Mission 733 opknappen, Wie-o-Wie

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Marcel
Contacteer:

Mission 733 opknappen, Wie-o-Wie

Bericht door Marcel »

Hallo Forummers,

Ik heb voor de hobby een setje Mission 733 aangeschaft waarvan de woofers defect zijn. Ik heb al e.e.a. gelezen over Vifa speakers units als vervanging maar is dat het enige alternatief of zijn er forummers met andere ervaringen?

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Marcel
Zweitse

Re: Mission 733 opknappen, Wie-o-Wie

Bericht door Zweitse »

Ik weet dat Mission vaak drivers van Audax heeft gebruik, dus je zou hier een kunnen kijken.

http://www.audax-speaker.de
markbakk

Bericht door markbakk »

Waar is Wouter?
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

kan je defect nader omschrijfen , randen kapot, piepen kraken of doen ze volledig niets ?
dre

Bericht door dre »

de orginele zijn helemaal niet zo prijzig. :wink:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Wouter was even druk bezig met een Mission 780 probleempje... toevallig :rofl:

Ik zie dat er al meer over geschreven is, al het gaat waarschijnlijk in dit geval om gebrokken conussen?!
In ieder geval niet reparabel, economisch noch technisch.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=9&t=10041

Ik verwacht dat je voor het minste geld een setje op Marktplaats kan scoren. Wil je een replacement erin schroeven dan zou ik kijken naar een Visaton WS17E of een Mission CP-168. Even checken op korfmaat.

Helaas wat mij betreft geen interessant type van Mission :-$ Ik ben meer fan van de Vifa of Audax drivers, en de latere Mission units zijn ook wel redelijk. Met die Audax units was veel te stellen, Vifa heeft alleen een foamrandje nodig af en toe.
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hallo Wouter,

Ik heb jouw relaas gelezen m.b.t. de Mission's. Leuk om er zo mee bezig te zijn.

Ik wil de 733 een tweede (beter) leven gaan bieden. Ik geniet thuis al van de Mission 753 Freedom speakers en had zin in een hobby projectje. De 733 set die ik nu in het bezit heb komt volgens mij uit Irak ten tijde van de Amerikaanse invasie.
Van één speaker ontbreekt een woofer en van de andere speaker is de melkwitte woofer aan alle kanten gescheurd en daarna amateuristisch gelijmd of geplakt. De beide tweeters lijken op het eerste gezicht nog wel in orde te zijn.

Een klein onderzoekje liet blijken dat de behuizing klinkt als een lege schoenendoos. Dit ga ik dus als eerste aanpakken met platen loodbitumen die ik al in huis heb. De binnenzijde wordt hiermee volledig beplakt. Dan zal ik de bedrading aan de tand gaan voelen en mijn blik eens werpen op het filter wat daar allemaal nog een te tweaken valt.
Ik ga eerste de gehavende woofer demonteren en alle maten nemen van de gaten en de korf zodat ik mij bij een replacement kan richten op die gegevens.
Wat ik helaas wel mis, en dat is op internet ook nergens terig te vinden, zijn de technische specs van de woofers.

Wordt vervolgd.

Groeten,

Marcel
John P

Bericht door John P »

Officiële vervangings-woofers zijn hier te koop voor E104,- per paar. Deze CP168 nieuwere Mission woofers kosten maar 19,- Euro per stuk. Als je een nieuw filter kan maken zouden deze wel eens beter kunnen zijn.
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hallo John,

Bedankt voor de tip. Die CP-168 is wel heel erg aantrekkelijk. Ik ga deze specs eerst maar eens vergelijken met de Visaton want dat schijnt ook een goed alternatief te zijn.

Wordt vervolgd.

Groeten,

Marcel
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Demontage van de eerste 733;

Hier stonden de eerste foto's maar dat schijnt niet te lukken vanaf Photobucket. nap er niets van want op het Marantz forum werkt dit perfect.

Groeten,

Marcel
Laatst gewijzigd door Marcel op ma 19 nov 2012, 20:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Wat ik overigens nergens terug kan vinden is of de woofer 4Ohm of 8Ohm is.

En wat bepaald in de technische specs (naast natuurlijk de afstemming van kast en filter) hoe laag de woofer presteerd.

Is dat de hoogte van het Qms of Qts of wat dan ook. M.a.w. is op papier al te herleiden tot welke "laag" prestaties een woofer in staat is?

Goeten,

Marcel
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dag Marcel,

De photobucket bijdrage is niet zichtbaar, dus dat zul je even anders moeten doen.

Verder snap ik niet waarom je een projectje koopt terwijl je geen idee hebt van luidsprekerontwerp. Ik kan me niet voorstellen dat je ze een beter 2e leven gaat kunnen geven op basis van jouw kennis. Mission moet hem wel heel slecht ontwikkeld hebben als een beginner er met een budget driver en geen knowhow of apparatuur een betere box van kan maken.

Ik denk dat een setje woofers van MP scoren de beste optie is. Misschien kom je wel een slechte kast tegen waar je de woofers uit kunt halen voor je eigen mooie kasten. Die kun je dan naar hartelust verstevigen. Misschien heeft in het verleden bewust met een lichte regide kastopbouw gewerkt, maar die 733 is vast nog wel wat te optimaliseren.

Van een woofer op basis van specs zien hoe de bas is... niet heel belangrijk. Het frequentie- en impedantieverloop etc. is belangrijk, daar is het filter op afgestemd. Bas prestatie is alleen te benoemen in verhouding/balans met de rest.

Succes :roll:
dre

Bericht door dre »

Marcel schreef:
Demontage van de eerste 733;

Zo heb ik deze mee genomen.
http://i569.photobucket.com/albums/ss14 ... 163006.jpg

http://i569.photobucket.com/albums/ss14 ... 163015.jpg

De tweeter welke er op het eerste gezicht nog goed uitziet.
http://i569.photobucket.com/albums/ss14 ... 163510.jpg

Wat mij bevreemd, nadat ik de zwarte kunststof lijst had verwijderd, was dat de woofer niet eens geschroefd/vast zit.
http://i569.photobucket.com/albums/ss14 ... 163532.jpg

De lege kast.
http://i569.photobucket.com/albums/ss14 ... 163728.jpg

http://i569.photobucket.com/albums/ss14 ... 163745.jpg
Close up van het knutselwerk om een conus te repareren.
[img]http://i569.photobucket.com/albums ... 164359.jpghttp://i569.photobucket.com/albums/ss14 ... 164407.jpg[/img]

http://i569.photobucket.com/albums/ss14 ... lHLX/HiFi/
Zo, dat was de eerste opzet m.b.t. de revisie van de 733.

Groeten,

Marcel
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Verder snap ik niet waarom je een projectje koopt terwijl je geen idee hebt van luidsprekerontwerp. Ik kan me niet voorstellen dat je ze een beter 2e leven gaat kunnen geven op basis van jouw kennis. Mission moet hem wel heel slecht ontwikkeld hebben als een beginner er met een budget driver en geen knowhow of apparatuur een betere box van kan maken.

Ik ben wel heel erg vereerd met bovenstaande reactie, zeker iemand die mijn eigen site nog niet heeft ingezien. Kritiek mag hoor, heb in mijn loopbaan pas één eindversterker gebouwd en ongeveer 8 paar boxen gebouwd en een paar Canton Ergo RCL getweaked dus het zal wel aan mij liggen.

Graag eerst je huiswerk doen voordat er uitspraken of oordelen gedaan worden.

Met computers ben ik misschien wel wat minder goed want ik snap niet dat dezelfde werkwijze en foto's die ik op het Marantz forum zet, het hier niet doen.

Wellicht dat iemand hier een goede tip in heeft.

Groeten,

Marcel
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

John P schreef:
Officiële vervangings-woofers zijn hier te koop voor E104,- per paar. Deze CP168 nieuwere Mission woofers kosten maar 19,- Euro per stuk. Als je een nieuw filter kan maken zouden deze wel eens beter kunnen zijn.
Volgens mij kijk je niet goed, het is 104,- GBP dus een slordige 150,- euro voor een setje Visaton WS17E woofers die 20,- per stuk kosten :-& De originelen zijn er niet meer.
Marcel schreef:
Ik ben wel heel erg vereerd met bovenstaande reactie, zeker iemand die mijn eigen site nog niet heeft ingezien. Kritiek mag hoor, heb in mijn loopbaan pas één eindversterker gebouwd en ongeveer 8 paar boxen gebouwd en een paar Canton Ergo RCL getweaked dus het zal wel aan mij liggen.

Graag eerst je huiswerk doen voordat er uitspraken of oordelen gedaan worden.

Met computers ben ik misschien wel wat minder goed want ik snap niet dat dezelfde werkwijze en foto's die ik op het Marantz forum zet, het hier niet doen.

Wellicht dat iemand hier een goede tip in heeft.

Groeten,

Marcel
Ja, wat moet ik hier nou over zeggen als digibeet. Dit forum heeft andere regels, plaatjes toevoegen zodat er later geen kruisjes in beeld zijn wanneer photobucket z'n schoonmaakactie houdt of zoiets :wink:

Dan even over 'graag eerst je huiswerk doen'. :-& :lol: :rofl:

Ik heb de introductie blijkbaar gemist, evenals een link naar je website. Maar neemt niet weg dat ik reageer op wat je schrijft. Die 8 paar boxen zijn dan natuurlijk niet meer steekhoudend:

Je vraagt eigenlijk naar wat je met T/S parameters kunt 'zien', een idee heb je dan blijkbaar niet. Maar nog even op een rijtje:
Ik heb al e.e.a. gelezen over Vifa speakers units als vervanging maar is dat het enige alternatief.
Klinkt als een eerste keertje niet waar? bel... klepel. Vifa zat in de oudere versies, heb daar zat info over mocht je dat willen weten. Later alleen nog vifa tweeters.
Dan zal ik de bedrading aan de tand gaan voelen en mijn blik eens werpen op het filter wat daar allemaal nog een te tweaken valt.
eh, zou je niet eerst een alternatieve woofer uitzoeken voordat je het filter gaat tweaken??
Ik ga eerste de gehavende woofer demonteren en alle maten nemen van de gaten en de korf zodat ik mij bij een replacement kan richten op die gegevens.
Kan optisch werken, kun je originele covers gebruiken. Maar ik zou alleen kijken naar de buitenkant van de rolrand in dat geval. Wil je deze box klankmatig minstens zo goed origineel willen maken dan zul je andere prioreiten moeten stellen verwacht ik.
Marcel schreef:
Bedankt voor de tip. Die CP-168 is wel heel erg aantrekkelijk. Ik ga deze specs eerst maar eens vergelijken met de Visaton want dat schijnt ook een goed alternatief te zijn.
John vraagt hier of je filteraanpassingen kan doen, oftewel ben je handig in filterontwerp en metingen etc. Een box ontwerpen is wat anders dan zelfklevende bituumplaatjes plakken natuurlijk. Maar die vraag beantwoordt zichzelf daarna.
Marcel schreef:
Wat ik overigens nergens terug kan vinden is of de woofer 4Ohm of 8Ohm is.

En wat bepaald in de technische specs (naast natuurlijk de afstemming van kast en filter) hoe laag de woofer presteerd.

Is dat de hoogte van het Qms of Qts of wat dan ook. M.a.w. is op papier al te herleiden tot welke "laag" prestaties een woofer in staat is?
Heb je de gelijkstroomweerstand van je woofer al geprobeerd te meten? Dat geef je niet aan, ik ga er bijna vanuit dat je dat dan niet bedacht hebt. Oja, mocht het rond de 6 zitten dan is het een 8 Ohm woofer, rond de 3 is een 4 Ohm woofer (nominaal).

En hoe laag een woofer presteert... hoe diep die gaat bedoel je? Dat is o.a. afhankelijk van de afstemming en van die 2 met name de Qts. Voor een basreflex is max. 0,4 gunstig, dan zit je met Vas rond de Fs. Vas is de mate van stugheid van de ophanging, uitgedrukt in liters. Bedenk je dat een woofer in 1 liter luchtvolume stijfer (gedempt) is dan in 100 liter. Fs. is de resonantiefrequentie. Een woofer met een Qts hoger dan 0,4 (relatief zwakke aandrijving) bijv. 0,5 heeft een relatief grote kast nodig maar kan dan ook weer wat dieper spelen. Een woofer met een lage Qts zal dan geen mooie afstemming meer hebben, die doet het beter in een kleiner kastje. Alternatief voor een hoge Qts is een gesloten box en vanaf Qts 0,7 is open baffle of infinite baffle geschikter als je geen gedreun wilt.

Maar wat ik schreef blijft gewoon staan, ik vroeg waarom je iets koopt wat met andere drivers weer gerepareerd moet worden terwijl je geen verstand hebt van luidsprekers ONTWERPEN. Vandaar ook de tip om originele woofers te zoeken op marktplaats.
Volgens mij is met dit advies weinig mis, het is wat mij betreft bevestigd. En mijn excuses indien ik je op de tenen getrapt heb. De tekst in je titel 'Wie-o-Wie' is me nu wel duidelijk :wink:

Anyway: Veel plezier met het opknappen!!
markbakk

Bericht door markbakk »

@Wouter
Je door Marcel aangehaalde reactie was wel een beetje uit de hoogte, vind ik. Marcel had blijkbaar niet in de gaten dat hij met behoorlijk ervaren zelfbouwers communiceerde hier (een aantal ontstijgt het goedwillende amateurisme dik). Dus ik snap wel dat hij daarop aanslaat. Wat niets af doet aan het feit dat hij je raad beter ter harte kan nemen.

@Marcel
Mocht je je nu voelen alsof het spreekwoordelijke vel je over de oren wordt gehaald, maak je geen zorgen. We zijn allemaal begonnen zonder de kennis die de ervaren zelfbouwers hier nu hebben. Maar steek hier wel je licht op, er is op dit forum een groepje behoorlijk deskundige audiofanaten actief.
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hallo Forummers,

Natuurlijk weet ik dat hier nog ergere fanaten tussen zitten dan dat ik zelf ooit zal worden, maar daar is dit forum natuurlijk ook voor.

Ik stel (voor de fanaten) een zeer simpele vraag in de hoop daar een antwoord op te krijgen en niet de les gelezen te worden. Mijn kennis zal absoluut niet zo toereikend zijn zoals deze bij menigeen forummers zal zijn, maar op hobby gebied hobbel ik lekker mee. Daarbij ben ik natuurlijk niet voor de kat z'n k.. geregistreerd op een forum, dat heb ik toch gedaan met een bepaald doel.

V.w.b. Photobucket, ik denk dat ik het plaatsen van foto's hier maar achterwege laat. Op het Marantzforum werkt dit feilloos zonder aanpassingen plaatsen. En neem van mij aan dat daar reeds een giga bult foto's op staan.

Zo, nu even over de hobby want daar gaat het dus allemaal om.

Gister de kast verstevigd met een verbinding tussen bafle en achterkant. Vandaag is de bedoeling om de binnenkant te voorzien van loodbitumen en dan is er ook nog de loze bodem welke ik ga vullen met schelpenzand.

Let wel, het is niet mijn bedoeling om een identhieke 733 na te maken, maar wel weer een speaker waar met plezier naar geluisterd kan worden en daar draait het bij muziek toch altijd om, MET PLEZIER LUISTEREN!

Zo, dat was de update en ik hoop nog veel "domme" vragen te kunnen maar vooral te mogen stellen als ik er zelf niet uit kan komen en ik hoop dan ook dat ook Wouter mij nog wel wil antwoorden.

Groeten,

Marcel
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Gelukkig heb ik je vragen beantwoord, ik zou je toch niet de les willen lezen :roll:
Uiteraard kun je aantwoorden blijven verwachten van mij, ik vind het gaaf! Maar neem wel even de moeite om te kijken hoe je foto's upload, ik kan het zelfs :rofl: en het maakt je topic een stuk leuker om actief te volgen en als naslagwerk te lezen.

Als je een bericht schrijft kun je onder 'bijlage toevoegen' bladeren. Heb je een afbeelding geselecteerd dan moet je daarna als je weer terugkomt in het forum scherm op 'bestand toevoegen' drukken. Dan zal na max enkele seconden een afbeelding als bijlage toegevoegd zijn. Je kunt hem eventueel in de tekst plaatsen. Afbeeldingen moeten niet groter zijn dan 2 MB meen ik...

En mocht je de mogelijkheid hebben te meten aan die gebroken woofer dan kan veel duidelijk worden. Anders zou ik kijken naar de gevoeligheid een een woofer kiezen die daar net iets boven ligt. 4 of 8 Ohm is wel essentieel, dus dat moet wel even gecheckt worden. Een woofer met een goedmoedig frequentieverloop is altijd handig, dan heb je geen pieken die het filter niet filtert. Misschien had de oorspronkelijke woofer dat wel, in het ergste geval wordt het dan een dip. Dippen vallen moeilijker op, pieken storen vrij snel. Papier is dus handig, de WS17E zou misschien wel onder die plastic afdek kap passen en de Mission CP-168 is ook geen verkeerd idee.

Wil je een beetje richting origineel qua looks dan zou ik denken aan een Gradient GDS 182, prachtig, slechts 37,-
GDS182.jpg
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Marcel schreef:
V.w.b. Photobucket, ik denk dat ik het plaatsen van foto's hier maar achterwege laat. Op het Marantzforum werkt dit feilloos zonder aanpassingen plaatsen. En neem van mij aan dat daar reeds een giga bult foto's op staan.
Serverruimte huren om afbeeldingen bij berichten te bewaren betekent een te grote kostenpost voor de meeste fora. Dan rest weinig anders dan mensen zelf een plekje voor hun foto's laten zoeken. Men neemt daarbij voor lief dat veel topics na verloop van tijd onbruikbaar worden wegens het ontbreken van afbeeldingen. Dat is doodzonde, want juist een hoog gehalte aan bruikbare topics maakt van een forum een waardevolle bron van informatie voor iedereen.

De meeste gebruikers van ZBA zien daar het belang van in en dragen aktief bij aan het permanent beschikbaar houden van alle verzamelde informatie. Enerzijds door samen de benodigde extra serverruimte te betalen in de vorm van een donatie of sponsorgeld. Anderzijds door daar dankbaar gebruik van te maken en ook zelf foto's bij berichten te voegen.

Rechtstreeks een foto bijvoegen is simpeler dan hotlinken naar een foto die eerst elders wordt geupload. Terwijl ik dit schrijf, zie ik dat Wouter het al toelicht. Als aanvulling daarop nog even de handelingen in beeld:

Afbeelding
(clickable)
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hallo forummers,

Bedankt voor de tips m.b.t. het plaatsen van de foto's. Daar ga ik mij nog wel een keer in verdiepen, ik weet dat zoiets de topic een stuk leuker maakt maar als je enthousiast in de hobby van luidsprekers zit, wil je dat geneuzel er ook niet nog eens bij hebben.

Wouter:

Bedankt voor de tip van de Gradient. Een hele mooie speaker voor een mooie prijs en zeker een beetje een look-a-like van het origineel.
Maar ik heb even de spec's bekeken en deze gaat niet passen. De opening in de kast is slechts 144 mm doorsnee en de Gradient is ruim 10 mm meer.

Behalve de speaker tweak heb ik afgelopen zaterdag mijn super TEAC Reference A-H500i weggebracht voor revisie. Eeen totale elco swap tot en met de voeding elco's toe. Ben benieuwd als deze weer terug is. Heb zoiets al eens laten doen met een Marantz eindversterker SM-80 en wouw, hoe die terug kwam was ongelofelijk. Wat een leven weer in zo'n gereviseerde versterker.

Nou,

Wordt weer vervolgd.

Groeten,

Marcel
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Al nieuws?
wouter
Ook commercieel actief