Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door grimoire »

ja leuk is dat effect he als je de 2e aansluit :D
Ar'Pharazon
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 10:08

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Ar'Pharazon »

Ik heb dit weekend ook de tweede monitor in elkaar gelijmd en de naden dicht geplamuurd. Deze monitor heb ik echter nog niet aangesloten. Volgend weekend wil ik beide setjes spuiten en wat speakers met elkaar vergelijken.

Ik zat vanavond wat te lezen over de werking van een hoorn en bass-reflex pijpen. Volgens wikipedia moet een hoorn voor frequencties <300Hz een formaat hebben van een paar meter. Klopt het dat de "hoorn" in dit ontwerp eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft, maar dat het laag eigenlijk alleen versterkte wordt door de opening onderin (bas reflex pijp)?
Bijlagen
04112012249.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Henkjan »

Ar'Pharazon schreef:
..... Klopt het dat de "hoorn" in dit ontwerp eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft, maar dat het laag eigenlijk alleen versterkte wordt door de opening onderin (bas reflex pijp)?
het is idd eigenlijk geen hoorn, maar een basreflex met een hoorn vormige reflex toeter. dit zorgt voor minder ruis en wat meer output van de poort dan een gewone slotpoort.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door wouter »

Niet bijdehand bedoelde toevoeging :wink:

'meer' als in hogere output ten koste van diepgang :wink:

Minder poortresonantie/staande golven doordat er minder parallele wanden in deze vorm poort zit.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Henkjan »

wouter schreef:
'meer' als in hogere output ten koste van diepgang :wink:
de diepgang is gewoon gelinkt aan de afstemming, dus dat heeft niets met t principe te maken.
Ar'Pharazon
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 10:08

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Ar'Pharazon »

Ik had even niets van me laten horen.

Ik heb inmiddels 2 speakers. Ik ben zelf niet helemaal tevreden met de afwerking. Ik was te snel tevreden met plamuren (en heb mss ook niet de juiste plamuur gebruikt) en ben te snel gaat verven. De kopse MDF kanten zijn daarom best anders dan de vlakke MDF stukken. Dus als ik in het vervolg nog een ander speakersetje maak, dan kan het alleen maar mooier worden :)
Ik heb besloten het zo te laten en niet opnieuw te gaan plamuren, maar als iemand anders dit setje wil gaan maken raad ik je aan om extra veel tijd aan het plamuren te besteden.

Ook voel ik bij het ene setje meer druk uit de opening komen dan bij de andere, dus blijkbaar zit er ergens een naad niet helemaal goed dicht in de kast. De monitor die ik stap voor stap in elkaar gelijmd heb klinkt daarom beter dan de monitor die ik in 1 keer in elkaar gelijmd heb (dat was niet zo handig).

Over het geluid ben ik tevreden. Ik heb het setje vergeleken met grotere speakers. Die grotere speakers gaven een voller geluid. Maar voor deze prijs is het een heel mooi setje.

Ik heb trouwens de 8 ohm variant gebruikt van de speakers. De speakers heb ik met M4 inslagmoeren vastgezet. Ik heb 1 monitor voorzien van een goedkope visaton speakerterminal en de andere met 2 stekkerbussen voor banaanstekkers. Deze laatste optie raad ik anderen aan om te gebruiken, want daarmee zet je de speakerdraden een stuk beter vast.

Op de foto heb ik een AA batterij en theedoosje toegevoegd om te laten zien hoe klein dit setje wel niet is.
Bijlagen
boxjes2.jpg
boxjes.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door RobertD »

Er bestaan mooie passende roosters voor de FRS8, dat zou het nog wat meer áf maken.

Leuk projectje. Ik heb hier ook nog wat van die drivers zwerven.
Een setje moet in de Stella Light, de andere weet ik nog niet.
Ik denk een needle, maar dit is ook leuk.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door wouter »

banaanstekkers i.c.m. met deze luidsprekers vind ik wel wat overdreven, maar als je ze hebt kan het natuurlijk wel. Een setje stekkers kost hetzelfde als de unit :rofl:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Vinculum »

Je schrijft dat het lijkt alsof er 1 kast lekt. Als ik de foto bekijk lijkt het alsof de drivers niet helemaal strak tegen de kast aan zitten. Er lijken zelfs een soort ringen tussen de kast en de units te zitten. Ik denk dat je het daar moet zoeken. Tip: zwarte schroeven! ;)
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door John P »

Als je een plaatje triplex van 6mm voor het front maakt ben je van de meest vervelende kopse kanten af. Kijk maar eens naar de punctum van hobby hifi. Als je 2 plaatjes van 3 mm pakt kun je er ook nog doek tussen spannen.
punctum.jpg
punctum.jpg (6.45 KiB) 907 keer bekeken
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door grimoire »

Vinculum schreef:
Je schrijft dat het lijkt alsof er 1 kast lekt. Als ik de foto bekijk lijkt het alsof de drivers niet helemaal strak tegen de kast aan zitten. Er lijken zelfs een soort ringen tussen de kast en de units te zitten. Ik denk dat je het daar moet zoeken. Tip: zwarte schroeven! ;)
Ik vind deze units moeilijk te plaatsen, er is maar heeeeel weinigspelingsruimte,mtussen dat het net precies past,mof dat je de randen van het gat niet meer bedekt krijgt en dus lekkage hebt. Ik heb de gaten handmatig uitgevijld totdat de driver-rand er strak tegenaan lag.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door mtb »

Ze zijn ook bedoeld voor montage achter het front, zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=13334
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door grimoire »

Aha vandaar dat opstaande randje om de rolrand!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door SARK »

grimoire schreef:
Vinculum schreef:
Je schrijft dat het lijkt alsof er 1 kast lekt. Als ik de foto bekijk lijkt het alsof de drivers niet helemaal strak tegen de kast aan zitten. Er lijken zelfs een soort ringen tussen de kast en de units te zitten. Ik denk dat je het daar moet zoeken. Tip: zwarte schroeven! ;)
Ik vind deze units moeilijk te plaatsen, er is maar heeeeel weinigspelingsruimte,mtussen dat het net precies past,mof dat je de randen van het gat niet meer bedekt krijgt en dus lekkage hebt. Ik heb de gaten handmatig uitgevijld totdat de driver-rand er strak tegenaan lag.
Het is idd een vervelend randje wat aan deze unit zit als je hem aan de voorkant van de baffle moet monteren, voor je het weet trek je de oren krom en vervorm je het frame.
Bijlagen
randje.jpg
Ar'Pharazon
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 10:08

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Ar'Pharazon »

Ik had nog veel banaanstekker liggen, die ik uit China had gehaald voor een labvoeding. Per setje zijn die een stuk goedkoper dan een speakerterminal van 3 euro. En ik vind die metalen inbusbouten eigenlijk wel wat stoers hebben ;)

Ik heb de opening van de speaker uitgezaagd met een figuurzaag, omdat ik geen gatenzaag van dit formaat heb. Ik heb idd hele kleine nylon ringetjes rond de schroefgaten gedaan, omdat anders de schroefgaten krom getrokken werden. Het zou kunnen dat er lucht lekt rondom de speaker.

Ik heb de "lekke" monitor nog even bestudeerd en met een zaklamp in de opening geschenen, ik zag zat het plankje dat de hoorn vormt een beetje scheef zat in de lekke monitor, waardoor de de maten van de baspijp niet goed meer kloppen. Dat scheef zitten komt waarschijnlijk omdat ik die monitor destijds in 1 keer in elkaar had gelijmd (niet slim, i know). Het kan dus ook zijn dat die minder goed werkt omdat het baskanaal nauwer is, niet omdat er lucht lekt.

De opmerking over de montage van achteren is zeker nuttig. Dat maakt de afwerking aan de voorkant een stuk makkelijk en voorkomt het probleem van lekkage. Het zou dan helemaal mooi zijn om de zijkant van de frontplaat af te ronden. Hebben jullie nog tips hoe je met simpel gereedschap MDF egaal kunt afronden aan de randen? Of kan dat alleen met bv een freesmachine?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door SARK »

Ar'Pharazon schreef:
De opmerking over de montage van achteren is zeker nuttig. Dat maakt de afwerking aan de voorkant een stuk makkelijk en voorkomt het probleem van lekkage. Het zou dan helemaal mooi zijn om de zijkant van de frontplaat af te ronden. Hebben jullie nog tips hoe je met simpel gereedschap MDF egaal kunt afronden aan de randen? Of kan dat alleen met bv een freesmachine?
Voordat je hieraan gaat beginnen moet je een goed/slim montage- en afwerkplan maken :idea: Zodra je de boel in elkaar hebt gelijmd en de kasten hebt afgewerkt, kan je de luidspreker (van binnenuit) niet meer monteren =;
Twee manieren:
1- De baffle eerst helemaal afwerken en samen met de gemonteerde luidspreker tegen de kast lijmen, denk dan goed na over de naden die je gaat zien tussen kast en baffle. Je zou hier bijvoorbeeld een V-groef kunnen toepassen om de naad juist een beetje te benadrukken.

2- De achterwand van de kast open laten en van hieruit de luidspreker monteren, je kunt de hele kast alvast afwerken zodat je ook de naden een beetje kunt wegwerken. De achterkant kun je bijvoorbeeld laten invallen tegen een lijst van latjes, aan jou de keus of je het dan meteen lijmt of schroeft.

ps.
De afwerking van de kopse kanten zoals je dat nu hebt gedaan .........geloof mij en de rest van het forum, dat ga je nooit goed en blijvend glad krijgen met plamuur. Wat mij betreft is de makkelijkste methode een extra, dunne laag MDF over het geheel te lijmen en de randen lichtjes afronden zodat zelfs die naad niet of nauwelijks opvalt.

ps. ps.
Als je even vermeldt waar je woont dan is er vast wel een forumlid met een bovenfrees waar je bij mag langswippen om de ronding in de baffle te krijgen, met de hand is dat werkelijk een ondoenlijke zaak. Ik hoop niet dat ik andere leden nu tegen de schenen schop maar de enige die met de hand een perfect resultaat heeft gekregen is Bart/b_force (viewtopic.php?p=165462#p165462 op pagina 3 zie je het resultaat van zijn noeste arbeid). Maarrrrrrr, hij heeft het op een buitenrand gedaan ... jij wil de binnenrand doen van de opening in de baffle. Mijn gevoel zegt dat dit een no go is met de hand :shock:
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door hemaworst »

Wiiiiiiiiiiiiiiii O:) iiiiiiiiiiiii
Leuk project je om in een weekendje te maken:-)
Helaas had ik mijn gereedschap op het werk, heb alles met de handzaag moeten zagen.

Ze zijn nog niet af, maar heb ze snel aangesloten met de lijmklemmethode:-) .
Klinkt lekker. Ik heb het afgewerkt met skai van de markt, voor 7 euro de meter.
Bijlagen
IMAG1542.jpg
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Mooie prijs voor betaald, altijd leuk koopjes :D. Viel vast niet mee met de Handzaag, goed gelukt zo te zien!

Mvg Reinder
tslinkert
Berichten: 17
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 16:21

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door tslinkert »

Leuk ontwerp! Heb nu alweer bijna een jaar geleden drivers gekocht om 'm ook eens te bouwen (heb nu zowel FRS8 als FE85 liggen), ben er alleen nooit aan toegekomen. Ga er nu eindelijk eens tijd voor maken! :)

Het valt me op dat het schot voor het hoornreflexkanaal 13cm diep is, terwijl dit ook de berekende lengte is van het hoornreflexkanaal; had hier dan niet de dikte van de baffle vanaf moeten worden getrokken? Of is dit omdat het laatste stukje hetzelfde oppervlak houdt (geen hoorn)?


En zou het ontwerp ook werken in driehoek-vorm? Mijn bureau staat tegen een schuine wand (40°) en dan komt zelfs de kleinste rechthoekige speaker al snel te ver naar voren.. Als ik in een driehoekig ontwerp het volume en de afmetingen van het reflex-schot gelijk houd, zou de kast dan ook hetzelfde klinken?
Bijlagen
Kladje driehoek
Kladje driehoek
Bureau onder schuine wand met raam
Bureau onder schuine wand met raam
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Leuk dat je hem ook gaat maken, ik heb eerlijk gezegd de tekening nog niet gechecked maar zou goed kunnen dat er een foutje in zit ;). Goed dat je het aangeeft dus!

Wbt de kast in een driehoek vorm, zolang de breedte van de speaker hetzelfde blijft maakt de vorm van de behuizing niet zo veel uit, kan zelf positief uitpakken omdat de staande golven in de behuizing minder kans krijgen. Hoe de monitor presteert zo in een schuine hoek tussen het bureau en het plafond durf ik niet te zeggen, dat kan ook weer extra hoornlading geven etc. Aan de andere kant heb je dat bij alle luidsprekertjes die je op die plek neer zet dus ik zou zeggen: ga er voor!

Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen,

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
wdd
Berichten: 103
Lid geworden op: za 19 jun 2010, 18:35
Locatie: Rotselaar (B)

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door wdd »

Toen ik die kastjes onlangs ook bouwde vergiste ik mij dus ook :shock: :lol: Het hoornschotje was een paneeldikte te lang :evil: . Gelukkig paste ik alles even toen ik nog naast de zaagmachine stond (niet bij mij thuis dus) en moest ik niet opnieuw bij mijn zagende vriend langs. :mrgreen:
Anderzijds ben ik heel blij met het geluid dat uit die dingetjes komt :goeie:
tslinkert
Berichten: 17
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 16:21

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door tslinkert »

De 3d-tekening van Vinculum gaat ook uit van een schot van 13cm, dus een totale poortlengte van ongeveer 15cm - of misschien zelfs langer, want het schot komt dan best dichtbij de achterwand.
Met de formule kan de k-waarde voor zo'n langer schot terugberekend worden naar ~0,5 i.p.v. 0,8.

Nou ben ik toch benieuwd of er mensen zijn die hem gebouwd hebben met het langere schot. Klinkt dat beter?
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Ik denk ook dat het in de communicatie tussen Vinculum een mij er in geslopen is. Of beter gezegd, Vinculum heeft op basis van mijn "krabbels" en knudde tekening geheel belangeloos de 3d render gemaakt en ik was te lui om alles nog eens na te lopen.

Werk zelf met kladjes waar de berekeningen en maten op gekalkt zijn, ben niet zo van de tekeningen, moet snel snel (onprofessioneel ik weet het) ;).

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Trouwens, blij dat ze bevallen WDD!
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door grimoire »

ik heb het hoornreflex schot ook ingekort omdat de ruimte tussen het schot en de achterwand anders smaller was dan op de tekening
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”