Seas-trym zonder mortelkasten...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Seas-trym zonder mortelkasten...

Bericht door CoenvanDongen »

Ik volg gewoon de trend en ga ook voor de mortelkasten :D

Het model:

Een 34 liter boekenplank-basreflexkast
Een 20 liter gesloten GHP kast.
http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=41

De drivers:

Seas W22EX001 en de T25CF002 "MILLENNIUM"
drivers3.png
De mal voor de mortel:
...ja allemaal van stukjes afvalhout :wink:
mal5.png
mal6.png
mal7.png
En de binnenkant:
mal12.JPG
Ik ga vandaag de mortel halen. 8)

Orientatietopic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... hilit=seas
Laatst gewijzigd door CoenvanDongen op ma 22 dec 2014, 12:36, 9 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door meiborg »

Haha stoer! Ik ben benieuwd hoor, altijd leuk om te zien.

mvg Reinder
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door Vinculum »

Mortelkasten, de trend van 2013.

De volgende trend word verstevigde vloeren en vensterbanken.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door markbakk »

Dat piepschuim moet je wel héél goed vastzetten, de opwaartse kracht tijdens het storten wordt een kleine 1kN... :shock: (als je tenminste in één gang gaat storten).
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door Vinculum »

Je kunt ook eerst beton storten IN het piepschuim. Kun je a) oefenen en b) die komt niet omhoog drijven.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door CoenvanDongen »

markbakk schreef:
Dat piepschuim moet je wel héél goed vastzetten, de opwaartse kracht tijdens het storten wordt een kleine 1kN... :shock: (als je tenminste in één gang gaat storten).
Goede tip had ik nog niet aan gedacht!

Heb zojuist dezelfde soort gietbeton gekocht als Rikpost zijn project. Arno heeft zijn egalisatie beton van de hornbach in zijn topic namelijk veelvuldig vervloekt :P

Nog tips voor wat ik aan de binnenkant ga smeren tegen het hechten van de beton?
Ik dacht aan olijfolie aangezien ik dat heb staan...
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door Arno »

Nog een volgeling :mrgreen: :rock:

Ik heb nog wel ontkistingsmiddel voor je.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door rikpost »

ontkistings middel lijkt mij inderdaad beter .
Als je ze af wilt werken is een vettig oppervlak niet zo handig O:)

En verder :rock: :rock: :rock:

Ik ga het allemaal weer volgen :mrgreen:
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door CoenvanDongen »

Arno schreef:
Nog een volgeling :mrgreen: :rock:

Ik heb nog wel ontkistingsmiddel voor je.
PB! :D
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door EppeRRR »

Wat gaaf, 'nog zo'n gek' :P

Deze ga ik ook zeker volgen :D
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door markbakk »

rikpost schreef:
ontkistings middel lijkt mij inderdaad beter .
Als je ze af wilt werken is een vettig oppervlak niet zo handig O:)
Bij mijn weten is ontkistingsmiddel een soort olie. En zonnebloemolie e.d. kun je in noodgevallen ook gebruiken. Je moet het overigens aanbrengen op de kist en als het goed is blijft het ook daar na het ontkisten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door ray5150 »

Kan het zijn dat je de bovenkant bent vergeten ? :-s
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door CoenvanDongen »

ray5150 schreef:
Kan het zijn dat je de bovenkant bent vergeten ? :-s
Ik denk dat ik de bovenkant glad moet strijken aangezien ik ook met iets het piepschuim naar beneden moet duwen tijdens het storten. Ik heb hier nog een weekje voor om over na te denken. Ik wil volgend weekend gaan storten.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door richard »

Leuke onderneming, maar heb je die bekisting wel stevig in elkaar gezet? Beton geeft een veel hogere druk op de bekisting dan water zou keven waardoor de kist uit elkaar kan worden gedrukt. De plug moet je ook goed vastzetten, ik denk niet dat het je lukt om hem met de hand naar beneden te duwen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door markbakk »

richard schreef:
ik denk niet dat het je lukt om hem met de hand naar beneden te duwen.
Ook niet met twee handen. Nogmaals: 1kN bijna, iets preciezer zo'n 860N. Je moet er dus ruim 87kg bovenop zetten (lijmklemmen en een plaat hout zijn simpeler).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door ds23man »

markbakk schreef:
richard schreef:
ik denk niet dat het je lukt om hem met de hand naar beneden te duwen.
Ook niet met twee handen. Nogmaals: 1kN bijna, iets preciezer zo'n 860N. Je moet er dus ruim 87kg bovenop zetten (lijmklemmen en een plaat hout zijn simpeler).
Of je schoonmoeder erop laten zitten! :mrgreen:
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door CoenvanDongen »

Dat is aardig wat kracht! De bekisting is wel stevig genoeg. Ik ga over de opwaartse druk nog wat verzinnen. Bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door markbakk »

Even ervan uitgaande dat je de kist ondersteboven stort: je kunt met een plaatje hout met daarop een aantal draadbussen van de onderkant vastgebout en daarop weer een plaatje hout een mooie afstandhouder bouwen zodat je de onderkant direct kunt meestorten. Die draadbussen komen later weer van pas wanneer je de speakers op een stand zou willen zetten.

Denk je trouwens ook aan de gaten voor een entree en misschien nog een reflexopening aan de achterzijde? Beetje zonde van die dure drivers als die poort straks allemaal middenfrequenties naar voren staat te tetteren.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door rikpost »

CoenvanDongen schreef:
Dat is aardig wat kracht! De bekisting is wel stevig genoeg. Ik ga over de opwaartse druk nog wat verzinnen. Bedankt voor de tips!

Als ik zo die constructie bekijk , ontgaat mij het plaatje van het proces .
:oops:
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door CoenvanDongen »

rikpost schreef:
CoenvanDongen schreef:
Dat is aardig wat kracht! De bekisting is wel stevig genoeg. Ik ga over de opwaartse druk nog wat verzinnen. Bedankt voor de tips!

Als ik zo die constructie bekijk , ontgaat mij het plaatje van het proces .
:oops:
Aan de voorkant komt nog een plaat en daar tegenaan plak ik ook het piepschuimen binnenwerk.
De ronding word de achterkant.
Het ronde dingetje van het piepschuim komt aan de onderkant en moet de opening voor de baspoort gaan worden.
Dan moet ik nog iets maken zodat het piepschuim niet omhoog gedrukt gaat worden door het beton.

nu ik erover nadenk... misschien is het makkelijker om hem te storten met de ronding aan de onderkant... hmmm
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door rikpost »

CoenvanDongen schreef:
rikpost schreef:
CoenvanDongen schreef:
Dat is aardig wat kracht! De bekisting is wel stevig genoeg. Ik ga over de opwaartse druk nog wat verzinnen. Bedankt voor de tips!

Als ik zo die constructie bekijk , ontgaat mij het plaatje van het proces .
:oops:
Aan de voorkant komt nog een plaat en daar tegenaan plak ik ook het piepschuimen binnenwerk.
De ronding word de achterkant.
Het ronde dingetje van het piepschuim komt aan de onderkant en moet de opening voor de baspoort gaan worden.
Dan moet ik nog iets maken zodat het piepschuim niet omhoog gedrukt gaat worden door het beton.

nu ik erover nadenk... misschien is het makkelijker om hem te storten met de ronding aan de onderkant... hmmm


DEnk ik ook ,en wil je de baffle gelijk mee storten :?:
Je zou de binnenmal kunnen fixeren met afstand houderdjes die je giet van het zelfde matariaal.
Dan kun je een stevige kist om de binenmal heen maken
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door CoenvanDongen »

rikpost schreef:
Denk ik ook ,en wil je de baffle gelijk mee storten :?:
Je zou de binnenmal kunnen fixeren met afstand houderdjes die je giet van het zelfde matariaal.
Dan kun je een stevige kist om de binenmal heen maken
Je hebt gelijk! Ik ga hem liggend gieten. Moet ik we even de mal een beetje aanpassen, maar dat komt wel goed.
De baffle meegieten wordt dan ineens een stuk makkelijker, maar had ik eerdere aan moeten denken + Het lijkt mij mooi om de baffles van een mooi apart stukje hout te maken.
Afstand houdertjes van hetzelfde beton gieten is trouwens een briljant idee :!: Heb ik helemaal niet aan gedacht. ](*,)

Zo wordt t allemaal steeds bewerkelijker!
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door rikpost »

Ben benieuwd hoor O:)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door markbakk »

CoenvanDongen schreef:
Afstand houdertjes van hetzelfde beton gieten is trouwens een briljant idee :!: Heb ik helemaal niet aan gedacht. ](*,)
Ga eens op een bouwplaats kijken... die dingen heten toffies...
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door rikpost »

Toffies zijn slecht voor je tanden man :rofl:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”