend goed met mijn simulaties en lijkt me een leuk en goedkoop(met gewone trafo's!) instapmodel voor buizenmaagden of herintreders en ik zal er binnenkort een nieuw topic voor openen, met foto's e.d.
Die kan je ook gewoon hier plaatsen zodat het een beetje bij elkaar staat.
Hierbij alvast mijn simulaties:
Die zijn beter in het hoog, maar ik heb geen rekening gehouden met de parasitaire capaciteiten van de trafo's.
Ook wordt er iets meer tegengekoppeld dan in de werkelijkheid, maar dit zou aan mijn meetsysteem kunnen liggen.
Door C4 iets hoger te nemen of minder tegen te koppelen, krijg je de piek in het hoog eruit.
Al met al weer een bewijs dat simuleren geen kwaad kan!
Je kan de .asc files downloaden op http://www.luidsprekers.org/LTspice/STA1.asc en /STA2.asc.
Ook wordt er iets meer tegengekoppeld dan in de werkelijkheid, maar dit zou aan mijn meetsysteem kunnen liggen.
Door C4 iets hoger te nemen of minder tegen te koppelen, krijg je de piek in het hoog eruit.
Al met al weer een bewijs dat simuleren geen kwaad kan!
Je kan de .asc files downloaden op http://www.luidsprekers.org/LTspice/STA1.asc en /STA2.asc.
Waarom je het niet gewoon in een zipje zet is mijn een raadsel.
Als door opheffing of crash die files niet meer op te halen zijn heb je aan die link ook niks meer.
Ook is de overzichtelijkheid van de sims niet erg handig de trafo's staan cris kras door elkaar en gaat de bedrading ook dwars door bepaalde weerstanden heen.
Hier zullen een hoop forum leden wel moeite mee hebben.
Als door opheffing of crash die files niet meer op te halen zijn heb je aan die link ook niks meer.
Ook is de overzichtelijkheid van de sims niet erg handig de trafo's staan cris kras door elkaar en gaat de bedrading ook dwars door bepaalde weerstanden heen.
Hier zullen een hoop forum leden wel moeite mee hebben.
- Bijlagen
-
- STA1-STA2.zip
- (4.17 KiB) 52 keer gedownload
Ik zie je probleem niet.
Maar hierbij de eerste foto: Ik heb een paar uur zitten luisteren en diverse instellingen geprobeerd en het klinkt allemaal prima op verschillende boxen/panelen ongeacht de impedantie.
Je hebt wel 200V en ca. 2x25mA ruststroom nodig om ruim 10W te halen, mijn Audio Power LED licht dan rood op, maar met 160V (de halve lichtnetspanning gelijkgericht) klinkt het ook nog goed.
Maar hierbij de eerste foto: Ik heb een paar uur zitten luisteren en diverse instellingen geprobeerd en het klinkt allemaal prima op verschillende boxen/panelen ongeacht de impedantie.
Je hebt wel 200V en ca. 2x25mA ruststroom nodig om ruim 10W te halen, mijn Audio Power LED licht dan rood op, maar met 160V (de halve lichtnetspanning gelijkgericht) klinkt het ook nog goed.
Oke ziet er leuk uit zo.
Ik zie wel wat problemen op de ingang die zou nu zo'n 134 Ohm zijn is dit niet wat aan de lage kant.
Daar heb je dan al zowat een eindversterker voor nodig.
Ik zie wel wat problemen op de ingang die zou nu zo'n 134 Ohm zijn is dit niet wat aan de lage kant.
Daar heb je dan al zowat een eindversterker voor nodig.
Stond er al op ma 05 nov 2012 15:45 halverwege pagina 1 van dit topic.mtb schreef:Door het ingangs(lichtorgel)trafo'tje is de ingangsimpedantie vrij laag-ohmig (ca. 600 ohm) om nog een behoorlijke openloop bandbreedte te krijgen, maar dat mag geen bezwaar zijn voor een goede voorversterker of de koptelefoonuitgang van bijv. een computer of MP3 speler.
Er zit een 1k weerstand in serie met de ingangstrafo en in de praktijk is de ingangsimpedantie:
Oke je had daar dus al rekening mee gehouden.
Ga je voor de voeding ook nog een printje maken.
Edit
Ik heb zelf ook nog gesimuleerd en vind toch om het duidelijk te maken en omdat je er een instap model van wil maken dat die sims ook duidelijk moeten zijn.
Zoals hier onder dus.
Jij en ik vinden je sims mischien niet moeilijk te volgen maar er zijn er zat op dit forum die staart nog kop kunnen vinden in je sims
Ga je voor de voeding ook nog een printje maken.
Edit
Ik heb zelf ook nog gesimuleerd en vind toch om het duidelijk te maken en omdat je er een instap model van wil maken dat die sims ook duidelijk moeten zijn.
Zoals hier onder dus.
Jij en ik vinden je sims mischien niet moeilijk te volgen maar er zijn er zat op dit forum die staart nog kop kunnen vinden in je sims
- Bijlagen
-
- pcl86-push-and-pull-b-001.zip
- (4.89 KiB) 65 keer gedownload
Worden dit soort versterkers wel eens voorzien van DRV134's voor het gebalanceerde en OPA134's voor de feedback? Of is dat vloeken in de (buizen)kerk?
Zie hier. Groetjes GeorgeSuperR schreef:Worden dit soort versterkers wel eens voorzien van DRV134's voor het gebalanceerde en OPA134's voor de feedback? Of is dat vloeken in de (buizen)kerk?
Ja dat kan ook maar het concept was dat je rechtstreek uit het lichtnet voed vandaar ook die twee scheidings trafo's.
Zelf zou ik toch voor een voedings trafo gaan om de boel te scheiden.
Zelf zou ik toch voor een voedings trafo gaan om de boel te scheiden.
Ergens in dit schema zit iets met een lage slewrate. Is dat een van de buizen of de uitgangstrafo? Op 1kHz kan er prima tot 5Vrms uitgestuurd worden. Bij 10kHz is dat beperkt tot nog geen 1 Vrms voordat een van de delen achter blijft en lelijk vervormt.
MTB, zou je eens een 10kHz signaal willen aanbieden en kijken bij welke output je dit fenomeen ik het echt ook ziet?
MTB, zou je eens een 10kHz signaal willen aanbieden en kijken bij welke output je dit fenomeen ik het echt ook ziet?
Heb je wel eens 1Vrms 10kHz op een tweeter gezet?, ik denk dat je gek wordt, om maar te zwijgen of je dan nog vervorming hoort!
Dat soort dingen komen in de praktijk niet voor en dat is precies de basis van mijn ontwerp.
Uitgangspunt was een compacte realistische buizenversterker met goedkope onderdelen en geen super Hi-Fi, die signalen aan kan, die alleen uit een sinusgenerator komen.
Op http://www.luidsprekers.org/STA/ heb ik het hele verhaal gezet.
Dat soort dingen komen in de praktijk niet voor en dat is precies de basis van mijn ontwerp.
Uitgangspunt was een compacte realistische buizenversterker met goedkope onderdelen en geen super Hi-Fi, die signalen aan kan, die alleen uit een sinusgenerator komen.
Op http://www.luidsprekers.org/STA/ heb ik het hele verhaal gezet.