Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Moderator: Beheerdersteam
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
ja leuk is dat effect he als je de 2e aansluit 
-
Ar'Pharazon
- Berichten: 11
- Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 10:08
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ik heb dit weekend ook de tweede monitor in elkaar gelijmd en de naden dicht geplamuurd. Deze monitor heb ik echter nog niet aangesloten. Volgend weekend wil ik beide setjes spuiten en wat speakers met elkaar vergelijken.
Ik zat vanavond wat te lezen over de werking van een hoorn en bass-reflex pijpen. Volgens wikipedia moet een hoorn voor frequencties <300Hz een formaat hebben van een paar meter. Klopt het dat de "hoorn" in dit ontwerp eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft, maar dat het laag eigenlijk alleen versterkte wordt door de opening onderin (bas reflex pijp)?
Ik zat vanavond wat te lezen over de werking van een hoorn en bass-reflex pijpen. Volgens wikipedia moet een hoorn voor frequencties <300Hz een formaat hebben van een paar meter. Klopt het dat de "hoorn" in dit ontwerp eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft, maar dat het laag eigenlijk alleen versterkte wordt door de opening onderin (bas reflex pijp)?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
het is idd eigenlijk geen hoorn, maar een basreflex met een hoorn vormige reflex toeter. dit zorgt voor minder ruis en wat meer output van de poort dan een gewone slotpoort.Ar'Pharazon schreef:..... Klopt het dat de "hoorn" in dit ontwerp eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft, maar dat het laag eigenlijk alleen versterkte wordt door de opening onderin (bas reflex pijp)?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Niet bijdehand bedoelde toevoeging
'meer' als in hogere output ten koste van diepgang
Minder poortresonantie/staande golven doordat er minder parallele wanden in deze vorm poort zit.
'meer' als in hogere output ten koste van diepgang
Minder poortresonantie/staande golven doordat er minder parallele wanden in deze vorm poort zit.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
de diepgang is gewoon gelinkt aan de afstemming, dus dat heeft niets met t principe te maken.wouter schreef:'meer' als in hogere output ten koste van diepgang![]()
-
Ar'Pharazon
- Berichten: 11
- Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 10:08
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ik had even niets van me laten horen.
Ik heb inmiddels 2 speakers. Ik ben zelf niet helemaal tevreden met de afwerking. Ik was te snel tevreden met plamuren (en heb mss ook niet de juiste plamuur gebruikt) en ben te snel gaat verven. De kopse MDF kanten zijn daarom best anders dan de vlakke MDF stukken. Dus als ik in het vervolg nog een ander speakersetje maak, dan kan het alleen maar mooier worden
Ik heb besloten het zo te laten en niet opnieuw te gaan plamuren, maar als iemand anders dit setje wil gaan maken raad ik je aan om extra veel tijd aan het plamuren te besteden.
Ook voel ik bij het ene setje meer druk uit de opening komen dan bij de andere, dus blijkbaar zit er ergens een naad niet helemaal goed dicht in de kast. De monitor die ik stap voor stap in elkaar gelijmd heb klinkt daarom beter dan de monitor die ik in 1 keer in elkaar gelijmd heb (dat was niet zo handig).
Over het geluid ben ik tevreden. Ik heb het setje vergeleken met grotere speakers. Die grotere speakers gaven een voller geluid. Maar voor deze prijs is het een heel mooi setje.
Ik heb trouwens de 8 ohm variant gebruikt van de speakers. De speakers heb ik met M4 inslagmoeren vastgezet. Ik heb 1 monitor voorzien van een goedkope visaton speakerterminal en de andere met 2 stekkerbussen voor banaanstekkers. Deze laatste optie raad ik anderen aan om te gebruiken, want daarmee zet je de speakerdraden een stuk beter vast.
Op de foto heb ik een AA batterij en theedoosje toegevoegd om te laten zien hoe klein dit setje wel niet is.
Ik heb inmiddels 2 speakers. Ik ben zelf niet helemaal tevreden met de afwerking. Ik was te snel tevreden met plamuren (en heb mss ook niet de juiste plamuur gebruikt) en ben te snel gaat verven. De kopse MDF kanten zijn daarom best anders dan de vlakke MDF stukken. Dus als ik in het vervolg nog een ander speakersetje maak, dan kan het alleen maar mooier worden
Ik heb besloten het zo te laten en niet opnieuw te gaan plamuren, maar als iemand anders dit setje wil gaan maken raad ik je aan om extra veel tijd aan het plamuren te besteden.
Ook voel ik bij het ene setje meer druk uit de opening komen dan bij de andere, dus blijkbaar zit er ergens een naad niet helemaal goed dicht in de kast. De monitor die ik stap voor stap in elkaar gelijmd heb klinkt daarom beter dan de monitor die ik in 1 keer in elkaar gelijmd heb (dat was niet zo handig).
Over het geluid ben ik tevreden. Ik heb het setje vergeleken met grotere speakers. Die grotere speakers gaven een voller geluid. Maar voor deze prijs is het een heel mooi setje.
Ik heb trouwens de 8 ohm variant gebruikt van de speakers. De speakers heb ik met M4 inslagmoeren vastgezet. Ik heb 1 monitor voorzien van een goedkope visaton speakerterminal en de andere met 2 stekkerbussen voor banaanstekkers. Deze laatste optie raad ik anderen aan om te gebruiken, want daarmee zet je de speakerdraden een stuk beter vast.
Op de foto heb ik een AA batterij en theedoosje toegevoegd om te laten zien hoe klein dit setje wel niet is.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Er bestaan mooie passende roosters voor de FRS8, dat zou het nog wat meer áf maken.
Leuk projectje. Ik heb hier ook nog wat van die drivers zwerven.
Een setje moet in de Stella Light, de andere weet ik nog niet.
Ik denk een needle, maar dit is ook leuk.
Leuk projectje. Ik heb hier ook nog wat van die drivers zwerven.
Een setje moet in de Stella Light, de andere weet ik nog niet.
Ik denk een needle, maar dit is ook leuk.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
banaanstekkers i.c.m. met deze luidsprekers vind ik wel wat overdreven, maar als je ze hebt kan het natuurlijk wel. Een setje stekkers kost hetzelfde als de unit 
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Je schrijft dat het lijkt alsof er 1 kast lekt. Als ik de foto bekijk lijkt het alsof de drivers niet helemaal strak tegen de kast aan zitten. Er lijken zelfs een soort ringen tussen de kast en de units te zitten. Ik denk dat je het daar moet zoeken. Tip: zwarte schroeven! 
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Als je een plaatje triplex van 6mm voor het front maakt ben je van de meest vervelende kopse kanten af. Kijk maar eens naar de punctum van hobby hifi. Als je 2 plaatjes van 3 mm pakt kun je er ook nog doek tussen spannen.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ik vind deze units moeilijk te plaatsen, er is maar heeeeel weinigspelingsruimte,mtussen dat het net precies past,mof dat je de randen van het gat niet meer bedekt krijgt en dus lekkage hebt. Ik heb de gaten handmatig uitgevijld totdat de driver-rand er strak tegenaan lag.Vinculum schreef:Je schrijft dat het lijkt alsof er 1 kast lekt. Als ik de foto bekijk lijkt het alsof de drivers niet helemaal strak tegen de kast aan zitten. Er lijken zelfs een soort ringen tussen de kast en de units te zitten. Ik denk dat je het daar moet zoeken. Tip: zwarte schroeven!
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ze zijn ook bedoeld voor montage achter het front, zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=13334
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Aha vandaar dat opstaande randje om de rolrand!
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Het is idd een vervelend randje wat aan deze unit zit als je hem aan de voorkant van de baffle moet monteren, voor je het weet trek je de oren krom en vervorm je het frame.grimoire schreef:Ik vind deze units moeilijk te plaatsen, er is maar heeeeel weinigspelingsruimte,mtussen dat het net precies past,mof dat je de randen van het gat niet meer bedekt krijgt en dus lekkage hebt. Ik heb de gaten handmatig uitgevijld totdat de driver-rand er strak tegenaan lag.Vinculum schreef:Je schrijft dat het lijkt alsof er 1 kast lekt. Als ik de foto bekijk lijkt het alsof de drivers niet helemaal strak tegen de kast aan zitten. Er lijken zelfs een soort ringen tussen de kast en de units te zitten. Ik denk dat je het daar moet zoeken. Tip: zwarte schroeven!
-
Ar'Pharazon
- Berichten: 11
- Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 10:08
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ik had nog veel banaanstekker liggen, die ik uit China had gehaald voor een labvoeding. Per setje zijn die een stuk goedkoper dan een speakerterminal van 3 euro. En ik vind die metalen inbusbouten eigenlijk wel wat stoers hebben 
Ik heb de opening van de speaker uitgezaagd met een figuurzaag, omdat ik geen gatenzaag van dit formaat heb. Ik heb idd hele kleine nylon ringetjes rond de schroefgaten gedaan, omdat anders de schroefgaten krom getrokken werden. Het zou kunnen dat er lucht lekt rondom de speaker.
Ik heb de "lekke" monitor nog even bestudeerd en met een zaklamp in de opening geschenen, ik zag zat het plankje dat de hoorn vormt een beetje scheef zat in de lekke monitor, waardoor de de maten van de baspijp niet goed meer kloppen. Dat scheef zitten komt waarschijnlijk omdat ik die monitor destijds in 1 keer in elkaar had gelijmd (niet slim, i know). Het kan dus ook zijn dat die minder goed werkt omdat het baskanaal nauwer is, niet omdat er lucht lekt.
De opmerking over de montage van achteren is zeker nuttig. Dat maakt de afwerking aan de voorkant een stuk makkelijk en voorkomt het probleem van lekkage. Het zou dan helemaal mooi zijn om de zijkant van de frontplaat af te ronden. Hebben jullie nog tips hoe je met simpel gereedschap MDF egaal kunt afronden aan de randen? Of kan dat alleen met bv een freesmachine?
Ik heb de opening van de speaker uitgezaagd met een figuurzaag, omdat ik geen gatenzaag van dit formaat heb. Ik heb idd hele kleine nylon ringetjes rond de schroefgaten gedaan, omdat anders de schroefgaten krom getrokken werden. Het zou kunnen dat er lucht lekt rondom de speaker.
Ik heb de "lekke" monitor nog even bestudeerd en met een zaklamp in de opening geschenen, ik zag zat het plankje dat de hoorn vormt een beetje scheef zat in de lekke monitor, waardoor de de maten van de baspijp niet goed meer kloppen. Dat scheef zitten komt waarschijnlijk omdat ik die monitor destijds in 1 keer in elkaar had gelijmd (niet slim, i know). Het kan dus ook zijn dat die minder goed werkt omdat het baskanaal nauwer is, niet omdat er lucht lekt.
De opmerking over de montage van achteren is zeker nuttig. Dat maakt de afwerking aan de voorkant een stuk makkelijk en voorkomt het probleem van lekkage. Het zou dan helemaal mooi zijn om de zijkant van de frontplaat af te ronden. Hebben jullie nog tips hoe je met simpel gereedschap MDF egaal kunt afronden aan de randen? Of kan dat alleen met bv een freesmachine?
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Voordat je hieraan gaat beginnen moet je een goed/slim montage- en afwerkplan makenAr'Pharazon schreef:De opmerking over de montage van achteren is zeker nuttig. Dat maakt de afwerking aan de voorkant een stuk makkelijk en voorkomt het probleem van lekkage. Het zou dan helemaal mooi zijn om de zijkant van de frontplaat af te ronden. Hebben jullie nog tips hoe je met simpel gereedschap MDF egaal kunt afronden aan de randen? Of kan dat alleen met bv een freesmachine?
Twee manieren:
1- De baffle eerst helemaal afwerken en samen met de gemonteerde luidspreker tegen de kast lijmen, denk dan goed na over de naden die je gaat zien tussen kast en baffle. Je zou hier bijvoorbeeld een V-groef kunnen toepassen om de naad juist een beetje te benadrukken.
2- De achterwand van de kast open laten en van hieruit de luidspreker monteren, je kunt de hele kast alvast afwerken zodat je ook de naden een beetje kunt wegwerken. De achterkant kun je bijvoorbeeld laten invallen tegen een lijst van latjes, aan jou de keus of je het dan meteen lijmt of schroeft.
ps.
De afwerking van de kopse kanten zoals je dat nu hebt gedaan .........geloof mij en de rest van het forum, dat ga je nooit goed en blijvend glad krijgen met plamuur. Wat mij betreft is de makkelijkste methode een extra, dunne laag MDF over het geheel te lijmen en de randen lichtjes afronden zodat zelfs die naad niet of nauwelijks opvalt.
ps. ps.
Als je even vermeldt waar je woont dan is er vast wel een forumlid met een bovenfrees waar je bij mag langswippen om de ronding in de baffle te krijgen, met de hand is dat werkelijk een ondoenlijke zaak. Ik hoop niet dat ik andere leden nu tegen de schenen schop maar de enige die met de hand een perfect resultaat heeft gekregen is Bart/b_force (viewtopic.php?p=165462#p165462 op pagina 3 zie je het resultaat van zijn noeste arbeid). Maarrrrrrr, hij heeft het op een buitenrand gedaan ... jij wil de binnenrand doen van de opening in de baffle. Mijn gevoel zegt dat dit een no go is met de hand
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Wiiiiiiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiii
Leuk project je om in een weekendje te maken:-)
Helaas had ik mijn gereedschap op het werk, heb alles met de handzaag moeten zagen.
Ze zijn nog niet af, maar heb ze snel aangesloten met de lijmklemmethode:-) .
Klinkt lekker. Ik heb het afgewerkt met skai van de markt, voor 7 euro de meter.
Leuk project je om in een weekendje te maken:-)
Helaas had ik mijn gereedschap op het werk, heb alles met de handzaag moeten zagen.
Ze zijn nog niet af, maar heb ze snel aangesloten met de lijmklemmethode:-) .
Klinkt lekker. Ik heb het afgewerkt met skai van de markt, voor 7 euro de meter.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Mooie prijs voor betaald, altijd leuk koopjes
. Viel vast niet mee met de Handzaag, goed gelukt zo te zien!
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Leuk ontwerp! Heb nu alweer bijna een jaar geleden drivers gekocht om 'm ook eens te bouwen (heb nu zowel FRS8 als FE85 liggen), ben er alleen nooit aan toegekomen. Ga er nu eindelijk eens tijd voor maken! 
Het valt me op dat het schot voor het hoornreflexkanaal 13cm diep is, terwijl dit ook de berekende lengte is van het hoornreflexkanaal; had hier dan niet de dikte van de baffle vanaf moeten worden getrokken? Of is dit omdat het laatste stukje hetzelfde oppervlak houdt (geen hoorn)?
En zou het ontwerp ook werken in driehoek-vorm? Mijn bureau staat tegen een schuine wand (40°) en dan komt zelfs de kleinste rechthoekige speaker al snel te ver naar voren.. Als ik in een driehoekig ontwerp het volume en de afmetingen van het reflex-schot gelijk houd, zou de kast dan ook hetzelfde klinken?
Het valt me op dat het schot voor het hoornreflexkanaal 13cm diep is, terwijl dit ook de berekende lengte is van het hoornreflexkanaal; had hier dan niet de dikte van de baffle vanaf moeten worden getrokken? Of is dit omdat het laatste stukje hetzelfde oppervlak houdt (geen hoorn)?
En zou het ontwerp ook werken in driehoek-vorm? Mijn bureau staat tegen een schuine wand (40°) en dan komt zelfs de kleinste rechthoekige speaker al snel te ver naar voren.. Als ik in een driehoekig ontwerp het volume en de afmetingen van het reflex-schot gelijk houd, zou de kast dan ook hetzelfde klinken?
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Leuk dat je hem ook gaat maken, ik heb eerlijk gezegd de tekening nog niet gechecked maar zou goed kunnen dat er een foutje in zit
. Goed dat je het aangeeft dus!
Wbt de kast in een driehoek vorm, zolang de breedte van de speaker hetzelfde blijft maakt de vorm van de behuizing niet zo veel uit, kan zelf positief uitpakken omdat de staande golven in de behuizing minder kans krijgen. Hoe de monitor presteert zo in een schuine hoek tussen het bureau en het plafond durf ik niet te zeggen, dat kan ook weer extra hoornlading geven etc. Aan de andere kant heb je dat bij alle luidsprekertjes die je op die plek neer zet dus ik zou zeggen: ga er voor!
Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen,
Mvg Reinder
Wbt de kast in een driehoek vorm, zolang de breedte van de speaker hetzelfde blijft maakt de vorm van de behuizing niet zo veel uit, kan zelf positief uitpakken omdat de staande golven in de behuizing minder kans krijgen. Hoe de monitor presteert zo in een schuine hoek tussen het bureau en het plafond durf ik niet te zeggen, dat kan ook weer extra hoornlading geven etc. Aan de andere kant heb je dat bij alle luidsprekertjes die je op die plek neer zet dus ik zou zeggen: ga er voor!
Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen,
Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Toen ik die kastjes onlangs ook bouwde vergiste ik mij dus ook
Het hoornschotje was een paneeldikte te lang
. Gelukkig paste ik alles even toen ik nog naast de zaagmachine stond (niet bij mij thuis dus) en moest ik niet opnieuw bij mijn zagende vriend langs.
Anderzijds ben ik heel blij met het geluid dat uit die dingetjes komt
Anderzijds ben ik heel blij met het geluid dat uit die dingetjes komt
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
De 3d-tekening van Vinculum gaat ook uit van een schot van 13cm, dus een totale poortlengte van ongeveer 15cm - of misschien zelfs langer, want het schot komt dan best dichtbij de achterwand.
Met de formule kan de k-waarde voor zo'n langer schot terugberekend worden naar ~0,5 i.p.v. 0,8.
Nou ben ik toch benieuwd of er mensen zijn die hem gebouwd hebben met het langere schot. Klinkt dat beter?
Met de formule kan de k-waarde voor zo'n langer schot terugberekend worden naar ~0,5 i.p.v. 0,8.
Nou ben ik toch benieuwd of er mensen zijn die hem gebouwd hebben met het langere schot. Klinkt dat beter?
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ik denk ook dat het in de communicatie tussen Vinculum een mij er in geslopen is. Of beter gezegd, Vinculum heeft op basis van mijn "krabbels" en knudde tekening geheel belangeloos de 3d render gemaakt en ik was te lui om alles nog eens na te lopen.
Werk zelf met kladjes waar de berekeningen en maten op gekalkt zijn, ben niet zo van de tekeningen, moet snel snel (onprofessioneel ik weet het)
.
Mvg Reinder
Werk zelf met kladjes waar de berekeningen en maten op gekalkt zijn, ben niet zo van de tekeningen, moet snel snel (onprofessioneel ik weet het)
Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
ik heb het hoornreflex schot ook ingekort omdat de ruimte tussen het schot en de achterwand anders smaller was dan op de tekening
