1e 2-weg LBVS geworden, nu nog een leuke sub?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

bartsegers

Re: 1e 2-weg speaker toch LBVS geworden

Bericht door bartsegers »

Henkjan schreef:
bartsegers schreef:
Ik heb zelf een subkast bekleed met MDF en dat ging perfect.
Van lelijke spaanplaatbak met gaten en schroeven , naar een strakke MDF kast..
hé, volgens mij ken ik die kast :mrgreen:
Wat heb jij er nu inzitten :)
Wat een bakbeest was dat......

@wouter, dat is inderdaad ook héél netjes met de folie.

Ik dacht even dat de OP juist een pianolakje wilde hebben, of bestaat dat ook in die folie?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bartsegers schreef:
Henkjan schreef:
bartsegers schreef:
Ik heb zelf een subkast bekleed met MDF en dat ging perfect.
Van lelijke spaanplaatbak met gaten en schroeven , naar een strakke MDF kast..
hé, volgens mij ken ik die kast :mrgreen:
Wat heb jij er nu inzitten :) Wat een bakbeest was dat......
nog nix, verbouwen van de HT stat voor volgend jaar op t program
Funkified

Bericht door Funkified »

Nou jongens ik zit nog steeds te twijfelen wat ik nou zou doen, dus ik denk dat ik ze nog maar even laat staan zoals ze zijn. Ze zien er nu ook al namelijk best wel mooi uit.
Verder begin ik steeds meer te twijfelen tussen wit en zwart als afwerking. :lol:

Nou vroeg ik me eigenlijk af of er nog een leuk budget subwoofer project is, een LBSW zeg maar...
Niet dat dit nodig is maar ik vind het vooral leuk om te doen.

Dus weet iemand iets leuks? Zelf had ik hier nog wel wat leuks gezien, alleen ik weet niet of het nog te kopen is gezien er geen bestel knop bijstaan...
Ik weet niet echt welke ik van deze zou moet kiezen, en of het überhaupt wel goede subwoofers zijn. De grote van de kast is in ieder geval geen punt, de geluidskwaliteit wel.
Laatst gewijzigd door Funkified op za 08 dec 2012, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Funkified schreef:
... Zelf had ik hier nog wel wat leuks gezien, alleen ik weet niet of het nog te kopen is gezien er geen prijs ofzo bij staat....
bij mij staan er gewoon prijzen bij hoor. Dit zijn geen van alle budget woofers btw...
Funkified

Bericht door Funkified »

Oh mijn fout ik bedoelde meer een manier om het te bestellen niet zozeer de prijs... :-$
Wat leg ik het toch ook weer slecht uit, Maar wat is dan een goeie "budget" woofer, ik vond 500 euro nog niet heel slecht dacht ik... maar ik heb ook geen gevoel hiervoor...
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

Volgens mij kan je dat wel een high budget subwoofer noemen ( alhoewel het vast met gemak nog veel duurder kan) Voor dat bedrag heb je een heel mooie woofer en versterker.

Voor een budget subwoofer denk dan aan bv mivoc. Versterker am80 voor 80 en aw2000 voor 35 euro. Ngal een verschil in prijs of niet dan;)

Hier kan je heel veel sub kitjes vinden: http://lautsprechershop.de/index_hifi_e ... kit_en.htm

Typ even de onder en bovengrens van je budget in en selecteer subwoofer:)
Funkified

Bericht door Funkified »

Nou heb even rondgekeken op die website maar word er nog steeds niet veel wijzer van... Heb geen idee wat ik zou moeten kiezen...
Ik had gehoopt dat jullie me wel in een bepaalde richting konden duwen. Ik kwam bij het zoeken naar mivoc wel het volgende tegen: Mivoc AWX184 Moest ik wel om lachen omdat grote speakers wel leuk zijn om te zien maar of het zo praktisch is om een kast 150L in mn kamer te zetten...
Dus mischien dat jullie toch nog wel ervaring hebben met een subje voor mij.

Mischien nog een beetje richting van mij:

-Rond de 50x50x50cm is toch wel een beetje mijn idee van wat de grote zo mag worden
-Budget is 500 max. en liefste natuurlijk nog wat goedkoper...
-Hij moet toch wel 20Hz halen vind ik. :D
-Hij hoeft niet ongelooflijk hard te kunnen maar toch wel goed mee kunnen met 5 speakertjes @ 130watt. Nou is het vermogen wel secundair want veel voluit luister ik niet.
-Hij moet natuurlijk mooi klinken. En ik wil absoluut geen last hebben van poort ruis, als me nu iets ergert aan het kleine subwoofertje is dat die eindeloze wind herrie van m'n br'tje in dat kleine subje.

Misschien is dit iets waarmee jullie zeggen kijk daar eens naar ofzo.
John P

Bericht door John P »

het eerste waar ik aan denk is een CT 243. Deze is voorzien van twee passieve membranen, waardoor deze wel diep doorloopt maar geen BR-buis nodig heeft. Een onderste frequentie van 20 Hz kun je wel vergeten bij een maat van 50x50x50.
Funkified

Bericht door Funkified »

Wat voor een maat moet ik dan eigenlijk denken als ik 20Hz wil halen? Ben benieuwd want als daarvoor echt gewoon alleen inhoud nodig is dan zou ik er altijd nog over na kunnen denken of ik de ruimte er voor over heb.
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

Daar is eigenlijk maar 1 antwoord op te geven :mrgreen:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hé, een werkvriendelijke poster :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

kijk maar even op de site van mivoc, met die nieuwe 12" driver is 20 Hz prima mogelijk. Passieve membranen zijn er ook:

250,- voor het setje:
http://www.mivoc.de/shop/de/details-sho ... rtikel=XAW 320 HC und XAW 320 PR

Ik zou niet 1 maar 1 passieve membranen toepassen, die tegenover elkaar in de kubus liggen, kost 89,- extra dus dan heb je aan drivers 340,- uitgegeven.

Gesloten met kan ook, ben je voor 199,- klaar maar dan zou ik me kunnen voorstellen dat je naar Peerless X(X)LS, Dayton of Scan-Speak gaat kijken.

Je wil alles nieuw?? Gebruikte zelfbouw subs zijn relatief goedkoop. BK subs zijn eigenlijk ook niet tegenop te bouwen... 8-[ :roll:
Funkified

Bericht door Funkified »

Nou als dat nou echte lage tonen geeft, hoe groot zijn dan de echte afmetingen en welke driver zit er in?

Wel apart weggewerkt in die kamer, dwars tegen het plafond :wink:
bartsegers

Funkified schreef:
Nou als dat nou echte lage tonen geeft, hoe groot zijn dan de echte afmetingen en welke driver zit er in?

Wel apart weggewerkt in die kamer, dwars tegen het plafond :wink:
Zyklop TL

Driver, Eminence LAB 12
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=9272

oorspronkelijk met een andere woofer. (Mivoc HCM 12 T)
meer te lezen was er in een uitgave van hobby hifi:

Afbeelding

Als dergelijke vormen jou aanspreken, is het wellicht ook een idee om eens te lezen over tapped horns.
Die komen ook LAAG, met echt genoeg output.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mijn paasproject 2011 tikt de 20Hz ook aan :) maar dat gaat allemaal wel erg ver van de (50cm)³ af....
Funkified

Bericht door Funkified »

Henkjan schreef:
mijn paasproject 2011 tikt de 20Hz ook aan :) maar dat gaat allemaal wel erg ver van de (50cm)³ af....
Nou die Zyklop zit ook niet echt in de buurt van 50x50x50 :wink: En jou paasproject is natuurlijk ook nog eens erg specifiek gebouwd en ik denk niet dat die makkelijk bij mij weggewerkt kunnen worden in de kamer, die afmetingen zijn enigszins onpraktisch....

Maar ik had gewoon verwacht dat 20hz nog wel zou lukken bij een boxje van 5x5x5dm, zeker omdat dat volgens 'Speakerland' het geval is bij een van hun subs. (die weliswaar buiten budget ligt) Dus als dat nou niet te doen is wil ik mijn formaat wel even vergeten.

Maar wat zijn nou eigenlijk de exacte afmetingen van die Zyklop (denk niet dat ik nou juist die ga maken want dat lijkt mij dan weer erg groot) dat is namelijk wel weer moeilijk te zien aan de plaatjes vindt ik.
Ik vind de 20hz halen nog altijd belangrijker dan de grote, mischien nog wel lager dan 20hz zodat je de tonen alleen voelt en niet hoort... :kwijl:

Wat weten jullie eigenlijk van Karlsson (weet niet of ik het goed spel) speakers? Mn pa zei dat die verschrikkelijk lage tonen geven, zelf heb ik er geen idee van...
bartsegers

50x50x50 cm, dat zal dus een kleine 100 liter zijn.
Daar moet je best 20hz mee kunnen aantikken.

echter, je moet goed bekijken wat de output van je systeem dan nog is.
(een kleine woofer kan ook 20hz weergeven, zei het met heel lage output)

oppervlak en liters is toch wat je nodig hebt.
OF
Een boost in de vorm van een equaliser of DSP.
Dit kost veel vermogen, en dat moet de woofer dan ook kunnen verwerken.

Waarschijnlijk kun je de Zyklop ook nog een extra keer vouwen.
(om van die onhandige afmeting af te geraken)
Funkified

Bericht door Funkified »

bartsegers schreef:
50x50x50 cm, dat zal dus een kleine 100 liter zijn.
Daar moet je best 20hz mee kunnen aantikken.

echter, je moet goed bekijken wat de output van je systeem dan nog is.
(een kleine woofer kan ook 20hz weergeven, zei het met heel lage output)

oppervlak en liters is toch wat je nodig hebt.
OF
Een boost in de vorm van een equaliser of DSP.
Dit kost veel vermogen, en dat moet de woofer dan ook kunnen verwerken.

Waarschijnlijk kun je de Zyklop ook nog een extra keer vouwen.
(om van die onhandige afmeting af te geraken)
Ok, ik ben totaal niet van equalizer en andere bas boosts als het gaat om het maken van een speaker. Ik ben van een goeie speaker die helemaal gaaf geluid geeft van zichzelf en dan kan je altijd nog een eq gebruiken voor een iets meer persoonlijke verandering...

Dat van de zyklop een extra keer vouwen vind ik erg interessant! Hier zou ik graag wel wat over willen weten.
rho

Bericht door rho »

Als uitgangspunt is dat niet slecht, maar optimaliseren met een DSP of EQ is wel aan te raden.
Het gaat dan niet om het aanpassen naar persoonlijke smaak, maar om het wegwerken van fouten die ontstaan door weergave in een beperkte ruimte.
bartsegers

Aangezien de zyklop een TL is, zou je hem dus ook 2 of 3 x kunnen vouwen.

Heeft iemand de input data van die zyklop voor hornresp toevallig ?
De zyklop is 200 liter netto, dus toch niet echt een kleintje.

Door de 2,5 meter pijplengte kom je dus wel zo laag!

Heb je deze ook al gezien:

viewtopic.php?f=21&t=17378

Ik denk dat een w300S ook wel een goede kandidaat is voor een serieuze sub.
Isobarische kast met 2 of 4 woofers, blijf je klein in volume, maar kom je wel laag.

:!:
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Funkified schreef:
Ok, ik ben totaal niet van equalizer en andere bas boosts als het gaat om het maken van een speaker. Ik ben van een goeie speaker die helemaal gaaf geluid geeft van zichzelf en dan kan je altijd nog een eq gebruiken voor een iets meer persoonlijke verandering...

Dat van de zyklop een extra keer vouwen vind ik erg interessant! Hier zou ik graag wel wat over willen weten.
Het hele concept van een luidspreker is gebaseerd op equalizers, cuts en boostes. Alleen zit het in een wisselfilter verwerkt.

Je hebt de hele lelijke miniset boosts die een bonkerig lelijk laag geven. En equalizers die het geluid helemaal verkrachten (grafische equalizers zijn in principe bijna altijd matig tot slecht). Maar een subwoofer met een DSP en parametrische Equalizers zodanig afstemmen, geeft juist strakker en mooier laag.

Het is goed om een speaker te ontwerpen die in de basis goed is. Maar als je echt een kleine speaker wilt die diep goed laag geeft op hoog volume en je wilt goede kwaliteit. Dan is er maar een manier: Een kleine kist, een woofer met een hele grote X-max en die heel veel vermogen kan handlen, een dikke eindversterker en een DSP die twee bandjes parametrische EQ's toepast.

ZEKER als je 20Hz als eis hebt (wat IMO een totaal niet nodige eis is btw :)).
rho

Bericht door rho »

ZEKER als je 20Hz als eis hebt (wat IMO een totaal niet nodige eis is btw :)).
Wel als je films gaat kijken.
Ik ga het ook zo doen. Mijn speakers hebben geen sub nodig als ik muziek luister, maar bij een film is het toch leuk om wat extra oempf te hebben als het er op aankomt.
Ik ga een Trio12 inzetten, in een ~50l kast. Die wordt gevoed door een Inuke3000DSP. (een 1000 had toegekomen, maar die 3000 kon ik 2de hands kopen aan een lagere prijs :) )
Jammer genoeg is die Trio12 niet meer te verkrijgen. Maar de SDX12 komt er aan. En dat lijkt me een zeer mooi alternatief!
Funkified

Bericht door Funkified »

Nee het was meer als reactie op op bartsegers die zei at je ook wat extra eq's enzo kon gebruiken om de 20hz van een klein kastje te verbeteren ipv van volume. Dus ik bedoelde meer dat ik dan wel voor het volume en oppervlak kies.

Maar die Zyklop vind ik wel gaaf maar is wel erg groot dus ik zoek nog steeds naar iets wat ietsje kleiner is...
bartsegers schreef:
Ik denk dat een w300S ook wel een goede kandidaat is voor een serieuze sub.
Isobarische kast met 2 of 4 woofers, blijf je klein in volume, maar kom je wel laag.
:!:
Heb je daar een voorbeeldje van? Ik heb wel gezocht maar ik werd er niet veel wijzer van...
bartsegers

2x de w300S in 125 liter geeft je een -3dB punt van 25 Hz.

Dit is een isobarische opstelling

Afbeelding

Het lijkt mij de enige manier (buiten actief DSP werk) om laag te komen in pak hem beet <150 liter

Met 4 van de aangeboden units kun je zelfs 2 subs maken........ :shock:

Gooi de w300S maar eens door WinIsd, dan zie je het zelf.
Funkified

Bericht door Funkified »

Nou jongens, ik heb nog heel wat meer rond gekeken. Maar ik kan nu niet helemaal kiezen...

Ik dacht er dan maar over om een Monolith+ kloon te bouwen, ik heb hier namelijk goeie reviews over gelezen, en ze claimen tot 20Hz te gaan.
Dit lijkt mij geen heel gek idee zo, ziet er om te maken in ieder geval niet al te ingewikkeld uit.
Dus een Eminence LAB 12 en een Hypex4.0 of de originele BK elec Bsbpv500. Dus 240 en 350 euro zo ongeveer...
Ik weet niet hoe het zit met de verzendkosten vanuit engeland voor de Eminence en de BK plate amp, mischien is dat zelfs goedkoper dan de NL Eminence en Hypex...

Nou las ik dat de Monolith+ wel alleen tot die 20Hz kwam mét die bass boost. Dus maar ff door WinISD gegooid om te kijken, met de 95L inhoud en 20Hz afstemming.

(Ik ben geen Pro met WinISD maar om een idee te krijgen is het toch niet heel gek?)
Eminence Only1.PNG
Ik vond het nou niet echt indrukwekkend... Dus die eq er bij gedaan met een +6sb boost op 20Hz, alleen geen idee of dat klopt.

Wat zeggen jullie er van, is het na te bouwen zo'n monolith en hoe zou het resultaat zijn?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”