Squeezebox opvolger maken

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Marp »

Een UCA202 werkt met een Raspberry als je hem aan een gevoede USB-hub hangt. De blauwe "HA Info NG COAX" USB/SPDIF-converter dus ook, aangezien beiden gewoon met een TI/BB PCM2902 werken.
mischa72 schreef:
Is de Rpi ook in staat een externe harddisk uit te lezen en hier muziek van af te spelen?
Inwendig heeft een Raspberry slechts 1 USB-poort. Moet een harddisk eveneens aan USB worden gehangen, dan zou ik er rekening mee houden dat USB-audiodata wel eens in het gedrang kan komen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Pjotr »

mischa72 schreef:
Een andere optie is om te kijken of de Rpi goed samenwerkt met een Behringer UCA-202 USB-geluidskaart. Hier zit ook een optical out op.
Daar zit ook het standaard PCM BB USB1.1 chipje in. Met een goede DAC er achter zal dat wel wat beter worden maar qua a 1 KHz jitter blijft dat bagger. Ben toch bang dat je met die framboos niet de kwaliteit gaat halen van de SB tenzij er iemand komt met een nette I2S interface.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

mischa72 schreef:
Schiet mij net iets te binnen: Een hele tijd geleden hebben we in een groupbuy van die blauwe USB -> S/PDIF converters gehad. Zou dat iets zijn om digitaal audio uit de Rpi te krijgen? Ik blijf geïnteresseers vanwege de mediaplayer-oplossing.

Is de Rpi ook in staat een externe harddisk uit te lezen en hier muziek van af te spelen?

Gr. Mischa
Ik heb die dus juist uitgeprobeerd :rofl:

Het lijkt nergens op wat betreft de muziek.
Maar hij ziet hem wel, met de installatie van de drivers gaat het dan gelijk goed.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Marp »

hannesie schreef:
Ik heb die dus juist uitgeprobeerd :rofl:

Het lijkt nergens op wat betreft de muziek.
Klinkt hij aan een Raspberry belabberder dan aan een gewone Win/Linux-PC? Daar bemerkte ik dat het SPDIF-signaal van zo'n PCM29xx op een of andere manier ook al duidelijk achterblijft op eenzelfde SPDIF-signaal vanaf bijv. een M-Audio USB-geluidskaart.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Marp schreef:
Klinkt hij aan een Raspberry belabberder dan aan een gewone Win/Linux-PC? Daar bemerkte ik dat het SPDIF-signaal van zo'n PCM29xx op een of andere manier ook al duidelijk achterblijft op eenzelfde SPDIF-signaal vanaf bijv. een M-Audio USB-geluidskaart.
Ik heb hem destijds even uitgeprobeerd via mijn Netbookje.
En dan de Albumplayer en anders als MediaMonkey.
Ik was niet van ondersteboven. :mrgreen:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door mischa72 »

Marp schreef:
Een UCA202 werkt met een Raspberry als je hem aan een gevoede USB-hub hangt. De blauwe "HA Info NG COAX" USB/SPDIF-converter dus ook, aangezien beiden gewoon met een TI/BB PCM2902 werken.
mischa72 schreef:
Is de Rpi ook in staat een externe harddisk uit te lezen en hier muziek van af te spelen?
Inwendig heeft een Raspberry slechts 1 USB-poort. Moet een harddisk eveneens aan USB worden gehangen, dan zou ik er rekening mee houden dat USB-audiodata wel eens in het gedrang kan komen.
Helder, maar een audio-output via HDMI zou wel goed moeten gaan bij afspelen vanuit harddisk? Als dit niet kan, is ie voor mij nutteloos en moet ik iets anders zoeken.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Als je een server of NAS hebt staan gaat het dus wel...!
Ik heb nog niets geprobeerd met HDMI uit v.w.b. het geluid, uiteraard wel de Video. :D
Ik heb het aan een gevoede USB Hub hangen ik zal eens kijken of hij dan de USB schijf ziet.

Er zijn dus wel uitwendig 2 USB poorten, 1 voor de muis en 1 voor het toetsen bord, maar via de hub kan er meer.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
Als je een server of NAS hebt staan gaat het dus wel....
netwerk van de Pi loopt ook via de USB :mrgreen:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door mischa72 »

Oe, graag !

Ik wil hem gaan toepassen in de auto (mits hij een beetje snel boot) en daar zal ik geen nas hebben :-$ Hoewel, ik zou natuurlijk een nas in de kofferbak kunnen bouwen, maar hoelang dat goed gaat in een verlaagde bolide ???

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

mischa72 schreef:
Oe, graag !

Ik wil hem gaan toepassen in de auto (mits hij een beetje snel boot) en daar zal ik geen nas hebben :-$ Hoewel, ik zou natuurlijk een nas in de kofferbak kunnen bouwen, maar hoelang dat goed gaat in een verlaagde bolide ???

Gr. Mischa
Dan gooi je er toch een 16/32Gb USB sticky aan. :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Pjotr »

mischa72 schreef:
Oe, graag !

Ik wil hem gaan toepassen in de auto (mits hij een beetje snel boot) en daar zal ik geen nas hebben :-$ Hoewel, ik zou natuurlijk een nas in de kofferbak kunnen bouwen, maar hoelang dat goed gaat in een verlaagde bolide ???

Gr. Mischa
Hoe ga je hem bedienen :? Keyboard op het stuur en een 17" monitor op het dashboard? :lol:

Een muziekserver in de auto blijft een ramp vind ik qua bediening, zelfs al zit ie in je autoradio ingebouwd zoals bij mij. BTW in de auto is 320Kb/s MP3 al erg fraai en daarvan gaat er erg veel op 32 GB.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Henkjan »

ik heb een keer een install van een squeezebbox in de auto gezien; gast had iirc ook een minidsp (op t duitse hifi forum dacht ik) :mrgreen: gewoon touchscreen bedining dus
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Hoe ga je hem bedienen? je moet dan in ieder geval ook de server van het RPI gebruiken met een USB stick en zonder een NAS.
Keuze bediening?
Zou dat kunnen met deze optie, willekeurig mix, ik gebruik dat vaak als ik geen zin heb om te kiezen.
Bedienen met de telefoon gaat wat moeilijk als je geen draadloos aan boord hebt. :oops:
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (9.94 KiB) 215 keer bekeken
Dan toch maar een klein touchscreen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
.............. gewoon touchscreen bedining dus
Dat gaat dus net zo rottig als je Tomtom bedienen onder het rijden :( Eigenlijk niet dus, en al helemaal niet met 180 over de Duitse Autobahn.

Met mijn radio gaat het nog een beetje redelijk omdat daar duidelijk voelbare bedieningsknoppen opzitten. Wat wel enigszins redelijk werkt is een iPhone in de daarvoor bestemde houder.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door mischa72 »

Ik had wel een touchscreen in gedachten ja. Hm, misschien is het dan toch gemakkelijker om een iPod Classic te scoren.

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Henkjan »

radio bedienen tijdens t rijden gaat toch t beste met iets op of in de buurt van t stuur.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

mischa72 schreef:
Ik had wel een touchscreen in gedachten ja. Hm, misschien is het dan toch gemakkelijker om een iPod Classic te scoren.

Gr. Mischa
Het lijkt er op dat de iPod Touch in prijs aantrekkelijk is deze tijd, ik zag bij Saturn een 16 Gb voor €189.
Zal door de komende iPad Mini komen vermoed ik zomaar. :mrgreen:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door mischa72 »

Ja, maar ik heb liever een Classis met een harddisk van ettelijke tientallen Gigs.

Ach we zien wel, ik blijf dit topic toch volgen. :goeie:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door mischa72 »

Hoe zit het eigenlijk met de USB-aansluiting via welke de Rpi gevoed wordt? Is deze uitsluitend voor voeding? Kun je daar verder niks mee?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Henkjan »

dacht dat dat idd zo was.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ik ben vandaag aan de slag gegaan met de USB streamer van MiniDsp, die ter beschikking was gesteld door Henkjan voor het onderzoek om de Raspberry Pi aan de praat te krijgen.

Ik heb nu dus de nieuwste Squeezeplug geïnstalleerd, en die heeft duidelijk een andere opzet.
Door wat problemen, die ik zelf veroorzaakte kostte het dus aardig wat tijd.
Maar ik heb hem nu draaien met de USB streamer, maaaaaar,.......... alleen hij gebruikt nu dus nog de analoge uitgang.

Squeezeplug draait, en ik ga nu dus eens kijken of ik het kan omleiden naar de USB streamer. :mrgreen:
Morgen is er weer een dag.
Dan Webmin ( voor het beheren op afstand), wat nu niet menugestuurd kon worden geïnstalleerd, en MPD met Pulseaudio gaan we ook uitproberen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Vandaag wel wat verder gekomen, maar een probleem deed zich voor wat je niet direct verwacht, het SD cardje bleek niet helemaal lekker en wanneer je wat meer installeerde kom je dus in dat gebied, tobben dus.
Nu dan een ander 8Gb kaartje gepakt en nu verder met die handel.

Loopt nu goed, maar update's met Webmin werken niet echt, dus dat maar gedaan via een menu 'tje.
menu.jpg
Verder is het nu in deze opzet mogelijk om via de Samba share ook de .conf files te bewerken, eigenlijk best wel link.
Maar met het handmatig installeren van Webmin toch makkelijker een inzicht in de structuur.
Knipsel.JPG


Nu dan MPD aan de praat maken/installeren en de USB uit configureren.
Dan zouden we het lek boven hebben.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Henkjan »

goed bezig die Hans :rock:

maar als ik t goed begrijp moet je nu dus eerst via dat menu samba er op zetten, om vervolgens webmin er op te kunnen zetten?

maar de belangrijkste vraag is natuurlijk: hoe ver zijn we van muziek af?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
goed bezig die Hans :rock:

maar als ik t goed begrijp moet je nu dus eerst via dat menu samba er op zetten, om vervolgens webmin er op te kunnen zetten?

maar de belangrijkste vraag is natuurlijk: hoe ver zijn we van muziek af?
Ik heb nu dus ook de MPD server er op staan en die heb ik al eerder met de Ministreamer aan de praat gekregen door het configuratie file te editten, hij gaf vanmiddag nog en error 13, dus dat gaan we nu beter doen.
En dan is het de beurt aan de Alsa die de muziek naar de USB poort stuurt.
Dan kan ik het controleren met de Pre met de optische uitgang van de streamer, en het koppelen naar mijn bureau-setje.
Als het werkt ga ik misschien het morgen middag aan de AF Dac2 koppelen.
Ik zit hier nu met 2 toetsenborden en 2 schermen te werken, en ik vergis mij telkens welk toetsenbord ik moet hebben. :oops: :lol: :lol:
@ Henkjan, klopt.
De volgorde om het te installeren ga ik nog wel omschrijven. :?
Webmin was niet te installeren via de wget methode, liep telkens vast op geen verbinding, heel vreemd, toen via Windows en samba het kunnen kopiëren naar de RPI en toen met dpkg gedaan.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door John P »

Kun je hiermee mischien de geluidsuitvoerproblemen oplossen? Het lijkt te eenvoudig om waar te zijn, maar wie weet.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”