Onze Bill, KT 88 PP.... KLAAR!!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pcdg

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door Pcdg »

Gefeliciteerd! Ik ben blij dat het pakketje goed is aangekomen. Ik zou ze alle vier even doormeten in de versterker en nagaan wat de instellingen van een nieuwe moeten zijn. Vooral die Raytheon buis verdenk ik er van redelijk nieuw te zijn.

In ieder geval blij dat ze je van nut konden zijn. Het zag er niet naar uit dat ik ze in de nabije toekomst ging gebruiken, dit is toch een nuttiger oplossing.

mvg, Paul
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Ik heb even zitten puzzelen over het gelijkrichten van de spanning voor de 6sn7.

Ik wilde eerst gebruik maken van een LM317 (ofja, die print ligt er al :mrgreen: ) maar had even over het hoofd gezien dat je dan 3 volt boven de gewenste spanning aan wisselspanning moet voeden. En mijn wikkeling is dus 6.3 volt.

Ik dacht dit:

gelijkgericht is 6,3 x 1.4 = 8.8 V DC
Daar gaat nog 1,5 volt af aan verliezen en diodes ongeveer. Dus ongeveer 7.3 volt effectief.

Dat is nog een volt teveel. Die wil ik verstoken in een serieweerstand. De verbuikte stroom van de 6SN7 is 630mA
Dan zou de weerstand toch moeten zijn: R = U/I >> 1 / 0.63 = 1.58 Ohm.

Klopt dat? Het vermogen van de weerstand is dan 1 volt x 1 volt / 1.58 dus minimaal 0.63 watt?

Of zit ik er dan naast. Als gelijkricht elco pak ik er 1 van 1000 uF (had gevonden ongeveer 1000uF per amp)

Bart
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Wat ik wel eens heb gedaan is gelijkgericht en dan een 7805 spanningsregelaar er achter met twee dioden in serie omgekeerd aan het massapootje. Een diode heeft een spanningsval van 0,6 volt. Twee dus 1,2 en op deze manier krijg je 5 + 1,2 volt is 6,2 volt gelijkgericht. Dat is binnen de tolerantie. Ik heb de truc uit een Electuurboek over buizen geschreven door Peter Dieleman.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Of je neemt een low drop regulator, had hetzelfde probleem in mijn KT88 versterker. Ik moest het even terugzoeken :D :
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=200

Een LM1085 (bijvoorbeeld) heeft een maximum spanningsval van 1.5V, als je dan ook schottky diodes neemt met weinig spanningsval ga je dit wel redden. Heeft dezelfde aansluiting als een LM317 overigens.
jelle69
Ook commercieel actief

Bericht door jelle69 »

bcvdb schreef:
Ik heb even zitten puzzelen over het gelijkrichten van de spanning voor de 6sn7.

Ik wilde eerst gebruik maken van een LM317 (ofja, die print ligt er al :mrgreen: ) maar had even over het hoofd gezien dat je dan 3 volt boven de gewenste spanning aan wisselspanning moet voeden. En mijn wikkeling is dus 6.3 volt.

Ik dacht dit:

gelijkgericht is 6,3 x 1.4 = 8.8 V DC
Daar gaat nog 1,5 volt af aan verliezen en diodes ongeveer. Dus ongeveer 7.3 volt effectief.

Dat is nog een volt teveel. Die wil ik verstoken in een serieweerstand. De verbuikte stroom van de 6SN7 is 630mA
Dan zou de weerstand toch moeten zijn: R = U/I >> 1 / 0.63 = 1.58 Ohm.

Klopt dat? Het vermogen van de weerstand is dan 1 volt x 1 volt / 1.58 dus minimaal 0.63 watt?

Of zit ik er dan naast. Als gelijkricht elco pak ik er 1 van 1000 uF (had gevonden ongeveer 1000uF per amp)

Bart
Ik zie de noodzaak niet van het gelijkrichten van de gloeispanning voor de 6sn7 buis, het is immers een indirect verhitte buis...Met een middenaftakking op de gloeiwikkeling zou je nog voor dc kunnen ontkoppelen door een condensator van 1uf tussen middenaftakking en gnd te solderen.Netjes getwiste gloei bedrading boven de buisvoeten wegleiden is 100% afdoende.Btw is een kleine spanningafwijking voor een ac gegloeide buis minder schadelijk dan voor een dc gegloeide buis.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Zooo, weer een avond geklust, weer een stap dichter bij het einde.

Nu zijn we vanavond aan het worstelen geweest met de inganskeuze selector en de volumeregeling.
Het is de zelfde kit als kappa7 in zijn project heeft. deze dus
En schijnbaar een print die vaker gebruikt is op dit forum! Heb zoals iedereen de potmeter vervangen door een alps, en deze los van de print ergens gemonteerd en daar het signaal rechtstreeks heen gebracht ipv via de print.

Ik zat met het probleem dat de versterker bromde op het moment dat ik op mute klikte, en ook erg ruiste als er geen bron aan hing. Of zelfs als er wel een bron aan hing maar die stond uit. Dit bleek allemaal verholpen door een massa te verbinden met de print. En dan gaat om de massa die op de hoofdprint zit, waar normaal de 6 polige stekker op komt die het signaal van de relais naar de potmeter voert. Nu is hij heeeeerlijk stil, en is mute ook meteen mute, ipv brommmmmmmmmmm en dan stil.

Wat wij wel raar vinden is dat als we de versterker aanzetten de ingangsprint altijd ofwel relais 2, ofwel relais 3 (afhankelijk van hoe je de 6 polige stekker op de print prikt, deze kunt je dus 180 graden draaien, en dan wisselen de aansluitingen, wat normaal op de afstandsbediening relais 1 is, is dan 4 en andersom) maar nooit relais 1... Heeft iemand hier een oplossing voor kunnen vinden?
Of moet ik dan echt gaan programmeren :shock: ? want dat gaat hem niet worden dan :mrgreen:

Weer een stap dichter bij... al is er ergens tijdens het testen vanavond een soort opstartpiepje/ruisje opgedoken. Iets wat hij nooit eerder heeft gedaan. Het zit in 1 kanaal en je hoort het heel even (ong 1 sec) op het moment dat de hoogspanning inschakelt. Heb even de ecc99's omgewisseld en dan wisselt het probleem mee. Ik verwacht dat de buis te heet is geworden. Hij heeft namelijk best een tijdje aangestaan terwijl hij op zijn kop staat, daardoor kan de hitte niet goed weg... ik ga er van uit dat het morgen weg is :sure:

Binnenkort weer foto's !!!

Bart en Cor
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

bcvdb schreef:
Wat wij wel raar vinden is dat als we de versterker aanzetten de ingangsprint altijd ofwel relais 2, ofwel relais 3 (afhankelijk van hoe je de 6 polige stekker op de print prikt, deze kunt je dus 180 graden draaien, en dan wisselen de aansluitingen, wat normaal op de afstandsbediening relais 1 is, is dan 4 en andersom) maar nooit relais 1... Heeft iemand hier een oplossing voor kunnen vinden?
Of moet ik dan echt gaan programmeren :shock: ? want dat gaat hem niet worden dan :mrgreen:

Bart en Cor
Dat is normaal en bij mij ook zo.
Voor mij geen probleem aangezien ik toch meestal input 2 gebruik.
Daarnaast gaat bij mij nooit de spanning van de controller af dus als ik als laatste bvb. de CD gebruikt heb dan staat deze daar de volgende keer nog steeds op.
Ik kan me echter wel voorstellen dat je dit lastig vind.
Eigenlijk zou je dan opnieuw moeten gaan programmeren (kan je er ook gelijk een aan en uit functie bij maken (eigen belang :mrgreen: ) )
Wil je het quick and dirty doen dan kan je ook de connector er af knippen en de bedrading direct in de juiste volgorde op de print solderen.
Mogelijk komt dan de LED volgorden niet meer overeen met de aansluitingen achterop.

Ik ben wel benieuwd naar je foto's

Groetjes George
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

bcvdb schreef:
Heb zoals iedereen de potmeter vervangen door een alps, en deze los van de print ergens gemonteerd en daar het signaal rechtstreeks heen gebracht ipv via de print.
Niét "iedereen". Bij mij zit gewoon de originele motorpot (die ook van Alps is) nog op de print. ;)
Kappa7 schreef:
Wil je het quick and dirty doen dan kan je ook de connector er af knippen en de bedrading direct in de juiste volgorde op de print solderen.
Mogelijk komt dan de LED volgorden niet meer overeen met de aansluitingen achterop.
De ledjes zijn ook nog overeenkomstig te wisselen, en misschien zelfs de toetscontacten in de afstandsbediening, maar de doorloopvolgorde bij bediening met de rotary encoder verloopt dan wel een beetje raar. :)
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Haha, dirty :mrgreen: Opzich een goede oplossing.

Andere is idd gewoon even de cd speler (die het meest gebruikt wordt) op input 2 zetten.
Maar ik vind het wel een rare optie. De automatisch dichtdraaien van de potmeter en altijd weer een beetje open is daarintegen wel geinig O:)

Bart
bcvdb

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door bcvdb »

Weer een avondje gewerkt, weer rare dingen waar we tegen aan lopen :?

Een gebed zonder einde lijkt wel...

Het rare ruisje wat er gister in is geslopen is nog niet weg. Het wisselt wel met de ECC99's mee. Dus we vermoeden een kapotte buis. De versterker heeft gister een halfuurtje ofwat op zijn kop aangestaan tijdens metingen enzo. En vast een beetje luisteren hoe het klinkt :sure:
Kan het zijn dat de buis daardoor te heet is geworden? Ook slaan bij het aanzetten van de versterker de woofers even langzaam uit, alsof er een frequentie van 2 hz op staat, 1 keer uit, 1 keer in, klaar.

Daarnaast heb ik me vergist in de voedingstrafo. Al tijdens de eerste test ontstonden er problemen, deze werden veroorzaakt door een te hoge spanning uit de trafo. Bij een ingangsspanning van 210 volt zijn alle uitgangen van de trafo al goed. Bij 230 volt zijn ze dus tehoog. Ik heb net nog even gemeten en we krijgen op het moment iets van 223 volt uit de muur...
Om de spanning omlaag te werken wilde ik een weerstand in serie plaatsen met de trafo. Probleem is alleen dat de stroom veranderd op het moment dat de hoogspanning bij schakelt, daarmee verandert dus ook spanning die over de weerstand staat. Zou ik gewoon een 20 tal diodes in serie op kunnen nemen? Of eigenlijk dan 40 en ze anti parallel schakelen ? Of is er een makkelijkere manier. Of gewoon even bellen met AE?

Dus maar weer eens opzoek naar andere buisjes :S ditmaal een setje ECC99's ... :(

Bart en Cor
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Had je die ECC99's nieuw gekocht? Dan zou ik toch eens voorzichtig om garantie vragen.

Is de gloeispanning van de ECC99's op een hoog potentiaal gelegd? Of is deze gloei via een condensator met massa verbonden? In elk geval moet de referentie naar massa niet "hard" zijn, maar bij voorkeur via een condensator en een spanningsdeler die de gloeispanning op een verhoogd DC potentiaal zet.
(Dit zou ook de reden van het vroegtijdig overlijden van de ECC99 kunnen zijn.)

Heb je de uitgangsspanningen van de voedingstrafo ook gemeten onder belasting? (Dus alle buizen erin?)
Diodes primair ertussen zetten lijkt me niet verstandig. Je gaat dan de netspanning gelijkrichten. Anit-parallel schakelen is dan ook geen oplossing. Je introduceert harmonischen in de spanning die je naar de transformator toevoert, die zal daardoor warmer worden. De harmonische stromen die daar het gevolg van zijn kun je in het ergste geval terug horen in de rest van je stereoketen. Je gaat daarvan de voedingsspanning verstoren.

Wat is procentueel gezien de afwijking in de secundaire spanningen?
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Hoi Robert. Bedankt voor de reactie.

De ecc99's zaten bij de trafoset van AE. Dus nieuw idd. Wat betreft de ontkoppeling. Ze zijn aangesloten zoals in het schema staat. Op allebei de gloeidraden een weerstand van 100 ohm en deze hangen zo via een C aan de massa. Dus niet "hard" begreep ik.
Ik vrees dat het de hitte was.

Over de trafo, erg raar verhaal. Ik meet alles belast overigens. Ik heb hem via een Variac op t lichtnet aangesloten. En als ik de variac opdraai tot de gloeispanningen 6,3 zijn. En de HS 360, dan meet ik uit de variac 210 volt. Maar ik heb er over zitten denken... Als je een trafoset koop van ruim 700 euro ga ik niet lopen tobben met serieweerstanden enzo. Ze lossen t maar op toch? Serieweerstandjes enzo is goed voor als je iets ergens 2 handsie hebt gescoord :mrgreen: dit is n op maat gemaakte trafo. En bij is gewoon nietgoed. Morge even contact leggen met AE.

Zodra er nieuwe buisjes zijn weer meer nieuws!!

Bart
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Normaal gesproken zijn spanningen bij en buis zijn niet zo kritisch als bij een transistor.
Afwijkingen van 10% is voor een buis geen probleem.
De gloei 10% hoger of lager zal je in veel gevallen niet merken.
Daarnaast is een iets hogere spanning vaak wel praktisch.
Als BVB je gloei wat hoger is kan je er voor kiezen om deze gelijk te richten en de buis met DC te voeden.
Kan ook nog wat schelen in de brom.
Om deze mooi gelijk te richten heb je dan iets meet spanning nodig en dat zal bij jou dan prima gaan.
Een iets hogere hoogspanning kan je aanpassen met een weerstand tussen de secundaire aansluiting van de trafo en de diode brug.

Daarnaast ben ik erg nieuwsgierig naar de spanningen die je nu werkelijk belast meet als de trafo gewoon aan het lichtnet hangt (zonder variac.)
Je geeft nu aan dat je de variac op 210V zet dat is ongeveer 5% onder wat je normaal uit jou stopcontact haalt dat lijkt mij niet echt een hele rare afwijking.

Groetjes George
Jan Deckers
Contacteer:

Bericht door Jan Deckers »

Ik zou me niet zo'n zorgen maken over een buis die omdat hij op zijn kop even heeft gehangen te heet zou zijn geworden. Die dingen kunnen echt wel wat hebben. Eerder iets niet helemaal ok in de buis zelf. Heb ik wel eens vaker meegemaakt met een ECC99. Met een buistester doormeten kan geen kwaad.
De gemeten spanningen zou ik niet direct op de trafo afschuiven (en kan niet zo'n kwaad) als wel op de goedkope multimeter. Er staat weliswaar afwijking 0,5 % (Velleman meter) maar dat zegt in de praktijk niks. Die dingen zijn globaal in orde maar echt geijkt zijn ze meestal niet. Ik zou als de versterker eenmaal werkt, hem toch opnieuw maken, liefst met Kiwame of Takman weerstanden. Buizen evt gelijkrichten (Tentlabs voeding?) in de voortrap en de buizen even op een buizentester zetten. Op internet zijn overigens voor een prikkie de 6N6P's te koop, die in de mk2 versie van Bill zitten (of monobill). Kleine aanpassing doen en het werkt. Die laatste buis is m.i. nog een stuk sterker en klinkt krachtiger.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Om de spanning van 230 terug te krijgen kan je een klein trafo'tje van BV 24 volt nemen en deze in tegenfase in je 230 kring op nemen zodat er dan 230 - 24 = 206 volt op staat.
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Opnieuw bouwen in een wat nettere layout is een goed voorstel. De standaard voeding is niets mis mee dus zou ik zelf niet kiezen voor een Tentlabs voeding al was het maar vanwege de kosten. Zelf zou ik ook niet meer kiezen voor een ECC99 van wege het micrfonisch gedrag en het klank karakter. Een 6H30 en aanverwanten is in dat geval een stuk prettiger, voor de KT88 zou je eventueel ook een 6550 kunnen kiezen, die leveren het zelfde resultaat op wat betreft vermogen maar kosten wat minder. En net als met alle buizen is de klank per merk toch wat anders, de KT88 van JJ vind ik fijn klinken maar die van EH klinken ook goed maar wel anders, kwestie van smaak.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Of het aan de meter ligt betwijfel ik. Is een fluke 115. Goede metertjes. Zeer betrouwbaar en heb er al vaak mee gemeten. En alle weerstanden in de voeding zijn kiwame 5watt en in de versterker zelf Allan Bradley van 3 watt.

Ik zal de spanning nog eens chekken binnenkort als ik tijd heb. En dan gewoon direct aan het lichtnet. Eens kijken wat hij doet.

Gloeispanningen enzo gelijkrichten is niet nodig begreep. Alleen die van de 6sn7 doe ik.
Ik zal het wel eens aankijken. Heb middels ook al voor 2 tientjes een setje nieuwe ECCs besteld. Even kijken wat die doen. Andere buizen kan altijd nog. Wil eerst dit bakkie eens werkend krijge zials hij bedoeld is.

Als ik er dan andere buizen inzet ipv die eccs is het dan alleen kwestie van wat weerstanden veranderen?

Hoop snel even te kunnen meten

Bart
democles

Bericht door democles »

De gloei spanning komt op buisvoet 4 en 5 bij een 6N6P :wink:
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Zo zou ik het gaan doen zodat je zowel met de te hoge spanning als wel je ECC99 niet in de problemen komt.
Lijkt mischien wat overdreven maar ja zoek maar eens elco's die 600 Volt aan kunnen
Bijlagen
voeding-Bill-002.JPG
HansvdL

Bericht door HansvdL »

Hoi Bart, het blijft vreemd dat Bill het niet naar behoren doet. Het kan niet aan het schema van Triode Dick zitten. Ik heb me bij de bouw gewoon aan het oorspronkelijke schema gehouden en heb geen problemen ondervonden. Ik heb het vermoeden dat er toch iets kapot is. Ik vertrouw die grote c's niet omdat het bij jouw eerste metingen al mis ging. Die metingen had je m.i. beter niet kunnen doen.
Zat de plop er nog in bij het uitschakelen?
Succes en hou vol!
Hans
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ik sluit me graag aan bij m'n voorganger, er zijn erg veel Bill's gebouwd die wel werken, zeker met de aanpassingen (dc gloei 6SN7 en de RC kring) die je al gedaan hebt.
Er zijn ECC's onderweg als ik het goed begrepen hebt, heb je die al geprobeerd? En ze kunnen inderdaad veel hebben, zijn een stuk taaier en vergevingsgezinder dan torretjes :D

Wat je nog kunt doen is, voordat je opnieuw gaat opbouwen, reverse engineeren. Staar je niet blind op het schema maar teken het eens op een schrijfblok op hoe je het er nou eigenlijk in hebt zitten. Is verhelderend en wie weet heb je toch wat over het hoofd gezien (zelf ook nog gedaan toendertijd http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=200 )

Oja, de in-uit in tegenfase, is dat nog opgelost?

En doorgaan he, ook deze Bill gaat werken!
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

bcvdb schreef:
Of het aan de meter ligt betwijfel ik. Is een fluke 115. Goede metertjes. Zeer betrouwbaar en heb er al vaak mee gemeten. En alle weerstanden in de voeding zijn kiwame 5watt en in de versterker zelf Allan Bradley van 3 watt.

Ik zal de spanning nog eens chekken binnenkort als ik tijd heb. En dan gewoon direct aan het lichtnet. Eens kijken wat hij doet.

Gloeispanningen enzo gelijkrichten is niet nodig begreep. Alleen die van de 6sn7 doe ik.
Ik zal het wel eens aankijken. Heb middels ook al voor 2 tientjes een setje nieuwe ECCs besteld. Even kijken wat die doen. Andere buizen kan altijd nog. Wil eerst dit bakkie eens werkend krijge zials hij bedoeld is.

Als ik er dan andere buizen inzet ipv die eccs is het dan alleen kwestie van wat weerstanden veranderen?

Hoop snel even te kunnen meten

Bart
Jammer dat Eindhoven / Oosterwolde zo ver uit elkaar liggen anders had ik je graag willen helpen. Het kan niet anders dan dat ook deze Bill naar behoren gaat werken, ik heb er hier al meerdere gehad (en gemeten) die allemaal naar behoren werken.

Groetsz,
Jan
bcvdb

Bericht door bcvdb »

De buisjes zijn middels ontvangen. De uitschakelplop en het in/uitfase probleem is allemaal verholpen.

De versterker heeft al een tijdje PERFECT gewerkt, maar nu zijn de ECC's kapot, dus daar prik ik even anderen in om te kijken wat hij dan doet... Als die weer kapot gaan/probleem is niet opgelost, dan ga ik hem toch maar vanaf scratsch weer opbouwen... Zal wel weer veel werk zijn maar misschien dan toch nodig. Het frusterende is dat hij ZOOO dicht bij een succesvol einde was.

Ik denk dat de oplossing van de hoge spanning op de middenaftakking wel kan werken om het potentiaal wat op te lichten.
Ik vraag me alleen af, mogen dat 1/2 watt weerstanden zijn van 390K? Er loopt amper stroom daar toch?

En ik hoop vanmiddag even de spanningen te kunnen chekken als hij rechtstreeks aan het lichtnet hangt... Ik zit te denken of de kapotte 6SN7 iets te maken zou kunne hebben met de hoge spanning? Maar het zat in beide kanalen. Dus vrees het niet...

Het einde komt wel in zicht gelukkig :)

Bart
AatV

Bericht door AatV »

bcvdb schreef:
Ik denk dat de oplossing van de hoge spanning op de middenaftakking wel kan werken om het potentiaal wat op te lichten.
Ik vraag me alleen af, mogen dat 1/2 watt weerstanden zijn van 390K? Er loopt amper stroom daar toch?Bart
Buiten de belastbaarheid van de weerstanden is de de spanningsvastheid van de weerstand van belang. Over het algemeen geldt dat over hoger belastbare weerstanden een hogere spanning mag staan.

groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op wo 14 nov 2012, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Ik zou zeggen check de spanning eerst even zonder dat je de elco's aan de voeding heb hangen.
Dus even het draadje tussen diodes en trafo af halen zodat je alleen aan de trafo kunt meten.
Als de spanning die je meet maal 1,414 hoger uitkomt dan je max van je elco's heb je echt een probleem zoals je hem nu in elkaar hebt gezet.
370 Veff komt al snel op 523 Volt DC je zit dan al op bepaalde plaatsen boven de max van je elco's.
Dit gaat op den duur natuurlijk niet goed vooral omdat de eerste 30 secconde je voeding nagenoeg niet belast wordt.
Omdat je mogenlijk toch opnieuw gaat bouwen zou ik de tekening die ik een paar posts eerder heb geplaatst in gedachte nemen of je zoekt elco's van minimaal 600 Volt DC

Ik zou toch voor die 390K en 56k minimaal 1 watt nemen.

Edit

Zat nog even in het datasheet van de ecc99 te kijken en ook daar zie ik dat de max anode voltage 400Volt is.
Nou hoop ik dat ze hier niet mee bedoelen (V)oltage (A)node (O)nbelaste.
Onbelaste voltage van je voeding gaat daar natuurlijk wel overheen
Plaats reactie