AmpCamp 6W klasse-A versterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: AmpCamp 6W klasse-A versterker.

Bericht door Ah!buis »

Zo,na het gezellig theekransje maar weer 's terug naar het saaie onderwerp :sure:
Er is nog een onbeantwoorde vraag van PRC nml,
Waarom is eigelijk de waarde van R1 en R3 niet gelijk
Om 't verhaal niet te lang te maken en om niet steeds terug te moeten kijken welke weerstand is het ook alweer,stel R1=Rb (boven) ,R3=Ro (onder), R=R1+R3 en Vbe van Q3 0,5V (ipv 0,6V rekent makkelijker).
De bovenste fet bepaalt de stroom door de eindtrap en wordt geregeld door Q3.Om de stroom op 1A te zetten moet Q3 bij die stroom gaan geleiden en doordoor de poort van de fet afknijpen.Daarmee R=1/2 ohm ,geeft Vbe bij 1A.
Zoals ik al zei,de schakeling is een SRPP dat is een PushPull met ShuntRegeling.De bovenste fet is de shunt en die wordt geregelt door de spanning die valt over een weerstand in serie met de (be)last(ing).
Als je de last aan de onderste fet hangt is er geen serieweerstand om de stroom in spanning om te zetten.Dan is de bovenste fet enkel een stroombron met vaste stroom(1A).De onderste fet kan dan de stroom door de last veranderen tussen + en -1A (Id=0A dan alle stroom van de bron=1A naar de last en Id=2A dan 1A van de bron+1A uit de last).
Dat is dus GEEN SRPP :? .Door de last aan de bovenste fet te hangen gaat de last-stroom door R en wordt de shunt (bovenste fet,ja voor wisselstroom staat ie // aan de last)wel geregeld,dan is het er wel een :o .
Gaat nu de stroom onderste fet naar nul dat is het de bedoeling dat,doordat de spanning over R wegvalt,de bovenste fet 2A gaat trekken,door de last.Omgekeerd nu de stroom door de onderste naar 2A,geeft meer spanning over R die de bovenste fet dichtdrukt en de 2A geet volledig door de last.We krijgen nu dus niet +-1A maar +-2A uit de versterker.
Met R=1/2 ohm krijg je een sturing voor de shunt-fet van +en-0,5V voor een bedoelde stroomverandering van +en-1A.
Dat zou kloppen voor een fet met steilheid van 1A/0,5V ofwel 2000mA/V (2 Siemens).Maar ja een beetje fet heeft een steilheid van wel 30...50 Siemens,dan moet R veel kleiner :( .
Dat kan dus niet,waarde ligt vast wegens Q3.De oplossing is dan Ro als stroomvoel-weerstand voor de (geregelde fet)shunt en Rb om aan te vullen voor de juiste waarde voor Q3.Daarmee hangt Ro als van de eigenschappen van de bovenste fet en daarna komt Rb er voor de ruststroom erbij.
Het zou dan ook erg toevallig zijn dat Ro en Rb gelijk moeten wezen.
Anne
AatV

Bericht door AatV »

Tot zover het college van de heer Buis, verhelderend!

In buizen is zoiets ook wel te realiseren, alleen moet er een stuurbuisje aan toegevoegd worden :
m. principe.jpg
groet,
Aat
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ziet er ook best een aardig idee uit Aat,maar is iets heel anders,gewoon een serieele PP.
Het verschil zit 'm in de sturing van de bovenkant.Hier door de fasedraaier linksboven tov massa en bij een SRPP is het de uitgangsstroom.Daar is een serieweerstand voor nodig.
Anne
AatV

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Ziet er ook best een aardig idee uit Aat,maar is iets heel anders,gewoon een serieele PP.
Het verschil zit 'm in de sturing van de bovenkant.Hier door de fasedraaier linksboven tov massa en bij een SRPP is het de uitgangsstroom.Daar is een serieweerstand voor nodig.
Anne
Ik realiseer me dat de sturing heel anders is (vandaar het buisje), maar werd getroffen door het feit dat als de bovenste buis geen signaal zou krijgen, deze als stroombron fungeert voor de onderste.

groet,
Aat
SuperR

Bericht door SuperR »

En MTB, ga je met de "ACA", zoals hij op Diyaudio wordt genoemd, door?

Ik had net ook een "DoZ" van Elliot in LTSpice gezet met een 19Vdc voeding. De fft heeft sterke overeenkomsten met de ACA
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Op zich zou een low-cost low-power klasse A versterkertje met laptopvoeding heel interessant kunnen zijn. Het idee achter de AmpCamp spreekt me wel aan, alleen 250 euro is nog best veel voor 2 6W monoblokken.
SuperR

Bericht door SuperR »

Voor 200 euro moet het denk ik wel lukken.

De pcb's worden verkocht; http://www.diyaudio.com/store/amplifier ... -pair.html
Er zijn nog maar 3 setjes over dus OF je moet snel zijn, OF je moet genoeg geduld hebben en ze zelf laten maken in China. Dan kun je ze zelfs nog wat aanpassen naar je smaak.

Kast met koellichaam 130, connectors, 20, pcb 10, componenten, 20, voeding 20.

Ik zou er dan persoonlijk toch een normale netsnoer op zetten (wel Powercon "natuurlijk") en de notebook voeding intern plaatsen en een luidsprekerbeveiliging (k4700) gebruiken. Dat komt op zo'n 40 euro neer. Leuke schakelaar/12V trigger erop en voor ongeveer 250 euro ben je denk ik wel klaar.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ah!buis schreef:
mtb schreef,
Ik heb inderdaad het ingangssignaal te groot genomen, maar dat maakt niet uit voor de AC-simulatie.
Eingenaardige stelling :o .Zolang de versterker klipt is voor elke frequentie de amplitude dezelfde.De manier om een mooie rechte frequentie-kromme te krijgen
Als je naar mijn simulatie kijkt, komt er in openloop 31dB uit, dat is ca. 35Vtop, dat kan dus niet met 19V voeding!
LTspice behandelt de AC-simulatie als een lineair circuit zonder niet-lineaire verschijnselen als clipping en andere vervormingen, net zoals bij klein-signaal berekeningen/modellen en je moet oppassen met grote signalen.
Je moet dus altijd ook in het tijddomein (.tran) simuleren voor vervormingen, maar de AC-simulatie is wel handig om snel de bandbreedte e.d. te bepalen en het maakt niet uit hoe groot het signaal is.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

LTspice behandelt de AC-simulatie als een lineair circuit zonder niet-lineaire verschijnselen als clipping en andere vervormingen, net zoals bij klein-signaal berekeningen/modellen en je moet oppassen met grote signalen.

Nee hoor,ik hoef 'r niet voor op te passen,begin er gewoon niet aan :lol: .

Om nog even terug te komen op m'n toch nog lang uitgevallen verhaal,was nog niet lang genoeg :shock:
Had nog moeten vermelden dat de steilheid van de shunt-fet in de schakeling kleiner wordt door de "source"-weerstand Rb.

Je kunt,bedacht ik later, beter de uitleg omgekeerd doen.Eerst stel Ro=Rb.Omdat,als het goed loopt,de shunt een stroom heeft die omgekeerd verandert tov de onderste fet neemt de spanning over Rb even veel toe/af als over Ro maar andersom.
Het netto resultaat is dat de spanning over Ro+Rb niet verandert.Maar het is net die spanning die via C3 de shunt zou moeten sturen.Gaat alleen als de steilheid van de fet oneindig groot is=geen sturing en toch de gewenste veranderde stroom :-s .
De impedantie aan de source Zs is 1/S ,wordt door de steilheid bepaalt.Of omgekeert geredeneerd (alweer) de impedantie bepaalt de steilheid.Dus een fet met oneindige steilheid met ingebouwde Zs levert er een met steiheid 1/Zs (=S).
Op de schakeling toegepast,Ro=Rb+1/S en Ro+Rb=R waarmee vanuit de denkbeeldige fet met S oneindig de twee weerstanden gelijk zijn.
Op 25/11 gaf PRC zijn versie van de schakeling voor de sim en daarin ontbreekt C3.Ik weet niet om dat met opzet is of gewoon vergeten,maar het is een mooie andere manier.Zo is het wel niet meer hetzelfde,bij Pass stuurt de spanningsval van de serieweerstand(en) via C3 de shunt-fet,hier is het Q3 die daarna de fet stuurt.Dan moeten de weerstanden wel gelijk zijn.De transistor stuurt de fet zo dat de spanning over beide weerstanden niet verandert.
Die spanning is Vbe die dan liefst niet verandert.Doet ie wel want de stroom door Q3 verandert nogal,over R7 staat van bijna niks tot wel 15V.Is op te lossen met "bootstrapping".Tussen R7 en de + een 1k en van waar die twee aaneen zitten naar de uitgang een C van 50µ.Zo verandert de spanning over R7,en daarmee de stroom en Vbe,haast niets meer.
Anne
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ik heb een nieuwe simulatie gemaakt:
NPA1.PNG
Met de IRLZ24 (van ca €0,50 bij Conrad) i.p.v. de IRFP240 (ca. €5 bij Farnell), met een bijkomend voordeel dat je ook nog eens meer uitsturing hebt, de IRLZ24 heeft maar 2V5 nodig voor 1A i.p.v. ca. 4V5 voor de IRFP240.
Ik heb het ontwerp hoogohmiger gemaakt, zodat ie ook geschikt is als gitaarversterker en met P1 kan je de gelijkspanningen instellen op symmetrische clipping, zie de blauwe DC-waardes.
Bootstrapping is zoals je ziet niet nodig en C2 zit er om de inschakelklik te beperken.
Het lijkt me een leuk ontwerp en zal het t.z.t. eens bouwen.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Heb hier ook nog wat gesimuleerd maar ik denk dat je met 1,5 volt toch wel aan zijn max zit.
Met meer vervormd het wel erg veel.
Het vermogen is dan ook maar 4 Watt
Bijlagen
AmpCamp-6w-004-a.JPG
AmpCamp-6w-004-b.JPG
AmpCamp-6w-004-c.JPG
AmpCamp-6w-004-d.JPG
AmpCamp 6W-004.zip
(272.31 KiB) 39 keer gedownload
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Wat jullie hier allemaal uithalen :shock:
De C3 veel kleiner,door Pass met opzet zo groot om het inzakken van de ruststroom bij een sterke passage wat te beperken.
En dan de twee weerstanden aan de uitgang gelijk nemen wat enkel kan kloppen met zonder die C3 :o
Maar ja, met 8 ohm belasting hoeft die bovenste fet enkel stroombron te spelen,werkt 't wel.
Tot slot "maar 4W" :-s ,met 8 ohm kun je niet meer verwachten bij die voedingsspanning.Als de versterker goed ingesteld is kun je met 4 ohm,ja dat trekt ie dan,tot ruim 7W komen bij een ruststroom van 1A zoals hier.
Anne
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Er komt inderdaad bijna 7W (met ca. 5% THD) uit bij 4 Ohm:
NPA2.PNG
Je krijgt de clipping redelijk symmetrisch door R1 lager te nemen en terug te koppelen tussen de weerstanden.
Ik ga het een steeds leuker ontwerp vinden.
SuperR

Bericht door SuperR »

Heb je een ltspice file? Ik wil wel eens zien wat er allemaal is verbeters sinds de asc files op pagina 1.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Je kan van de jpg wel wat vertalen naar een ASC file.
Bijlagen
AmpCamp 6W-005.zip
(1.63 KiB) 40 keer gedownload
SuperR

Bericht door SuperR »

Als je dat vaak genoeg hebt gedaan wordt je er vanzelf simpel van :)
Edit;
Ook na het aanpassen van jouw asc-file zie ik nog niet waarom dit zo'n fantastisch ontwerp is. Dus heren, wil een van jullie me uitleggen wat er zo mooi is aan dit ontwerp? Zoals ik al eerder zei, de charme van klasse A snap ik wel, maar ik mis iets volgens mij.
Plaats reactie