Inwendig heeft een Raspberry slechts 1 USB-poort. Moet een harddisk eveneens aan USB worden gehangen, dan zou ik er rekening mee houden dat USB-audiodata wel eens in het gedrang kan komen.mischa72 schreef:Is de Rpi ook in staat een externe harddisk uit te lezen en hier muziek van af te spelen?
Squeezebox opvolger maken
Moderator: Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Squeezebox opvolger maken
Een UCA202 werkt met een Raspberry als je hem aan een gevoede USB-hub hangt. De blauwe "HA Info NG COAX" USB/SPDIF-converter dus ook, aangezien beiden gewoon met een TI/BB PCM2902 werken.
Re: Squeezebox opvolger maken
Daar zit ook het standaard PCM BB USB1.1 chipje in. Met een goede DAC er achter zal dat wel wat beter worden maar qua a 1 KHz jitter blijft dat bagger. Ben toch bang dat je met die framboos niet de kwaliteit gaat halen van de SB tenzij er iemand komt met een nette I2S interface.mischa72 schreef:Een andere optie is om te kijken of de Rpi goed samenwerkt met een Behringer UCA-202 USB-geluidskaart. Hier zit ook een optical out op.
Re: Squeezebox opvolger maken
Ik heb die dus juist uitgeprobeerdmischa72 schreef:Schiet mij net iets te binnen: Een hele tijd geleden hebben we in een groupbuy van die blauwe USB -> S/PDIF converters gehad. Zou dat iets zijn om digitaal audio uit de Rpi te krijgen? Ik blijf geïnteresseers vanwege de mediaplayer-oplossing.
Is de Rpi ook in staat een externe harddisk uit te lezen en hier muziek van af te spelen?
Gr. Mischa
Het lijkt nergens op wat betreft de muziek.
Maar hij ziet hem wel, met de installatie van de drivers gaat het dan gelijk goed.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Squeezebox opvolger maken
Klinkt hij aan een Raspberry belabberder dan aan een gewone Win/Linux-PC? Daar bemerkte ik dat het SPDIF-signaal van zo'n PCM29xx op een of andere manier ook al duidelijk achterblijft op eenzelfde SPDIF-signaal vanaf bijv. een M-Audio USB-geluidskaart.hannesie schreef:Ik heb die dus juist uitgeprobeerd![]()
Het lijkt nergens op wat betreft de muziek.
Re: Squeezebox opvolger maken
Ik heb hem destijds even uitgeprobeerd via mijn Netbookje.Marp schreef:Klinkt hij aan een Raspberry belabberder dan aan een gewone Win/Linux-PC? Daar bemerkte ik dat het SPDIF-signaal van zo'n PCM29xx op een of andere manier ook al duidelijk achterblijft op eenzelfde SPDIF-signaal vanaf bijv. een M-Audio USB-geluidskaart.
En dan de Albumplayer en anders als MediaMonkey.
Ik was niet van ondersteboven.
Re: Squeezebox opvolger maken
Helder, maar een audio-output via HDMI zou wel goed moeten gaan bij afspelen vanuit harddisk? Als dit niet kan, is ie voor mij nutteloos en moet ik iets anders zoeken.Marp schreef:Een UCA202 werkt met een Raspberry als je hem aan een gevoede USB-hub hangt. De blauwe "HA Info NG COAX" USB/SPDIF-converter dus ook, aangezien beiden gewoon met een TI/BB PCM2902 werken.
Inwendig heeft een Raspberry slechts 1 USB-poort. Moet een harddisk eveneens aan USB worden gehangen, dan zou ik er rekening mee houden dat USB-audiodata wel eens in het gedrang kan komen.mischa72 schreef:Is de Rpi ook in staat een externe harddisk uit te lezen en hier muziek van af te spelen?
Groeten,
Mischa
Re: Squeezebox opvolger maken
Als je een server of NAS hebt staan gaat het dus wel...!
Ik heb nog niets geprobeerd met HDMI uit v.w.b. het geluid, uiteraard wel de Video.
Ik heb het aan een gevoede USB Hub hangen ik zal eens kijken of hij dan de USB schijf ziet.
Er zijn dus wel uitwendig 2 USB poorten, 1 voor de muis en 1 voor het toetsen bord, maar via de hub kan er meer.
Ik heb nog niets geprobeerd met HDMI uit v.w.b. het geluid, uiteraard wel de Video.
Ik heb het aan een gevoede USB Hub hangen ik zal eens kijken of hij dan de USB schijf ziet.
Er zijn dus wel uitwendig 2 USB poorten, 1 voor de muis en 1 voor het toetsen bord, maar via de hub kan er meer.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Squeezebox opvolger maken
netwerk van de Pi loopt ook via de USBhannesie schreef:Als je een server of NAS hebt staan gaat het dus wel....
Re: Squeezebox opvolger maken
Oe, graag !
Ik wil hem gaan toepassen in de auto (mits hij een beetje snel boot) en daar zal ik geen nas hebben
Hoewel, ik zou natuurlijk een nas in de kofferbak kunnen bouwen, maar hoelang dat goed gaat in een verlaagde bolide ???
Gr. Mischa
Ik wil hem gaan toepassen in de auto (mits hij een beetje snel boot) en daar zal ik geen nas hebben
Gr. Mischa
Re: Squeezebox opvolger maken
Dan gooi je er toch een 16/32Gb USB sticky aan.mischa72 schreef:Oe, graag !
Ik wil hem gaan toepassen in de auto (mits hij een beetje snel boot) en daar zal ik geen nas hebbenHoewel, ik zou natuurlijk een nas in de kofferbak kunnen bouwen, maar hoelang dat goed gaat in een verlaagde bolide ???
Gr. Mischa
Re: Squeezebox opvolger maken
Hoe ga je hem bedienenmischa72 schreef:Oe, graag !
Ik wil hem gaan toepassen in de auto (mits hij een beetje snel boot) en daar zal ik geen nas hebbenHoewel, ik zou natuurlijk een nas in de kofferbak kunnen bouwen, maar hoelang dat goed gaat in een verlaagde bolide ???
Gr. Mischa
Een muziekserver in de auto blijft een ramp vind ik qua bediening, zelfs al zit ie in je autoradio ingebouwd zoals bij mij. BTW in de auto is 320Kb/s MP3 al erg fraai en daarvan gaat er erg veel op 32 GB.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Squeezebox opvolger maken
ik heb een keer een install van een squeezebbox in de auto gezien; gast had iirc ook een minidsp (op t duitse hifi forum dacht ik)
gewoon touchscreen bedining dus
Re: Squeezebox opvolger maken
Hoe ga je hem bedienen? je moet dan in ieder geval ook de server van het RPI gebruiken met een USB stick en zonder een NAS.
Keuze bediening?
Zou dat kunnen met deze optie, willekeurig mix, ik gebruik dat vaak als ik geen zin heb om te kiezen.
Bedienen met de telefoon gaat wat moeilijk als je geen draadloos aan boord hebt.
Dan toch maar een klein touchscreen?
Keuze bediening?
Zou dat kunnen met deze optie, willekeurig mix, ik gebruik dat vaak als ik geen zin heb om te kiezen.
Bedienen met de telefoon gaat wat moeilijk als je geen draadloos aan boord hebt.
Re: Squeezebox opvolger maken
Dat gaat dus net zo rottig als je Tomtom bedienen onder het rijdenHenkjan schreef:.............. gewoon touchscreen bedining dus
Met mijn radio gaat het nog een beetje redelijk omdat daar duidelijk voelbare bedieningsknoppen opzitten. Wat wel enigszins redelijk werkt is een iPhone in de daarvoor bestemde houder.
Re: Squeezebox opvolger maken
Ik had wel een touchscreen in gedachten ja. Hm, misschien is het dan toch gemakkelijker om een iPod Classic te scoren.
Gr. Mischa
Gr. Mischa
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Squeezebox opvolger maken
radio bedienen tijdens t rijden gaat toch t beste met iets op of in de buurt van t stuur.
Re: Squeezebox opvolger maken
Het lijkt er op dat de iPod Touch in prijs aantrekkelijk is deze tijd, ik zag bij Saturn een 16 Gb voor €189.mischa72 schreef:Ik had wel een touchscreen in gedachten ja. Hm, misschien is het dan toch gemakkelijker om een iPod Classic te scoren.
Gr. Mischa
Zal door de komende iPad Mini komen vermoed ik zomaar.
Re: Squeezebox opvolger maken
Ja, maar ik heb liever een Classis met een harddisk van ettelijke tientallen Gigs.
Ach we zien wel, ik blijf dit topic toch volgen.
Ach we zien wel, ik blijf dit topic toch volgen.
Re: Squeezebox opvolger maken
Hoe zit het eigenlijk met de USB-aansluiting via welke de Rpi gevoed wordt? Is deze uitsluitend voor voeding? Kun je daar verder niks mee?
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Re: Squeezebox opvolger maken
Ik ben vandaag aan de slag gegaan met de USB streamer van MiniDsp, die ter beschikking was gesteld door Henkjan voor het onderzoek om de Raspberry Pi aan de praat te krijgen.
Ik heb nu dus de nieuwste Squeezeplug geïnstalleerd, en die heeft duidelijk een andere opzet.
Door wat problemen, die ik zelf veroorzaakte kostte het dus aardig wat tijd.
Maar ik heb hem nu draaien met de USB streamer, maaaaaar,.......... alleen hij gebruikt nu dus nog de analoge uitgang.
Squeezeplug draait, en ik ga nu dus eens kijken of ik het kan omleiden naar de USB streamer.
Morgen is er weer een dag.
Dan Webmin ( voor het beheren op afstand), wat nu niet menugestuurd kon worden geïnstalleerd, en MPD met Pulseaudio gaan we ook uitproberen.
Ik heb nu dus de nieuwste Squeezeplug geïnstalleerd, en die heeft duidelijk een andere opzet.
Door wat problemen, die ik zelf veroorzaakte kostte het dus aardig wat tijd.
Maar ik heb hem nu draaien met de USB streamer, maaaaaar,.......... alleen hij gebruikt nu dus nog de analoge uitgang.
Squeezeplug draait, en ik ga nu dus eens kijken of ik het kan omleiden naar de USB streamer.
Morgen is er weer een dag.
Dan Webmin ( voor het beheren op afstand), wat nu niet menugestuurd kon worden geïnstalleerd, en MPD met Pulseaudio gaan we ook uitproberen.
Re: Squeezebox opvolger maken
Vandaag wel wat verder gekomen, maar een probleem deed zich voor wat je niet direct verwacht, het SD cardje bleek niet helemaal lekker en wanneer je wat meer installeerde kom je dus in dat gebied, tobben dus.
Nu dan een ander 8Gb kaartje gepakt en nu verder met die handel.
Loopt nu goed, maar update's met Webmin werken niet echt, dus dat maar gedaan via een menu 'tje. Verder is het nu in deze opzet mogelijk om via de Samba share ook de .conf files te bewerken, eigenlijk best wel link.
Maar met het handmatig installeren van Webmin toch makkelijker een inzicht in de structuur.
Nu dan MPD aan de praat maken/installeren en de USB uit configureren.
Dan zouden we het lek boven hebben.
Nu dan een ander 8Gb kaartje gepakt en nu verder met die handel.
Loopt nu goed, maar update's met Webmin werken niet echt, dus dat maar gedaan via een menu 'tje. Verder is het nu in deze opzet mogelijk om via de Samba share ook de .conf files te bewerken, eigenlijk best wel link.
Maar met het handmatig installeren van Webmin toch makkelijker een inzicht in de structuur.
Nu dan MPD aan de praat maken/installeren en de USB uit configureren.
Dan zouden we het lek boven hebben.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Squeezebox opvolger maken
goed bezig die Hans
maar als ik t goed begrijp moet je nu dus eerst via dat menu samba er op zetten, om vervolgens webmin er op te kunnen zetten?
maar de belangrijkste vraag is natuurlijk: hoe ver zijn we van muziek af?
maar als ik t goed begrijp moet je nu dus eerst via dat menu samba er op zetten, om vervolgens webmin er op te kunnen zetten?
maar de belangrijkste vraag is natuurlijk: hoe ver zijn we van muziek af?
Re: Squeezebox opvolger maken
Ik heb nu dus ook de MPD server er op staan en die heb ik al eerder met de Ministreamer aan de praat gekregen door het configuratie file te editten, hij gaf vanmiddag nog en error 13, dus dat gaan we nu beter doen.Henkjan schreef:goed bezig die Hans![]()
maar als ik t goed begrijp moet je nu dus eerst via dat menu samba er op zetten, om vervolgens webmin er op te kunnen zetten?
maar de belangrijkste vraag is natuurlijk: hoe ver zijn we van muziek af?
En dan is het de beurt aan de Alsa die de muziek naar de USB poort stuurt.
Dan kan ik het controleren met de Pre met de optische uitgang van de streamer, en het koppelen naar mijn bureau-setje.
Als het werkt ga ik misschien het morgen middag aan de AF Dac2 koppelen.
Ik zit hier nu met 2 toetsenborden en 2 schermen te werken, en ik vergis mij telkens welk toetsenbord ik moet hebben.
@ Henkjan, klopt.
De volgorde om het te installeren ga ik nog wel omschrijven.
Webmin was niet te installeren via de wget methode, liep telkens vast op geen verbinding, heel vreemd, toen via Windows en samba het kunnen kopiëren naar de RPI en toen met dpkg gedaan.
