Concaeve Solide
Moderator: Beheerdersteam
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
Wel leuk hoor mm-papier... maar hoe ga je dat hier dan posten? met een postzegel naar de beheerder??
Kees
Kees
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Concaeve Solide
Of om in stijl te blijven: een postduif inzettenInscannen
Back on topic: mooie drivers, ik neem aan dat de PC al gerepareerd is? Quadro kaartjes zijn meestal goed leverbaar
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
nee hoor, andere prioriteiten, morgen start de motorsport beurs in Keulen. De stand hebben we net opgebouwd.Leon schreef:ik neem aan dat de PC al gerepareerd is? Quadro kaartjes zijn meestal goed leverbaar
Hopelijk is er volgend weekend wat tijd om verder te werken aan het speakerproject.
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
de beurs is voorbij, terug naar het echte werk
Het mm papier heb ik dapper overgeslagen, leek me niet erg handig.
Morgen heb ik de nieuwe videokaart en kan het tekenen beginnen.
Het mm papier heb ik dapper overgeslagen, leek me niet erg handig.
Morgen heb ik de nieuwe videokaart en kan het tekenen beginnen.
Re: Concaeve Solide
ik zit er ook op te wachten maar ik denk toch dat die pakjes post iets later komtVinculum schreef:Het is al morgen! Waar blijven die tekeningen!
welke videokaart heb je? nvidia quadro?
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
Nvidia inderdaad.
Ik heb een GT610 maar krijg die niet aan de praat.
Dan maar een iets oudere 210 met 512Mb gestoken en die doet het nu prima.
Ik kan alleen geen 2 verschillende resoluties instellen.
Zowel de monitor als de beamer staat nu op 1960 x 1400.
In ieder geval starten de teken- en freesprogrammas nu probleemloos op en kan ik komend weekend verder tekenen.
Ik heb een GT610 maar krijg die niet aan de praat.
Dan maar een iets oudere 210 met 512Mb gestoken en die doet het nu prima.
Ik kan alleen geen 2 verschillende resoluties instellen.
Zowel de monitor als de beamer staat nu op 1960 x 1400.
In ieder geval starten de teken- en freesprogrammas nu probleemloos op en kan ik komend weekend verder tekenen.
Re: Concaeve Solide
oke prima kaartje idd om teken programma mee te doen.
over die resolutie, heb je W7? rechter muisknop op home screen ---> screen resolution --> klaar!
ander weet ik het niet.
mooi project btw (als ik het nog niet gezecht had:))
over die resolutie, heb je W7? rechter muisknop op home screen ---> screen resolution --> klaar!
ander weet ik het niet.
mooi project btw (als ik het nog niet gezecht had:))
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
de resolutie zetten is geen probleem, maar 2 verschillende resoluties instellen lijkt me met deze kaart niet mogelijk, alhoewel de gebruiksaanwijzing dat niet bevestigd.mrcrabb schreef:over die resolutie, heb je W7? rechter muisknop op home screen ---> screen resolution --> klaar!
Maar goed, alles draait en dat is momenteel het belangrijkste.
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
Op de kastvorm en constructie van de Concaeve Mk2 verder werken leek me van bij de aanvang evident.
Aangezien,
- de mid/bas unit en tweeter al geruime tijd spelen (maar desondanks toch nog opnieuw gaan ontwikkeld worden)
- voornamelijk de baskast het totale volume en grootte gaan bepalen
- de subwoofer momenteel de onbekende faktor is
... ben ik begonnen met de tekening op te bouwen vanaf de bestaande Mk2 vorm en de subwoofer driver (de Scan Speak 32W dus).
Eerste struikelblok:
de kast is oorspronkelijk berekend op 3 woofers van 20cm.
in een volgende fase naar 2 woofers van 26cm geëvolueerd om nu plote één enkel exemplaar van 32cm te krijgen.
Wat het volume betreft geeft dit geen problemen, maar ... de baffle is te klein!
Downfire zou nog net kunnen, maar in de mate van het mogelijke wil ik dit vermijden.
De driver dieper in de kast bouwen is een mogelijkheid.
Dat maakt dat hij dan van binnenuit moet gemonteerd worden (extra constructie en mogelijk probleem met dichtheid)
en de mondopening in de frontplaat wordt nauwer (mogelijk te transformeren van rond naar rechthoekig)
1. Terug kleinere drivers inzetten is geen optie.
2. Een aanzienlijk bredere kast bouwen komt al evenmin ter sprake
3. afstappen van de versmallende voorkant gaat ten koste van de afstraling in het mid
Alternatieve mogelijkheid is zo'n gezwel rond de basdriver zodat plaatselijk de kast breder wordt.
Ed.
Aangezien,
- de mid/bas unit en tweeter al geruime tijd spelen (maar desondanks toch nog opnieuw gaan ontwikkeld worden)
- voornamelijk de baskast het totale volume en grootte gaan bepalen
- de subwoofer momenteel de onbekende faktor is
... ben ik begonnen met de tekening op te bouwen vanaf de bestaande Mk2 vorm en de subwoofer driver (de Scan Speak 32W dus).
Eerste struikelblok:
de kast is oorspronkelijk berekend op 3 woofers van 20cm.
in een volgende fase naar 2 woofers van 26cm geëvolueerd om nu plote één enkel exemplaar van 32cm te krijgen.
Wat het volume betreft geeft dit geen problemen, maar ... de baffle is te klein!
Downfire zou nog net kunnen, maar in de mate van het mogelijke wil ik dit vermijden.
De driver dieper in de kast bouwen is een mogelijkheid.
Dat maakt dat hij dan van binnenuit moet gemonteerd worden (extra constructie en mogelijk probleem met dichtheid)
en de mondopening in de frontplaat wordt nauwer (mogelijk te transformeren van rond naar rechthoekig)
1. Terug kleinere drivers inzetten is geen optie.
2. Een aanzienlijk bredere kast bouwen komt al evenmin ter sprake
3. afstappen van de versmallende voorkant gaat ten koste van de afstraling in het mid
Alternatieve mogelijkheid is zo'n gezwel rond de basdriver zodat plaatselijk de kast breder wordt.
Ed.
Re: Concaeve Solide
Een beetje mollige vrouwelijke vorm voor de bas is toch zo lelijk niet?
Ik heb hier met W7 een scherm met de resolutie van 1200x1600, en een 1280x1024, ieder apart aangestuurd, moet dus kunnen.
Ik heb hier met W7 een scherm met de resolutie van 1200x1600, en een 1280x1024, ieder apart aangestuurd, moet dus kunnen.
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
.
dit concept had ik in gedachte.
Tweeter is een halve bol (zoals aanvankelijk bij de Oerconcave bedoeld was)
Mid/Bas unit in een >14 L kamer, mogelijk met een afgedempte achterwand die dienst doet als een passief membraan
SubBas opgebouwd uit 2 halve kasten die tegen elkaar worden geschroefd.
Of dit alles daadwerkelijk kan en zal gebouwd worden valt nog af te wachten.
Ed
---edit--- het onderste deel is de versterker voor de subwoofer.
dit concept had ik in gedachte.
Tweeter is een halve bol (zoals aanvankelijk bij de Oerconcave bedoeld was)
Mid/Bas unit in een >14 L kamer, mogelijk met een afgedempte achterwand die dienst doet als een passief membraan
SubBas opgebouwd uit 2 halve kasten die tegen elkaar worden geschroefd.
Of dit alles daadwerkelijk kan en zal gebouwd worden valt nog af te wachten.
Ed
---edit--- het onderste deel is de versterker voor de subwoofer.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
Doet me heel erg denken aan de B&W 800 serie:

Moet eerlijk zeggen dat ik er niet heel enthousiast over ben.

Moet eerlijk zeggen dat ik er niet heel enthousiast over ben.
Re: Concaeve Solide
Je zou een topkast kunnen combineren met een bredere laagkast waarbij beide kasten dezelfde vrom hebben. ALDEBIJL heeft iets dergelijks gedaan met zijn Maximakasten: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0#p1611120
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Concaeve Solide
Bij mijn Vera3 ontwerp loop ik hier ook een beetje tegenaan.
Not the way to go lijkt me de Quadral manier. Die zetten bijvoorbeeld een 12" driver onder een hoek in de voorplaat van 29 cm breed En wat ik persoonlijk walgelijk vind ik die noodoplossing aan een te smalle kast, zoals Vincent, Dynaudio en Quadral dat oplossen:
Not the way to go lijkt me de Quadral manier. Die zetten bijvoorbeeld een 12" driver onder een hoek in de voorplaat van 29 cm breed En wat ik persoonlijk walgelijk vind ik die noodoplossing aan een te smalle kast, zoals Vincent, Dynaudio en Quadral dat oplossen:
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Re: Concaeve Solide
Ik vind de Quadral-oplossing prima, al zou ik een andere vorm 'gat' kiezen. TS wil toch een smalle kast! Er is akoestisch niets tegenin te brengen volgens mij en tsja, een driver met een korfmaat breder dan je baffle uitzoeken... waarom kies je dat ding dan?
Re: Concaeve Solide
Vinculum schreef:Ik snap niet wat er mis is met meerdere kleine drivers tov 1 grote?
Die wil die gewoon gebruiken......................!!
Het kan ook zo.http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
nee, ik wil 1 slank ogende zuilRonald_1 schreef:Je zou een topkast kunnen combineren met een bredere laagkast waarbij beide kasten dezelfde vrom hebben. ALDEBIJL heeft iets dergelijks gedaan met zijn Maximakasten: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0#p1611120
Precies, zo'n gezwel vind ik esthetisch ook niet kunnenwouter schreef:En wat ik persoonlijk walgelijk vind ik die noodoplossing aan een te smalle kast, zoals Vincent, Dynaudio en Quadral dat oplossen:
euhh, ... groot, groter, grootst?!markbakk schreef:TS wil toch een smalle kast! Er is akoestisch niets tegenin te brengen volgens mij en tsja, een driver met een korfmaat breder dan je baffle uitzoeken... waarom kies je dat ding dan?
YEP, zo is dat!!hannesie schreef:Vinculum schreef:Ik snap niet wat er mis is met meerdere kleine drivers tov 1 grote?de nieuwe 32W revelator noemde Ed al.
Die wil die gewoon gebruiken......................!!
Re: Concaeve Solide
Dan moet je niet z....ren, maar gewoon een nieuwe, bredere kast bouwen. Punt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Concaeve Solide
Nee, dan moet je met een creatieve oplossing komen
Ben nu al benieuwd
(foei mark
)
TOP zo'n forum.
(foei mark
TOP zo'n forum.
Re: Concaeve Solide
Ik heb ook al eens op dit punt gestaan qua behuizing;
-taps toelopende kast, bouwtechnisch ook wat uitdagender dan parallel bouwen.
-downfiring woofer, maar is in mijn beleving een nogo, tenzij je ermee getest hebt.
-woofer aan de achterkant, en de kast met een bredere achterkant maken. Je bent dan, net als met downfiring redelijk gelimiteerd qua inzetbaar bereik.
Met de woofer aan de achterkant en de reflex aan de voorkant, zou je wellicht kunnen sturen met een labyrinth op een wat cardioïde afstraling. Hoewel je doorgaans voor een optimale cardioïde meer energie aan de bundelende kant gebruikt
Het downfiring wat je laat zien heb ik in dergelijke kastvorm toegepast bij een subwoofer (80L 15"). in gesloten vorm welteverstaan. Ben goed te spreken over het laag wat deze sub neer zet. je bent alleen aardig gelimiteerd qua inzetbaar bereik van de woofer. Voorop de kast heeft hierom mijn persoonlijke voorkeur. Aangezien je de units klankmatig niet kent in de behuizing, zou ik een proefkast maken om te kijken wat de prettigste kantelpunten zijn. Theorie/simulatie en meten is leuk, maar klank staat op nr 1!
Ik vind het ontwerp dat je hebt ook niet erg fraai. Ik had hem gezien als initieel ontwerp, in je 1e concave en was toen blij dat ik een mooier eindproduct zag. Het heeft een hoog 'B&W kopie, maar net niet' gehalte. als ik zo recht voor de raap mag zijn. (voor zover mijn mening er in dit opzicht toe doet, natuurlijk) vanaf de zijkant gezien; Je combineert een rechthoek met een ronde concave. Waar B&W hier (geslaagd) tegengas geeft met een schuine bovenkant, is de jouwe recht. B&W werkt het geheel mooi af met een terugkerende vorm voor de tweeter. Vandaar mijn 'B&W kopie, maar net niet' commentaar.
Je doet jezelf tekort als vakman door voor deze weg te kiezen, je kiest de makkelijkste weg, in mijn beleving.
-taps toelopende kast, bouwtechnisch ook wat uitdagender dan parallel bouwen.
-downfiring woofer, maar is in mijn beleving een nogo, tenzij je ermee getest hebt.
-woofer aan de achterkant, en de kast met een bredere achterkant maken. Je bent dan, net als met downfiring redelijk gelimiteerd qua inzetbaar bereik.
Met de woofer aan de achterkant en de reflex aan de voorkant, zou je wellicht kunnen sturen met een labyrinth op een wat cardioïde afstraling. Hoewel je doorgaans voor een optimale cardioïde meer energie aan de bundelende kant gebruikt
Het downfiring wat je laat zien heb ik in dergelijke kastvorm toegepast bij een subwoofer (80L 15"). in gesloten vorm welteverstaan. Ben goed te spreken over het laag wat deze sub neer zet. je bent alleen aardig gelimiteerd qua inzetbaar bereik van de woofer. Voorop de kast heeft hierom mijn persoonlijke voorkeur. Aangezien je de units klankmatig niet kent in de behuizing, zou ik een proefkast maken om te kijken wat de prettigste kantelpunten zijn. Theorie/simulatie en meten is leuk, maar klank staat op nr 1!
Ik vind het ontwerp dat je hebt ook niet erg fraai. Ik had hem gezien als initieel ontwerp, in je 1e concave en was toen blij dat ik een mooier eindproduct zag. Het heeft een hoog 'B&W kopie, maar net niet' gehalte. als ik zo recht voor de raap mag zijn. (voor zover mijn mening er in dit opzicht toe doet, natuurlijk) vanaf de zijkant gezien; Je combineert een rechthoek met een ronde concave. Waar B&W hier (geslaagd) tegengas geeft met een schuine bovenkant, is de jouwe recht. B&W werkt het geheel mooi af met een terugkerende vorm voor de tweeter. Vandaar mijn 'B&W kopie, maar net niet' commentaar.
Je doet jezelf tekort als vakman door voor deze weg te kiezen, je kiest de makkelijkste weg, in mijn beleving.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Concaeve Solide
serum schreef:-woofer aan de achterkant, en de kast met een bredere achterkant maken. Je bent dan, net als met downfiring redelijk gelimiteerd qua inzetbaar bereik.
Breder van voor naar achter met een gebogen achterzijde met ter plaatse van de achterste woofer een stukje vlakke baffle voor de montage.
Schetsje:
