[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door RobertD »

Wat een waanzinnig project is dit toch. Ik heb bewondering voor je geduld en precisie.

( Kan ik alvast een plekje voor een luistersessie reserveren ? )
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Hifi_goeroe schreef:
tnx voor de tips. Ik nog even schuren en dan ben ik zover :rock:

Ziet er super gelikt uit. Hoe ga je die 3mm netjes om je infrezen weg halen?
You're welcome :D Jij gaat ook goed hoor :goeie:

Op de voorzijde hoeft geen 3mm MDF :mrgreen: , de zijkanten, bovenzijde en achterkant heb ik bewust 3mm kleiner gefreest dan de originele maatvoering, door het beplakken met MDF zit ik weer aan de juiste maten.
wouter schreef:
Mooi bezig M.A.!! :rock:
Thanks :rock:

RobertD schreef:
Wat een waanzinnig project is dit toch. Ik heb bewondering voor je geduld en precisie.

( Kan ik alvast een plekje voor een luistersessie reserveren ? )
Bedankt Robert :D

Natuurlijk, iedereen is welkom, heel graag zelfs :rock:

Er zijn er zelfs die dan hun eigen set willen meenemen, hartstikke leuk, zo komt er al een 180watt UcD, een Nelson Pass F5, noem maar op. Hoe meer hoe beter :goeie:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door RobertD »

Volgens de beschrijving op de site van Tony is een lichte versterker al voldoende. Tegen de tijd dat jij klaar bent heb ik wel wat buizenversterkertjes met weinig vermogen om mee te stoeien...
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Hifi_goeroe »

Helder. Qua luistersessie hou ik me aanbevolen!

Zeer benieuwd!!!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

RobertD schreef:
Volgens de beschrijving op de site van Tony is een lichte versterker al voldoende. Tegen de tijd dat jij klaar bent heb ik wel wat buizenversterkertjes met weinig vermogen om mee te stoeien...
Gaaf man :D

maar wat is volgens Tony zijn referentiekader een "lichte versterker"? :rofl: :wink:

zijn Audiomat Opéra Référence van 2x30 watt in klasse A is :mrgreen:
Hifi_goeroe schreef:
Helder. Qua luistersessie hou ik me aanbevolen!

Zeer benieuwd!!!
Same here :rock:
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Hifi_goeroe »

Ook altijd welkom als bij mij de boel speelt!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Hifi_goeroe schreef:
Ook altijd welkom als bij mij de boel speelt!
:rock:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Donderdagochtend eerst maar eens een ritje naar de Arnhemse Fijnhouthandel :mrgreen:

edit: spul is binnen :mrgreen:

FreesKees was nog maar nét op tijd met een verzoekje om een paar monstertjes mee te nemen :D Morgen ff opsturen naar 'm.

P1040664small.jpg

3 platen Kuiperflex in Amerikaans Noten :goeie: ...morgen ruimte maken op de vloer om de boel vlak te leggen.
P1040665small.jpg
P1040668small.jpg
Wat een fijne lui bij AF in Arnhem, vriendelijke onthaal en al kom je voor een vierkante cm fineer dan staan ze daar hulpvaardig voor je klaar. Echt een aanradertje, en wat een mooi spul hebben ze, niet te filmen wat een hoeveelheid hout :goeie:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

2 topkasten inmiddels voorzien van 3 mm MDF. Morgen de facetten aftekenen, zagen en frezen :D
P1040674small.jpg
En ik ben even wat aan het proeffrezen of ik de te ruim uitgefreeste tweeter en mid even kan corrigeren, wel weer een klotewerkje, maar goed, moet maar ff.
Ik frees eerst een cirkel die ik precies passend maak en uit die cirkel frees ik een 2de cirkel die net om de tweeter heenpast zodat ik een MDF-ring overhoud die ik in de baffle verlijm zodat de tweeter netjes past.
P1040675small.jpg
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door rikpost »

kom je voor een vierkante cm fineer dan staan ze daar hulpvaardig voor je klaar. :rofl:

Mag het een centimetertje meer zijn :?: :?:

Spannend je kasten fineren ,ben benieuwd hoor !!! succes er mee :rock:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door audiomanics »

telaat.jpg
Thanks BTW!

Kees
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

:rofl:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Okay! Even tussendoor "Project Slotgracht" te grazen genomen :mrgreen:

Doordat ik eerst uitging van de afwerking met Hotspray, zo'n 2 componenten anti-hufter poly-urea laag, had ik de tweeter en midwoofert nogal ruim uitgefreest.
SLOTGRACHT.jpg
Eerst maar eens de tweeter aangepakt.

Door het verlijmen van 2 x 3mm MDF kreeg ik bijna precies de 6.x mm van de diepte van de tweeter-uitsparing. Stap 1 is het uitfrezen van een cirkel die exact in de uitsparing past.
P1040680small.jpg
P1040679small.jpg

Daarna even bepalen welke radius ik uit moet frezen om de tweeter snaarstrak erin te krijgen en uit het ronde vulstuk die uitsparing frezen.
P1040684small.jpg
Zo hou je dus een ring over van een paar mm breed om de slotgracht op te vullen.
P1040682small.jpg
P1040683small.jpg
P1040686small.jpg

Spannend klusje hoor :-#

De ringen zitten er nu nog los in, als ik de topkasten op de achterzijde heb liggen om de facetten af te tekenen en te zagen zal ik even de tweeters plaatsen om te controleren of er nog iets afgeschuurd moet worden en maak ik nog wel even een fototje :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik moet alleen even zien hoe ik dat met die PHL ga doen, met de Arno-mal, verschillende maten kopieerringen en freesjes moet ik vast wel een randje kunnen fiksen maar dat wordt wel een heel dun dingetje vrees ik :-#
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door fgroen »

MechanicalAnimal schreef:
Ik moet alleen even zien hoe ik dat met die PHL ga doen, met de Arno-mal, verschillende maten kopieerringen en freesjes moet ik vast wel een randje kunnen fiksen maar dat wordt wel een heel dun dingetje vrees ik :-#
Reepje fineer in de rand plakken?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door rikpost »

Gezien de complexe vorm lijkt mij dat inderdaad het meest makkelijke ,al is dat misschien weer wat te dun !
Je kunt ook een dun reepje zagen met de circelzaag O:)

Of je doet om de randen van je midwoofer strak alluminimum folie .
Monteer de woofer en dan kun je met een plamuurmes de ruimte strak opvullen met twee componenten plamuur .
De folie blijft dan zitten maar die schuur je er zo uit .

Zo heb ik ook wel eens wat foutjes verdoezeld,werkt perfect.
Getuigt natuurlijk niet van goed timmermans vakmanschap :oops:
But hey who cares!! ,het gaat om het eind resultaat :rock:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Eerst maar even het resultaat. Het bleek dat de tweeters niet helemaal fraai centraal zaten in de bestaande uitfrezing, maar doordat die 3.5 - 4.0 mm speling had was dat nauwelijk zichtbaar.
Met de MDF-ring op zijn plaats zag je dat door de kleinere opening ineens veel beter.
Dus heb de boel uiteindelijk met schuurpapier net zolang te grazen genomen totdat de vrije ruimte overal min of meer gelijk is.
Het scheelt echt hier en daar een paar .10/mm maar ik vind 'm prima zo, op de foto is het allemaal lastig te zien. Toch blij dat ik dit even gedaan heb.

Tweeter1 voor
P1040695small.jpg
Tweeter 1 na
P1040696small.jpg
en omdat ik lui ben......is hier "Tweeter2 na" :
P1040702small.jpg

Hier zie je de ruimte bij de PHL, volgens mijn schuifmaat 1.9mm
P1040698small.jpg
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op vr 09 nov 2012, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

fgroen schreef:
MechanicalAnimal schreef:
Ik moet alleen even zien hoe ik dat met die PHL ga doen, met de Arno-mal, verschillende maten kopieerringen en freesjes moet ik vast wel een randje kunnen fiksen maar dat wordt wel een heel dun dingetje vrees ik :-#
Reepje fineer in de rand plakken?
dat is zeker een mogelijkheid idd, die PHL hoeft maar een heel klein stukje opgevuld te worden, zie hierboven. Goeie tip.

Ik heb ook nog steeds dat vliegtuigplex in mijn achterhoofd....dat buigt ook als een malle. Dat volgt perfect de radiussen.

rikpost schreef:
Gezien de complexe vorm lijkt mij dat inderdaad het meest makkelijke ,al is dat misschien weer wat te dun !
Je kunt ook een dun reepje zagen met de circelzaag O:)

Of je doet om de randen van je midwoofer strak alluminimum folie .
Monteer de woofer en dan kun je met een plamuurmes de ruimte strak opvullen met twee componenten plamuur .
De folie blijft dan zitten maar die schuur je er zo uit .

Zo heb ik ook wel eens wat foutjes verdoezeld,werkt perfect.
Getuigt natuurlijk niet van goed timmermans vakmanschap :oops:
But hey who cares!! ,het gaat om het eind resultaat :rock:
Ik vind het al heel wat dat ik dit voor elkaar heb gekregen met de bovenfrees....maar jij fikst dat wel ff met een cirkelzaag? Kom dat eens ff voordoen hier :goeie: :wink:

Je opvulidee is ook een goeie, Rik!. Ik heb bijvoorbeeld nog een tube laminaatvuller (ik laat wel eens wat vallen :-# ).
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Zo, de bovenkantjes liggen er inmiddels ook naast :mrgreen:

Facetjes zijn aftekent en die zijn morgen aan de beurt :rock:
P1040707small.jpg
P1040709small.jpg
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Hifi_goeroe »

HI,

Om het echt strak te maken zou ik toch overwegen om over de baffle 3mm mdf te plakken en de infrezingen opnieuw te doen.

De diepte vul je op met x mm mdf en je hebt door de nieuwe frezingen geen last van de oude en dus grotere sponningen. Waneer er zoveel tijd, energie maar bovenal precisie in een project is gegaan zou het zonde zijn als zo'n essentieel punt niet helemaal 100 % strak is.

Verder zou ik je, wanneer je dit hierboven als een mogelijkheid ziet, willen adviseren om eerst te fineren en dan pas de sponningen te frezen voor de mid en tweeter. Dit omdat dat een veeeeeel strakker resultaat geeft. Gaatjes door het fineer boren, tweeter vastschroeven zodat die op de juiste plek zit, de mal er om heen schuiven, deze vastplakken met dubbelzijdig tape en frezen maar.
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Leon »

Ik vind het al heel wat dat ik dit voor elkaar heb gekregen met de bovenfrees....maar jij fikst dat wel ff met een cirkelzaag? Kom dat eens ff voordoen hier
Strookjes van 1,5mm zagen met een scherpe zaak, en die in de rand "vouwen". Lijkt mij ook de makkelijkste methode. Alleen vraag ik me af of MDF dan de handigste keuze is: dun triplex klinkt makkelijker.

Verder ziet het er weer goed uit.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Hifi_goeroe schreef:
HI,

Om het echt strak te maken zou ik toch overwegen om over de baffle 3mm mdf te plakken en de infrezingen opnieuw te doen.

De diepte vul je op met x mm mdf en je hebt door de nieuwe frezingen geen last van de oude en dus grotere sponningen. Waneer er zoveel tijd, energie maar bovenal precisie in een project is gegaan zou het zonde zijn als zo'n essentieel punt niet helemaal 100 % strak is.

Verder zou ik je, wanneer je dit hierboven als een mogelijkheid ziet, willen adviseren om eerst te fineren en dan pas de sponningen te frezen voor de mid en tweeter. Dit omdat dat een veeeeeel strakker resultaat geeft. Gaatjes door het fineer boren, tweeter vastschroeven zodat die op de juiste plek zit, de mal er om heen schuiven, deze vastplakken met dubbelzijdig tape en frezen maar.
ik ben alleen niet zo onder de indruk van dat 3mm MDF....wat een bagger....spul is zo zacht en kwetsbaar als maar kan. Heel wat anders dan die Spanolux waar ik die kast van heb gebouwd, dat spul is knetterhard, kun je makkelijk gewoon op een hoek zetten om hem om te keren.
Een plaat er voor lijmen is tevens lastig omdat ik dan de maat van de topkast niet meer gelijk heb aan de laagkast, wat ik aan de voorkant erop plak moet aan de achterkant er weer af.
Ik heb er over nagedacht om een laag van de baffle gewoon weg te frezen en een andere plaat erop te lijmen maar das ook een pak werk weer zeg.

Eerst maar een zien hoe ver ik hier mee kom.
Leon schreef:
Strookjes van 1,5mm zagen met een scherpe zaak, en die in de rand "vouwen". Lijkt mij ook de makkelijkste methode. Alleen vraag ik me af of MDF dan de handigste keuze is: dun triplex klinkt makkelijker.

Verder ziet het er weer goed uit.
Yup, ik begrijp 'm.

Vliegtuigplex is hiervoor goed te gebruiken: http://www.af.nl/voorraad/plaat/vliegtuigtriplex/
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door audioot »

mss reepjes fineer nemen?
mvg
audioot
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door serum »

Strookje 1,5mm aluminium erin? Dit kan je mooi meebuigen en met wat epoxy zit het goed op zijn plek.
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Hifi_goeroe »

qua diepte kom je dan idd niet meer uit of je moet ook 3mm op de laagkast plakken.

Af frezen is weer redelijk wat werk. (alleen al qua stofzuigen :wink: )

Zou wel voor een oplossing gaan waarbij het eindresultaat echt 100% top is. Zou zonde zijn als je je eraan zou gaan storen.

Gr,

Erik
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”