Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Arcturus Blue Voorversterker revisited

Bericht door dre »

opschieten,want ik wil `m morgen graag beluisteren! :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arcturus Blue Voorversterker revisited

Bericht door ray5150 »

Alsof jij zo vlot bent ! :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue Voorversterker revisited

Bericht door AatV »

De eerste "27" buis wordt ingesteld met een stroombron, in dit geval met 6 mA. In het plaatje is dit de rode lijn. Als bias spanning kies ik ca. 8 Volt (de spanning, die over 5 led's' valt). We komen dan uit op een voedingsspanning van ca 140 + 8 = 148 Volt. Met de spanning die nog over de stroombron valt kom ik dan uit op ca. 153 Volt. Een paar Volt meer of minder maakt echter niet zoveel uit.
#27# instelling.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arcturus Blue Voorversterker revisited

Bericht door ray5150 »

:foto: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Arcturus Blue Voorversterker revisited

Bericht door Ah!buis »

Hier volg ik toch niet helemaal(of helemaal niet :? )
Aan de anode komt de versterkte ingang,bij een versterking van 9x en een max. in van zeg 2V ,18V.
Vanuit die 140V moet een stroombron (welke?) dan ook bij 158V nog dezelfde stroom leveren en daarmee gevoed worden uit een nog hogere spanning.
Mede gezien de waarschuwing van RCA (zie hierachter) zou ik de volgende instelling kiezen; Ia=4mA bij Vak=110V en Vg=-8V .Een stroombron vanuit Vb=180V geeft de anode een speelruimte van ruim +-50V.
De waarschuwing voor gloei/kathode is vooral van belang bij de kathodevolger.Denk dat een vaste voorpolarisatie van de gloei hier tekort schiet.Zal eerder een met de kathode verbonden,zwevende,gloeibron moeten worden.
Anne
Bijlagen
27ca-vfk.JPG
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue Voorversterker revisited

Bericht door AatV »

@Anne,
zal inderdaad de DC stroom wat temperen tot een kleine 5 mA. Cunningham geeft zelf in het datasheet een voorbeeld van een anodespanning van 250V en een stroom van 5,2 mA. Hier blijf ik zeker binnen.
De spanning voor de kathodevolger wordt belangrijk hoger. Binnenkort een schema met de stroombronnen etc.

@Ray,
een datasheet is toch ook een plaatje? :mrgreen:

groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op di 13 nov 2012, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Arcturus Blue Voorversterker revisited

Bericht door nl3prc »

Dit kwam ik tegen
Bijlagen
27.png
27.png (45.99 KiB) 1204 keer bekeken
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue Voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Dat plaatje klopt wel, ja.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arcturus Blue Voorversterker revisited

Bericht door ray5150 »

AatV schreef:

@Ray,
een datasheet is toch ook een plaatje? :mrgreen:
Nee, nee, nee. ik wil dit soort plaatjes zien :
williams-workbench.jpg
(dat was dus de werkbank van Jim Williams )

:mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue Voorversterker revisited

Bericht door AatV »

AatV schreef:
@Anne,
zal inderdaad de DC stroom wat temperen tot een kleine 5 mA. Cunningham geeft zelf in het datasheet een voorbeeld van een anodespanning van 250V en een stroom van 5,2 mA. Hier blijf ik zeker binnen.
De spanning voor de kathodevolger wordt belangrijk hoger.
Ik heb mezelf niet erg precies uitgedrukt. Je zou kunnen lezen dat de spanning over de kathodevolger hoger wordt dan 250 Volt. Dit is niet het geval. De spanning over de kathodevolger moet beperkt blijven tot het maximum of iets daaronder. De spanning over de eerste buis zal iets van de helft van 250 Volt worden om beide buizen genoeg "speelruimte" te geven.
Ik kan natuurlijk nog iets smokkelen door de kathode van de eerste buis op een lager- of de kathode van de tweede buis op een hoger potentiaal te zetten. (deze laatste heeft mijn voorkeur)

groet,
Aat
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

In de eerdere schema’s was al te zien dat er een flink aantal stroombronnen toegepast zullen worden. Ik zal hiervoor twee mosfet’s in cascode gebruiken :
test stroombron DN2540.jpg
Ik gebruik hiervoor de DN2540. Deze mosfet komt in drie gedaanten voor; TO220, SOT-89 en TO-92.
Hoewel de inwendige “chip” hetzelfde is, verschilt de dissipatie per behuizing. Van 1 Watt bij de TO-92 tot 15 Watt bij de TO-220 behuizing. De maximale Drain-Source spanning is 400 Volt.
Waarom juist deze mosfet’s? (buiten het feit dat de helft van de lieden van DIY-audio ze gebruikt!).

1. De mooie horizontale curves in het Id / Vds veld, zodat een goede stroombronwerking te verwachten is.
DN2540 output curves.jpg
2. De meeste Fet’s hebben nogal last van flinke capaciteiten. Bij de DN2540 zijn deze boven een Drain-Source spanning van 20 Volt betrekkelijk laag.
DN2540 capaciteit.jpg

De meeste Fet’s variëren helaas nogal wat hun parameters betreft. Ik zal daarom per Fet na moeten meten welke weerstand er opgenomen worden om een juiste Gate-Source spanning te verkrijgen.
Speciaal voor Ray heb een plaatje van mijn werkplek gemaakt, terwijl ik aan het meten was. Het haalt het niet bij de glorieuze georganiseerde chaos van Jim Williams, maar ik doe m’n best…
DN2540 werkplek.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door dre »

na afgelopen dinsdag is mijn vertrouwen in dit project tot recordhoogte gestegen! 8)

aat gaat los! 8)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door ray5150 »

AatV schreef:
Speciaal voor Ray heb een plaatje van mijn werkplek gemaakt, terwijl ik aan het meten was. Het haalt het niet bij de glorieuze georganiseerde chaos van Jim Williams, maar ik doe m’n best…
:lol: :lol: :rofl:
Je bent goed bezig, Aat. ziet er lekker rommelig uit... :mrgreen: :goeie:

Ik weet zeker dat het een prachtig werkstuk gaat worden.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Ah!buis »

Wel een mooie stroombron zo.Bij ong.-2V op de poort zit die fet zo goed als dicht,met 500ohm is dat 5mA.Om de regelaar niet helemaal op max. te moeten zetten (blijft 'r niks te regelen)beter nog wat in serie erbij ,330ohm of zo.
De onderste fet (waar test bijstaat) werkt met een vaste spanning,nml. de -Vgs van de bovenste die hoort bij de ingestelde stroom.Gevolg daarvan is dat de eigenschappen van die "test" er niet veel toe doen,kan net zo goed een BF245C zijn.De andere fet doet het eigenlijke werk,vangt spanningsverschillen op en moet dan ook liefst capaciteit-arm zijn.
Als je voor de stroombron zo'n 5V wil overhouden heb je met 30V nog ruimte voor 25V max.amplitude voor de uitgang.
Met 9x is dat 2,8V in.Zal wel genoeg zijn zeker :-s .
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

dre schreef:
aat gaat los! 8)
'T zal nog wel even duren voor dat het klaar is hoor! Ik verwacht eigenlijk niet voor volgend jaar maart klaar te zijn met dit project. (levertijd trafo, levertijd materiaal voor behuizing etc.)

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door ray5150 »

Da's mooi, dan heb je nog 2 maanden uitlooptijd tot je hem aan de wereld kan tonen...
Kunnen we hem mooi matchen met (jou welbekende) eindversterker... :wink: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8112
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Kappa7 »

Goed bezig Aat!
Heb ik toevallig net een printje voor die schakeling ontworpen.
Bias.png
Groetjes George
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door ray5150 »

Mooi plaatje, George, Waar is dat mee gemaakt ?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8112
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Kappa7 »

Dat doe ik met kicad
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Fets zijn af en toe net zoals buizen. Men zegt wel :bij bipolaire typen heb je data, bij fets heb je richtlijnen. Om te zien in hoeverre, heb een testje gedaan om te zien in hoeveel de weerstand varieert om een bepaalde stroom te verkrijgen.
Ik wilde de verschillende weerstanden meten bij verschillende stromen en bij een tweetal Fet-behuizingen.

Allereerst de in te stellen stromen bij de versterkerschakelingen die ik net even onder de 5 mA. wil houden.
1. 4,9 mA bij de TO-92 behuizing (het kleintje) - 10 metingen
2. 4,9 mA bij de TO-220 behuizing (de grote) - 10 metingen

Vervolgens de stromen die ik verwacht bij de stroombron van de (shunt)voeding.
3. 30 mA bij de TO-220 behuizing - 5 metingen
4. 40 mA bij de TO-220 behuizing - 5 metingen

Ik verwachtte hier nogal wat variatie in. Heb het testplaatje enigszins aangepast om duidelijk te maken wat ik gemeten heb:
testrig.jpg
In een volgende post de uitslag van de metingen.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Ik heb de metingen gedaan en de resultaten zijn als volgt:
Meetsheet.jpg
Bij de lage stromen van 4,9 mA. wijkt de Gate-Source spanning van de “kleine” DN2540 maximaal 1,8% af van het gemiddelde. Bij de “grote” is dit maximaal 2,8%. Wel is opvallend, dat bij de TO-220 behuizing de GS-spanning veel hoger moet zijn om dezelfde stroom te verkrijgen.

Bij de stromen van 30- respectievelijk 40 mA. bleef de variatie beperkt tot 2%
Al met al meetgegevens waarmee goed te leven valt. Hoef nu niet meer met een potmetertje de stroom in te stellen maar kan dit doen met een veel bedrijfszekerder vaste weerstand, waarbij het eigenlijk niet zoveel uitmaakt welke Fet ik gebruik. :D

Het volgende stadium is een testopbouw te maken van de versterkerschakeling, dus wordt vervolgd.

Groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Ah!buis »

Nou nou,flink bezig geweest.Voor fet's zit er niet zo veel verschil in,vermoedelijk van eenzelfde produktie-serie.Het feit dat een andere behuizing iets anders geeft is vermoedelijk niet het huis maar eerder omdat dat een andere serie is.
Heb je bij 't meten ook gemerkt dat de "test" fet steeds op maar goed 2V werkt,voor eentje die goed is voor 400V :-$ .
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Heb je bij 't meten ook gemerkt dat de "test" fet steeds op maar goed 2V werkt,voor eentje die goed is voor 400V :-$ .
Anne
De wonderen zijn de wereld nog niet uit...

groet,
Aat
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Om overhoofd een testschakeling te kunnen maken, zijn er eerst wat gloeistromen nodig. Een type 27 'lust' wel wat, namelijk 1,75A. bij 2,5 Volt en nog wat hulpspanningen, die ik nodig zal hebben voor een eventuele ventilator en de ingangsrelaissturing: (eigenlijk puur overgenomen uit het datasheet)
gloeistroom schema.jpg
Dit leidt tot de volgende print:
gloeistroom kale print.jpg
Het boren van deze print levert nogal wat rommel op:
gloeistroom print boren.jpg
Tenslotte eindigt het op mijn werkplek in een afgemonteerde print:
gloeistroom afgemonteerd.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door TheoK »

Zo dat ziet er even super mooi uit zeg. =P~
Plaats reactie