Een EL34SE
Moderator: Beheerdersteam
Re: Een EL34SE
Ik heb de tegenkoppeling omgedraaid op de ugt.
Het lawaai is weg en ik heb muziek. yessssssss.
Het is nog lang niet goed maar er zit schot in.
Anne dat draadje dat je aanwijst is het draadje
dat van pen 1 naar 8 moet.
Maar als ik dat doe dan werkt de versterker niet meer.
Het lawaai is weg en ik heb muziek. yessssssss.
Het is nog lang niet goed maar er zit schot in.
Anne dat draadje dat je aanwijst is het draadje
dat van pen 1 naar 8 moet.
Maar als ik dat doe dan werkt de versterker niet meer.
Re: Een EL34SE
Oh ja,en dat rooie draadje zet 8 nu aan 3.Zit de transistor nu goed en heeft 't ie het overleeft (die verbinding naar de +)?
Anne
Anne
Re: Een EL34SE
En als ik de collector weer op pen 6 zet dan is het geluid
weer heel dof en krakend als ik het volume hoger zet.
weer heel dof en krakend als ik het volume hoger zet.
Re: Een EL34SE
Z te zien zitten de basis en collector nog steeds verwisseld
.
Het middelste draadje moet aan pen 6.
Anne
Het middelste draadje moet aan pen 6.
Anne
Re: Een EL34SE
Dacht dat 't wel goed zit.Tenzij Siemens gelijk heeft,dan moeten de twee buitenste verwisseld.
Maar hoe klinkt 't nu en welke spanningen op de buis/transistor ?
Anne
Maar hoe klinkt 't nu en welke spanningen op de buis/transistor ?
Anne
Re: Een EL34SE
Nog wat metingen.
pen1 = 102 volt
pen3 = 3.4 volt.
pen6 = 223 volt.
is dit goed?
Klank vind ik nog niet goed.
En er zit nu een 50Hz brommertje in.
pen1 = 102 volt
pen3 = 3.4 volt.
pen6 = 223 volt.
is dit goed?
Klank vind ik nog niet goed.
En er zit nu een 50Hz brommertje in.
Re: Een EL34SE
He he,begint 't op te lijken.De buis trekt wat weinig stroom,je zou de 6k8 aan pen 3 kunnen verkleinen naar 5k6 om de anodespanning wat naar beneden te krijgen.
Nu dat de buis goed versterkt wordt een brom meeversterkt.Om mogelijke brom langs de gloeidraad te achterhalen,de weerstand vn 100 ohm van de tegenkoppeling kortsluiten.Als de brom dan erger wordt is het niet de gloei.
Zoek ze
.
Anne
Nu dat de buis goed versterkt wordt een brom meeversterkt.Om mogelijke brom langs de gloeidraad te achterhalen,de weerstand vn 100 ohm van de tegenkoppeling kortsluiten.Als de brom dan erger wordt is het niet de gloei.
Zoek ze
Anne
Re: Een EL34SE
Komt goed Anne.
Heb er nu een paar pio's van 0,47uF op staan.
De klank is al een stuk beter.
Ik zal nog even op zoek naar die weerstanden van 5k6.
Verder ben ik al heel erg blij dat hij nu speelt.
Zal binnenkort ook even de spanningen bij de EL34 meten.
En uiteraard alles weer netjes opbouwen.
Heb er nu een paar pio's van 0,47uF op staan.
De klank is al een stuk beter.
Ik zal nog even op zoek naar die weerstanden van 5k6.
Verder ben ik al heel erg blij dat hij nu speelt.
Zal binnenkort ook even de spanningen bij de EL34 meten.
En uiteraard alles weer netjes opbouwen.
Re: Een EL34SE
Ik heb trouwens nog even die tip van Aat weer geprobeerd.
Pen 1 en 8 aan elkaar. Maar dat werkt niet.
Er komt dan geen geluid meer uit.
Hoe dat kan weet ik niet.
Pen 1 en 8 aan elkaar. Maar dat werkt niet.
Er komt dan geen geluid meer uit.
Hoe dat kan weet ik niet.
Re: Een EL34SE
Dat werdt mij ook al door de simulatie vermeldt 
Heb je ook nog even gemeten wat voor spanningen er dan op de pinnen van zowel de tor als de buis staan
Heb je ook nog even gemeten wat voor spanningen er dan op de pinnen van zowel de tor als de buis staan
Re: Een EL34SE
Zou Aat het dan toch niet goed hebben gezien?
Kan me dat niet voorstellen.
Maar ik ben allang blij dat hij nu speelt.
Ik ga nu even de 5k6 erin zetten.
Kan me dat niet voorstellen.
Maar ik ben allang blij dat hij nu speelt.
Ik ga nu even de 5k6 erin zetten.
Re: Een EL34SE
Is dat ipv de 100nF naar de EL34 ? Zal dan niet veel uitmaken,met die lekweerstand van 470k.TheoK schreef:Heb er nu een paar pio's van 0,47uF op staan.
Eigenlijk wel een goed idee van Aat,jammer dat 't met deze buis niet wil.
Met de kathodespanning is iets mis.3,4V met 6k8 en 4,1V met 5k6,moet niet meer maar minder zijn geworden
Het gaat 'm eigenlijk om de anodespanning,is die daarmee gezakt naar zo'n 200V ?
Anne
Re: Een EL34SE
Als je pen 6 bedoelt Anne die staat nu op 190 volt.
En op pen 3 staat nu 4 volt. Hij speelt nu een half uurtje.
En op pen 3 staat nu 4 volt. Hij speelt nu een half uurtje.
Re: Een EL34SE
Ziet 'r gezond uit.Op m'n schema had ik 4V en 200V ingevuld.Was wel met 6k8.
Bedenk net dat de twee metingen misschien niet met dezelfde buis zijn.Mogelijk is de ene E80F zwakker dan de ander.
En hoe zit 't nou met de brom
.
Anne
Bedenk net dat de twee metingen misschien niet met dezelfde buis zijn.Mogelijk is de ene E80F zwakker dan de ander.
En hoe zit 't nou met de brom
Anne
Re: Een EL34SE
Het is wel met dezelfde buis Anne.
Er zit nog een klein zoemertje in maar die komt er wel uit.
Ben allang heel erg blij dat hij speelt.
Ik denk dat het zoemertje te maken heeft dat ik nog niet
de potmeter met ledjes geplaatst heb.
Maar dat komt allemaal wel goed.
Er zit nog een klein zoemertje in maar die komt er wel uit.
Ben allang heel erg blij dat hij speelt.
Ik denk dat het zoemertje te maken heeft dat ik nog niet
de potmeter met ledjes geplaatst heb.
Maar dat komt allemaal wel goed.
Re: Een EL34SE
Zie dat je vorderingen maakt! Zal zelf van de week nog even een aantal proefopstellingen maken met een (Russische) EF86, die redelijk vergelijkbaar is met de E80F.TheoK schreef:Zou Aat het dan toch niet goed hebben gezien?
Kan me dat niet voorstellen.
Voorlopig ben ik blij voor je dat "ie" speelt.
Groet,
Aat
Re: Een EL34SE
Ben benieuwd naar je ervaring Aat.
Intussen heeft de versterker al een aantal uren gedraaid.
Gisteravond en vanaf vanmorgen 8 uur tot nu.
De klank van deze versterker is geweldig.
Laag is strak. Mid is heel mooi aanwezig. Niet overdreven.
Hoog is zeer helder. De poolse UGT's zijn hun geld echt wel waard moet ik zeggen.
Nu zijn we bezig om een hele mooie kast te ontwerpen.
Nu even de plank versie.

Intussen heeft de versterker al een aantal uren gedraaid.
Gisteravond en vanaf vanmorgen 8 uur tot nu.
De klank van deze versterker is geweldig.
Laag is strak. Mid is heel mooi aanwezig. Niet overdreven.
Hoog is zeer helder. De poolse UGT's zijn hun geld echt wel waard moet ik zeggen.
Nu zijn we bezig om een hele mooie kast te ontwerpen.
Nu even de plank versie.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Een EL34SE
Heb je die 220 Ohm potmeter al geplaatst? Dan zou dat brommetje wel minder of zelfs weg moeten zijn.
Er moet altijd een of andere verbinding tussen gloeispanning en massa zijn.
(Die LEDjes kun je later wel toevoegen, nu even rechtstreeks de potmeter eraan).
Er moet altijd een of andere verbinding tussen gloeispanning en massa zijn.
(Die LEDjes kun je later wel toevoegen, nu even rechtstreeks de potmeter eraan).
Re: Een EL34SE
Weet het Robert.
Die komt er ook in.
Hij is nu bijna zo goed als stil hoor.
Er is nog een heel klein zoemertje aanwezig.
ALs de potmeter erin zit dan is die wel weg denk ik.
We zijn nu bezig met de kast te ontwerpen en natuurlijk wat bling bling erbij.
Het gaat iets aparts worden.
De trafo is goed warm. De UGT's blijven gewoon koud.
En de smoorspoelen zijn een heel klein beetje lauw.
Die komt er ook in.
Hij is nu bijna zo goed als stil hoor.
Er is nog een heel klein zoemertje aanwezig.
ALs de potmeter erin zit dan is die wel weg denk ik.
We zijn nu bezig met de kast te ontwerpen en natuurlijk wat bling bling erbij.
Het gaat iets aparts worden.
De trafo is goed warm. De UGT's blijven gewoon koud.
En de smoorspoelen zijn een heel klein beetje lauw.
Re: Een EL34SE
@Theo,
Mooi dat de versterker funktioneert
Kan helaas zelf geen schakelingetje in elkaar zetten met een Russische EF86. Ik heb er namelijk 4 maar geen van alle werken, dus die vlieger gaat niet op...
Heb nog even goed gekeken naar de schema's en er valt me een ding op: er wordt zowel bij g2 als g3 geen stopweerstand toegepast.
Ik begrijp dat je blij ben dat de versterker het nu doet, maar je zou nog kunnen proberen een stopweerstand direct op pen 1 en 8 van de buisvoet van minimaal 1k te solderen.
groet,
Aat
Mooi dat de versterker funktioneert
Heb nog even goed gekeken naar de schema's en er valt me een ding op: er wordt zowel bij g2 als g3 geen stopweerstand toegepast.
Ik begrijp dat je blij ben dat de versterker het nu doet, maar je zou nog kunnen proberen een stopweerstand direct op pen 1 en 8 van de buisvoet van minimaal 1k te solderen.
groet,
Aat
