Goedkoop tweetertje voor line array????

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

dre

Re: Goedkoop tweetertje voor line array????

Bericht door dre »

heb je toevallig nog onder een hoek gemeten?
MH

Bericht door MH »

dre schreef:
heb je toevallig nog onder een hoek gemeten?
Nee, alleen uit de losse pols :lol: :lol: :lol: Morgenochtend heb ik het huis voor mij alleen, dan probeer ik wat extra metingen te doen.
dre

Bericht door dre »

ik ben benieuwd wat ze doen.

ik vind ze trouwens prima gebouwd!
MH

Bericht door MH »

Ja, ik vind het ook nette tweetertjes. Als ik in datasheets van andere merken kijk dan valt mij op dat de neodymium tweeters bijna allemaal een hoge Q hebben. Zou dit iets te maken hebben met een kleiner volume achter de dome of zo? Zou je met een extra volume die bult rond Fs (en de Fs zelf) dan kunnen verlagen?
In dat geval zou het nog interessant kunnen zijn om eens te onderzoeken hoe ze precies in elkaar zitten en of er ergens een mooi gaatje gemaakt kan worden.
Dan kun je ze wellicht nog wat lager inzetten.
dre

Bericht door dre »

ik zal er morgen eens eentje onder de loep nemen. :wink:
MH

Bericht door MH »

Dre,

Hierbij de meting onder verschillende hoeken. Ik heb de tweeter ingeklemd tussen twee kussens van de rugleuning van de (lederen) bank. Hij heeft dus iets van een baffle:
Meting H-25.png
Wat valt op, met 'baffle' ontstaat er een put in de karakteristiek bij 7 a 8 kHz. Precies de golflengte die hoort bij de buitenafmetingen van de tweeter. Toeval??
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

MH schreef:
Ja, ik vind het ook nette tweetertjes. Als ik in datasheets van andere merken kijk dan valt mij op dat de neodymium tweeters bijna allemaal een hoge Q hebben. Zou dit iets te maken hebben met een kleiner volume achter de dome of zo? Zou je met een extra volume die bult rond Fs (en de Fs zelf) dan kunnen verlagen?
In dat geval zou het nog interessant kunnen zijn om eens te onderzoeken hoe ze precies in elkaar zitten en of er ergens een mooi gaatje gemaakt kan worden.
Dan kun je ze wellicht nog wat lager inzetten.
Volgens mij moet je ze nu ook wel op ongeveer 1k kunnen crossen. Wil je nog lager dan dat? Je zult de opslingering wel goed moeten compenseren in je filter. Ik zou daarom al vast onderzoeken of de tweeters een goede onderlinge consistentie hebben. Het nadeel van zo'n resonantie met hoge Q is dat de correctie ervan erg nauw komt, wat problemen zal opleveren als de onderlinge consistentie niet zo goed is.
dre

Bericht door dre »

eerst maar eens zo`n woofertje door laten meten,dan weet ik hoe laag nodig is.
Jasper

Bericht door Jasper »

Ik zat laatst ook te brainstorm over de afstand tussen mid-bas en de tweeter in een line array. Bij de CBT36 wordt er op 1 kHz gefilter om er zo weinig mogelijk golflengte tussen te laten zitten (lobing). Echter kun je met een DSP redelijk steil filteren en is er dus weinig overlap in frequentiegebieden waardoor het wellicht helemaal geen probleem is en je in als het ware twee losse line arrays hebt die ook weer niet zo ver uit elkaar zit dat je dat qua localisatie kunt horen. Als dat klopt dan kun je de tweeter beter gewoon vanaf 2 kHz gebruiken.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Je hoort het altijd, want zelfs de lage 1 kHz crossover veroorzaakt een 'gat' in de off-axis response. Die hoor je via de vroege reflecties in je kamer, of als je iets off-axis zit. Zoek maar eens de off-axis metingen op van de CBT36. Nu is een gat in de power response is beter dan een piek. Maar toch, het is wel een fout die je moet proberen op te lossen vind ik zelf.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Die woofertjes zullen aanzienlijk bundelen bij 2k. Daarom zou ik liever rond 1k crossen. Ik weet niet precies hoe al die tweeters optellen, maar ik neem aan dat je mag uitgaan van een optelling van minimaal 3 dB bij het verdubbelen van het aantal drivers (niet-coherente bronnen). Stel één tweeter kan tot 3k en wordt daarbij xmax-begrensd. Bij lagere frequenties neemt bij gelijkblijvende uitslag de maximale geluidssterkte af met 12 dB/octaaf. Dan kunnen 8 tweeters tot 1.5k en dan kunnen 64 tweeters tot 750 hz. Als ik zo even juist geteld hebt, is MH van plan om 38 tweeters in te zetten. Op basis van dezelfde rekenmethode zou hij die dan tot 3000*log(3)/log(38) = 906 hz kunnen inzetten.

Als de tweeters het toelaten, vind ik een passief crossover hier de meest elegante oplossing. Dan kun je de speakers met elke gewenste versterker gebruiken.
Plaats reactie