Een EL34SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Ik heb de tegenkoppeling omgedraaid op de ugt.
Het lawaai is weg en ik heb muziek. yessssssss.
Het is nog lang niet goed maar er zit schot in.
Anne dat draadje dat je aanwijst is het draadje
dat van pen 1 naar 8 moet.
Maar als ik dat doe dan werkt de versterker niet meer.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

Oh ja,en dat rooie draadje zet 8 nu aan 3.Zit de transistor nu goed en heeft 't ie het overleeft (die verbinding naar de +)?
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Zal even een plaatje maken hoe hij nu is. Een moment.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Zo ziet het er nu uit.
En speelt ook nog.
Bijlagen
P1050980.JPG
P1050981.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

En als ik de collector weer op pen 6 zet dan is het geluid
weer heel dof en krakend als ik het volume hoger zet.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

Z te zien zitten de basis en collector nog steeds verwisseld :shock: .
Het middelste draadje moet aan pen 6.
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Zo dus?
Bijlagen
P1050982.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

Dacht dat 't wel goed zit.Tenzij Siemens gelijk heeft,dan moeten de twee buitenste verwisseld.
Maar hoe klinkt 't nu en welke spanningen op de buis/transistor ?
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Nog wat metingen.

pen1 = 102 volt
pen3 = 3.4 volt.
pen6 = 223 volt.

is dit goed?

Klank vind ik nog niet goed.
En er zit nu een 50Hz brommertje in.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

He he,begint 't op te lijken.De buis trekt wat weinig stroom,je zou de 6k8 aan pen 3 kunnen verkleinen naar 5k6 om de anodespanning wat naar beneden te krijgen.
Nu dat de buis goed versterkt wordt een brom meeversterkt.Om mogelijke brom langs de gloeidraad te achterhalen,de weerstand vn 100 ohm van de tegenkoppeling kortsluiten.Als de brom dan erger wordt is het niet de gloei.
Zoek ze :twisted: .
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Komt goed Anne.
Heb er nu een paar pio's van 0,47uF op staan.
De klank is al een stuk beter.
Ik zal nog even op zoek naar die weerstanden van 5k6.
Verder ben ik al heel erg blij dat hij nu speelt.
Zal binnenkort ook even de spanningen bij de EL34 meten.
En uiteraard alles weer netjes opbouwen.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Ik heb trouwens nog even die tip van Aat weer geprobeerd.
Pen 1 en 8 aan elkaar. Maar dat werkt niet.
Er komt dan geen geluid meer uit.
Hoe dat kan weet ik niet.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

Dat werdt mij ook al door de simulatie vermeldt :?
Heb je ook nog even gemeten wat voor spanningen er dan op de pinnen van zowel de tor als de buis staan
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Zou Aat het dan toch niet goed hebben gezien?
Kan me dat niet voorstellen.
Maar ik ben allang blij dat hij nu speelt.
Ik ga nu even de 5k6 erin zetten.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Pen 3 geeft nu 4,1 volt met de 5k6 weerstand.
Is dit nu goed?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

TheoK schreef:
Heb er nu een paar pio's van 0,47uF op staan.
Is dat ipv de 100nF naar de EL34 ? Zal dan niet veel uitmaken,met die lekweerstand van 470k.
Eigenlijk wel een goed idee van Aat,jammer dat 't met deze buis niet wil.
Met de kathodespanning is iets mis.3,4V met 6k8 en 4,1V met 5k6,moet niet meer maar minder zijn geworden :-s
Het gaat 'm eigenlijk om de anodespanning,is die daarmee gezakt naar zo'n 200V ?
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Als je pen 6 bedoelt Anne die staat nu op 190 volt.
En op pen 3 staat nu 4 volt. Hij speelt nu een half uurtje.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

Ziet 'r gezond uit.Op m'n schema had ik 4V en 200V ingevuld.Was wel met 6k8.
Bedenk net dat de twee metingen misschien niet met dezelfde buis zijn.Mogelijk is de ene E80F zwakker dan de ander.
En hoe zit 't nou met de brom 8-[ .
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Het is wel met dezelfde buis Anne.
Er zit nog een klein zoemertje in maar die komt er wel uit.
Ben allang heel erg blij dat hij speelt.
Ik denk dat het zoemertje te maken heeft dat ik nog niet
de potmeter met ledjes geplaatst heb.
Maar dat komt allemaal wel goed.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

TheoK schreef:
Zou Aat het dan toch niet goed hebben gezien?
Kan me dat niet voorstellen.
Zie dat je vorderingen maakt! Zal zelf van de week nog even een aantal proefopstellingen maken met een (Russische) EF86, die redelijk vergelijkbaar is met de E80F.
Voorlopig ben ik blij voor je dat "ie" speelt.

Groet,
Aat
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Ben benieuwd naar je ervaring Aat.

Intussen heeft de versterker al een aantal uren gedraaid.
Gisteravond en vanaf vanmorgen 8 uur tot nu.
De klank van deze versterker is geweldig. :rock:
Laag is strak. Mid is heel mooi aanwezig. Niet overdreven.
Hoog is zeer helder. De poolse UGT's zijn hun geld echt wel waard moet ik zeggen.
Nu zijn we bezig om een hele mooie kast te ontwerpen.
Nu even de plank versie. :D :wink:
Bijlagen
P1050984.JPG
P1050985.JPG
P1050986.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door RobertD »

Heb je die 220 Ohm potmeter al geplaatst? Dan zou dat brommetje wel minder of zelfs weg moeten zijn.
Er moet altijd een of andere verbinding tussen gloeispanning en massa zijn.

(Die LEDjes kun je later wel toevoegen, nu even rechtstreeks de potmeter eraan).
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Weet het Robert.
Die komt er ook in.
Hij is nu bijna zo goed als stil hoor.
Er is nog een heel klein zoemertje aanwezig.
ALs de potmeter erin zit dan is die wel weg denk ik.
We zijn nu bezig met de kast te ontwerpen en natuurlijk wat bling bling erbij. :wink:
Het gaat iets aparts worden.
De trafo is goed warm. De UGT's blijven gewoon koud.
En de smoorspoelen zijn een heel klein beetje lauw.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

@Theo,

Mooi dat de versterker funktioneert O:) Kan helaas zelf geen schakelingetje in elkaar zetten met een Russische EF86. Ik heb er namelijk 4 maar geen van alle werken, dus die vlieger gaat niet op...

Heb nog even goed gekeken naar de schema's en er valt me een ding op: er wordt zowel bij g2 als g3 geen stopweerstand toegepast.
Ik begrijp dat je blij ben dat de versterker het nu doet, maar je zou nog kunnen proberen een stopweerstand direct op pen 1 en 8 van de buisvoet van minimaal 1k te solderen.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Dus pen 1 en 8 verbinden met een 1K weerstand?
Plaats reactie