ADC 24b/96kHz
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ADC 24b/96kHz
DACs zijn er in overvloed, maar wat als je een goede ADC wil inbouwen, wat zijn dan de opties?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: ADC 24b/96kHz
Zelf heb ik het voornemen om een CS5361-KSZ in mijn platenspeler te bouwen, met als S/PDIF-transmitter een CS8406-CSZ. Voor mijn versterker had ik de iets betere CS5381-KSZ in gedachte. Die combinatie is feitelijk een tegenhanger van de HK-DAC.
Zelfbouwkits of geassembleerde boards vind je nauwelijks. Uwe Beis verkocht destijds een kit met die chips, waarvan hij vermeldt dat die mogelijk weer beschikbaar komt. Een alternatief is eventueel zijn 96kHz converter met een AD2496 chip.
Zelfbouwkits of geassembleerde boards vind je nauwelijks. Uwe Beis verkocht destijds een kit met die chips, waarvan hij vermeldt dat die mogelijk weer beschikbaar komt. Een alternatief is eventueel zijn 96kHz converter met een AD2496 chip.
Re: ADC 24b/96kHz
ESS heeft inmiddels ook ADC's in het assortiment:
http://www.esstech.com/index.php?p=products_ADC
http://www.esstech.com/index.php?p=products_ADC
Re: ADC 24b/96kHz
Waarom zou je dit willen? (puur uit interesse)Marp schreef:Zelf heb ik het voornemen om een CS5361-KSZ in mijn platenspeler te bouwen, met als S/PDIF-transmitter een CS8406-CSZ. Voor mijn versterker had ik de iets betere CS5381-KSZ in gedachte. Die combinatie is feitelijk een tegenhanger van de HK-DAC.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: ADC 24b/96kHz
In de versterker om niet afhankelijk te zijn van de aanwezige geluidskaart in de HTPC bij bijv. digitaliseren van tapes en video's, of opnemen van muziekinstrumenten.mischa72 schreef:Waarom zou je dit willen? (puur uit interesse)
In de platenspeler zodat:
- eventuele opnamen zo direct mogelijk bij de bron worden gedigitaliseerd.
- deze geen dominante plaats opeist dichtbij de versterker of htpc. De televie zou in dat geval een stukje omhoog moeten, want ernaast kan niet/wil ik niet.
- deze niet ongunstig (resonanties) geplaatst hoeft te worden tussen de luidsprekers, maar op een vrije plaats elders in de ruimte aan een stevig stukje muur kan worden opgehangen. Bijkomend voordeel is dat hij dan waarschijnlijk binnen handberreik komt op de luisterplaats.
Tijden veranderen. Nog niet zo heel lang geleden werd daar ruim 3x zoveel voor gevraagd.Henkjan schreef:
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: ADC 24b/96kHz
hé die heeft ook RIAA ingebakken. hoe moet je die toepassen? zelf in een ontwerp zetten of is t ready to use?knuisje schreef:ESS heeft inmiddels ook ADC's in het assortiment:
http://www.esstech.com/index.php?p=products_ADC
Re: ADC 24b/96kHz
Niets schrijft zo snel af als computer-gerelateerde apparatuur.Marp schreef:Tijden veranderen. Nog niet zo heel lang geleden werd daar ruim 3x zoveel voor gevraagd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: ADC 24b/96kHz
Dat is waar Ray, maar bij DA- en AD-converters heeft dat toch altijd wel anders gelegen. Dedicated DAC's werden pas een jaar of 5 geleden betaalbaar, zolang er geen audiofiele omschrijving of Westerse naam aan hing. Betaalbare DTS/AC3-converters beginnen nu pas mondjesmaat te verschijnen, en dedicated AD-converters profiteren nog altijd van een behoorlijke exclusiviteit.
Re: ADC 24b/96kHz
Je moet er nog een schakeling omheen ontwerpen.Henkjan schreef:hé die heeft ook RIAA ingebakken. hoe moet je die toepassen? zelf in een ontwerp zetten of is t ready to use?
Re: ADC 24b/96kHz
Bij de Elektuur hebben ze ook wel eens iets met ADC's gedaan
Deze is uit het jaar 2000 :
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf ... 8166.lynkx
en deze is uit 1996 : Onderhand zullen de betreffende IC's wel zwaar obsolete zijn (en ook al weer 3 keer opgevolgd door betere typen.), dus eigenlijk niet meer echt intressant om na te bouwen.
Deze is uit het jaar 2000 :
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf ... 8166.lynkx
en deze is uit 1996 : Onderhand zullen de betreffende IC's wel zwaar obsolete zijn (en ook al weer 3 keer opgevolgd door betere typen.), dus eigenlijk niet meer echt intressant om na te bouwen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: ADC 24b/96kHz
ik durf t bijna niet te vragen....knuisje schreef:Je moet er nog een schakeling omheen ontwerpen.Henkjan schreef:hé die heeft ook RIAA ingebakken. hoe moet je die toepassen? zelf in een ontwerp zetten of is t ready to use?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: ADC 24b/96kHz
hij verwacht ergens de komende weken het laatste onderdeel binnen te krijgenMarp schreef:...Uwe Beis verkocht destijds een kit met die chips, waarvan hij vermeldt dat die mogelijk weer beschikbaar komt...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: ADC 24b/96kHz
dat van die over een paar weken mailde hij me vandaagray5150 schreef:mmmm.Hij verwachtte ze in Juli...Last update: April, 23rd, 2012
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: ADC 24b/96kHz
Of zoiets als het niet cruciaal is. Ik heb deze aan mijn TV hangen bijv. Werkt super!
http://www.ebay.com/itm/Digital-Optic-C ... 3ccc5b3593
http://www.ebay.com/itm/Digital-Optic-C ... 3ccc5b3593
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: ADC 24b/96kHz
Oeps, verkeerde gelinkt. Er is er dus ook 1 die exact hetzelfde er uit zien maar dan wel ADC is. Ik zal nog even zoeken.
Edit: Deze dus maar dan iets goedkoper: http://dx.com/p/l-r-analog-to-toslink-c ... 756?item=3
Edit: Deze dus maar dan iets goedkoper: http://dx.com/p/l-r-analog-to-toslink-c ... 756?item=3
Re: ADC 24b/96kHz
Ik gebruik deze.
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten of je die ook zou kunnen inzetten voor het afspelen naar een dac met USB ingang.
Lijkt mij wel leuk.
Is 16b/48kHz http://nadelectronics.com/products/turn ... eamplifier
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten of je die ook zou kunnen inzetten voor het afspelen naar een dac met USB ingang.
Lijkt mij wel leuk.
Is 16b/48kHz http://nadelectronics.com/products/turn ... eamplifier
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: ADC 24b/96kHz
Vroeger werkte ik met 4 geluidskaarten gelijktijdig. Enkel een USB-ingang erbij mag dan ook geen probleem zijn. Als je normalizing of een andere DSP-bewerking wil kunnen toepassen is een hogere resolutie en bitdiepte wel aan te raden.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: ADC 24b/96kHz
Ga je 'm aanschaffen? Het lijkt me een mooie ADC. Ik kijk er al een paar jaar naar, maar verder kom ik eigenlijk niet. Tegen de tijd dat ik eraan toe kom zijn bestaan de IC's waarschijnlijk niet meer.Henkjan schreef:hij verwacht ergens de komende weken het laatste onderdeel binnen te krijgenMarp schreef:...Uwe Beis verkocht destijds een kit met die chips, waarvan hij vermeldt dat die mogelijk weer beschikbaar komt...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: ADC 24b/96kHz
zoiets heb ik al, maar dan van Dynavoxhannesie schreef:Ik gebruik deze.
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten of je die ook zou kunnen inzetten voor het afspelen naar een dac met USB ingang.![]()
Lijkt mij wel leuk.![]()
Is 16b/48kHz http://nadelectronics.com/products/turn ... eamplifier
Re: ADC 24b/96kHz
4 ?Marp schreef:Vroeger werkte ik met 4 geluidskaarten gelijktijdig. Enkel een USB-ingang erbij mag dan ook geen probleem zijn. Als je normalizing of een andere DSP-bewerking wil kunnen toepassen is een hogere resolutie en bitdiepte wel aan te raden.
Re: ADC 24b/96kHz
4 geluidskaarten? dat is geen probleem, ik had met windows 98 op een bepaald moment een systeem met 48kanalen draaien.
twee kaarten van DSP factory plus een normale geluidskaart. Via ADAT interface hingen er dan 16 kanaals IO units aan, dat draaide allemaal op een Pentium II 350MHz.
twee kaarten van DSP factory plus een normale geluidskaart. Via ADAT interface hingen er dan 16 kanaals IO units aan, dat draaide allemaal op een Pentium II 350MHz.
Re: ADC 24b/96kHz
Ik weet niet of je al geslaagd bent vooreen ADC Henk Jan maar ik heb nog wel een PCM42222 chip liggen. 24bit/216khz ADC de beste die ik tot nu toe heb gebruikt.
