Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

Er zit een fout in het door mij gehanteerde schema (niet dat van Peter.)

IC1B en IC3B zitten verkeerd.
Deze moet gespiegeld worden.
Of terwijl de aansluiting van pin 6 en 5 wisselen!!!
Schermafdruk-[Meet compleet -] (-home-george-Documenten-Projecten-Meet buffer kastje-Meet compleet).png
bestaande situatie
Schermafdruk-[Meet compleet -] (-home-george-Documenten-Projecten-Meet buffer kastje-Meet compleet)-1.png
Juiste situatie.

Hoe los je dat op.
Schermafdruk--home-george-Documenten-Projecten-Meet buffer kastje-Meet compleet-Meet compleet.brd.png
Op de blauwe plekken de print baan door krassen
De groene verbinding maken en R25 los halen en aan R27 solderen.

Dit zelfde moet ook bij de IC3 gebeuren.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

Inmiddels heb ik de kast in elkaar zitten en de eerste metingen aan het apparaat gedaan.
Auw dat valt tegen.
De buffer op de uitgang werkt goed en voegt bij -3db 0.01% THD=N toe prima te gebruiken dus.
Met mijn kaart EMU 0404 kom ik daar bij dus op 0.013% uit :D .
Dan de buffers op de ingang.
Ai dat gaat mis :(
Als ik daar meer dan 0.3 V van op de uitgang krijg dan gaat deze in de vervorming.
De hele sinus wordt dan opgetild en aan de onderzijde afgevlakt.
vervormingen van meer dan 2% zijn dan meer standaard dan uitzondering.
In mijn beleving komt dit door dat er geen gebalanceerd signaal wordt aangeboden.
Ik zie namelijk op de negatieve zijde geen sinus van betekenis ontstaan.

Waar kan dit zitten?
En zou het verstandig zijn om het circuit aan te passen en alleen de positieve opamp zijn ding te laten doen.?
Andere optie is natuurlijk de opamps er helemaal uit halen en alleen de ingang verzwakker met de overspanning beveiliging te gebruiken.
Wel zonde maar zo heb ik er ook niets aan.


Even wat plaatjes van de metingen met de scoop.
Er staat hier een probe op de in en uitgang van de meet kast.
De versterking van de kast is 1 dus in en uitgang zijn gelijk aan elkaar.
Nu eerst aangebonden 0.256V AC
0256mV.JPG
Al een klein beetje verschil zichtbaar maar kan nog.
Volgende foto is 0.403V aangeboden zou nog geen probleem mogen zijn.
0403mV.JPG
Helaas je ziet nu al dat het signaal aan de uitgang van de kast begint te klimmen een kleine DC offset dus.
Dan naar 1.015V toe dan zie je dat er al een behoorlijke DC offzet is gekomen en de afvlakking aan de onderzijde is echt veel.
1015mV.JPG
scoop met instellingen laatste mneting.
P1060390.JPG
De 1V zou deze schakeling ook nog prima aan moeten kunnen lijkt mij.
Het kan volgens mij niet kloppen dat ik nu niet meer als 0.3V naar de geluidskaart kan sturen?

Wie helpt mij op weg?

Groetjes George
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door cool »

Een diode verkeerd gemonteerd misschien of defect?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

Heb ik al naar gekeken maar het is op beide kanalen gelijk.
ik heb al wel een kapotte diode er uit gehaald ton zat ik met 11V dc op de uitgang.
Zal nog maar eens kijken waar het zit met het originele schema van Peter er bij.
Misschien heb ik toch wat over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

Ik zit dus op dit stukje te broeden maar kan daar wel wat hulp bij gebruiken.
snapshot1.png
Het is volgens mij de bedoeling dat de zeners een spanning creëren van 4.7V de andere 4 diodez moeten er voor zorgen dat als de spanning van het aangeleverde signaal hoger wordt dan 4.7V deze wordt afgevlakt.
Meet ik de waarde van de zeners dan heb ik allen maar de 4,7V spanning op de zener staan van de positieve poot.
De waardes van de negatieve poot ligt lager.
ongeveer 2V of zo moet ik nog even exact meten zo.

Aangezien ik het ook zo heb opgebouwd verwacht ik dat er mogelijk met dit stukje dus iets niet juist is.
Maar wat?
Kijk ik naar de positieve poot dan zou die goed moeten zijn en staan de negatieve precies omgedraaid.
Op zich lijkt mij dat wel juist maar is dat ook zo?
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door cool »

Hi George. Je zou eens kunnen meten op de ingangen van IC1 als deze er niet inzit? Dan moet het symmetrisch zijn.
Succes,
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

Zonder IC1 hetzelfde resultaat.
Conclusie het moet dus wel in het stukje met de diodes zitten ik zal er eens een foto bij plaatsen misschien zien jullie wat ik nog mis.
Het gaat fout na weerstand R19 tot dan is het nog een mooie sinus.
P1060392 (Custom).JPG
2012-10-23_2347.png
Meet ik de spanning over de zeners dan meet ik over zener Z1 4.17V DC over Z2 meet is 3.3mV DC
Meet ik dan de weerstand over Z1 dan meet ik niets meet ik de weerstand over Z 2 dan heb ik ongeveer 200 ohm.
Vermoedelijk zal de C4 het probleem zijn.
Wel toevallig dat dit voor beide annalen gelijk op gaat dan.

Groetjes George
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

Gelijk maar even de C er uit gesloopt maar de spanning blijft gelijk.
Geen verschil dus.
Zou de zener overleden kunnen zijn?
Of zie ik iets over het hoofd?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door ds23man »

Zit Z2 niet gewoon verkeerd om????????
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

Daar zit ik dus ook aan te twijfelen maar dan staat deze ook verkeert in het schema.
Van af deze zijde word namelijk een negatieve spanning aangeboden.
Wat ik me ook zou kunnen voorstellen is dat de zener en de weerstand van plaats moeten wisselen.

Groetjes George
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door ds23man »

Zener Z2 staat volgens mij goed in het schema, maar aangezien je na deze zener geen spanning meer hebt, zit er of ergens een diode verkeert om of is kapot.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door ds23man »

Volgens mij heb ik het lek boven, die hele opbouw met zeners en dioden klopt niet.

Het moet zo:
crowbar.PNG
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door Rudy »

Schema klopt, maar uw gebruikte weerstand volgens mij niet, lijtk me 56k te zijn ipv 5k6, wat er voor zorgd dat de 4V7 niet behaald word, te kleine zenerstroom.

mvg Rudy
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door ds23man »

Rudy schreef:
Schema klopt, maar uw gebruikte weerstand volgens mij niet, lijtk me 56k te zijn ipv 5k6, wat er voor zorgd dat de 4V7 niet behaald word, te kleine zenerstroom.

mvg Rudy
Dan zou de positieve kant ook geen spanning kunnen geven. Zie op de foto dat de weerstanden aan de pos en neg kant hetzelfde zijn.

Waar de denkfout zit, is het feit dat de zaak als overspannings beveiliging ( crowbar) moet werken. Zoals het nu zit zijn er twee gestabiliseerde voedingen gemaakt die in verbinding staan via de gewone diodes met de signaal lijn. Als je naar het crowbar schema kijkt ( in dit geval van een That balanced line receiver) moeten de zeners naar de voedingslijnen gekoppeld zijn en niet zoals hier naar massa.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door ds23man »

En dat kun je simpel oplossen door de zeners op de plek van de weerstanden te zetten en de laatse weg te laten.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

Top daar kan ik wat mee.
Zal ik vanavond eens mee aan de gang gaan.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

ds23man schreef:
Volgens mij heb ik het lek boven, die hele opbouw met zeners en dioden klopt niet.

Het moet zo:
crowbar.PNG
Nu heb ik de zeners plus de weerstanden er uit gehaald en dit werkt.
Morgen even wat nieuwe zeners halen en aansluiten zo als in bovenstaand schema.

Allen bedankt voor het mee denken!!
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door Rudy »

Wat je nu aan het maken bent is een beveiliging die werkt op een waarde van de zener bovenop de voedingsspanning ( in dit geval 27V ) , daar het origineel correct uitgevoerd beveiligd op ~5V.

En de opamp gaat nog steeds stuk bij ingangen tot 27V piek. Hoger dan de voedingsspanning is NO GO bij een opamp.

mvg Rudy
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door ds23man »

Volgens mij gaat ie er weer 4,7v zeners gebruiken, met 12 volters gaat het inderdaad niet goed!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

Klopt het worden weer 4,7 zeners.
Alleen kan ik ze vandaag niet meer halen.
Tegen de tijd dat ik bij de winkel ben is deze dicht.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door ds23man »

Je kunt die zeners beter gewoon weglaten, de spanning wordt dan begrensd op Vs + 0,6v.

Aangezien je de zaak gebalanceerd hebt uitgevoerd, kan de schakeling 30 volt top-top aan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Je kunt die zeners beter gewoon weglaten, de spanning wordt dan begrensd op Vs + 0,6v.

Aangezien je de zaak gebalanceerd hebt uitgevoerd, kan de schakeling 30 volt top-top aan.
Maar je geluidskaart niet en daarvoor zit die begrenzing er in.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Je kunt die zeners beter gewoon weglaten, de spanning wordt dan begrensd op Vs + 0,6v.

Aangezien je de zaak gebalanceerd hebt uitgevoerd, kan de schakeling 30 volt top-top aan.
Maar je geluidskaart niet en daarvoor zit die begrenzing er in.
Klopt, maar dan moet die beveiliging wel werken!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

Om dat ik het nog niet helemaal zag zitten ben ik maar eens wat gaan simuleren.
Aangezien ik nog nooit eerder met Spice gewerkt heb eerst maar eens uitgezocht hoe dat werkt.
Ik heb nu dus 2 simulaties gemaakt waar bij alleen de uitvoering van Peter werkt!
De crowbar zo als door DS32man is aangedragen doet niets volgens de simulatie

Eerst het origineel van Peter.
Spice meetkast Peter.PNG
Dan de Crowbar
Spice meetkast Crowbar.PNG
Daar heb ik een spanning van 30V gesimuleerd en nog worden de sinussen niet afgevlakt.
Het kan natuurlijk dat ik het niet goed heb gesimuleerd, het is tenslotte voor het eerst dat ik hier mee werk.
Maar vooralsnog zal ik het origineel weer terug bouwen.
Ik zal waarschijnlijk dus toch ergens een kapotte diode hebben zitten als ik dit zo zie.
Wel frappant dat dat toevallig op beide circuits het zelfde is.

De Spice bestanden even bijgevoegd mocht iemand er mee aan de gang willen.
Meetkast Crowbar.zip
(14.04 KiB) 58 keer gedownload
Meetkast Peter.zip
(13.94 KiB) 54 keer gedownload
Groetjes George
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

Bericht door ds23man »

Dat ie bij 30v nog niet afvlakt klopt wel, dat doet ie pas bij 30v + zenerwaarde. Maar wat er in jouw begin meting fout gaat is dat de schakeling wel gaat begrenzen op de negatieve helft en de dc instelling verschuift. Eigenlijk zou je de rest van de opampschakeling ook moeten simuleren. Twee diodes tegelijkertijd defect lijkt me sterk!
Plaats reactie