softstart - wanneer nodig?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door ds23man »

We kunnen natuurlijk ook het probleem omdraaien: als je automaat het niet trekt er 1 in zetten met een andere karakteristiek of gewoon een ouderwetse stop!!!!

Ik had het probleem met deze bakken in mijn studio:

http://www.crownaudio.com/media/pdf/leg ... 0_Broc.pdf

Gewoon de automaat vervangen door een ouderwetse 16A stop, probleem opgelost! :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door ds23man »

Oja, die dingen wogen 44kg per stuk ( monoblok) :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door dre »

ik ben hierover al eens tegengesproken dat het onmogenlijk was.........

moet je maar even terugzoeken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
We kunnen natuurlijk ook het probleem omdraaien: als je automaat het niet trekt er 1 in zetten met een andere karakteristiek of gewoon een ouderwetse stop!!!!

Ik had het probleem met deze bakken in mijn studio:

http://www.crownaudio.com/media/pdf/leg ... 0_Broc.pdf

Gewoon de automaat vervangen door een ouderwetse 16A stop, probleem opgelost! :mrgreen:
Hopelijk heb je dan ook nog een ouderwetse stop als hoofdzekering. Knalt de die gewone stop er niet uit dan doet de hoofdautomaat dat alsnog. Zit ie in een verzegelde aansluitkast dan heb je wel een probleempje.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
We kunnen natuurlijk ook het probleem omdraaien: als je automaat het niet trekt er 1 in zetten met een andere karakteristiek of gewoon een ouderwetse stop!!!!

Ik had het probleem met deze bakken in mijn studio:

http://www.crownaudio.com/media/pdf/leg ... 0_Broc.pdf

Gewoon de automaat vervangen door een ouderwetse 16A stop, probleem opgelost! :mrgreen:
Hopelijk heb je dan ook nog een ouderwetse stop als hoofdzekering. Knalt de die gewone stop er niet uit dan doet de hoofdautomaat dat alsnog. Zit ie in een verzegelde aansluitkast dan heb je wel een probleempje.
Hoofdzekeringautomaten zitten in een verzegelde kast met zo'n doorzichtig raampje waarbij je ze zelf kan bedienen en hebben altijd een "zware" karakterestiek........
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Hoofdzekeringautomaten zitten in een verzegelde kast met zo'n doorzichtig raampje waarbij je ze zelf kan bedienen en hebben altijd een "zware" karakterestiek........
Kweenie hoor, het blijft niet leuk als je hele huis zonder spanning zit als je je versterker aan doet. Raampje of niet in je meterkast :roll:

Een softstart lijkt mij toch handiger :D
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door ds23man »

Hoofdzekeringsautomaten in een een woonhuis zijn tegenwoordig 2 x 40A en echt geen B curve..... Knappe jongen als je er die uit krijgt. :rofl:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door Henkjan »

Ray komt wel ff langs met z'n kachel versterker :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Hoofdzekeringsautomaten in een een woonhuis zijn tegenwoordig 2 x 40A en echt geen B curve..... Knappe jongen als je er die uit krijgt. :rofl:
Dan ben ik zeker een erg knappe jongen :lol: Hij vliegt er hier meestal tegelijk met de groepszekering uit als af en toe een halogeen lampje doorbrandt. Liander vertikt het om er wat aan te doen, schijnt gewoon te zijn.

Overigens moet pas sinds het laatste bouwbesluit die hoofdzekering bereikbaar zijn. Dat is dus niet altijd zo.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
Ray komt wel ff langs met z'n kachel versterker :mrgreen:
Schiet niet op, die heeft een softstart........ :rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Hoofdzekeringsautomaten in een een woonhuis zijn tegenwoordig 2 x 40A en echt geen B curve..... Knappe jongen als je er die uit krijgt. :rofl:
Dan ben ik zeker een erg knappe jongen :lol: Hij vliegt er hier meestal tegelijk met de groepszekering uit als af en toe een halogeen lampje doorbrandt. Liander vertikt het om er wat aan te doen, schijnt gewoon te zijn.

Overigens moet pas sinds het laatste bouwbesluit die hoofdzekering bereikbaar zijn. Dat is dus niet altijd zo.
Dan zitten er toch echt automaten in met de verkeerde curve! Pak je zaklamp en ga kijken: B, C of D curve???? Overigens kan elke installatiebedrijf de loodjes er weer op knijpen...... :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
ik zocht al naar die uitleg, maar een eigen topic hiervoor leek me wel de moeite waard

bij Amplimo kwam ik deze inschakelstroom begrenzing tegen:
http://www.ringkerntrafo.nl/inschakelst ... nzing.html
inschakelstroom-begrenzing.jpg
werkt dat net zo goed als een "echte" softstart met relais, elko's, weerstanden, etc?
waarom zitter daar eigenlijk 2 NTC's achter elkaar?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
Ray komt wel ff langs met z'n kachel versterker :mrgreen:
Mét inschakelvertaging... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Dan zitten er toch echt automaten in met de verkeerde curve! Pak je zaklamp en ga kijken: B, C of D curve???? Overigens kan elke installatiebedrijf de loodjes er weer op knijpen...... :lol:
Goh meen je dat nou? Weet je wat, ik geef je het nummer van Liander wel, ze zitten daar te springen om deze deskundigheid :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door ray5150 »

Loodjes ? die worden hier in het westen al een jaar of 20 niet meer gebruikt.... :shock:
Dat zijn tegenwoordig grote kunstoffen zegels ter grootte van een 2 euro muntstuk.
Mét een gestampt registratienummer, dat administratief aan je adres word gekoppeld...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Dan zitten er toch echt automaten in met de verkeerde curve! Pak je zaklamp en ga kijken: B, C of D curve???? Overigens kan elke installatiebedrijf de loodjes er weer op knijpen...... :lol:
Goh meen je dat nou? Weet je wat, ik geef je het nummer van Liander wel, ze zitten daar te springen om deze deskundigheid :rofl:
Je wil niet weten wat er voor brandhout aan personeel er tegenwoordig rondloopt bij energiebedrijven..... Als jouw hoofdzekeringsautomaat er uit klapt bij het doorbranden van een halolamp, zitten er automaten met een verkeerde curve in of ze zijn verrot.......
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Loodjes ? die worden hier in het westen al een jaar of 20 niet meer gebruikt.... :shock:
Dat zijn tegenwoordig grote kunstoffen zegels ter grootte van een 2 euro muntstuk.
Mét een gestampt registratienummer, dat administratief aan je adres word gekoppeld...
Maar het heten nog steeds loodjes. Ons installatiebedrijf heeft ze gewoon met tang... ( Enexis...)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
Henkjan schreef:
ik zocht al naar die uitleg, maar een eigen topic hiervoor leek me wel de moeite waard
bij Amplimo kwam ik deze inschakelstroom begrenzing tegen:
http://www.ringkerntrafo.nl/inschakelst ... nzing.html
inschakelstroom-begrenzing.jpg
werkt dat net zo goed als een "echte" softstart met relais, elko's, weerstanden, etc?
waarom zitter daar eigenlijk 2 NTC's achter elkaar?
Die weerstanden hebben koud zo'n 10-15 ohm ,ze vinden blijkbaar dat de inschakelstroom met één nog te groot is.
Nadeel is wel dat het verlies,eenmaal heet,ook groter blijft.
Vandaar het idee van een relais die ze kortsluit als de taak volbracht is om het verlies te voorkomen.Dat is het geval als de spanning aan de trafo opgekomen is.Dus dacht ik,een relais over de trafo klapt pas in als dat het geval is,heb je vanzelf een vertraging.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
....Dus dacht ik,een relais over de trafo klapt pas in als dat het geval is,heb je vanzelf een vertraging
dus een relais aan de secundaire kant. moet dan zeker wel na de gelijkrichter?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door Ah!buis »

Zo wel kunnen,maar dan moet je in de versterker prutsen.
Nee dus,gewoon op de 230V-in van de versterker.Het is net de lage spanning hier,bij inschakelen,die de grote stroom veroorzaakt.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Nee dus,gewoon op de 230V-in van de versterker.Het is net de lage spanning hier,bij inschakelen,die de grote stroom veroorzaakt.
Anne
Heb je het ook zelf getest? :roll: Of mag HJ dat doen :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door Ah!buis »

Je weet toch wel dat ik hier op m'n luie kont in bed zit 8)
Het prutsen moet ik aan anderen overlaten :(
Het enige wat hier uit te proberen valt is de grootte van de serieweerstand voor het relais.Te groot,doet ie niks en te klein dan klikt 't te vlug (mag niet kleiner dan 6k ,relais=110V~ 5k9 !).
't Ja en als de spanning op de trafo niet laag begint (na de serieweerstanden) hoeft de vertraging helemaal niet :o .
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door Henkjan »

waarom een 110V relais en een weerstand? kan je niet gewoon een 230V relais pakken? bij hoge inrush stroom en koude NTC's heb je dus een redelijke spanningsval over die NTC's en zal t relais niets doen, warmen de NTC's op en is de stroom minder zal t relais wakker worden en de NTC's bypassen. ja toch?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
De referenties slaan op EOO :? ;
oftewel, Anne refereert aan onderdelen die bij Dick Best te krijgen zijn.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door sietse »

Ik heeft het terug gevonden. Inschakelvertraging en DC beveiliging. Elektuur januari 1983.
Zit in m'n zelfbouw restant maar werkt nog steeds.
Indien nodig kan ik het misschien ff scannen of zo.
Plaats reactie