Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Moderator: Beheerdersteam
Re: Arcturus Blue Voorversterker revisited
opschieten,want ik wil `m morgen graag beluisteren! 
Re: Arcturus Blue Voorversterker revisited
De eerste "27" buis wordt ingesteld met een stroombron, in dit geval met 6 mA. In het plaatje is dit de rode lijn. Als bias spanning kies ik ca. 8 Volt (de spanning, die over 5 led's' valt). We komen dan uit op een voedingsspanning van ca 140 + 8 = 148 Volt. Met de spanning die nog over de stroombron valt kom ik dan uit op ca. 153 Volt. Een paar Volt meer of minder maakt echter niet zoveel uit.
groet,
Aat
Aat
Re: Arcturus Blue Voorversterker revisited
Hier volg ik toch niet helemaal(of helemaal niet
)
Aan de anode komt de versterkte ingang,bij een versterking van 9x en een max. in van zeg 2V ,18V.
Vanuit die 140V moet een stroombron (welke?) dan ook bij 158V nog dezelfde stroom leveren en daarmee gevoed worden uit een nog hogere spanning.
Mede gezien de waarschuwing van RCA (zie hierachter) zou ik de volgende instelling kiezen; Ia=4mA bij Vak=110V en Vg=-8V .Een stroombron vanuit Vb=180V geeft de anode een speelruimte van ruim +-50V.
De waarschuwing voor gloei/kathode is vooral van belang bij de kathodevolger.Denk dat een vaste voorpolarisatie van de gloei hier tekort schiet.Zal eerder een met de kathode verbonden,zwevende,gloeibron moeten worden.
Anne
Aan de anode komt de versterkte ingang,bij een versterking van 9x en een max. in van zeg 2V ,18V.
Vanuit die 140V moet een stroombron (welke?) dan ook bij 158V nog dezelfde stroom leveren en daarmee gevoed worden uit een nog hogere spanning.
Mede gezien de waarschuwing van RCA (zie hierachter) zou ik de volgende instelling kiezen; Ia=4mA bij Vak=110V en Vg=-8V .Een stroombron vanuit Vb=180V geeft de anode een speelruimte van ruim +-50V.
De waarschuwing voor gloei/kathode is vooral van belang bij de kathodevolger.Denk dat een vaste voorpolarisatie van de gloei hier tekort schiet.Zal eerder een met de kathode verbonden,zwevende,gloeibron moeten worden.
Anne
Re: Arcturus Blue Voorversterker revisited
@Anne,
zal inderdaad de DC stroom wat temperen tot een kleine 5 mA. Cunningham geeft zelf in het datasheet een voorbeeld van een anodespanning van 250V en een stroom van 5,2 mA. Hier blijf ik zeker binnen.
De spanning voor de kathodevolger wordt belangrijk hoger. Binnenkort een schema met de stroombronnen etc.
@Ray,
een datasheet is toch ook een plaatje?
groet,
Aat
zal inderdaad de DC stroom wat temperen tot een kleine 5 mA. Cunningham geeft zelf in het datasheet een voorbeeld van een anodespanning van 250V en een stroom van 5,2 mA. Hier blijf ik zeker binnen.
De spanning voor de kathodevolger wordt belangrijk hoger. Binnenkort een schema met de stroombronnen etc.
@Ray,
een datasheet is toch ook een plaatje?
groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op di 13 nov 2012, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Arcturus Blue Voorversterker revisited
Dit kwam ik tegen
- Bijlagen
-
- 27.png (45.99 KiB) 1204 keer bekeken
Re: Arcturus Blue Voorversterker revisited
Nee, nee, nee. ik wil dit soort plaatjes zien :AatV schreef:
@Ray,
een datasheet is toch ook een plaatje?![]()
(dat was dus de werkbank van Jim Williams )
Re: Arcturus Blue Voorversterker revisited
Ik heb mezelf niet erg precies uitgedrukt. Je zou kunnen lezen dat de spanning over de kathodevolger hoger wordt dan 250 Volt. Dit is niet het geval. De spanning over de kathodevolger moet beperkt blijven tot het maximum of iets daaronder. De spanning over de eerste buis zal iets van de helft van 250 Volt worden om beide buizen genoeg "speelruimte" te geven.AatV schreef:@Anne,
zal inderdaad de DC stroom wat temperen tot een kleine 5 mA. Cunningham geeft zelf in het datasheet een voorbeeld van een anodespanning van 250V en een stroom van 5,2 mA. Hier blijf ik zeker binnen.
De spanning voor de kathodevolger wordt belangrijk hoger.
Ik kan natuurlijk nog iets smokkelen door de kathode van de eerste buis op een lager- of de kathode van de tweede buis op een hoger potentiaal te zetten. (deze laatste heeft mijn voorkeur)
groet,
Aat
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
In de eerdere schema’s was al te zien dat er een flink aantal stroombronnen toegepast zullen worden. Ik zal hiervoor twee mosfet’s in cascode gebruiken :
Ik gebruik hiervoor de DN2540. Deze mosfet komt in drie gedaanten voor; TO220, SOT-89 en TO-92.
Hoewel de inwendige “chip” hetzelfde is, verschilt de dissipatie per behuizing. Van 1 Watt bij de TO-92 tot 15 Watt bij de TO-220 behuizing. De maximale Drain-Source spanning is 400 Volt.
Waarom juist deze mosfet’s? (buiten het feit dat de helft van de lieden van DIY-audio ze gebruikt!).
1. De mooie horizontale curves in het Id / Vds veld, zodat een goede stroombronwerking te verwachten is. 2. De meeste Fet’s hebben nogal last van flinke capaciteiten. Bij de DN2540 zijn deze boven een Drain-Source spanning van 20 Volt betrekkelijk laag.
De meeste Fet’s variëren helaas nogal wat hun parameters betreft. Ik zal daarom per Fet na moeten meten welke weerstand er opgenomen worden om een juiste Gate-Source spanning te verkrijgen.
Speciaal voor Ray heb een plaatje van mijn werkplek gemaakt, terwijl ik aan het meten was. Het haalt het niet bij de glorieuze georganiseerde chaos van Jim Williams, maar ik doe m’n best… groet,
Aat
Hoewel de inwendige “chip” hetzelfde is, verschilt de dissipatie per behuizing. Van 1 Watt bij de TO-92 tot 15 Watt bij de TO-220 behuizing. De maximale Drain-Source spanning is 400 Volt.
Waarom juist deze mosfet’s? (buiten het feit dat de helft van de lieden van DIY-audio ze gebruikt!).
1. De mooie horizontale curves in het Id / Vds veld, zodat een goede stroombronwerking te verwachten is. 2. De meeste Fet’s hebben nogal last van flinke capaciteiten. Bij de DN2540 zijn deze boven een Drain-Source spanning van 20 Volt betrekkelijk laag.
De meeste Fet’s variëren helaas nogal wat hun parameters betreft. Ik zal daarom per Fet na moeten meten welke weerstand er opgenomen worden om een juiste Gate-Source spanning te verkrijgen.
Speciaal voor Ray heb een plaatje van mijn werkplek gemaakt, terwijl ik aan het meten was. Het haalt het niet bij de glorieuze georganiseerde chaos van Jim Williams, maar ik doe m’n best… groet,
Aat
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
na afgelopen dinsdag is mijn vertrouwen in dit project tot recordhoogte gestegen!
aat gaat los!
aat gaat los!
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
AatV schreef:Speciaal voor Ray heb een plaatje van mijn werkplek gemaakt, terwijl ik aan het meten was. Het haalt het niet bij de glorieuze georganiseerde chaos van Jim Williams, maar ik doe m’n best…
Je bent goed bezig, Aat. ziet er lekker rommelig uit...
Ik weet zeker dat het een prachtig werkstuk gaat worden.
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Wel een mooie stroombron zo.Bij ong.-2V op de poort zit die fet zo goed als dicht,met 500ohm is dat 5mA.Om de regelaar niet helemaal op max. te moeten zetten (blijft 'r niks te regelen)beter nog wat in serie erbij ,330ohm of zo.
De onderste fet (waar test bijstaat) werkt met een vaste spanning,nml. de -Vgs van de bovenste die hoort bij de ingestelde stroom.Gevolg daarvan is dat de eigenschappen van die "test" er niet veel toe doen,kan net zo goed een BF245C zijn.De andere fet doet het eigenlijke werk,vangt spanningsverschillen op en moet dan ook liefst capaciteit-arm zijn.
Als je voor de stroombron zo'n 5V wil overhouden heb je met 30V nog ruimte voor 25V max.amplitude voor de uitgang.
Met 9x is dat 2,8V in.Zal wel genoeg zijn zeker
.
Anne
De onderste fet (waar test bijstaat) werkt met een vaste spanning,nml. de -Vgs van de bovenste die hoort bij de ingestelde stroom.Gevolg daarvan is dat de eigenschappen van die "test" er niet veel toe doen,kan net zo goed een BF245C zijn.De andere fet doet het eigenlijke werk,vangt spanningsverschillen op en moet dan ook liefst capaciteit-arm zijn.
Als je voor de stroombron zo'n 5V wil overhouden heb je met 30V nog ruimte voor 25V max.amplitude voor de uitgang.
Met 9x is dat 2,8V in.Zal wel genoeg zijn zeker
Anne
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
'T zal nog wel even duren voor dat het klaar is hoor! Ik verwacht eigenlijk niet voor volgend jaar maart klaar te zijn met dit project. (levertijd trafo, levertijd materiaal voor behuizing etc.)dre schreef:aat gaat los!
groet,
Aat
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Da's mooi, dan heb je nog 2 maanden uitlooptijd tot je hem aan de wereld kan tonen...
Kunnen we hem mooi matchen met (jou welbekende) eindversterker...

Kunnen we hem mooi matchen met (jou welbekende) eindversterker...
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Goed bezig Aat!
Heb ik toevallig net een printje voor die schakeling ontworpen. Groetjes George
Heb ik toevallig net een printje voor die schakeling ontworpen. Groetjes George
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Mooi plaatje, George, Waar is dat mee gemaakt ?
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Fets zijn af en toe net zoals buizen. Men zegt wel :bij bipolaire typen heb je data, bij fets heb je richtlijnen. Om te zien in hoeverre, heb een testje gedaan om te zien in hoeveel de weerstand varieert om een bepaalde stroom te verkrijgen.
Ik wilde de verschillende weerstanden meten bij verschillende stromen en bij een tweetal Fet-behuizingen.
Allereerst de in te stellen stromen bij de versterkerschakelingen die ik net even onder de 5 mA. wil houden.
1. 4,9 mA bij de TO-92 behuizing (het kleintje) - 10 metingen
2. 4,9 mA bij de TO-220 behuizing (de grote) - 10 metingen
Vervolgens de stromen die ik verwacht bij de stroombron van de (shunt)voeding.
3. 30 mA bij de TO-220 behuizing - 5 metingen
4. 40 mA bij de TO-220 behuizing - 5 metingen
Ik verwachtte hier nogal wat variatie in. Heb het testplaatje enigszins aangepast om duidelijk te maken wat ik gemeten heb: In een volgende post de uitslag van de metingen.
groet,
Aat
Ik wilde de verschillende weerstanden meten bij verschillende stromen en bij een tweetal Fet-behuizingen.
Allereerst de in te stellen stromen bij de versterkerschakelingen die ik net even onder de 5 mA. wil houden.
1. 4,9 mA bij de TO-92 behuizing (het kleintje) - 10 metingen
2. 4,9 mA bij de TO-220 behuizing (de grote) - 10 metingen
Vervolgens de stromen die ik verwacht bij de stroombron van de (shunt)voeding.
3. 30 mA bij de TO-220 behuizing - 5 metingen
4. 40 mA bij de TO-220 behuizing - 5 metingen
Ik verwachtte hier nogal wat variatie in. Heb het testplaatje enigszins aangepast om duidelijk te maken wat ik gemeten heb: In een volgende post de uitslag van de metingen.
groet,
Aat
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Ik heb de metingen gedaan en de resultaten zijn als volgt:
Bij de lage stromen van 4,9 mA. wijkt de Gate-Source spanning van de “kleine” DN2540 maximaal 1,8% af van het gemiddelde. Bij de “grote” is dit maximaal 2,8%. Wel is opvallend, dat bij de TO-220 behuizing de GS-spanning veel hoger moet zijn om dezelfde stroom te verkrijgen.
Bij de stromen van 30- respectievelijk 40 mA. bleef de variatie beperkt tot 2%
Al met al meetgegevens waarmee goed te leven valt. Hoef nu niet meer met een potmetertje de stroom in te stellen maar kan dit doen met een veel bedrijfszekerder vaste weerstand, waarbij het eigenlijk niet zoveel uitmaakt welke Fet ik gebruik.
Het volgende stadium is een testopbouw te maken van de versterkerschakeling, dus wordt vervolgd.
Groet,
Aat
Bij de stromen van 30- respectievelijk 40 mA. bleef de variatie beperkt tot 2%
Al met al meetgegevens waarmee goed te leven valt. Hoef nu niet meer met een potmetertje de stroom in te stellen maar kan dit doen met een veel bedrijfszekerder vaste weerstand, waarbij het eigenlijk niet zoveel uitmaakt welke Fet ik gebruik.
Het volgende stadium is een testopbouw te maken van de versterkerschakeling, dus wordt vervolgd.
Groet,
Aat
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Nou nou,flink bezig geweest.Voor fet's zit er niet zo veel verschil in,vermoedelijk van eenzelfde produktie-serie.Het feit dat een andere behuizing iets anders geeft is vermoedelijk niet het huis maar eerder omdat dat een andere serie is.
Heb je bij 't meten ook gemerkt dat de "test" fet steeds op maar goed 2V werkt,voor eentje die goed is voor 400V
.
Anne
Heb je bij 't meten ook gemerkt dat de "test" fet steeds op maar goed 2V werkt,voor eentje die goed is voor 400V
Anne
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
De wonderen zijn de wereld nog niet uit...Ah!buis schreef:Heb je bij 't meten ook gemerkt dat de "test" fet steeds op maar goed 2V werkt,voor eentje die goed is voor 400V.
Anne
groet,
Aat
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Om overhoofd een testschakeling te kunnen maken, zijn er eerst wat gloeistromen nodig. Een type 27 'lust' wel wat, namelijk 1,75A. bij 2,5 Volt en nog wat hulpspanningen, die ik nodig zal hebben voor een eventuele ventilator en de ingangsrelaissturing: (eigenlijk puur overgenomen uit het datasheet)
Dit leidt tot de volgende print:
Het boren van deze print levert nogal wat rommel op:
Tenslotte eindigt het op mijn werkplek in een afgemonteerde print:
groet,
Aat
Aat
