AmpCamp 6W klasse-A versterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

mtb
Contacteer:

AmpCamp 6W klasse-A versterker.

Bericht door mtb »

Heeft iemand ervaring en/of leesbare schema's met/van deze versterker van Nelson Pass, zie http://www.hifi.nl/artikel/19737/Versla ... okken.html
Lijkt me een leuk "beginners"zelfbouwproject, maar moet ook met goedkopere onderdelen te bouwen te zijn.
Ik zou het wel willen simuleren en bouwen.
ronnydepony

Re: AmpCamp 6W klasse-A versterker.

Bericht door ronnydepony »

ray5150

Bericht door ray5150 »

ampcamp1_sch.png
ampcamp1_pcb.png
Zo moeilijk was dat toch niet ?

http://www.diyaudio.com/forums/diyaudio ... p-1-a.html
hifi.nl schreef:
De voeding van de versterker wordt betrokken uit universele voedingen die normaal bij laptop ’s geleverd worden. Dat heeft twee voordelen, de voedingen zijn robuust, kortsluit vast en geven een goed geregelde spanning af.
Ten tweede is het bouwen van de versterkers veilig, want we gaan werken met maximaal 24 Volt en niet met netspanning.
Het zal wel weer aan mij liggen, maar ik heb hier zo mijn bedenkingen bij. douw er gewoon lekker een ringkern of desnoods een EI kern trafo in... :-$
cool

Bericht door cool »

Er schijn iets mis te zijn met de linker aansluiting van P1 kan ik mij herinneren.
meanman64

Bericht door meanman64 »

mtb schreef:
Heeft iemand ervaring en/of leesbare schema's met/van deze versterker van Nelson Pass, zie http://www.hifi.nl/artikel/19737/Versla ... okken.html
Lijkt me een leuk "beginners"zelfbouwproject, maar moet ook met goedkopere onderdelen te bouwen te zijn.
Ik zou het wel willen simuleren en bouwen.
Mijn broer is daar geweest in Eindhoven om eentje te bouwen en de amp was al met gewone onderdelen opgebouwd
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die P1 is niet zo erg.Van de ong.10V op die potm.moet de loper op zo'n 2V geregeld en erg gevoelig,niet komfortabel.
Eigenlijk is het een SRPP ,de uitgansstroom regeld de bovenste fet in omgekeerde richting.En Q3 zit 'r om de ruststroom op iets meer dan 1A te zetten.De instelling wordt dan vastgehouden met C2.
Anne

Tekst deels verwijderd,sloeg de plank mis.Zit toch wel iets scheef,even de sim.van mtb afwachten.
SuperR

Bericht door SuperR »

Leek me ook een leuk projectje, maar de metingen leken me nou niet bepaald fantastisch. De less-is-more filosofie gaat in elektronica mi niet op.
En wat betreft de voeding. Ik zie als ENORM en enig voordeel dat je die dingen kant en klaar voor twee tientjes kan komen. Letterlijk stekker erin en je hebt een voeding. Als ik een klasseA versterker met een notebook voeding ga proberen wordt het zoiets;
Bijlagen
Untitled.png
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Leuk maar waar is die *.asc file
SuperR

Bericht door SuperR »

nl3prc schreef:
Leuk maar waar is die *.asc file
Welk bestand? :)
Bijlagen
SuperR_A.zip
(2.45 KiB) 75 keer gedownload
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Wat is de bedoeling van die voeding met 10kc rimpel erover
ray5150

Bericht door ray5150 »

mtb schreef:
maar moet ook met goedkopere onderdelen te bouwen te zijn.
Ikke...begrijp niet helemaal wat hier dan voor "dure" onderdelen inzitten. :?: :idea:
IRFP240 is 1.45 p/s... :rofl: weerstanden, 8 tot 15 cent per stuk, afhankelijk van waarden en uitvoering... :rofl:
2SK170 ? wauw, 45 hele centen... :mrgreen: en voor die ZTX heb je vast nog wel een BC liggen...
Condensatoren zitten er niet eens in...alleen een paar elco's, nu zullen die samen een 5 euro zijn...hebbie nog Nippon C ook... :lol:

Kortom, ervan uitgaande dat je nog wel ergens een blok alu hebt zwerven, heb je voor zo'n 15 euro alle componenten in huis...
En een laptopvoeding is gebruikt ook wel voor een tientje te vinden.
SuperR

Bericht door SuperR »

nl3prc schreef:
Wat is de bedoeling van die voeding met 10kc rimpel erover
Kijken hoe gevoelig de versterker is wanneer er een niet-ideale voeding wordt gebruikt. Niet alle voedingen kun je simuleren als een accu :)

Update; Nog een beetje verder prutsen. Minder capaciteit bij het output filter. De voeding voorzien van CRC "filtering". Onnodig zenertje eruit gesloopt.
Met een PCB (5) en notebookvoeding (15) moet zo'n 40 euro per kanaal wel lukken denk ik. Mosfets (7) en weerstanden (4) zijn niet zo duur. Opampje (1) erbij en wat elco's (3). Wat connectoren (5) en voila!

Maargoed, ik dwaal of van het onderwerp; "AmpCamp"
Bijlagen
SuperR_A.zip
(2.48 KiB) 60 keer gedownload
Laatst gewijzigd door SuperR op di 27 nov 2012, 9:52, 1 keer totaal gewijzigd.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Wel een omslachtige manier om een IRFP240 aan te duiden
dacht dat je aan één regel zoals ondestaande wel genoeg hebt

CODE: Selecteer alles

.model IRFP450 VDMOS(Rg=1.44 Vto=4.0 Rd=47m Rs=0m Rb=5.6m Kp=13 Cgdmax=3.9n Cgdmin=0.10n Cgs=1.9n Cjo=1.25n Is=5p tt=186n mfg=Fairchild Vds=500 Ron=400m Qg=123n)
Nou heb je voor de NMOS een lap text aan de zijkant staan maar dat doet zo niks lijkt me.
Moet het niet zo (zie ZIP)
Bijlagen
SuperR_A-002.JPG
SuperR_A-002.zip
(2.69 KiB) 59 keer gedownload
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Hier mijn eerste simulatie:
NPA.PNG
Ik heb standaard LTspice transistoren gebruikt, maar wil voor Q1/2 de IRLZ24N en voor Q4 de BF245B gebruiken.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Oke ik heb even door geborduurd op jouw opzet

wat dacht je van deze dan heb je ook die lelijke elco aan het eind niet meer nodig.
Bijlagen
AmpCamp 6W.JPG
AmpCamp 6W.zip
(1.4 KiB) 56 keer gedownload
SuperR

Bericht door SuperR »

Je kunt hem dan niet meer voeden met een enkele notebookvoeding. :( Het hele idee van een eenvoudig klein test klasse A versterkertje is dan weg. En als dat weg is kun je beter een ander ontwerp nemen m.i.

En naar mijn idee is de opzet van de AmpCamp simpelweg te ver gestript. Dat zie je ook terug in de THD plotjes. Bij twee watt al meer dan 1% THD. Leuk voor mensen die de "magie" van Pass willen bouwen, maar hifi mag het niet heten.
Bijlagen
ampcampdamp.png
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

mtb schreef:
Hier mijn eerste simulatie:
Ik heb standaard LTspice transistoren gebruikt, maar wil voor Q1/2 de IRLZ24N en voor Q4 de BF245B gebruiken.
Versterker staat wel lekker te klippen in je sim

Waarom is eigelijk de waarde van R1 en R3 niet gelijk
Bijlagen
AmpCamp-6W-002.JPG
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ik wil het inderdaad wel simpel houden, anders kan je bijv. beter meteen een ExtremA van Sander Sassen bouwen.
Over een beetje vervorming ga ik niet discussiëren, maar ik weet wel dat zonder vervorming veel mensen (o.a. buizenliefhebbers) het maar "koud" vinden klinken!
Ik heb inderdaad het ingangssignaal te groot genomen, maar dat maakt niet uit voor de AC-simulatie.
SuperR

Bericht door SuperR »

mtb schreef:
Ik wil het inderdaad wel simpel houden, anders kan je bijv. beter meteen een ExtremA van Sander Sassen bouwen.
Over een beetje vervorming ga ik niet discussiëren, maar ik weet wel dat zonder vervorming veel mensen (o.a. buizenliefhebbers) het maar "koud" vinden klinken!
Ik heb inderdaad het ingangssignaal te groot genomen, maar dat maakt niet uit voor de AC-simulatie.
Ik was toch echt in de veronderstelling dat men klasse A trappen bouwde omdat de voeding goed gefilterd kan worden, de werktemperatuur constant is en dat de vervorming zou afnemen. Nu wordt dat laatste bij de Pass-aanbidders gemakshalve overboord gegooid? Mis ik iets?
Als je dat weg laat blijf je volgens mij enkel met de nadelen zitten; hoog stroomverbruik, moeilijk te koelen, euro/watt-verhouding en dimensies/watt-verhouding
Dan kun je net zo goed een lm1875 met een buis voortrapje nemen. Kost minder in ieder geval :)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ach, het hoort er gewoon bij, klasse A moet gewoon lomp, groot, on-economisch, en exclusief zijn. dat maakt het juist leuk...
Net als met die benzine slurpende muscle cars uit de jaren '70....die trouwens ook uit Amerika komen... :lol:
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

Of Frankrijk 8-[
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

mtb schreef,
Eingenaardige stelling :o .Zolang de versterker klipt is voor elke frequentie de amplitude dezelfde.De manier om een mooie rechte frequentie-kromme te krijgen :D .
Dat de vervorming zo snel met het vermogen toeneemt verwondert me niks.Bij grotere uitgang smoort de eindtrap zichzelf.
De spanning op C2 bepaald de ruststroom,omhoog langs R7 en omlaag door Q3.De uitgangsstroom veroorzaakt een (wisselende)spanning over R3.Daardoor gaat Q3 de C2 iets ontladen op een helft van de uitgangsstroom(kleinere ruststroom) en hersteld door R7 tijdens de andere helft.Maar ja,Q3 doet veel meer neer dan R7 kan optrekken.Gevolg,hoe groter de uitgang hoe kleiner de ruststroom en daarmee het te bereiken uitgangsvermogen.
Korte tikken met voldoende rust ertussen komen er wel op vol vermogen (goed 5W) uit.
Anne

Ideetje,probeer 't zo 's
Bijlagen
Camp.jpg
SuperR

Bericht door SuperR »

ray5150 schreef:
Ach, het hoort er gewoon bij, klasse A moet gewoon lomp, groot, on-economisch, en exclusief zijn. dat maakt het juist leuk...
Net als met die benzine slurpende muscle cars uit de jaren '70.
Ik snap de charme wel, maar dat is nog geen reden om zo'n harmonischen-generator te maken. Als je een musclecar koopt weet je dat dat ding bepaalde nadelen heeft, maar als slechts 3 van de 8 cilinders in het blok werken is voor mij de charme er snel vanaf.
Bijlagen
harmonics_generator.png
ray5150

Bericht door ray5150 »

guido schreef:
Of Frankrijk 8-[
Muscle cars of klasse A versterkers ?
END06246.jpg
END06246.jpg (24.64 KiB) 1013 keer bekeken
=P~ =P~ :mrgreen:
guido