AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Stilleven.......................... :mrgreen:



Nu nog een manier vinden om ze te testen :?
Bijlagen
6x5v shunt.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door TheoK »

Netjes gemaakt hoor. :rock:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Dank je Theo,

En nu maar hopen dat het goed komt,dit is,, priegelwerk,,

De volgende keer maar weer eens met buizen stoeien,
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Zo,op naar het volgende...........

De negatieve shunt,voor de dac-chip.

Maar even een ontwerp gemaakt.

printje 2,5x 7cm

Deze al meer gemaakt,maar nog nooit zo klein............ :mrgreen:

Wat in het rode vierkant staat,zit al op de dac print.
Bijlagen
-5v shunt.JPG
neg shunt.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Een aantal shunt,s al voorzien van een ,,koelstripje,,
Bijlagen
s1.JPG
s2.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Wat nu nog..................... :mrgreen:

Printjes maken :wink:

Een voor de dac en nog een voor de negatieve 5 volt voeding.

Oke,dat doen we dan maar.............. :mrgreen:

Nu nog even een testopstelling bedenken ,om al die shunt voedingen te testen[af te stellen] :-s
Bijlagen
Dac 2012 MK2.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

De dac print is bijna klaar ,in afwachting van de 7 shunt voedingen................. :mrgreen:

Morgen maar even een testopstelling maken om die shunt,s af te stellen :wink:

De -5v shunt inelkaar gesoldeerd,en een print gemaakt voor de trafo ,die 5 shunt,s zal voeden.

Verder wat passen en meten dus,niks nieuws........... :mrgreen:
Bijlagen
b.JPG
bb.JPG
bbb.JPG
mk22.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Meten is weten :-s

Test opstelling gemaakt en de 6 positieve shunt,s afgesteld op 5 v.

Het ,,koelstripje ,,geeft voldoende koeling :mrgreen: :mrgreen: wordt maar een beetje warm,niet te veel dus.............. :wink:

De weerstand voor het afstellen van de amperes wordt wel warm [33 ohm +-600mA] ik schat 80 graden.

Alles onder belasting gemeten[510 ohm weerstand tussen uit en min]..

Morgen de negatieve 5v afstellen :mrgreen:

En de boel proberen,je weet wel ,of er geluid uit komt :sure:

Spannend...................... :rock:
Bijlagen
shunt test 1.JPG
shunt test 2.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Kon niet wachten.............................. :mrgreen:

De shunt voedingen er in gesoldeerd.

Morgen de -5v nog.

Maar voor nu..........

De,, Godzilla AD1865 dac,, is geboren :rock:

WRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaa............................ :mrgreen:






democles...........opsluiten die gast. :rock: [sleutel weg gooien,ver weg :wink: ]

yea,sick............
Bijlagen
g1.JPG
g2.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door TheoK »

Ik zie dat je tot 2 uur vannacht bezig bent geweest.
Ziet er goed uit zeg. En als alles ook nog werkt dan heb je
het niet voor niets gedaan.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door hannesie »

Dat kun je wel zien ook dat het wat later was. :D

Ik denk dat ik dat netter soldeer, inderdaad opsluiten die gast. :rofl:
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Fokko »

Wat een apparaat! Ziet er goed uit! Eén tor op de foto moet nog wel even worden gesoldeerd! :wink:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ja,Fokko.

Dat is een tor van de negatieve 5v shunt,deze moet nog af gesoldeerd worden .

Maar had hem al vast even in geplugt. :wink:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag de negatieve 5v shunt af gesoldeerd en afgesteld.

Helaas de boel nog niet kunnen testen,

En morgen gaat bij mij in de straat de stroom er af,wegens werkzaamheden aan het net :evil:

Nog even wachten dus....................... :-s
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Rond half 1 was de stroom er weer :rock:

Een half uur later,stroom er weer af :evil:

In de rest van de straat branden de lichten wel :-s

Maar even bellen............[stel voor, dat je het enige huis bent met een ondergronds verlengsnoer :o ,je weet het niet!!]

Er werd gebeld aan de deur........... Twee heren van de energie dienst [he ,he ,de kachel kan weer aan ,dacht ik]

IS UW AARDLEK ER NIET UIT???

Effe de meterkast open,,

:hide: bedankt jongens,, [K.T etc...... :oops: . :evil: :evil: :twisted: ]



Oke,vrouwtje koffie drinken bij de buren,,

Dan is het moment aangebroken de ,,GODZILLA,,onder de AD dac,s te testen :rock: :rock:

De boel nagelopen,en de laatste verbindingen er aan geschroefd,,gaan met die banaan dus :wink:

Al het buizengeweld opgewarmd,dac aangesloten,en PLAY.....................................JA NIKS,HELEMAAL NIKS.....................

Oke,grove controle,zit alles er wel aan?

Alle led,s van de shunt voedingen branden,,nee 1 niet,,los draadje gefixt O:) alle spanningen nagemeten,alles is er :wink:

Nog niets.......helemaal niets.......... :evil:

Toch geen ontwerpfout :-#

De lock led van de receiverchip gaat keurig uit,die werkt dus.... :rock:

Blijven er twee chips over,de kleine gewisseld,de 74HC nog wat chip,GEEN VERSCHIL nog zo dood als een pier....... :evil:

Dan de dac chip er uit getrokken.

Een pootje van de dac chip was verbogen,de boel recht gebogen en weer in geplugt.............

HIJ DOET HET!!!.........YES YES YES =D>

Hoe het klinkt,daarover later.. :wink:

Al vast iets uit de wandelgangen meegekregen :-$

Hier kan geen LM of LT spanningsregelaar tegenop ,,,een Salas shunt voeding sleurt je mee de muziek in 8)

Effe snel wat plaatjes :wink:

HIJ DOET HET....... :rock:
Bijlagen
c.JPG
cc.JPG
ccc.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door hannesie »

Gefeliciteerd, na alle moeite eindelijk geluid.

Ik vind FOTO 2 een "PLAATJE" :kwijl: voor wat betreft de sfeer.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ja,psichadelisch.................en zo klinkt het ook :rock:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door hannesie »

democles schreef:
Ja,psichadelisch.................en zo klinkt het ook :rock:
Dan gaat het niet goed.
Nuchter en helder moet het klinken. :mrgreen: :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ja dus,zoals je wilt,nuchter helder en transparant.

Eigenlijk zoals een AD 1865 dac klinkt :mrgreen:

Even verder luisteren :-$

Misschien moet er nog wat getweakt worden.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Gisteren een aantal uren geluisterd....

Was niet echt weg van het geluid :-s

Hoor veel hoog [geen ss, klanken],weinig mid,en de bas doet ook maar wat op de achtergrond.

Je herkend je eigen muziek niet meer :x

En het klinkt een beetje alsof je in de trein zit,,niet echt ,,smooth,,

Krijg het idee,dat de Salas shunt,s het niet in hun eentje kunnen trekken en dat de IC,s toch extra gebufferd moeten worden,met een paar extra elco,s.

Eerst de boel maar los geschroefd en de vorige dac creatie ingeplugt,,,,he,he ..muziek wordt weer aangenaam.................... :mrgreen:

Gelukkig op de print al rekening gehouden met de extra elco,s :wink:

Ik dacht probeer het even zonder :-# [Ja hoe klinkt dat?]

Even de voorraad bekijken,..Wat hebben we nog liggen.??

Is er dan nog wat positiefs te melden,,,Ja,de separatie van instrumenten en details zijn vrij goed,nu de boel nog tot een geheel samenvoegen :rock:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Voor de luistersessies had ik de dac,s verbonden met de coaxiale uitgang van de geluidskaart.

Kwam er achter dat de geluidskaart weer eens kuren had en het geluidsbeeld verziekte.

Nu staat de boel te spelen vanaf de squeeze box en klinkt volledig anders.

Moet eerst dus verder luisteren, voordat de soldeerbout er weer aan te pas komt.

Het is dus verstandig de boel eerst op verschillende bronnen te testen,voordat er geoordeeld word.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vanavond aan het luisteren geweest. [ja een partijtje mieren neuken :wink: ]

Mis echt wat hoog,er wordt te veel verdrongen.

Dan maar terug naar oude methodes,,,alle visay bypase MKP,s er uit in de digitale voedingen en vervangen door 100nF keramisch meerlagen.

Tevens alle 2,2uH smoor spoeltjes in de digitale voedingen, er uit gehaald en doorverbonden.

Zo,,,,het hoog is er weer............... :mrgreen:

Dan een stapje verder :-s

De visay,s in de analoge uitgang van de dac chip er uit gehaald.[kijken of de ELNA,s het in hun eentje redden :rock: ]

Dit had tot resultaat,dat de bas wat meer grommend werd,tijd geluisterd,denk dat ik ze terug plaats,wordt de bas weer strak en rond ergens op de achtergrond.

Persoonlijk hou ik meer van een vollere bas :-s ,maar dit zal wel wat te maken hebben met mijn ,,KT88 Mono Bill,s,,

Om 22.00 Hr maar gestopt,,Ja je hebt ook nog buren :rock: [SLAYER ,Angel of death, :-& voor oudere jongeren,jeugdsentiment :( :kwijl:,,voor buren hel, :twisted: ]

Wordt vervolgd................... :mrgreen:
Bijlagen
dac 2012 aangepast 2.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag de,,Godzilla dac,, voorzien van buffer elco,s, bijna direct op de chips aan de onderkant van de print.

4x oscon 100 uF voor digitaal
1 x rubycon ZLH 220uF voor het analoge gedeelte van de receiver chip
2x elna silmic 2 ,220uF voor de analoge gedeeltes van de dac chip

Ja dan maar even proberen....

PC-squeezebox-ultramatch upsampeler-Godzilla dac-6N16 EB voorversterker-Mono Bill eindversterkers

Er stond nog geen muziek op en een ferme brom was te horen uit de speakers :evil:

Shit,, misschien een elco verkeerd gemonteerd :-#

Toen ik de coax naar de dac er uit trok was er stilte,geen brom meer :rock:

De dac was het niet dus,,de upsampler had het begeven,,ook nog even kabels gewisseld zonder resultaat.

Ultramatch er tussen uit en rechtstreeks op de squeezebox.....

Het speelt geweldig,je hebt niet meer het gevoel,dat je in de trein zit :wink:


Al met al een geslaagd project,met die zeven insteek Salas shunt,s.

Al zou ik de volgende keer ze toch weer liggend op de print ontwerpen,,De Godzilla,,ziet er niet uit,[een beetje controversieel],maar het werkt wel :rock: {en dit alles op een print van 16x20 cm]

Bijgevoegd zijn de print ontwerpen voor de +5v en -5v insteek shunt,s,,misschien ook te gebruiken voor andere projecten............. :mrgreen:
Bijlagen
5v shunt.doc
(725.5 KiB) 80 keer gedownload
-5v shunt.doc
(691 KiB) 66 keer gedownload
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ja,en dan wordt het tijd ,wat in te bouwen :mrgreen:

Dac 5 ontmanteld,en plaats gemaakt voor iets nieuws.

Morgen de soldeerbout opwarmen,voor vandaag genoeg hak en zaagwerk :mrgreen:
Bijlagen
1.JPG
2.JPG
Laatst gewijzigd door democles op za 05 jan 2013, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag het hoogspanningsgedeelte af gesoldeerd........ :mrgreen:

47uF-2x smoorspoel-100uF-weerstandje-100uF


Ach,plaatjes zeggen meer :wink:
Bijlagen
22.JPG
33.JPG
Plaats reactie