Goedkoop tweetertje voor line array????
Moderator: Beheerdersteam
Goedkoop tweetertje voor line array????
Kwam deze toevallig tegen, ik loop nog met line array plannen rond... iemand toevallig al eens iets van dit beestje voorbij zien komen?
http://www.pollin.de/shop/dt/MDY5OTUzOT ... 7961_.html
Hij schijnt bij Panasonic vandaan te komen...ik kan nergens metingen of ervaringen vinden.
http://www.pollin.de/shop/dt/MDY5OTUzOT ... 7961_.html
Hij schijnt bij Panasonic vandaan te komen...ik kan nergens metingen of ervaringen vinden.
Re: Goedkoop tweetertje voor line array????
Ja, dat zijn dezelfde! Typenr komt iig overeen.dre schreef:ik kom ook niet verder als de harman h25-1
Ik heb het volgende gevonden op een ebay verkoopsite waar ze aangeboden worden voor 25 euro per paar.
Helaas geen freq. karakteristiekje...
een stuk of 16 van die dingen voor een line array......
Zit eerder te denken aan een stuk of 72 voor een gebogen line array a la Don Keele samen met dit woofertje:
http://www.bluesound24.com/home-hifi/la ... neu/a-353/
Daar heb ik er namelijk net 24 van besteld haha! (en 12 voor mijn vader)
Ik hoop wel dat ze er genoeg hebben want nu is de 'sparangebot' van de site.
Als ik er gelijk 100 laat komen kosten ze nog maar 195 eurootjes...Maar dan wil ik meer zekerheid..
Er staat mij iets bij dat het voor zo'n array belangrijk is dat de drivers dicht op elkaar gemonteerd worden vandaar het grote aantal.
http://www.bluesound24.com/home-hifi/la ... neu/a-353/
Daar heb ik er namelijk net 24 van besteld haha! (en 12 voor mijn vader)
Ik hoop wel dat ze er genoeg hebben want nu is de 'sparangebot' van de site.
Als ik er gelijk 100 laat komen kosten ze nog maar 195 eurootjes...Maar dan wil ik meer zekerheid..
Er staat mij iets bij dat het voor zo'n array belangrijk is dat de drivers dicht op elkaar gemonteerd worden vandaar het grote aantal.
je hoeft niet over de hele linearray tweeters te plaatsen.
maar bestel er maar 100 bij ,dan neem ik er wel een zooitje over.
heb wel een mailtje gestuurd of ze een meting beschikbaar hebben.
maar bestel er maar 100 bij ,dan neem ik er wel een zooitje over.
Waarom doet Dan Keele dat dan wel? Die pakt 72 tweeters per kant. Had volgens mij iets te maken met interferentie. Als de hart-hart afstand tussen twee drivers kleiner is dan de halve of hele golflengte, dan gedragen deze zich als 1 driver. Hierboven treedt interferentie op.dre schreef:je hoeft niet over de hele linearray tweeters te plaatsen.
maar bestel er maar 100 bij ,dan neem ik er wel een zooitje over.![]()
Hoeveel wil je er hebben?
Jep, je moet inderdaad kleine puntbronnetjes hebben die vlak bij elkaar geplaatst zijn. 1/2 golflengte hart-hart zou best de max kunnen zijn. Een 1" dome is voor het hoog zelfs al vrij groot. Maar zo te zien is je plannetje een stuk goedkoper dan zo'n PartsExpress kit. Die kost je toch gauw 2000 euro. Bij PE hebben ze trouwens ook dit dingetje, al is het rendement wel eeeeerg laag.MH schreef:Er staat mij iets bij dat het voor zo'n array belangrijk is dat de drivers dicht op elkaar gemonteerd worden vandaar het grote aantal.
Als het van Harman komt is het vast aardig spul voor het geld. De impedantie ziet er wat gek uit met die dubbele piek maar ach. Met het geld wat je bespaart kun je er altijd nog een DSP voor knopen om wat imperfecties weg te werken
De Fs is trouwens wel hoog, maar je zult de frequentiescheiding toch aktief moeten doen...
Dat PE dingetje is 'out of stock' en inderdaad, laat daar nou eens een leuk stapeltje van overvliegen uit de states.. daar loop je op leeg. Mijn eerdere ervaringen met een echte elcheapo line array icm miniDSP waren erg positief. Volgens mij kun je met DSP en een heleboel drivertjes heel wat ellende wegpoetsen. Mijn gevoel zegt mij dat de ellende met dit tweetertje best eens mee zou kunnen vallen.Ronkel schreef:Jep, je moet inderdaad kleine puntbronnetjes hebben die vlak bij elkaar geplaatst zijn. 1/2 golflengte hart-hart zou best de max kunnen zijn. Een 1" dome is voor het hoog zelfs al vrij groot. Maar zo te zien is je plannetje een stuk goedkoper dan zo'n PartsExpress kit. Die kost je toch gauw 2000 euro. Bij PE hebben ze trouwens ook dit dingetje, al is het rendement wel eeeeerg laag.MH schreef:Er staat mij iets bij dat het voor zo'n array belangrijk is dat de drivers dicht op elkaar gemonteerd worden vandaar het grote aantal.
Als het van Harman komt is het vast aardig spul voor het geld. De impedantie ziet er wat gek uit met die dubbele piek maar ach. Met het geld wat je bespaart kun je er altijd nog een DSP voor knopen om wat imperfecties weg te werken
Nu loopt mijn andere project : http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=16945 aardig uit de hand, het prototype gooit op school hoge ogen. Komende week probeer ik met de eerste groep leerlingen de boxen te bouwen, maar er is zoveel animo dat de tweede ronde ook al meer dan vol zit..
Als het goed is hebben we over een maandje 16 setjes gebouwd.. Hiervoor moet ik toch nog bestellingen doen bij Pollin, ik denk dat ik met de volgende bestelronde een setje h-25's mee laat komen en deze op de pijnbank leg. Als dit bevalt bestel ik er gewoon 100.
Dat ziet er leuk uit voor een line array 
Heb jij zicht op de verzendkosten van Pollin? Ik zou er ook wel wat willen proberen (kleinere line array, lang geen 100 stuks), maar geen idee wat ze rekenen om naar NL te versturen.
Heb jij zicht op de verzendkosten van Pollin? Ik zou er ook wel wat willen proberen (kleinere line array, lang geen 100 stuks), maar geen idee wat ze rekenen om naar NL te versturen.
Ja, dat weet ik. Basisbedrag ca 11 euro + 1 euro per kilo.. Ik heb er gisteravond twee besteld, samen met een andere bestelling die ik eigenlijk pas over een paar weken zou doen. Wacht dus nog even mijn metingen en ervaringen af, dan bestellen we er gelijk een hele zooi en dan kunnen we van groepskorting profiteren!AntonZ schreef:Dat ziet er leuk uit voor een line array
Prima! Ik zou er rond 30 stuks nodig hebben, plus een paar reserve. Daarmee kom jij mooi boven de 100.
Ik ben benieuwd hoe ze verpakt zijn. De dome ziet er kwetsbaar uit, dus redelijk kans op deukjes als ze gewoon grote aantallen bij elkaar in een zakje of doos proppen zonder verdere bescherming.
Ik ben benieuwd hoe ze verpakt zijn. De dome ziet er kwetsbaar uit, dus redelijk kans op deukjes als ze gewoon grote aantallen bij elkaar in een zakje of doos proppen zonder verdere bescherming.
- bartsegers
Ik denk dat het wel goed zit met die verzending:
Ze worden her en der aangeboden voor 25$ per paar idd.
en:
TSPs (gemessen):
Re: 4,5 Ohm Le: 0,06mH
Vd: 4,90 cm² Fs: 1400Hz
Messung:
1/6 Okt, Winkel: 0,12,25, 37,45°, Schallwand: 20x35cm
58,3mm x 42,85mm x 17,1mm (BxHxT)
d 38mm + Anschlussfähnchen (bei Frontmontage),
Gewicht: 55gr

op ebay:
http://www.ebay.it/itm/1-Paar-Harman-Au ... 3495wt_952
en:
TSPs (gemessen):
Messung:

op ebay:
Mooi! deze info was ik nog niet tegen gekomen! Karakteristiek vertoont wel een forse bult rondom de Fs, vanaf welke frequentie zou deze bruikbaar zijn, gelet op het wegfilteren van die bult?bartsegers schreef:Ik denk dat het wel goed zit met die verzending:
en:
TSPs (gemessen):
Messung:
op ebay:
Als ik dit zo zie, denk ik dat die tweeter prima tussen 1k en 1.5k passief te crossen moet zijn
.
Ja en anders smijten we er wat DSP tegenaan..Het ziet er stukken beter uit dan een klein breedbandertje van visatonMartijn M schreef:Als ik dit zo zie, denk ik dat die tweeter prima tussen 1k en 1.5k passief te crossen moet zijn.
Ik heb met wat geklooi de tweeter in boxsim gezet, de TS-parameters zijn een schatting op basis van een MH-Audio tooltje. Met een tweede orde filtertje op 2300Hz ziet het er zo uit: en voor de volledigheid, zonder filter:
Op zich niet slecht, maar er staat mij iets bij dat er met de fase nog iets misgaat als je bijv de tweet filtert op 2300hz en de woof op 1500. Als ik met de MiniDSP ga filteren is dit ook wel weer oplosbaar volgens mij..
Laatst gewijzigd door MH op za 03 nov 2012, 8:10, 2 keer totaal gewijzigd.
hmmmm,ik ga er ook maar een paar laten komen denk ik.
Ik zal ff een groepsaankooptopic aanmaken, dan bestel ik er gewoon een hele zooi in een keer. Dat lijkt me voordeliger.dre schreef:hmmmm,ik ga er ook maar een paar laten komen denk ik.
De link: viewtopic.php?f=44&t=17260
Meedoen? Dit weekend reageren! Zondagavond ga ik bestellen.
MH, het gaat om de akoestische filterhellingen, niet de elektrische. Het elektrisch 2e orde hoogdoorlaat op 2300 hz wordt samen met de akoestische afval en impedantiebult ongeveer 4e orde hoogdoorlaat op 1250 hz. Als de akoestische afval van de laagmids daar goed bij past, heb je geen problemen met de fase want de drivers gedragen zich als minimum-fase systemen.
Met de miniDSP is het handig om de response van de midwoofer en tweeter vlak te maken en vervolgens er een standaard filter overheen te gooien (en in sommige gevallen een delay voor één van de drivers). Dan werkt het altijd prima.
Ik zou zelf indien mogelijk gaan voor een passieve oplossing. Dat scheelt een versterker en maakt het aansluiten van de set wat makkelijker. Veel solderen zul je sowieso al moeten
.
Ik zou graag met je meedoen met die project, maar helaas heb ik er op het moment geen tijd voor en eigenlijk ook geen budget. Wie weet kan ik je project overnemen als je weer aan wat nieuws toe bent
.
Met de miniDSP is het handig om de response van de midwoofer en tweeter vlak te maken en vervolgens er een standaard filter overheen te gooien (en in sommige gevallen een delay voor één van de drivers). Dan werkt het altijd prima.
Ik zou zelf indien mogelijk gaan voor een passieve oplossing. Dat scheelt een versterker en maakt het aansluiten van de set wat makkelijker. Veel solderen zul je sowieso al moeten
Ik zou graag met je meedoen met die project, maar helaas heb ik er op het moment geen tijd voor en eigenlijk ook geen budget. Wie weet kan ik je project overnemen als je weer aan wat nieuws toe bent
MH schreef:groepsaankooptopic
Zo hee, jij laat er ook geen gras over groeien! Je gaat dus niet de proefexemplaren afwachten?
Nee, net een mailtje gestuurd of ik die order kan wijzigenAntonZ schreef:MH schreef:groepsaankooptopic
Zo hee, jij laat er ook geen gras over groeien! Je gaat dus niet de proefexemplaren afwachten?
<edit> En dat kon dus, eerste order gecancelled, nieuwe order zo vlug mogelijk aanmaken dan maar! Vooralsnog lijkt de groep geïnteresseerden beperkt (de aantallen niet!), best kans dat ik al eerder de order plaats. Het zou zomaar eens vlug kunnen gaan met verkoop.
Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een tweeter voor een grote line array. De individuele kwaliteit van deze H25 drivers lijkt me echter best aardig, maar ik vrees toch het 'lobing' effect. Met de andere drivers erbij wordt het toch een kostbaar project, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaring.
Het alternatief op Parts Express, de Dayton ND13 (10 voor 25 dollar), is de driver die ook voor de CBT36 gebruikt. Helaas is de efficiëntie erg laag, 66 dB @1W @1m.
Deze had ik ook nog gevonden: http://www.pololu.com/catalog/product/1258
Iemand hier ervaring mee? Rendement hiervan is trouwens ook vrij laag want SPL is gegeven op 0.3m afstand. De spacing kan C-to-C op 18mm.
Het alternatief op Parts Express, de Dayton ND13 (10 voor 25 dollar), is de driver die ook voor de CBT36 gebruikt. Helaas is de efficiëntie erg laag, 66 dB @1W @1m.
Iemand hier ervaring mee? Rendement hiervan is trouwens ook vrij laag want SPL is gegeven op 0.3m afstand. De spacing kan C-to-C op 18mm.
Jasper schreef:Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een tweeter voor een grote line array. De individuele kwaliteit van deze H25 drivers lijkt me echter best aardig, maar ik vrees toch het 'lobing' effect. Met de andere drivers erbij wordt het toch een kostbaar project, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaring.
Die partsExpress dingen heb ik ook naar gekeken, kijk dan voor de lol ook nog eens naar de bijkomende verzendkosten en importheffing.. Dan wordt het een dure hobby. Volgens mij was het bij de CBT 36 een setje van 4 tweeters voor 25 dollar en zijn deze uitverkocht. Maar ik ben ook benieuwd naar de lobing effecten, volgens mij kun je ze niet benaderen als 'eenvoudige' interferentie tussen meerdere bronnen. Hiervoor heb je coherente bronnen nodig en dat heb je bij de gebogen line array per definitie niet. Dus de fases en de amplitudes zijn anders, dus het interferentiepatroon durf ik niet zo te voorspellen.
Zo.. vandaag een grote doos met tweeters op de deurmat! Helaas waren ze niet supergoed verpakt en ontbreken er nog een paar tweeters, maar ik kan bij de geleverde tweeters geen beschadigingen ontdekken.
Hier de meting aan 1 tweetertje..
Gemeten TSP:
Fs = 1513.37 Hz
Re = 4.50 ohms[dc]
Le = 20.17 uH
L2 = 38.20 uH
R2 = 0.92 ohms
Qt = 2.62
Qes = 4.89
Qms = 5.66
De freq. karakteristiek (dichtbij):
en de impedantie:
Ik ben benieuwd hoe 72 van die jongens (evt met DSP) straks gaan klinken.
(Ik zal zo mijn eerste schetsen van de toepassing in een ander topic ook even plaatsen.)
Hier de meting aan 1 tweetertje..
Gemeten TSP:
Fs = 1513.37 Hz
Re = 4.50 ohms[dc]
Le = 20.17 uH
L2 = 38.20 uH
R2 = 0.92 ohms
Qt = 2.62
Qes = 4.89
Qms = 5.66
De freq. karakteristiek (dichtbij):
en de impedantie:
Ik ben benieuwd hoe 72 van die jongens (evt met DSP) straks gaan klinken.
(Ik zal zo mijn eerste schetsen van de toepassing in een ander topic ook even plaatsen.)