"Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

"Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

Vandaag een grote doos met tweeters ontvangen, vorige week 4 grote dozen met de midwoofers. Kortom, het lijkt er op dat het er binnenkort echt van gaat komen om een nieuwe generatie 'gebogen line array's met shading' te maken.
Vanwege de WAF heb ik een oplossing gezocht om de bescheiden :oops: kastjes enigzins compact op te kunnen bergen.

Eerste ontwerp, let op de drivers zijn nog niet netjes uitgelijnd op de baffle..:
CBT array mk2.jpg
en in 'opbergstand':
CBT array mk2 folded.jpg
Driverkeuze:

-Subwoofer: Peerless XXLS-12 in 50 liter gesloten kast, met LT

-Midwoofer (v.a. 80Hz) Magnat W-110 in ca 2 liter per driver gesloten :http://www.hifilager.de/home-hifi/lauts ... neu/a-353/

-Tweeters Harman H-25: http://www.pollin.de/shop/dt/MDY5OTUzOT ... 7961_.html
Laatst gewijzigd door MH op za 15 jun 2013, 8:23, 4 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Gebogen Line array met Shading [MKII] en WAF

Bericht door Martijn M »

Het CBT-concept werkt! Ik heb de vorige versie van MH kunnen overnemen en ben er zeer over te spreken. Dit wordt ongetwijfeld een nog veel betere speaker. De WAF-constructie vind ik erg uhh.. bijzonder :) . Ik heb mijn twijfels bij de praktische uitvoering :lol: .

Succes ermee!
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Gebogen Line array met Shading [MKII] en WAF

Bericht door MH »

Martijn M schreef:
Het CBT-concept werkt! Ik heb de vorige versie van MH kunnen overnemen en ben er zeer over te spreken. Dit wordt ongetwijfeld een nog veel betere speaker. De WAF-constructie vind ik erg uhh.. bijzonder :) . Ik heb mijn twijfels bij de praktische uitvoering :lol: .

Succes ermee!
Waarom twijfels? Eén fraai scharnier 'will do the trick'.. Oke, plus nog een kleinigheidje om het bovendeel te borgen.. De enige twijfels die ik heb hebben te maken met de massa van het geheel.. elke midwoofer weegt 1 kg, die XXLS-12 iets van 10kg ofzo en 36 tweeters komt ook op 1,5kg.. en nog wat hout... kortom dat wordt zwaarrr! (alleen al 30 kg aan drivers per kant)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gebogen Line array met Shading [MKII] en WAF

Bericht door markbakk »

Ik vind het idee in elk geval goed gevonden! Nou nog goede afrondingen van de baffle. En die tweeters kunnen vast nog wel wat dichter tegen de middentoners aan. Qua rendement en max SPL ga je de XXLS wel aardig op z'n max gebruiken.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Gebogen Line array met Shading [MKII] en WAF

Bericht door John P »

Kun je met een gerust hart tegen je vrouw zeggen dat ze de boxen rustig aan de kant mag schuiven. Ik wil ze eigenlijk wel horen als ze klaar zijn, en ik denk dat ik niet de enige ben. Ik vrees dat het een vrachtwagentje huren wordt naar Breda.
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Gebogen Line array met Shading [MKII] en WAF

Bericht door MH »

John P schreef:
Kun je met een gerust hart tegen je vrouw zeggen dat ze de boxen rustig aan de kant mag schuiven. Ik wil ze eigenlijk wel horen als ze klaar zijn, en ik denk dat ik niet de enige ben. Ik vrees dat het een vrachtwagentje huren wordt naar Breda.
In rust zullen de boxen plaats mogen nemen op een plateau waarboven de TV hangt. (plateau is 3,8m breed). Nu staan daar ook al kastjes met vergelijkbare afmetingen, dus dat is blijkbaar acceptabel! Ik denk alleen dat ik ze zelf zal mogen verplaatsen als ik een mopje muziek wil luisteren!
In gevouwen toestand passen ze in de Antara :lol: dus no problem!! Als ik in mei tijd heb kom ik naar Breda, dat ben ik nu al 3 jaar van plan, maar ik heb rond die tijd vaak andere verplichtingen... werk enzo...


markbakk schreef:
Ik vind het idee in elk geval goed gevonden! Nou nog goede afrondingen van de baffle. En die tweeters kunnen vast nog wel wat dichter tegen de middentoners aan. Qua rendement en max SPL ga je de XXLS wel aardig op z'n max gebruiken.
Die rondingen moeten er nog in, maar ik ben er nog niet helemaal uit of ik het voor elkaar krijg om een baffle met dubbele ronding te produceren. Kan dun triplex in twee richtingen gebogen en verlijmd worden?? Volgens mij hou je dan ergens materiaal over of kom je tekort.. Stukkie carbon zou ook kunnen natuurlijk... :kwijl:
Die XXLS 12 zal het inderdaad niet tot 115dB bij kunnen houden, maar ik weet ook niet of ik dat nou ambieer! :lol: De belastbaarheid van die XXLS hangt voornamelijk af van de gekozen LT instellingen.
Laatst gewijzigd door MH op wo 14 nov 2012, 7:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Gebogen Line array met Shading [MKII] en WAF

Bericht door Ronkel »

Ik heb enige twijfels bij de grotere afstand tussen de tweeters bij het scharnierpunt. Ik zou kijken of je een slimme constructie kunt bedenken zodat de tweeters daar echt zo dicht mogelijk bij elkaar zitten (misschien met wat slim freeswerk of zo). Verder een cool project, ik ga dit zeker in de gaten houden! :D
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Gebogen Line array met Shading [MKII] en WAF

Bericht door MH »

Ronkel schreef:
Ik heb enige twijfels bij de grotere afstand tussen de tweeters bij het scharnierpunt. Ik zou kijken of je een slimme constructie kunt bedenken zodat de tweeters daar echt zo dicht mogelijk bij elkaar zitten (misschien met wat slim freeswerk of zo). Verder een cool project, ik ga dit zeker in de gaten houden! :D
Ja, dat is nog een stukje gemakzucht in Sketchup. Zeker met de tweeters moet dat geen probleem zijn. Voor de woofers is het wel iets lastiger, maar die mogen allemaal nog iets verder uit elkaar. Daar mag best een of anderhalve centimeter tussen twee woofers zitten.

hmmm ronde hoeken... nice...
CBT array mk2 ronde hoeken.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gebogen Line array met Shading [MKII] en WAF

Bericht door markbakk »

MH schreef:
Kan dun triplex in twee richtingen gebogen en verlijmd worden??
Neuh, dat werkt niet. Massief uitvoeren en met een slimme freesgeleider bewerken denk ik. Maar daar kom ik nu ook even niet zo uit.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Gebogen Line array met Shading [MKII] en WAF

Bericht door MechanicalAnimal »

Novation heeft daar een mooi hulpstukje voor gemaakt voor zijn Focal Utopia geinspireerde baffle

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1600414
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Gebogen Line array met Shading [MKII] en WAF

Bericht door arjank »

So, dat lijkt een indrukwekkende verschijning te worden :goeie:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Gebogen Line array met Shading [MKII] en WAF

Bericht door TubeHead »

Tof idee ! Ga deze zeker volgen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gebogen Line array met Shading [MKII] en WAF

Bericht door markbakk »

MechanicalAnimal schreef:
Novation heeft daar een mooi hulpstukje voor gemaakt voor zijn Focal Utopia geinspireerde baffle
Hmmm, maar dan moet je ook nog in het vlak dwars erop een radius produceren.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Gebogen Line array met Shading [MKII] en WAF

Bericht door MechanicalAnimal »

markbakk schreef:
MechanicalAnimal schreef:
Novation heeft daar een mooi hulpstukje voor gemaakt voor zijn Focal Utopia geinspireerde baffle
Hmmm, maar dan moet je ook nog in het vlak dwars erop een radius produceren.
ik kan niet sketchuppen maar je moet inderdaad over 2 assen een gebogen mal maken die je volgt.

1 mal is statisch en plaats je over de baffle, de 2de mal rust je frees op en fungeert als freeszool, deze freeszool heeft echter ook nog een kromming waarover je de frees los beweegt.

beetje moeilijk uitleggen maar volgens mij lukt dat zo, toch?
Mal.jpg
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Gebogen Line array met Shading [MKII] en WAF

Bericht door MH »

MechanicalAnimal schreef:
markbakk schreef:
MechanicalAnimal schreef:
Novation heeft daar een mooi hulpstukje voor gemaakt voor zijn Focal Utopia geinspireerde baffle
Hmmm, maar dan moet je ook nog in het vlak dwars erop een radius produceren.
ik kan niet sketchuppen maar je moet inderdaad over 2 assen een gebogen mal maken die je volgt.

1 mal is statisch en plaats je over de baffle, de 2de mal rust je frees op en fungeert als freeszool, deze freeszool heeft echter ook nog een kromming waarover je de frees los beweegt.

beetje moeilijk uitleggen maar volgens mij lukt dat zo, toch?
Mal.jpg
Ik denk dat ik je tekening begrijp :D
Ik overweeg nog een andere mogelijkheid, ik wil de drivers met een doekje beschermen tegen kindervingertjes, als ik nou een malletje maak waarin ik een mooi carbon frame kan lamineren en daarin dan de ronde afwerking van de baffle verwerk, dan kan ik dat probleem tackelen, los van de productie van de kasten.
En carbon ziet er natuurlijk RETECOOL uit!
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Gebogen Line array met Shading [MKII] en WAF

Bericht door meiborg »

Staat er bij jou op school toevallig geen cnc freesbank? (weet niet op welke stroming je les geeft).

mvg Reinder
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Gebogen Line array met Shading [MKII] en WAF

Bericht door MH »

meiborg schreef:
Staat er bij jou op school toevallig geen cnc freesbank? (weet niet op welke stroming je les geeft).

mvg Reinder
Ik geef les op een brede scholengemeenschap van VMBO tot Gymnasium. Wat er aan CNC spul staat is gericht op fijnmechanica. Kleinere stukjes metaal dus.. geen grote stukken hout vrees ik.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Gebogen Line array met Shading [MKII] en WAF

Bericht door MechanicalAnimal »

MH schreef:
Ik denk dat ik je tekening begrijp :D
Nog een mooi voorbeeldje over hoe je met een mal een mooie radius op je baffle krijgt.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 47#p104847
[url=http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=5351][img]http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=5352&t=1[/img][/url] zijkant-frezen-3.jpg [195.35 KiB | 6683571 keer bekeken]
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Gebogen Line array met Shading [MKII] en WAF

Bericht door MH »

MechanicalAnimal schreef:
MH schreef:
Ik denk dat ik je tekening begrijp :D
Nog een mooi voorbeeldje over hoe je met een mal een mooie radius op je baffle krijgt.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 47#p104847
[url=http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=5351][img]http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=5352&t=1[/img][/url] zijkant-frezen-3.jpg [195.35 KiB | 6683571 keer bekeken]
Dat zou zo wel moeten lukken denk ik. Alleen moet ik er dan nog wel voor zorgen dat hij de ronding ook kan volgen, zonder uit de pas te gaan lopen. Een andere optie blijft een malletje en wat mooi carbon..
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [MKII] en

Bericht door MechanicalAnimal »

Het probleem de uitdaging bij jou is dat je 2 assen een radius wilt meegeven.

Dat is op zich met 2 gebogen mallen nog wel te doen, alleen ik vraag me af of de freesjes in de bovenfrees dat wel gaan halen?. Die hebben een bepaalde maximale slag naar beneden.
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [MKII] en

Bericht door MH »

MechanicalAnimal schreef:
Het probleem de uitdaging bij jou is dat je 2 assen een radius wilt meegeven.

Dat is op zich met 2 gebogen mallen nog wel te doen, alleen ik vraag me af of de freesjes in de bovenfrees dat wel gaan halen?. Die hebben een bepaalde maximale slag naar beneden.
Ik zal komende week eens aan de slag gaan met Sketchup...
Vanavond bezig geweest met het berekenen van de benodigde niveau aanpassingen voor de shading:
De blauwe lijn is de doelcurve, de rode lijn de realisatie. De markeringen zijn de drivers.
Shading woofers.png
Vervangingsweerstand van de woofers: 4,4 Ohm
shading tweeters.png
Vervangingsweerstand van de tweeters: 3,8 Ohm
Volgens mij kan ik desgewenst ook gewoon passief gaan filteren.

Ik kijk nu al uit naar het soldeerwerk... jummie!
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [MKII] en

Bericht door MH »

En we zijn van start!! .... voor even dan.

Vandaag het hout in huis gehaald en begonnen met het frezen van de gekromde subwooferbehuizing. 1e paneel is klaar (foto volgt morgen), het tweede paneel voor 95%.. toen begaf mijn bovenfrees het met een heleboel rook en vuurwerk.. Gelukkig heb ik nog een reservefrees, maar daar zitten wat twijfelachtige lagertjes in.

Na de kerst maar even een nieuwe frees halen...
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door MH »

Vandaag eerst naar de Gamma om een nieuwe bovenfrees, blijkt dat ding uitverkocht.... Met wat geluk komt er morgen een partijtje binnen, anders pas in januari... dat zit niet mee.. :roll:
Daarna maar eens wat in elkaar geschoten en gelijmd:
IMG018.jpg
IMG019.jpg
IMG020.jpg
En twee laagjes triplex gebogen, dat buigen stelt niets voor. Ik had bewust triplex gekocht vanwege het buigwerk, maar met 4mm MDF moet dit ook wel gaan. Ik heb een beetje het idee dat het triplex niet zo stijf/dood zal worden. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik een gitaar ga bouwen..ik denk dat ik de volgende lagen maar met MDF ga doen. Of jullie moeten andere ervaringen hebben. :?
IMG021.jpg
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door CoenvanDongen »

Er zit toch nog wel iets in de buurt naast de gamma? Karwei, hornbach, praxis,?
Eerste foto's zien er al leuk uit!!
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door MH »

CoenvanDongen schreef:
Er zit toch nog wel iets in de buurt naast de gamma? Karwei, hornbach, praxis,?
Eerste foto's zien er al leuk uit!!
Karwei : Nee
Hornbach : Nee, heb ik zelfs nog nooit van binnen mogen bewonderen...
Praxis : Nee

Kortom, we leven hier in 'the middle of nowhere'!

Dichtstbijzijnde alternatieve Gamma is in Maldegem (Belgie) en daar werken onze kortingsbonnen niet, of Terneuzen.. Maar dat vind ik nog ff zonde van mijn tijd..(en de benzine)
Ik zou ook naar Brugge of Knokke-Heist kunnen rijden, daar zit de Brico en Stock Americain.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”