Concaeve Solide

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door audiomanics »

Wel leuk hoor mm-papier... maar hoe ga je dat hier dan posten? met een postzegel naar de beheerder??

Kees
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Concaeve Solide

Bericht door MechanicalAnimal »

Inscannen :mrgreen:
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Concaeve Solide

Bericht door Leon »

Inscannen
Of om in stijl te blijven: een postduif inzetten :rofl:

Back on topic: mooie drivers, ik neem aan dat de PC al gerepareerd is? Quadro kaartjes zijn meestal goed leverbaar
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

Leon schreef:
ik neem aan dat de PC al gerepareerd is? Quadro kaartjes zijn meestal goed leverbaar
nee hoor, andere prioriteiten, morgen start de motorsport beurs in Keulen. De stand hebben we net opgebouwd.
Hopelijk is er volgend weekend wat tijd om verder te werken aan het speakerproject.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

de beurs is voorbij, terug naar het echte werk :D
Het mm papier heb ik dapper overgeslagen, leek me niet erg handig.
Morgen heb ik de nieuwe videokaart en kan het tekenen beginnen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door Vinculum »

Het is al morgen! Waar blijven die tekeningen! ;)
Gebruikersavatar
mrcrabb
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 08 aug 2012, 16:04
Locatie: Driebergen

Re: Concaeve Solide

Bericht door mrcrabb »

Vinculum schreef:
Het is al morgen! Waar blijven die tekeningen!
ik zit er ook op te wachten maar ik denk toch dat die pakjes post iets later komt :(

welke videokaart heb je? nvidia quadro?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

Nvidia inderdaad.
Ik heb een GT610 maar krijg die niet aan de praat.
Dan maar een iets oudere 210 met 512Mb gestoken en die doet het nu prima.
Ik kan alleen geen 2 verschillende resoluties instellen.
Zowel de monitor als de beamer staat nu op 1960 x 1400.

In ieder geval starten de teken- en freesprogrammas nu probleemloos op en kan ik komend weekend verder tekenen.
Gebruikersavatar
mrcrabb
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 08 aug 2012, 16:04
Locatie: Driebergen

Re: Concaeve Solide

Bericht door mrcrabb »

oke prima kaartje idd om teken programma mee te doen.

over die resolutie, heb je W7? rechter muisknop op home screen ---> screen resolution --> klaar!

ander weet ik het niet.

mooi project btw (als ik het nog niet gezecht had:))
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

mrcrabb schreef:
over die resolutie, heb je W7? rechter muisknop op home screen ---> screen resolution --> klaar!
de resolutie zetten is geen probleem, maar 2 verschillende resoluties instellen lijkt me met deze kaart niet mogelijk, alhoewel de gebruiksaanwijzing dat niet bevestigd.
Maar goed, alles draait en dat is momenteel het belangrijkste.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

Op de kastvorm en constructie van de Concaeve Mk2 verder werken leek me van bij de aanvang evident.

Aangezien,
- de mid/bas unit en tweeter al geruime tijd spelen (maar desondanks toch nog opnieuw gaan ontwikkeld worden)
- voornamelijk de baskast het totale volume en grootte gaan bepalen
- de subwoofer momenteel de onbekende faktor is
... ben ik begonnen met de tekening op te bouwen vanaf de bestaande Mk2 vorm en de subwoofer driver (de Scan Speak 32W dus).

Eerste struikelblok:
de kast is oorspronkelijk berekend op 3 woofers van 20cm.
in een volgende fase naar 2 woofers van 26cm geëvolueerd
doorsnede met 26W.JPG
om nu plote één enkel exemplaar van 32cm te krijgen.
Wat het volume betreft geeft dit geen problemen, maar ... de baffle is te klein!
doorsnede met 32W.JPG
Downfire zou nog net kunnen, maar in de mate van het mogelijke wil ik dit vermijden.
doorsnede met 32W downfire.JPG
De driver dieper in de kast bouwen is een mogelijkheid.
Dat maakt dat hij dan van binnenuit moet gemonteerd worden (extra constructie en mogelijk probleem met dichtheid)
en de mondopening in de frontplaat wordt nauwer (mogelijk te transformeren van rond naar rechthoekig)

1. Terug kleinere drivers inzetten is geen optie.
2. Een aanzienlijk bredere kast bouwen komt al evenmin ter sprake
3. afstappen van de versmallende voorkant gaat ten koste van de afstraling in het mid

Alternatieve mogelijkheid is zo'n gezwel rond de basdriver zodat plaatselijk de kast breder wordt.

Ed.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door hannesie »

Een beetje mollige vrouwelijke vorm voor de bas is toch zo lelijk niet? :D

Ik heb hier met W7 een scherm met de resolutie van 1200x1600, en een 1280x1024, ieder apart aangestuurd, moet dus kunnen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

.

dit concept had ik in gedachte.
Concaeve SOLide 1.01 conceptview.JPG
Tweeter is een halve bol (zoals aanvankelijk bij de Oerconcave bedoeld was)

Mid/Bas unit in een >14 L kamer, mogelijk met een afgedempte achterwand die dienst doet als een passief membraan

SubBas opgebouwd uit 2 halve kasten die tegen elkaar worden geschroefd.

Of dit alles daadwerkelijk kan en zal gebouwd worden valt nog af te wachten.
Ed

---edit--- het onderste deel is de versterker voor de subwoofer.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door Vinculum »

Doet me heel erg denken aan de B&W 800 serie:
Afbeelding

Moet eerlijk zeggen dat ik er niet heel enthousiast over ben. :hide:
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Re: Concaeve Solide

Bericht door Ronald_1 »

Je zou een topkast kunnen combineren met een bredere laagkast waarbij beide kasten dezelfde vrom hebben. ALDEBIJL heeft iets dergelijks gedaan met zijn Maximakasten: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0#p1611120
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Concaeve Solide

Bericht door wouter »

Bij mijn Vera3 ontwerp loop ik hier ook een beetje tegenaan.

Not the way to go lijkt me de Quadral manier. Die zetten bijvoorbeeld een 12" driver onder een hoek in de voorplaat van 29 cm breed
Quadral Aurum Vulkan viii.jpg
Quadral Aurum Vulkan viii.jpg (22.57 KiB) 458 keer bekeken
quadral platinum.jpg
quadral platinum.jpg (14.82 KiB) 458 keer bekeken
En wat ik persoonlijk walgelijk vind ik die noodoplossing aan een te smalle kast, zoals Vincent, Dynaudio en Quadral dat oplossen:
aurum-titan-g.jpg
Gebruikersavatar
firsttimer
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37

Re: Concaeve Solide

Bericht door firsttimer »

Hiervoor had Quadral dit als 'oplossing'...
Bijlagen
CIMG1769.JPG
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Concaeve Solide

Bericht door markbakk »

Ik vind de Quadral-oplossing prima, al zou ik een andere vorm 'gat' kiezen. TS wil toch een smalle kast! Er is akoestisch niets tegenin te brengen volgens mij en tsja, een driver met een korfmaat breder dan je baffle uitzoeken... waarom kies je dat ding dan?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door Vinculum »

Ik snap niet wat er mis is met meerdere kleine drivers tov 1 grote?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door hannesie »

Vinculum schreef:
Ik snap niet wat er mis is met meerdere kleine drivers tov 1 grote?
:mrgreen: de nieuwe 32W revelator noemde Ed al. :rock:
Die wil die gewoon gebruiken......................!!
Het kan ook zo.http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view :hide:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

Ronald_1 schreef:
Je zou een topkast kunnen combineren met een bredere laagkast waarbij beide kasten dezelfde vrom hebben. ALDEBIJL heeft iets dergelijks gedaan met zijn Maximakasten: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0#p1611120
nee, ik wil 1 slank ogende zuil
wouter schreef:
En wat ik persoonlijk walgelijk vind ik die noodoplossing aan een te smalle kast, zoals Vincent, Dynaudio en Quadral dat oplossen:
Precies, zo'n gezwel vind ik esthetisch ook niet kunnen
markbakk schreef:
TS wil toch een smalle kast! Er is akoestisch niets tegenin te brengen volgens mij en tsja, een driver met een korfmaat breder dan je baffle uitzoeken... waarom kies je dat ding dan?
euhh, ... groot, groter, grootst?!
hannesie schreef:
Vinculum schreef:
Ik snap niet wat er mis is met meerdere kleine drivers tov 1 grote?
:mrgreen: de nieuwe 32W revelator noemde Ed al. :rock: Die wil die gewoon gebruiken......................!!
YEP, zo is dat!! :rock:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Concaeve Solide

Bericht door markbakk »

Dan moet je niet z....ren, maar gewoon een nieuwe, bredere kast bouwen. Punt.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Concaeve Solide

Bericht door wouter »

Nee, dan moet je met een creatieve oplossing komen :D Ben nu al benieuwd
(foei mark :wink: )

TOP zo'n forum.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: Concaeve Solide

Bericht door serum »

Ik heb ook al eens op dit punt gestaan qua behuizing;

-taps toelopende kast, bouwtechnisch ook wat uitdagender dan parallel bouwen.
-downfiring woofer, maar is in mijn beleving een nogo, tenzij je ermee getest hebt.
-woofer aan de achterkant, en de kast met een bredere achterkant maken. Je bent dan, net als met downfiring redelijk gelimiteerd qua inzetbaar bereik.

Met de woofer aan de achterkant en de reflex aan de voorkant, zou je wellicht kunnen sturen met een labyrinth op een wat cardioïde afstraling. Hoewel je doorgaans voor een optimale cardioïde meer energie aan de bundelende kant gebruikt

Het downfiring wat je laat zien heb ik in dergelijke kastvorm toegepast bij een subwoofer (80L 15"). in gesloten vorm welteverstaan. Ben goed te spreken over het laag wat deze sub neer zet. je bent alleen aardig gelimiteerd qua inzetbaar bereik van de woofer. Voorop de kast heeft hierom mijn persoonlijke voorkeur. Aangezien je de units klankmatig niet kent in de behuizing, zou ik een proefkast maken om te kijken wat de prettigste kantelpunten zijn. Theorie/simulatie en meten is leuk, maar klank staat op nr 1!

Ik vind het ontwerp dat je hebt ook niet erg fraai. Ik had hem gezien als initieel ontwerp, in je 1e concave en was toen blij dat ik een mooier eindproduct zag. Het heeft een hoog 'B&W kopie, maar net niet' gehalte. als ik zo recht voor de raap mag zijn. (voor zover mijn mening er in dit opzicht toe doet, natuurlijk) vanaf de zijkant gezien; Je combineert een rechthoek met een ronde concave. Waar B&W hier (geslaagd) tegengas geeft met een schuine bovenkant, is de jouwe recht. B&W werkt het geheel mooi af met een terugkerende vorm voor de tweeter. Vandaar mijn 'B&W kopie, maar net niet' commentaar.

Je doet jezelf tekort als vakman door voor deze weg te kiezen, je kiest de makkelijkste weg, in mijn beleving.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Concaeve Solide

Bericht door MechanicalAnimal »

serum schreef:
-woofer aan de achterkant, en de kast met een bredere achterkant maken. Je bent dan, net als met downfiring redelijk gelimiteerd qua inzetbaar bereik.
:goeie: en dát hebben we vlgns mij hier nog niet gezien of wel?

Breder van voor naar achter met een gebogen achterzijde met ter plaatse van de achterste woofer een stukje vlakke baffle voor de montage.

Schetsje:
ConcaveSolide.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”