[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Wat een waanzinnig project is dit toch. Ik heb bewondering voor je geduld en precisie.
( Kan ik alvast een plekje voor een luistersessie reserveren ? )
( Kan ik alvast een plekje voor een luistersessie reserveren ? )
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
You're welcomeHifi_goeroe schreef:tnx voor de tips. Ik nog even schuren en dan ben ik zover![]()
Ziet er super gelikt uit. Hoe ga je die 3mm netjes om je infrezen weg halen?
Op de voorzijde hoeft geen 3mm MDF
Thankswouter schreef:Mooi bezig M.A.!!
Bedankt RobertRobertD schreef:Wat een waanzinnig project is dit toch. Ik heb bewondering voor je geduld en precisie.
( Kan ik alvast een plekje voor een luistersessie reserveren ? )
Natuurlijk, iedereen is welkom, heel graag zelfs
Er zijn er zelfs die dan hun eigen set willen meenemen, hartstikke leuk, zo komt er al een 180watt UcD, een Nelson Pass F5, noem maar op. Hoe meer hoe beter
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Volgens de beschrijving op de site van Tony is een lichte versterker al voldoende. Tegen de tijd dat jij klaar bent heb ik wel wat buizenversterkertjes met weinig vermogen om mee te stoeien...
- Hifi_goeroe
- Berichten: 151
- Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
- Locatie: Almere
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Helder. Qua luistersessie hou ik me aanbevolen!
Zeer benieuwd!!!
Zeer benieuwd!!!
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Gaaf manRobertD schreef:Volgens de beschrijving op de site van Tony is een lichte versterker al voldoende. Tegen de tijd dat jij klaar bent heb ik wel wat buizenversterkertjes met weinig vermogen om mee te stoeien...
maar wat is volgens Tony zijn referentiekader een "lichte versterker"?
zijn Audiomat Opéra Référence van 2x30 watt in klasse A is
Same hereHifi_goeroe schreef:Helder. Qua luistersessie hou ik me aanbevolen!
Zeer benieuwd!!!
- Hifi_goeroe
- Berichten: 151
- Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
- Locatie: Almere
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Ook altijd welkom als bij mij de boel speelt!
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Hifi_goeroe schreef:Ook altijd welkom als bij mij de boel speelt!
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Donderdagochtend eerst maar eens een ritje naar de Arnhemse Fijnhouthandel 
edit: spul is binnen
FreesKees was nog maar nét op tijd met een verzoekje om een paar monstertjes mee te nemen
Morgen ff opsturen naar 'm.
3 platen Kuiperflex in Amerikaans Noten
...morgen ruimte maken op de vloer om de boel vlak te leggen.
Wat een fijne lui bij AF in Arnhem, vriendelijke onthaal en al kom je voor een vierkante cm fineer dan staan ze daar hulpvaardig voor je klaar. Echt een aanradertje, en wat een mooi spul hebben ze, niet te filmen wat een hoeveelheid hout
edit: spul is binnen
FreesKees was nog maar nét op tijd met een verzoekje om een paar monstertjes mee te nemen
3 platen Kuiperflex in Amerikaans Noten
Wat een fijne lui bij AF in Arnhem, vriendelijke onthaal en al kom je voor een vierkante cm fineer dan staan ze daar hulpvaardig voor je klaar. Echt een aanradertje, en wat een mooi spul hebben ze, niet te filmen wat een hoeveelheid hout
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
2 topkasten inmiddels voorzien van 3 mm MDF. Morgen de facetten aftekenen, zagen en frezen 
En ik ben even wat aan het proeffrezen of ik de te ruim uitgefreeste tweeter en mid even kan corrigeren, wel weer een klotewerkje, maar goed, moet maar ff.
Ik frees eerst een cirkel die ik precies passend maak en uit die cirkel frees ik een 2de cirkel die net om de tweeter heenpast zodat ik een MDF-ring overhoud die ik in de baffle verlijm zodat de tweeter netjes past.
En ik ben even wat aan het proeffrezen of ik de te ruim uitgefreeste tweeter en mid even kan corrigeren, wel weer een klotewerkje, maar goed, moet maar ff.
Ik frees eerst een cirkel die ik precies passend maak en uit die cirkel frees ik een 2de cirkel die net om de tweeter heenpast zodat ik een MDF-ring overhoud die ik in de baffle verlijm zodat de tweeter netjes past.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
kom je voor een vierkante cm fineer dan staan ze daar hulpvaardig voor je klaar.
Mag het een centimetertje meer zijn
Spannend je kasten fineren ,ben benieuwd hoor !!! succes er mee
Mag het een centimetertje meer zijn
Spannend je kasten fineren ,ben benieuwd hoor !!! succes er mee
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Okay! Even tussendoor "Project Slotgracht" te grazen genomen
Doordat ik eerst uitging van de afwerking met Hotspray, zo'n 2 componenten anti-hufter poly-urea laag, had ik de tweeter en midwoofert nogal ruim uitgefreest.
Eerst maar eens de tweeter aangepakt.
Door het verlijmen van 2 x 3mm MDF kreeg ik bijna precies de 6.x mm van de diepte van de tweeter-uitsparing. Stap 1 is het uitfrezen van een cirkel die exact in de uitsparing past.
Daarna even bepalen welke radius ik uit moet frezen om de tweeter snaarstrak erin te krijgen en uit het ronde vulstuk die uitsparing frezen.
Zo hou je dus een ring over van een paar mm breed om de slotgracht op te vullen.
Spannend klusje hoor
De ringen zitten er nu nog los in, als ik de topkasten op de achterzijde heb liggen om de facetten af te tekenen en te zagen zal ik even de tweeters plaatsen om te controleren of er nog iets afgeschuurd moet worden en maak ik nog wel even een fototje
Doordat ik eerst uitging van de afwerking met Hotspray, zo'n 2 componenten anti-hufter poly-urea laag, had ik de tweeter en midwoofert nogal ruim uitgefreest.
Eerst maar eens de tweeter aangepakt.
Door het verlijmen van 2 x 3mm MDF kreeg ik bijna precies de 6.x mm van de diepte van de tweeter-uitsparing. Stap 1 is het uitfrezen van een cirkel die exact in de uitsparing past.
Daarna even bepalen welke radius ik uit moet frezen om de tweeter snaarstrak erin te krijgen en uit het ronde vulstuk die uitsparing frezen.
Zo hou je dus een ring over van een paar mm breed om de slotgracht op te vullen.
Spannend klusje hoor
De ringen zitten er nu nog los in, als ik de topkasten op de achterzijde heb liggen om de facetten af te tekenen en te zagen zal ik even de tweeters plaatsen om te controleren of er nog iets afgeschuurd moet worden en maak ik nog wel even een fototje
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Ik moet alleen even zien hoe ik dat met die PHL ga doen, met de Arno-mal, verschillende maten kopieerringen en freesjes moet ik vast wel een randje kunnen fiksen maar dat wordt wel een heel dun dingetje vrees ik 
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Reepje fineer in de rand plakken?MechanicalAnimal schreef:Ik moet alleen even zien hoe ik dat met die PHL ga doen, met de Arno-mal, verschillende maten kopieerringen en freesjes moet ik vast wel een randje kunnen fiksen maar dat wordt wel een heel dun dingetje vrees ik
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Gezien de complexe vorm lijkt mij dat inderdaad het meest makkelijke ,al is dat misschien weer wat te dun !
Je kunt ook een dun reepje zagen met de circelzaag
Of je doet om de randen van je midwoofer strak alluminimum folie .
Monteer de woofer en dan kun je met een plamuurmes de ruimte strak opvullen met twee componenten plamuur .
De folie blijft dan zitten maar die schuur je er zo uit .
Zo heb ik ook wel eens wat foutjes verdoezeld,werkt perfect.
Getuigt natuurlijk niet van goed timmermans vakmanschap
But hey who cares!! ,het gaat om het eind resultaat
Je kunt ook een dun reepje zagen met de circelzaag
Of je doet om de randen van je midwoofer strak alluminimum folie .
Monteer de woofer en dan kun je met een plamuurmes de ruimte strak opvullen met twee componenten plamuur .
De folie blijft dan zitten maar die schuur je er zo uit .
Zo heb ik ook wel eens wat foutjes verdoezeld,werkt perfect.
Getuigt natuurlijk niet van goed timmermans vakmanschap
But hey who cares!! ,het gaat om het eind resultaat
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Eerst maar even het resultaat. Het bleek dat de tweeters niet helemaal fraai centraal zaten in de bestaande uitfrezing, maar doordat die 3.5 - 4.0 mm speling had was dat nauwelijk zichtbaar.
Met de MDF-ring op zijn plaats zag je dat door de kleinere opening ineens veel beter.
Dus heb de boel uiteindelijk met schuurpapier net zolang te grazen genomen totdat de vrije ruimte overal min of meer gelijk is.
Het scheelt echt hier en daar een paar .10/mm maar ik vind 'm prima zo, op de foto is het allemaal lastig te zien. Toch blij dat ik dit even gedaan heb.
Tweeter1 voor
Tweeter 1 na
en omdat ik lui ben......is hier "Tweeter2 na" :
Hier zie je de ruimte bij de PHL, volgens mijn schuifmaat 1.9mm
Met de MDF-ring op zijn plaats zag je dat door de kleinere opening ineens veel beter.
Dus heb de boel uiteindelijk met schuurpapier net zolang te grazen genomen totdat de vrije ruimte overal min of meer gelijk is.
Het scheelt echt hier en daar een paar .10/mm maar ik vind 'm prima zo, op de foto is het allemaal lastig te zien. Toch blij dat ik dit even gedaan heb.
Tweeter1 voor
Tweeter 1 na
en omdat ik lui ben......is hier "Tweeter2 na" :
Hier zie je de ruimte bij de PHL, volgens mijn schuifmaat 1.9mm
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op vr 09 nov 2012, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
dat is zeker een mogelijkheid idd, die PHL hoeft maar een heel klein stukje opgevuld te worden, zie hierboven. Goeie tip.fgroen schreef:Reepje fineer in de rand plakken?MechanicalAnimal schreef:Ik moet alleen even zien hoe ik dat met die PHL ga doen, met de Arno-mal, verschillende maten kopieerringen en freesjes moet ik vast wel een randje kunnen fiksen maar dat wordt wel een heel dun dingetje vrees ik
Ik heb ook nog steeds dat vliegtuigplex in mijn achterhoofd....dat buigt ook als een malle. Dat volgt perfect de radiussen.
Ik vind het al heel wat dat ik dit voor elkaar heb gekregen met de bovenfrees....maar jij fikst dat wel ff met een cirkelzaag? Kom dat eens ff voordoen hierrikpost schreef:Gezien de complexe vorm lijkt mij dat inderdaad het meest makkelijke ,al is dat misschien weer wat te dun !
Je kunt ook een dun reepje zagen met de circelzaag![]()
Of je doet om de randen van je midwoofer strak alluminimum folie .
Monteer de woofer en dan kun je met een plamuurmes de ruimte strak opvullen met twee componenten plamuur .
De folie blijft dan zitten maar die schuur je er zo uit .
Zo heb ik ook wel eens wat foutjes verdoezeld,werkt perfect.
Getuigt natuurlijk niet van goed timmermans vakmanschap![]()
But hey who cares!! ,het gaat om het eind resultaat
Je opvulidee is ook een goeie, Rik!. Ik heb bijvoorbeeld nog een tube laminaatvuller (ik laat wel eens wat vallen
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Zo, de bovenkantjes liggen er inmiddels ook naast
Facetjes zijn aftekent en die zijn morgen aan de beurt
Facetjes zijn aftekent en die zijn morgen aan de beurt
- Hifi_goeroe
- Berichten: 151
- Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
- Locatie: Almere
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
HI,
Om het echt strak te maken zou ik toch overwegen om over de baffle 3mm mdf te plakken en de infrezingen opnieuw te doen.
De diepte vul je op met x mm mdf en je hebt door de nieuwe frezingen geen last van de oude en dus grotere sponningen. Waneer er zoveel tijd, energie maar bovenal precisie in een project is gegaan zou het zonde zijn als zo'n essentieel punt niet helemaal 100 % strak is.
Verder zou ik je, wanneer je dit hierboven als een mogelijkheid ziet, willen adviseren om eerst te fineren en dan pas de sponningen te frezen voor de mid en tweeter. Dit omdat dat een veeeeeel strakker resultaat geeft. Gaatjes door het fineer boren, tweeter vastschroeven zodat die op de juiste plek zit, de mal er om heen schuiven, deze vastplakken met dubbelzijdig tape en frezen maar.
Om het echt strak te maken zou ik toch overwegen om over de baffle 3mm mdf te plakken en de infrezingen opnieuw te doen.
De diepte vul je op met x mm mdf en je hebt door de nieuwe frezingen geen last van de oude en dus grotere sponningen. Waneer er zoveel tijd, energie maar bovenal precisie in een project is gegaan zou het zonde zijn als zo'n essentieel punt niet helemaal 100 % strak is.
Verder zou ik je, wanneer je dit hierboven als een mogelijkheid ziet, willen adviseren om eerst te fineren en dan pas de sponningen te frezen voor de mid en tweeter. Dit omdat dat een veeeeeel strakker resultaat geeft. Gaatjes door het fineer boren, tweeter vastschroeven zodat die op de juiste plek zit, de mal er om heen schuiven, deze vastplakken met dubbelzijdig tape en frezen maar.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Strookjes van 1,5mm zagen met een scherpe zaak, en die in de rand "vouwen". Lijkt mij ook de makkelijkste methode. Alleen vraag ik me af of MDF dan de handigste keuze is: dun triplex klinkt makkelijker.Ik vind het al heel wat dat ik dit voor elkaar heb gekregen met de bovenfrees....maar jij fikst dat wel ff met een cirkelzaag? Kom dat eens ff voordoen hier
Verder ziet het er weer goed uit.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
ik ben alleen niet zo onder de indruk van dat 3mm MDF....wat een bagger....spul is zo zacht en kwetsbaar als maar kan. Heel wat anders dan die Spanolux waar ik die kast van heb gebouwd, dat spul is knetterhard, kun je makkelijk gewoon op een hoek zetten om hem om te keren.Hifi_goeroe schreef:HI,
Om het echt strak te maken zou ik toch overwegen om over de baffle 3mm mdf te plakken en de infrezingen opnieuw te doen.
De diepte vul je op met x mm mdf en je hebt door de nieuwe frezingen geen last van de oude en dus grotere sponningen. Waneer er zoveel tijd, energie maar bovenal precisie in een project is gegaan zou het zonde zijn als zo'n essentieel punt niet helemaal 100 % strak is.
Verder zou ik je, wanneer je dit hierboven als een mogelijkheid ziet, willen adviseren om eerst te fineren en dan pas de sponningen te frezen voor de mid en tweeter. Dit omdat dat een veeeeeel strakker resultaat geeft. Gaatjes door het fineer boren, tweeter vastschroeven zodat die op de juiste plek zit, de mal er om heen schuiven, deze vastplakken met dubbelzijdig tape en frezen maar.
Een plaat er voor lijmen is tevens lastig omdat ik dan de maat van de topkast niet meer gelijk heb aan de laagkast, wat ik aan de voorkant erop plak moet aan de achterkant er weer af.
Ik heb er over nagedacht om een laag van de baffle gewoon weg te frezen en een andere plaat erop te lijmen maar das ook een pak werk weer zeg.
Eerst maar een zien hoe ver ik hier mee kom.
Yup, ik begrijp 'm.Leon schreef:Strookjes van 1,5mm zagen met een scherpe zaak, en die in de rand "vouwen". Lijkt mij ook de makkelijkste methode. Alleen vraag ik me af of MDF dan de handigste keuze is: dun triplex klinkt makkelijker.
Verder ziet het er weer goed uit.
Vliegtuigplex is hiervoor goed te gebruiken: http://www.af.nl/voorraad/plaat/vliegtuigtriplex/
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
mss reepjes fineer nemen?
mvg
audioot
mvg
audioot
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Strookje 1,5mm aluminium erin? Dit kan je mooi meebuigen en met wat epoxy zit het goed op zijn plek.
- Hifi_goeroe
- Berichten: 151
- Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
- Locatie: Almere
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
qua diepte kom je dan idd niet meer uit of je moet ook 3mm op de laagkast plakken.
Af frezen is weer redelijk wat werk. (alleen al qua stofzuigen
)
Zou wel voor een oplossing gaan waarbij het eindresultaat echt 100% top is. Zou zonde zijn als je je eraan zou gaan storen.
Gr,
Erik
Af frezen is weer redelijk wat werk. (alleen al qua stofzuigen
Zou wel voor een oplossing gaan waarbij het eindresultaat echt 100% top is. Zou zonde zijn als je je eraan zou gaan storen.
Gr,
Erik
