Test-file voor (lage) basweergave.

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
een verzoek: kan je vanuit de wav er een flac van maken? want ik hoor allemaal "rommel" die ik met een flac niet hoor
even in herrinnering brengen...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door hannesie »

Met wat voor een programma zet je dan dat bestand om naar Wav of Flac?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door bartsegers »

Dat kan met Foobar bv:

http://www.foobar2000.org/

Of met éen van de vele (Wav to Flac converter)
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door CoenvanDongen »

Voor mac werkt "switch" heel erg fijn.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door markbakk »

CoenvanDongen schreef:
Voor mac werkt "switch" heel erg fijn.
Ik ben meer van XLD...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door Pjotr »

Leuk draadje dit, was mij helemaal ontgaan. Die eerder geposte MP3 zijn bursts en die hebben nogal een steile attac en decay wat sterk hoorbaar blijft. Ik heb destijds een aantal synthetische kick bas pulsen gemaakt van 25Hz - 100Hz die dat euvel niet hebben.
Bas_kicks.zip
(748.46 KiB) 91 keer gedownload
Het zijn kicks van 1 sec. Je kunt ze gewoon afspelen met WMP, eventueel met repeat. Pas wel op met deze kicks, ze zijn asymmetrisch en hebben een DC bias zoals een echte kick-bas, dit is een tamelijk extreme test. Ze geven bij een flinke sub dan ook een stevige "stomp" en zie je de conus even naar voren of naar achteren bewegen. Is de fase van je hele systeem goed gepoold dan is het naar voren. Omdat de pulsen asymmetrisch zijn gaan je speakers wel snel vervormen op hoog volume en heb je kans dat de DC beveiliging van je versterker aanspreekt.

Omdat dit vrij heftig is voor je speakers hierbij dezelfde set maar nu op 20Hz high pass gefilterd zodat ze geen DC bias hebben. Deze klinken gemoedelijker en "stompen" minder, zijn ook een stuk vriendelijker voor je speakers :D Desalniettemin kun je de vervorming en andere bijgeluiden gehoormatig wel goed beoordelen hiermee.
Bass_Pulses.zip
(776.36 KiB) 71 keer gedownload
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door mtb »

Ik heb het nummer
369.mp3
(5.18 MiB) 69 keer gedownload
geanalyseerd en het bevat een (sub)bas van ca. 45 Hz:
369.PNG
De meeste boxjes werken goed vanaf ca. 60Hz, dus als je geen grote (sub)woofers hebt, zal het wel vervormd klinken.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door mtb »

Pjotr schreef:
Leuk draadje dit, was mij helemaal ontgaan. Die eerder geposte MP3 zijn bursts en die hebben nogal een steile attac en decay wat sterk hoorbaar blijft. Ik heb destijds een aantal synthetische kick bas pulsen gemaakt van 25Hz - 100Hz die dat euvel niet hebben.
[/attachment]
Ik heb je baspulsen bekeken in Audacity (gratis voor Windows, Mac en Linux!) maar er zit toch ook een attack in en van de DC word ik niet vrolijk.
Ik heb in mijn bas(w).mp3 de inschakelklikken laten zitten, zodat je nog wat hoort op systemen (bijv. Smartphones) die nauwelijks lage tonen weergeven.
Hierbij een "zachte" burst, die ik met LTspice "gecomponeerd" heb:
Burst.PNG
Je kan met LTspice .wav wegschrijven en ik heb het met Audacity omgezet naar .mp3:
burst.mp3
(20.04 KiB) 58 keer gedownload
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door jeroen_d »

Hier een voorbeeld van de bursts die Linkwitz op zijn tone burst test CD heeft staan. Deze is 25Hz, 3 bursts van 4x10 cycles. Zeer handig om het dynamisch gedrag van je laagweergave te onderzoeken.
Bijlagen
25Hz.zip
(789.53 KiB) 78 keer gedownload
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door Pjotr »

mtb schreef:
Ik heb je baspulsen bekeken in Audacity (gratis voor Windows, Mac en Linux!) maar er zit toch ook een attack in en van de DC word ik niet vrolijk.
Ja, nogal wiedes dat er een attack in zit, dat is ook zo bedoeld. Ze emuleren een kick bas en die heeft toch ook een attack? Maar deze zijn dan zonder de ruis en harmonischen van een echte kick bas. Ze zijn bedoeld om op het gehoor te beoordelen wat laagspeakers doen en op welk niveau de vervorming hoorbaar gaat worden. Bij bursts zijn de in en uitschakel klikken duidelijk hoorbaar en maskeren ze, dat is hier voorkomen. Kun je wel een halve sin functie er over leggen maar dan verlies je aan dynamiek.

Die DC zit ook in een echte kick bas, zij het minder extreem, dat is de "stomp" die je kunt voelen als je dichtbij staat. Maar je hebt flinke speakers nodig om dat te kunnen reproduceren. Uiteindelijk fade die DC wel uit en dat doen speakers even goed. Als je speakers deze pulsen met DC onvervormd op substantieel niveau kunnen weergeven mag je je duim opsteken :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door jeroen_d »

Zijn ook zeer leuke bestanden die van jou, ga ik ook eens op mijn speakers zetten. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door Pjotr »

Ben wel benieuwd wat ze met een OB doen, daar heb ik ze nooit op gehoord. En of je dan nog veel verschil hoort tussen de pulsen met DC en zonder DC. Mijn intuïtie zegt dat dat niet heel veel zal zijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door jeroen_d »

Het verschil is toch al niet heel groot op mijn hoofdtelefoon. En in de ruimte hoor je het denk ik alleen als er heel veel power op staat en er veel demping in de ruimte zit.

Maar het klinkt op zich goed. MOB3W is trouwens ondersteund door gesloten subs. Als ik de 25Hz kickbass ietsje te hard zet gaat de glasplaat boven de deur meetrillen....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door Pjotr »

Er komt ook niet veel van die DC door koppelcondensatoren in de meeste gevallen. Bij mijn zwaar gecorrigeerde gesloten mini subjes die met een USB DAC en gebridgete UcD180's via de AS2.100 worden aangestuurd, is het wel te zien aan de conusuitslag maar ook nauwelijks te horen. Ze zijn wat minder ver uit te sturen dan zonder die DC voordat de vervorming hinderlijk hoorbaar wordt. I.i.g. spreekt bij de UcD180's de DC beveiliging niet aan.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door mtb »

jeroen_d schreef:
Hier een voorbeeld van de bursts die Linkwitz op zijn tone burst test CD heeft staan. Deze is 25Hz, 3 bursts van 4x10 cycles. Zeer handig om het dynamisch gedrag van je laagweergave te onderzoeken.
Daar zit helemaal geen kick in:
25Hz.PNG
Maar mijn mp3-files zijn bedoeld voor normaal gebruik om snel je luidsprekers te kunnen beoordelen, zie http://www.luidsprekers.org/Meetservice/ en de klikjes zijn wel handig als je vrijwel niks hoort en kunnen geen kwaad.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door Henkjan »

mtb schreef:
Maar mijn mp3-files....
is het nog gelukt die als wav (of flac) uit je generator-programma te krijgen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door jeroen_d »

mtb schreef:
jeroen_d schreef:
Hier een voorbeeld van de bursts die Linkwitz op zijn tone burst test CD heeft staan. Deze is 25Hz, 3 bursts van 4x10 cycles. Zeer handig om het dynamisch gedrag van je laagweergave te onderzoeken.
Daar zit helemaal geen kick in:
25Hz.PNG
Maar mijn mp3-files zijn bedoeld voor normaal gebruik om snel je luidsprekers te kunnen beoordelen, zie http://www.luidsprekers.org/Meetservice/ en de klikjes zijn wel handig als je vrijwel niks hoort en kunnen geen kwaad.
Daar zit inderdaad helemaal geen kick in. Dat maakt dat de files van pjotr weer iets extra's bieden.

Nog even wat uitleg over die files van Linkwitz:
Je hoort 4 korte baspulsen, waarbij elke baspuls uit 10 cycles bestaat. Linkwitz laat ze zodanig beginnen en eindigen, dat het spectrum volledig zuiver is. Je mag dus alleen 4 keer snel achter elkaar een zuivere bastoon horen, b-b-b-b. En dat dan drie keer. Als je last hebt van staande golven hoor je een blur in plaats van 4 pulsen. Ook kunnen staande golven een bas echo veroorzaken, zodat er 5 of 6 pulsen ontstaan. Of de pulsen zijn zwak en hebben geen kracht. Met onderzoeken van dynamisch gedrag van je laagweergave bedoel ik dus het hoorbaar worden van dat soort zaken in je luisterruimte.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door mtb »

Henkjan schreef:
mtb schreef:
Maar mijn mp3-files....
is het nog gelukt die als wav (of flac) uit je generator-programma te krijgen?
Dat maakt niks uit, je stoort je waarschijnlijk aan de klikjes.
Ik heb daarom een zachtere versie gemaakt:
Bursts.PNG
Deze bevat 500Hz referentietonen en gewogen bursts van respectievelijk 100, 50 en 25Hz.
Er zit een sinus van 1,25Hz overheen om kicks en kliks te vermijden.
Bijlagen
bursts.flac
(331.86 KiB) 59 keer gedownload
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door mtb »

Een handig apparaatje dat laat zien, wat voor lage tonen je in huis hebt, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 25&t=18692
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door mtb »

Mijn website is verdwenen, maar hier staat het viewtopic.php?t=30827.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door ds23man »

Gut, leef je ook nog?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door Pjotr »

En ook toevallig dat jij dan weer langs komt :lagge:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door Shadow »

Da's dan weer geen toeval...
Plaats reactie