Nu nog een manier vinden om ze te testen
AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Stilleven.......................... 
Nu nog een manier vinden om ze te testen
Nu nog een manier vinden om ze te testen
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Dank je Theo,
En nu maar hopen dat het goed komt,dit is,, priegelwerk,,
De volgende keer maar weer eens met buizen stoeien,
En nu maar hopen dat het goed komt,dit is,, priegelwerk,,
De volgende keer maar weer eens met buizen stoeien,
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Zo,op naar het volgende...........
De negatieve shunt,voor de dac-chip.
Maar even een ontwerp gemaakt.
printje 2,5x 7cm
Deze al meer gemaakt,maar nog nooit zo klein............
Wat in het rode vierkant staat,zit al op de dac print.
De negatieve shunt,voor de dac-chip.
Maar even een ontwerp gemaakt.
printje 2,5x 7cm
Deze al meer gemaakt,maar nog nooit zo klein............
Wat in het rode vierkant staat,zit al op de dac print.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Een aantal shunt,s al voorzien van een ,,koelstripje,,
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Wat nu nog.....................
Printjes maken
Een voor de dac en nog een voor de negatieve 5 volt voeding.
Oke,dat doen we dan maar..............
Nu nog even een testopstelling bedenken ,om al die shunt voedingen te testen[af te stellen]
Printjes maken
Een voor de dac en nog een voor de negatieve 5 volt voeding.
Oke,dat doen we dan maar..............
Nu nog even een testopstelling bedenken ,om al die shunt voedingen te testen[af te stellen]
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
De dac print is bijna klaar ,in afwachting van de 7 shunt voedingen.................
Morgen maar even een testopstelling maken om die shunt,s af te stellen
De -5v shunt inelkaar gesoldeerd,en een print gemaakt voor de trafo ,die 5 shunt,s zal voeden.
Verder wat passen en meten dus,niks nieuws...........
Morgen maar even een testopstelling maken om die shunt,s af te stellen
De -5v shunt inelkaar gesoldeerd,en een print gemaakt voor de trafo ,die 5 shunt,s zal voeden.
Verder wat passen en meten dus,niks nieuws...........
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Meten is weten
Test opstelling gemaakt en de 6 positieve shunt,s afgesteld op 5 v.
Het ,,koelstripje ,,geeft voldoende koeling
wordt maar een beetje warm,niet te veel dus.............. 
De weerstand voor het afstellen van de amperes wordt wel warm [33 ohm +-600mA] ik schat 80 graden.
Alles onder belasting gemeten[510 ohm weerstand tussen uit en min]..
Morgen de negatieve 5v afstellen
En de boel proberen,je weet wel ,of er geluid uit komt
Spannend......................
Test opstelling gemaakt en de 6 positieve shunt,s afgesteld op 5 v.
Het ,,koelstripje ,,geeft voldoende koeling
De weerstand voor het afstellen van de amperes wordt wel warm [33 ohm +-600mA] ik schat 80 graden.
Alles onder belasting gemeten[510 ohm weerstand tussen uit en min]..
Morgen de negatieve 5v afstellen
En de boel proberen,je weet wel ,of er geluid uit komt
Spannend......................
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Kon niet wachten..............................
De shunt voedingen er in gesoldeerd.
Morgen de -5v nog.
Maar voor nu..........
De,, Godzilla AD1865 dac,, is geboren
WRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaa............................
democles...........opsluiten die gast.
[sleutel weg gooien,ver weg
]
yea,sick............
De shunt voedingen er in gesoldeerd.
Morgen de -5v nog.
Maar voor nu..........
De,, Godzilla AD1865 dac,, is geboren
WRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaa............................
democles...........opsluiten die gast.
yea,sick............
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Ik zie dat je tot 2 uur vannacht bezig bent geweest.
Ziet er goed uit zeg. En als alles ook nog werkt dan heb je
het niet voor niets gedaan.
Ziet er goed uit zeg. En als alles ook nog werkt dan heb je
het niet voor niets gedaan.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Dat kun je wel zien ook dat het wat later was.
Ik denk dat ik dat netter soldeer, inderdaad opsluiten die gast.
Ik denk dat ik dat netter soldeer, inderdaad opsluiten die gast.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Wat een apparaat! Ziet er goed uit! Eén tor op de foto moet nog wel even worden gesoldeerd! 
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Ja,Fokko.
Dat is een tor van de negatieve 5v shunt,deze moet nog af gesoldeerd worden .
Maar had hem al vast even in geplugt.
Dat is een tor van de negatieve 5v shunt,deze moet nog af gesoldeerd worden .
Maar had hem al vast even in geplugt.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Vandaag de negatieve 5v shunt af gesoldeerd en afgesteld.
Helaas de boel nog niet kunnen testen,
En morgen gaat bij mij in de straat de stroom er af,wegens werkzaamheden aan het net
Nog even wachten dus.......................
Helaas de boel nog niet kunnen testen,
En morgen gaat bij mij in de straat de stroom er af,wegens werkzaamheden aan het net
Nog even wachten dus.......................
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Rond half 1 was de stroom er weer
Een half uur later,stroom er weer af
In de rest van de straat branden de lichten wel
Maar even bellen............[stel voor, dat je het enige huis bent met een ondergronds verlengsnoer
,je weet het niet!!]
Er werd gebeld aan de deur........... Twee heren van de energie dienst [he ,he ,de kachel kan weer aan ,dacht ik]
IS UW AARDLEK ER NIET UIT???
Effe de meterkast open,,
bedankt jongens,, [K.T etc......
.
]
Oke,vrouwtje koffie drinken bij de buren,,
Dan is het moment aangebroken de ,,GODZILLA,,onder de AD dac,s te testen
De boel nagelopen,en de laatste verbindingen er aan geschroefd,,gaan met die banaan dus
Al het buizengeweld opgewarmd,dac aangesloten,en PLAY.....................................JA NIKS,HELEMAAL NIKS.....................
Oke,grove controle,zit alles er wel aan?
Alle led,s van de shunt voedingen branden,,nee 1 niet,,los draadje gefixt
alle spanningen nagemeten,alles is er
Nog niets.......helemaal niets..........
Toch geen ontwerpfout
De lock led van de receiverchip gaat keurig uit,die werkt dus....
Blijven er twee chips over,de kleine gewisseld,de 74HC nog wat chip,GEEN VERSCHIL nog zo dood als een pier.......
Dan de dac chip er uit getrokken.
Een pootje van de dac chip was verbogen,de boel recht gebogen en weer in geplugt.............
HIJ DOET HET!!!.........YES YES YES
Hoe het klinkt,daarover later..
Al vast iets uit de wandelgangen meegekregen
Hier kan geen LM of LT spanningsregelaar tegenop ,,,een Salas shunt voeding sleurt je mee de muziek in
Effe snel wat plaatjes
HIJ DOET HET.......
Een half uur later,stroom er weer af
In de rest van de straat branden de lichten wel
Maar even bellen............[stel voor, dat je het enige huis bent met een ondergronds verlengsnoer
Er werd gebeld aan de deur........... Twee heren van de energie dienst [he ,he ,de kachel kan weer aan ,dacht ik]
IS UW AARDLEK ER NIET UIT???
Effe de meterkast open,,
Oke,vrouwtje koffie drinken bij de buren,,
Dan is het moment aangebroken de ,,GODZILLA,,onder de AD dac,s te testen
De boel nagelopen,en de laatste verbindingen er aan geschroefd,,gaan met die banaan dus
Al het buizengeweld opgewarmd,dac aangesloten,en PLAY.....................................JA NIKS,HELEMAAL NIKS.....................
Oke,grove controle,zit alles er wel aan?
Alle led,s van de shunt voedingen branden,,nee 1 niet,,los draadje gefixt
Nog niets.......helemaal niets..........
Toch geen ontwerpfout
De lock led van de receiverchip gaat keurig uit,die werkt dus....
Blijven er twee chips over,de kleine gewisseld,de 74HC nog wat chip,GEEN VERSCHIL nog zo dood als een pier.......
Dan de dac chip er uit getrokken.
Een pootje van de dac chip was verbogen,de boel recht gebogen en weer in geplugt.............
HIJ DOET HET!!!.........YES YES YES
Hoe het klinkt,daarover later..
Al vast iets uit de wandelgangen meegekregen
Hier kan geen LM of LT spanningsregelaar tegenop ,,,een Salas shunt voeding sleurt je mee de muziek in
Effe snel wat plaatjes
HIJ DOET HET.......
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Gefeliciteerd, na alle moeite eindelijk geluid.
Ik vind FOTO 2 een "PLAATJE"
voor wat betreft de sfeer.
Ik vind FOTO 2 een "PLAATJE"
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Dan gaat het niet goed.democles schreef:Ja,psichadelisch.................en zo klinkt het ook
Nuchter en helder moet het klinken.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Ja dus,zoals je wilt,nuchter helder en transparant.
Eigenlijk zoals een AD 1865 dac klinkt
Even verder luisteren
Misschien moet er nog wat getweakt worden.
Eigenlijk zoals een AD 1865 dac klinkt
Even verder luisteren
Misschien moet er nog wat getweakt worden.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Gisteren een aantal uren geluisterd....
Was niet echt weg van het geluid
Hoor veel hoog [geen ss, klanken],weinig mid,en de bas doet ook maar wat op de achtergrond.
Je herkend je eigen muziek niet meer
En het klinkt een beetje alsof je in de trein zit,,niet echt ,,smooth,,
Krijg het idee,dat de Salas shunt,s het niet in hun eentje kunnen trekken en dat de IC,s toch extra gebufferd moeten worden,met een paar extra elco,s.
Eerst de boel maar los geschroefd en de vorige dac creatie ingeplugt,,,,he,he ..muziek wordt weer aangenaam....................
Gelukkig op de print al rekening gehouden met de extra elco,s
Ik dacht probeer het even zonder
[Ja hoe klinkt dat?]
Even de voorraad bekijken,..Wat hebben we nog liggen.??
Is er dan nog wat positiefs te melden,,,Ja,de separatie van instrumenten en details zijn vrij goed,nu de boel nog tot een geheel samenvoegen
Was niet echt weg van het geluid
Hoor veel hoog [geen ss, klanken],weinig mid,en de bas doet ook maar wat op de achtergrond.
Je herkend je eigen muziek niet meer
En het klinkt een beetje alsof je in de trein zit,,niet echt ,,smooth,,
Krijg het idee,dat de Salas shunt,s het niet in hun eentje kunnen trekken en dat de IC,s toch extra gebufferd moeten worden,met een paar extra elco,s.
Eerst de boel maar los geschroefd en de vorige dac creatie ingeplugt,,,,he,he ..muziek wordt weer aangenaam....................
Gelukkig op de print al rekening gehouden met de extra elco,s
Ik dacht probeer het even zonder
Even de voorraad bekijken,..Wat hebben we nog liggen.??
Is er dan nog wat positiefs te melden,,,Ja,de separatie van instrumenten en details zijn vrij goed,nu de boel nog tot een geheel samenvoegen
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Voor de luistersessies had ik de dac,s verbonden met de coaxiale uitgang van de geluidskaart.
Kwam er achter dat de geluidskaart weer eens kuren had en het geluidsbeeld verziekte.
Nu staat de boel te spelen vanaf de squeeze box en klinkt volledig anders.
Moet eerst dus verder luisteren, voordat de soldeerbout er weer aan te pas komt.
Het is dus verstandig de boel eerst op verschillende bronnen te testen,voordat er geoordeeld word.
Kwam er achter dat de geluidskaart weer eens kuren had en het geluidsbeeld verziekte.
Nu staat de boel te spelen vanaf de squeeze box en klinkt volledig anders.
Moet eerst dus verder luisteren, voordat de soldeerbout er weer aan te pas komt.
Het is dus verstandig de boel eerst op verschillende bronnen te testen,voordat er geoordeeld word.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Vanavond aan het luisteren geweest. [ja een partijtje mieren neuken
]
Mis echt wat hoog,er wordt te veel verdrongen.
Dan maar terug naar oude methodes,,,alle visay bypase MKP,s er uit in de digitale voedingen en vervangen door 100nF keramisch meerlagen.
Tevens alle 2,2uH smoor spoeltjes in de digitale voedingen, er uit gehaald en doorverbonden.
Zo,,,,het hoog is er weer...............
Dan een stapje verder
De visay,s in de analoge uitgang van de dac chip er uit gehaald.[kijken of de ELNA,s het in hun eentje redden
]
Dit had tot resultaat,dat de bas wat meer grommend werd,tijd geluisterd,denk dat ik ze terug plaats,wordt de bas weer strak en rond ergens op de achtergrond.
Persoonlijk hou ik meer van een vollere bas
,maar dit zal wel wat te maken hebben met mijn ,,KT88 Mono Bill,s,,
Om 22.00 Hr maar gestopt,,Ja je hebt ook nog buren
[SLAYER ,Angel of death,
voor oudere jongeren,jeugdsentiment
,,voor buren hel,
]
Wordt vervolgd...................
Mis echt wat hoog,er wordt te veel verdrongen.
Dan maar terug naar oude methodes,,,alle visay bypase MKP,s er uit in de digitale voedingen en vervangen door 100nF keramisch meerlagen.
Tevens alle 2,2uH smoor spoeltjes in de digitale voedingen, er uit gehaald en doorverbonden.
Zo,,,,het hoog is er weer...............
Dan een stapje verder
De visay,s in de analoge uitgang van de dac chip er uit gehaald.[kijken of de ELNA,s het in hun eentje redden
Dit had tot resultaat,dat de bas wat meer grommend werd,tijd geluisterd,denk dat ik ze terug plaats,wordt de bas weer strak en rond ergens op de achtergrond.
Persoonlijk hou ik meer van een vollere bas
Om 22.00 Hr maar gestopt,,Ja je hebt ook nog buren
Wordt vervolgd...................
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Vandaag de,,Godzilla dac,, voorzien van buffer elco,s, bijna direct op de chips aan de onderkant van de print.
4x oscon 100 uF voor digitaal
1 x rubycon ZLH 220uF voor het analoge gedeelte van de receiver chip
2x elna silmic 2 ,220uF voor de analoge gedeeltes van de dac chip
Ja dan maar even proberen....
PC-squeezebox-ultramatch upsampeler-Godzilla dac-6N16 EB voorversterker-Mono Bill eindversterkers
Er stond nog geen muziek op en een ferme brom was te horen uit de speakers
Shit,, misschien een elco verkeerd gemonteerd
Toen ik de coax naar de dac er uit trok was er stilte,geen brom meer
De dac was het niet dus,,de upsampler had het begeven,,ook nog even kabels gewisseld zonder resultaat.
Ultramatch er tussen uit en rechtstreeks op de squeezebox.....
Het speelt geweldig,je hebt niet meer het gevoel,dat je in de trein zit
Al met al een geslaagd project,met die zeven insteek Salas shunt,s.
Al zou ik de volgende keer ze toch weer liggend op de print ontwerpen,,De Godzilla,,ziet er niet uit,[een beetje controversieel],maar het werkt wel
{en dit alles op een print van 16x20 cm]
Bijgevoegd zijn de print ontwerpen voor de +5v en -5v insteek shunt,s,,misschien ook te gebruiken voor andere projecten.............
4x oscon 100 uF voor digitaal
1 x rubycon ZLH 220uF voor het analoge gedeelte van de receiver chip
2x elna silmic 2 ,220uF voor de analoge gedeeltes van de dac chip
Ja dan maar even proberen....
PC-squeezebox-ultramatch upsampeler-Godzilla dac-6N16 EB voorversterker-Mono Bill eindversterkers
Er stond nog geen muziek op en een ferme brom was te horen uit de speakers
Shit,, misschien een elco verkeerd gemonteerd
Toen ik de coax naar de dac er uit trok was er stilte,geen brom meer
De dac was het niet dus,,de upsampler had het begeven,,ook nog even kabels gewisseld zonder resultaat.
Ultramatch er tussen uit en rechtstreeks op de squeezebox.....
Het speelt geweldig,je hebt niet meer het gevoel,dat je in de trein zit
Al met al een geslaagd project,met die zeven insteek Salas shunt,s.
Al zou ik de volgende keer ze toch weer liggend op de print ontwerpen,,De Godzilla,,ziet er niet uit,[een beetje controversieel],maar het werkt wel
Bijgevoegd zijn de print ontwerpen voor de +5v en -5v insteek shunt,s,,misschien ook te gebruiken voor andere projecten.............
- Bijlagen
-
- 5v shunt.doc
- (725.5 KiB) 80 keer gedownload
-
- -5v shunt.doc
- (691 KiB) 66 keer gedownload
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Ja,en dan wordt het tijd ,wat in te bouwen
Dac 5 ontmanteld,en plaats gemaakt voor iets nieuws.
Morgen de soldeerbout opwarmen,voor vandaag genoeg hak en zaagwerk
Dac 5 ontmanteld,en plaats gemaakt voor iets nieuws.
Morgen de soldeerbout opwarmen,voor vandaag genoeg hak en zaagwerk
Laatst gewijzigd door democles op za 05 jan 2013, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Vandaag het hoogspanningsgedeelte af gesoldeerd........
47uF-2x smoorspoel-100uF-weerstandje-100uF
Ach,plaatjes zeggen meer
47uF-2x smoorspoel-100uF-weerstandje-100uF
Ach,plaatjes zeggen meer
