ADC 24b/96kHz

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

ADC 24b/96kHz

Bericht door Henkjan »

DACs zijn er in overvloed, maar wat als je een goede ADC wil inbouwen, wat zijn dan de opties?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Marp »

Zelf heb ik het voornemen om een CS5361-KSZ in mijn platenspeler te bouwen, met als S/PDIF-transmitter een CS8406-CSZ. Voor mijn versterker had ik de iets betere CS5381-KSZ in gedachte. Die combinatie is feitelijk een tegenhanger van de HK-DAC.

Zelfbouwkits of geassembleerde boards vind je nauwelijks. Uwe Beis verkocht destijds een kit met die chips, waarvan hij vermeldt dat die mogelijk weer beschikbaar komt. Een alternatief is eventueel zijn 96kHz converter met een AD2496 chip.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door knuisje »

ESS heeft inmiddels ook ADC's in het assortiment:
http://www.esstech.com/index.php?p=products_ADC
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door mischa72 »

Marp schreef:
Zelf heb ik het voornemen om een CS5361-KSZ in mijn platenspeler te bouwen, met als S/PDIF-transmitter een CS8406-CSZ. Voor mijn versterker had ik de iets betere CS5381-KSZ in gedachte. Die combinatie is feitelijk een tegenhanger van de HK-DAC.
Waarom zou je dit willen? (puur uit interesse)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Marp »

mischa72 schreef:
Waarom zou je dit willen? (puur uit interesse)
In de versterker om niet afhankelijk te zijn van de aanwezige geluidskaart in de HTPC bij bijv. digitaliseren van tapes en video's, of opnemen van muziekinstrumenten.

In de platenspeler zodat:
  • eventuele opnamen zo direct mogelijk bij de bron worden gedigitaliseerd.
  • deze geen dominante plaats opeist dichtbij de versterker of htpc. De televie zou in dat geval een stukje omhoog moeten, want ernaast kan niet/wil ik niet.
  • deze niet ongunstig (resonanties) geplaatst hoeft te worden tussen de luidsprekers, maar op een vrije plaats elders in de ruimte aan een stevig stukje muur kan worden opgehangen. Bijkomend voordeel is dat hij dan waarschijnlijk binnen handberreik komt op de luisterplaats.
Tijden veranderen. Nog niet zo heel lang geleden werd daar ruim 3x zoveel voor gevraagd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Henkjan »

knuisje schreef:
ESS heeft inmiddels ook ADC's in het assortiment:
http://www.esstech.com/index.php?p=products_ADC
hé die heeft ook RIAA ingebakken. hoe moet je die toepassen? zelf in een ontwerp zetten of is t ready to use?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door ray5150 »

Marp schreef:
Tijden veranderen. Nog niet zo heel lang geleden werd daar ruim 3x zoveel voor gevraagd.
Niets schrijft zo snel af als computer-gerelateerde apparatuur.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Marp »

Dat is waar Ray, maar bij DA- en AD-converters heeft dat toch altijd wel anders gelegen. Dedicated DAC's werden pas een jaar of 5 geleden betaalbaar, zolang er geen audiofiele omschrijving of Westerse naam aan hing. Betaalbare DTS/AC3-converters beginnen nu pas mondjesmaat te verschijnen, en dedicated AD-converters profiteren nog altijd van een behoorlijke exclusiviteit.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door knuisje »

Henkjan schreef:
hé die heeft ook RIAA ingebakken. hoe moet je die toepassen? zelf in een ontwerp zetten of is t ready to use?
Je moet er nog een schakeling omheen ontwerpen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door ray5150 »

Bij de Elektuur hebben ze ook wel eens iets met ADC's gedaan
Deze is uit het jaar 2000 :
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf ... 8166.lynkx

en deze is uit 1996 :
960110.pdf
(1.38 MiB) 198 keer gedownload
Onderhand zullen de betreffende IC's wel zwaar obsolete zijn (en ook al weer 3 keer opgevolgd door betere typen.), dus eigenlijk niet meer echt intressant om na te bouwen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Henkjan »

knuisje schreef:
Henkjan schreef:
hé die heeft ook RIAA ingebakken. hoe moet je die toepassen? zelf in een ontwerp zetten of is t ready to use?
Je moet er nog een schakeling omheen ontwerpen.
ik durf t bijna niet te vragen.... :hide: maar zou dat de AF-DAC 2 niet compleet maken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Henkjan »

Marp schreef:
...Uwe Beis verkocht destijds een kit met die chips, waarvan hij vermeldt dat die mogelijk weer beschikbaar komt...
hij verwacht ergens de komende weken het laatste onderdeel binnen te krijgen
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door ray5150 »

mmmm.
Last update: April, 23rd, 2012
Hij verwachtte ze in Juli... :?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
mmmm.
Last update: April, 23rd, 2012
Hij verwachtte ze in Juli... :?
dat van die over een paar weken mailde hij me vandaag
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Vinculum »

Of zoiets als het niet cruciaal is. Ik heb deze aan mijn TV hangen bijv. Werkt super!
http://www.ebay.com/itm/Digital-Optic-C ... 3ccc5b3593
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door knuisje »

Dat is een dac geen adc. 8-[
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Vinculum »

Oeps, verkeerde gelinkt. Er is er dus ook 1 die exact hetzelfde er uit zien maar dan wel ADC is. Ik zal nog even zoeken.
Edit: Deze dus maar dan iets goedkoper: http://dx.com/p/l-r-analog-to-toslink-c ... 756?item=3
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door hannesie »

Ik gebruik deze.
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten of je die ook zou kunnen inzetten voor het afspelen naar een dac met USB ingang. :oops:
Lijkt mij wel leuk. :mrgreen:
Is 16b/48kHz
img.php.jpg
http://nadelectronics.com/products/turn ... eamplifier
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Marp »

Vroeger werkte ik met 4 geluidskaarten gelijktijdig. Enkel een USB-ingang erbij mag dan ook geen probleem zijn. Als je normalizing of een andere DSP-bewerking wil kunnen toepassen is een hogere resolutie en bitdiepte wel aan te raden.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Marp »

Henkjan schreef:
Marp schreef:
...Uwe Beis verkocht destijds een kit met die chips, waarvan hij vermeldt dat die mogelijk weer beschikbaar komt...
hij verwacht ergens de komende weken het laatste onderdeel binnen te krijgen
Ga je 'm aanschaffen? Het lijkt me een mooie ADC. Ik kijk er al een paar jaar naar, maar verder kom ik eigenlijk niet. Tegen de tijd dat ik eraan toe kom zijn bestaan de IC's waarschijnlijk niet meer. :lol: Ik kan dus maar beter wat losse IC's aanschaffen om er t.z.t. de aansturing omheen te bouwen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
Ik gebruik deze.
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten of je die ook zou kunnen inzetten voor het afspelen naar een dac met USB ingang. :oops:
Lijkt mij wel leuk. :mrgreen:
Is 16b/48kHz
img.php.jpg
http://nadelectronics.com/products/turn ... eamplifier
zoiets heb ik al, maar dan van Dynavox :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door ray5150 »

Marp schreef:
Vroeger werkte ik met 4 geluidskaarten gelijktijdig. Enkel een USB-ingang erbij mag dan ook geen probleem zijn. Als je normalizing of een andere DSP-bewerking wil kunnen toepassen is een hogere resolutie en bitdiepte wel aan te raden.
4 ? :shock: leg eens uit ?
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door Mr Tube »

4 geluidskaarten? dat is geen probleem, ik had met windows 98 op een bepaald moment een systeem met 48kanalen draaien.
twee kaarten van DSP factory plus een normale geluidskaart. Via ADAT interface hingen er dan 16 kanaals IO units aan, dat draaide allemaal op een Pentium II 350MHz.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: ADC 24b/96kHz

Bericht door koifarm »

Ik weet niet of je al geslaagd bent vooreen ADC Henk Jan maar ik heb nog wel een PCM42222 chip liggen. 24bit/216khz ADC de beste die ik tot nu toe heb gebruikt.
Plaats reactie