Een EL34SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

nl3prc schreef:
Nog een vraagje in verband het de simulatie die ik wil doen.
wat is de Ohmse doormeting van je hoogspanning wikkelling van je voedigs trafo.
Vergeet ook niet de weerstand van de primaire wikkeling (x de spanningsverhouding) om de uiteindelijke impedantie van trafo te weten te komen.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

Oke dus je hebt het volgende gemeten zie plaatje.
Bijlagen
voedings-trafo-hoogspanning-138-ohm.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Aan de primaire kant meet ik 17 Ohm.
Of dat klopt weet ik ook niet. De meter doet nu niets meer.
Ga even een nieuwe batterij halen.


Ja dat klopt. dat plaatje.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

dat kan kloppen ik meet hier op een vergelijkbare trafo op de PRIMAIRE 8,5 Ohm.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Ik heb even een nieuwe batterij erin gedaan en meet nu 142 Ohm
en primair 23 Ohm.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

oke hier de sim wat je aan spanningen kan verwachten.
Ik ga uit van inducties met een impedantie van 160 Ohm
Bijlagen
voeding-001.JPG
voeding-001.zip
(2.19 KiB) 47 keer gedownload
Laatst gewijzigd door nl3prc op vr 23 nov 2012, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Bedankt voor de genomen moeite.
We zullen het zien als ik ga bouwen.
Het gaat allemaal voorspoedig tot nu toe.
Ik verwacht volgende week alles binnen.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

@Anne en Theo,

Ik zou ook het keerrooster (aansluiting no.8) met de emitter van de BF420 verbinden. De werking wordt m.i. nog iets beter en je blijft toch uit het tetrode-probleemgebied.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

AatV schreef:
@Anne en Theo,

Ik zou ook het keerrooster (aansluiting no. acht) met de emitter van de BF420 verbinden. De werking wordt m.i. nog iets beter en je blijft toch uit het tetrode-probleemgebied.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door RobertD »

Ga je dan schermrooster en keerrooster doorverbinden?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

RobertD schreef:
Ga je dan schermrooster en keerrooster doorverbinden?
Yes!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

Die simulatie van de voeding ziet 'r hoopvol edoch optimistisch uit :o
Zou me verwonderen als die spanning gehaald wordt.
De tweemaal 470µF lijkt me wat erg ruim,was bedoelt met een voor de twee samen.Jammer dat je de rimpel er niet bij hebt vermeld.
Aat z'n voorstel om de roosters aan elkaar te zetten is heel mooi,maar waar vind ik dan de bijbehorende grafieken :( .
Vermoedelijk,om niet te zeggen zeker,neemt de stroom toe en moet daarom de kahodeweerstand groter.Maar hoeveel :? .
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

Rimpel a Is na de inductie rimpel b is voor de inductie
Maar ja je kan ook zelf even de sim draaien dan weet je het ook.
Ook is dit een sim de praktijk kan er natuurlijk iets anders uitzien.
Bijlagen
voeding-001-a.JPG
voeding-001-b.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

Maar ja je kan ook zelf even de sim draaien dan weet je het ook.
Nee,dank u :sure: ,ik laat die drinkbeker liefst aan mij voorbijgaan 8-[ .
Beetje eigenaardig,dat verloop na de smoorspoel.Een afnemende spanning :? is het niet achterstevoren :o .
Die rimpel is idd wel heel klein voor een eindversterker, 100µF is dan ook wel genoeg.
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

Hij gaat naar beneden omdat er een slingertje in zit maak je de sim wat breder dan zie je dit
Bijlagen
voeding-001-c.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

Toch wel grappig zo'n sim O:) .
Niet zo bij stilgestaan maar idd met die dikke 470µF is de demping van de trilkring 50µF+10H nogal klein,slingert mooi(nou mooi,lelijk eigenlijk) uit.Nog een reden om maar 100µF te gebruiken.Wordt de demping,door de belatingsweerstand,een stuk groter.
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Dus ipv de 470uF is het beter om er een 100uF op te plaatsen?
Gaat dat geen brom opleveren?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

Wat voor de meeste mischien duidelijker is om hem meteen vanaf 0 te laten zien in plaats vanaf 10 secconde

Dit is al met 100 µF
Bijlagen
voeding-001-d.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

Zo te zien is de groene voor de smoorspoel en de blauwe erna,op deze schaal geen spoor van brom te merken :o .
Ook niet meer van dat uitslingeren trouwens.
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

Dat is helemaal juist
dat slingeren in die andere is natuurlijk sterk uitvergroot en is maar 0,160 volt dat is op een spanning van 400 volt natuurlijk niks
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

TheoK schreef:
Dus ipv de 470uF is het beter om er een 100uF op te plaatsen?
Gaat dat geen brom opleveren?
Die 470µF was,met de natte vinger :shock: ,bedoeld voor de uitvoering met 1 smoorspoel.Met 2 zou je het over de beide kunnen verdelen,bijv.2x 220µF.Zo te zien lijkt 't met 100µF ook wel voldoende.Als het niet duurder wordt neem je 220µF,beter te groot dan te klein :sure: .
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Zo. De UGT's uit Polen kwamen vanmorgen binnen.
Wel groot zeg.
Bijlagen
P1050948.JPG
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Een EL34SE

Bericht door Zweitse »

TheoK schreef:
Zo. De UGT's uit Polen kwamen vanmorgen binnen.
Wel groot zeg.
Hoe is de kwaliteit, zijn ze een beetje degelijk gebouwd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Ziet er zeer degelijk uit Zweitse.
Het zijn uiteraard geen Hammonds maar dat geeft niks
want ze worden toch ingebouwd.
Op naar de volgende stap.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

Snel binnen Theo! Heeft maar een week geduurd? Ben benieuwd of het frequentiebereik inderdaad van 20 tot 20.000 Hz. is (binnen hoeveel dB). Goed dat het flinke trafo's zijn, voor de lage tonen bij een redelijk vermogen heb je nogal wat kerngrootte nodig.

groet,
Aat
Plaats reactie