Een EL34SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door RobertD »

Ah!buis schreef:
Tja,die E80F is hier best te gebruiken zo te zien.Maar dat is met de bedoeling om voldoende versterking te hebben om tegenkoppeling over de hele versterker toe te passen.Als ik zo de moeilijkheden lees met de Theorexx die zo'n tegenkoppeling heeft,is het misschien verstandig eerst 's te zien wat het geeft met enkel plaatselijke tegenkoppeling.Dus een SRPP met ECC83 zonder kathode-ontkoppeling en ook de eindtrap met eigen tegenkoppeling.
De UGT van Ra=3k5 is geschikt met een voeding van rond 400V,geeft dan een 8W.Met een trafo van DickBest en Si-gelijkrichters kun je beide (stereo) versterkers voeden.Om die 400-en voeding met een buizengelijkrichter te halen heb je een trafo nodig die wel 2x400V levert en meer gloeistroom,veel duurder.
Een voorstel om te proberen,of voor PRC te simuleren :sure: ,hierbij.
Anne
Leuke schakeling, misschien moet ik hier maar eens op doorborduren met een 807SE met een 6SL7 aan de ingang.

Waarvoor dient de condensator tussen de primaire en de secundaire van de uitgangstrafo, Anne?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Hij is idd 220 volt Aat.

Maar ik meet hier heel vaak tussen 218 en 225 volt op het net.
230 volt wordt hier bijna nooit gehaald. Zit aan het einde van de leiding.
Heb nu ook even gemeten. De meter staat nu op 221 volt.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

Even een opmerking had Anne het niet over een 300 Veff trafo dan zit er nogal verschil in of je een 350 / 370 Veff neemt
Dan werkt natuurlijk het schema ook niet meer zoals voorgesteld.

Vooral zal je dan de cathode weerstand op de EL34 moeten verhogen denk aan 680 Ohm als ik me niet vergis
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

Zie aanpassing voor 490 V dc
Bijlagen
el34-single-end-001.JPG
el34-single-end-001.zip
(4.16 KiB) 49 keer gedownload
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Een EL34SE

Bericht door IJsbier »

AatV schreef:
N.B. Anne, wat is AJF10D-200?
Een smoorspoel van Ask Jan First, 10 Henry 200 mA DC 66*66*64 mm³ 160 Ohm
http://www.die-wuestens.de/eindex.htm
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

Van die smoorspoelvraag kom ik makkelijk af,Ijsbier deed het al,heb dank :roll: .
Zoals al vermeld,om Theorexx tostanden te vermijden,maar beginnen zonder tegenkoppeling over het geheel.Dan vervalt ook de noodzaak van meer openlus versterking en daarmee de penthode.
Een verschil tussen gloeidraad en kathode van 150V,mag wel,vond ik wel wat veel.Vandaar de weerstanden 24k+180k om de gloei op +50V te zetten.Mag nog wel wat meer eigenlijk.
Met 1k kathodeweerstanden in de SRPP is de stroom idd ruim 1mA,kan de ECC83 makelijk hebben.Met minder stroom weegt de belasting van de g1 weerstand (EL34) meer door,neemt de versterking af en vermoedelijk ook de lineariteit.
Die ouwe trafo van Theo trekt 't vermoedelijk net doordat de gloei niet volledig belast wordt.Twee versterkers trekken ong.150mA=,moet je wel op ruim 200mA~ rekenen.Maar omdat met een GZ34 ipv Si de spanning wat lager uitkomt gaat daarmee de stroom wat lager,zal dan wel meevallen.
De grafieken geven met een eerste C van 60µF (50 gaat ook) 400V voor de smoorspoel bij volle bezetting (2 eindbuizen).Min verlies smoorspoel,UGT en kathodeweerstand,hou je nog zeg 350V voor de buis over.
Met een E80F en dan die transistor erbij wordt de instelling heel anders dan wat Aat even terug liet zien (geeft Va=80V en Vg2=60V).De anodespanning mag dan niet onder die van g2 komen en moet om een grote uitgangszwaai mogelijk te maken veel hoger zijn.Een voorbeeld hoe het zou kunnen met Vg2=100V (makkelijk terug te vinden waarde in de Philips-data).
Bij een E80F ipv ECC83 vervalt natuurlijk de voorspanning van de gloei.(loper 220E trimpot aan massa).
Anne
Bijlagen
GZspng.JPG
Lse-Fvv.JPG
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Met 1k kathodeweerstanden in de SRPP is de stroom idd ruim 1mA,kan de ECC83 makelijk hebben.Met minder stroom weegt de belasting van de g1 weerstand (EL34) meer door,neemt de versterking af en vermoedelijk ook de lineariteit.
Ik maakte eigelijk de opmerking omdat door een grotere stroom de voedingsspanning wat in elkaar zakt, wat ook de lineariteit/vervorming niet ten goede komt. Kan ook door de 100k te verkleinen naar 82k.
Ah!buis schreef:
Met een E80F en dan die transistor erbij wordt de instelling heel anders dan wat Aat even terug liet zien (geeft Va=80V en Vg2=60V).De anodespanning mag dan niet onder die van g2 komen en moet om een grote uitgangszwaai mogelijk te maken veel hoger zijn.Een voorbeeld hoe het zou kunnen met Vg2=100V (makkelijk terug te vinden waarde in de Philips-data).
Moet zelf ook nog eens iets gaan doen met de schakeling van Penthode en transistor. (de Duitse uitvinder heeft "hem" Bestpentode genoemd). Voor Theo : het voordeel van deze schakeling is de mindere ruis als bij een gewone penthode schakeling en hogere versterking omdat de schermroosterstroom niet verkwist wordt, maar nu bijdraagt aan de versterking.
Anne, zou zelf de MPSA44 toepassen. Wel een wat lagere hFe, maar een stuk veiliger.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Goed. Dan ga ik voor het laatste.
Zal onderdelen gaan verzamelen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

Ja Aat,die MPSA44 mag tot Vcb van 500V hebben en de BF420 "maar" 300V.Is misschien veiliger hoewel met de basis op 100V komt ie niet te hoog,zeker niet met een GZ34 ipv Si.Ik had voor de BF420 gekozen omdat die voor een 3x kleinere stroom is en er loopt hier ong. een Ic van 0,1mA,niet veel dan zakt de Hfe nogal in elkaar.'tZal zoveel niet maken,eerder kwestie van welke is makkelijk te vinden en betaalbaar.
Een voeding met de GZ34 is nogal klassiek,behalve het gebruik (hoeft niet) van de ontbrom als serieweerstand voor een paar LEDjes.De weerstand van 56k naar de E80F kan nu wel iets kleiner,47k.Ook de kathodeweerstand van de EL34 zou mogen zakken naar 330ohm maar,voor de trafo,beter niet.
Lui als ik ben,maar één stel buizen bij de gloei getekend.De 390V die er staat is wel als er twee versterkers aanhangen (kan zelfs wel wat minder zijn).
Anne
Bijlagen
Kvdg.JPG
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Een EL34SE

Bericht door Tom Magchielse »

Er worden weinig woorden vuil gemaakt aan de transformator. Toch is die in hoge mate bepalend voor het succes. Weet je zeker dat de kerndoorsnede groot genoeg is voor 8W netto bij 20 Hz, zoals beloofd? En ligt de spreidingsresonantie voldoende hoog voor 20 kHz ? Een meting van de frequentie-karakteristieken zou dat kunnen laten zien.
Komt die er?
Tom
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

Tom Magchielse schreef:
Er worden weinig woorden vuil gemaakt aan de transformator. Toch is die in hoge mate bepalend voor het succes. Weet je zeker dat de kerndoorsnede groot genoeg is voor 8W netto bij 20 Hz, zoals beloofd? En ligt de spreidingsresonantie voldoende hoog voor 20 kHz ? Een meting van de frequentie-karakteristieken zou dat kunnen laten zien.
Komt die er?
Tom
B-force heeft ooit een een indel transfomator bij mijn ELL80 versterkertje gemeten, weliswaar push-pull, maar de meting van die trafo was zeker niet onaardig. Meting met secundair een weerstand, geen feedback. Ik heb het idee dat de fabrikant een heel behoorlijk product aflevert voor een prijs, die laag te noemen is. (De indel is de zwarte lijn in het plaatje hieronder)
indel PP 10k Raa.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

Voor de liefhebbers nog een sim alleen heb ik hier een 2SC4106 gebruikt
Bijlagen
el34-single-end-002.JPG
el34-single-end-002.zip
(3.81 KiB) 52 keer gedownload
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door RobertD »

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Is niet duur Robert.
Maar die ik hebben moet zit er niet bij.
Jammer.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Een EL34SE

Bericht door Zweitse »

Weet je al wat het gaat worden. Ik zie zoveel buisjes voorbij komen dat ik even de draad kwijt ben :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

Met twee ,10H 125mA ,kan het wel.Gewoon één per kanaal.
Maar ja,vanuit Smilde in Zuid-Holland gaan ophalen :( .
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Zweitse schreef:
Weet je al wat het gaat worden. Ik zie zoveel buisjes voorbij komen dat ik even de draad kwijt ben :mrgreen:
Het wordt het laatste wat Anne gemaakt heeft.
De stuurbuisjes heb ik van Robert. Die komen deze kant op.
De UGT's zijn onderweg. En ik moet nog wat klein spul bestellen bij DB.

Anne,2 spoelen kosten dan 20 euro. Ex verzenden.
En ik ga ze niet ophalen.
Die van AJF kost meende ik 24 euro voor 1.
Scheelt toch weer een stukje gewicht.
Zal er nog even over nadenken.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Een EL34SE

Bericht door Zweitse »

Ik ben zeer benieuwd en ga dit project zeker volgen.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Zweitse schreef:
Ik ben zeer benieuwd.
Ik ook. Heb nog nooit zoiets gebouwd.
Maar moet eerst geduld hebben totdat ik alles binnen heb. :wink:

Trouwens ben je misschien ook besmet geraakt met het buizenvirus :?: :lol: :wink:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Een EL34SE

Bericht door Zweitse »

Lijkt mij wel eens leuk om te proberen, maar dan moet het niet al te moeilijk zijn om te bouwen. Voorlopig moet ik mij eerst maar eens houden bij de bouw van mijn ExtremA.

http://audioforum.nl/viewtopic.php?f=12&t=109
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Kreeg net een mail van die poolse meneer Roman
dat de UGT's opgestuurd zijn. :D
Is best nog wel snel gegaan. :rock: :rock:
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

Even een vraagje wat mij niet helemaal duidelijk is ga je in de voeding twee of één inductie spoel gebruiken?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Het worden waarschijnlijk 2 van 10H 125mA.
Maar daar ben ik nog mee bezig.
Heb al contact gehad met die meneer van MP.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

Nog een vraagje in verband het de simulatie die ik wil doen.
wat is de Ohmse doormeting van je hoogspanning wikkelling van je voedigs trafo.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Op beide 350volt aansluitingen meet ik 138Ohm. Kan dat?
De batterij is wel bijna leeg van de meter. Moet ff een nieuwe halen.
Plaats reactie