AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Aardewerk met emaille-laag,misschien wel zo veilig,valt niet makkelijk om :wink:

Nee,toch maar niet!

Bakje geemailleerd aardewerk gehaald bij de Action,thuisgekomen,zat er al een barst in,te dun dus :evil:

Ja de zoektocht gaat dus verder.......... :?
Laatst gewijzigd door democles op di 16 okt 2012, 23:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Nog niet alle onderdelen zijn binnen,maar ,,Jantje ongeduld,, heeft er alvast wat op gesoldeerd........ :mrgreen:

Eerst maar eens alle doorverbindingen op de onderkant gesoldeerd. [zilver teflon] geen last meer van weerwolven :mrgreen:

Een Wima moest ook naar onderen verhuizen,de elco van 10.000uF was net even te groot,geen punt,zo gaat het ook :wink:
Bijlagen
1q.JPG
1qq.JPG
1qqq.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ondertussen druppelen de onderdelen binnen............................. :-s
En worden dus bij binnenkomst gelijk vast gesoldeerd :mrgreen: [stel voor dat ze weglopen!!]

De bestelling bij T.L. wil niet echt vlotten,zullen het wel te druk hebben :-s ,morgen 14 dagen geleden,,,,bestellingen uit Asie zijn er eerder,dan die uit NL. :shock:

misschien mijn shunt,s toch maar weer zelf bouwen :evil:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

De bestelling van T.L. is binnen :kwijl: [14 dagen wachten,viel uiteindelijk wel mee dus,,,, :mrgreen: ]

Wat zijn die shunt,s klein!!!!

Wat nu nog,O,Ja,, Trafo print maken :rock:
Bijlagen
T.L.shunt,s.JPG
laatste.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Trafo print is ontworpen.

Morgen maar eens een printje maken........ :mrgreen:

2x8V trafo voor analoog,1x9V voor digitaal,printje 16x10 cm
Bijlagen
trafo print.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Het ontwerp voor de trafo-print uitgeprint[laserprinter] en gepast,,paste dus voor geen meter :evil: [verkeerde trafo voorbeeld gebruikt!!!]

Dan maar terug naar de tekentafel,schuifmaat er bij en 3xmeten.............

Hoop dat het nu goed komt,overigens ook gekeken naar de uiteindelijke totale layout in de kast,m.b.t. de plaats van de aansluitingen :wink:

Morgen is er weer een dag................ :mrgreen:
Bijlagen
trafo3.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

De trafo print is,gefabriekt,ligt te drogen........ :mrgreen:

Er kwamen wat Elna,s binnen vandaag,voor de analoge voeding van de dac chip........... :mrgreen:

Het wachten is op de LT1085-5 regelaars......... :-s

Next,SRPP buizentrap en 6,3 DC gloei voeding :rock:

Misschien is het wel leuk om de DC gloei voeding en de SRPP buizen trap te combineren op een print,zonder de boel los te bedraden :idea:

Een beetje universele russische buizen SRPP voortrap....... :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Trafo print is klaar,en de Elna,s zijn vast gesoldeerd............ :mrgreen:
Bijlagen
123.JPG
12.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

De LT,s zijn nog niet binnen,Ebay china duurt meestal tussen de 10 en 14 dagen,dit duurt al een maand!!

Maandag maar even klagen........... :evil:

En ondertussen even wat ideen uitwerken,tralalalaaaaa............... :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

mailtje is verstuurd :evil:

Met een beetje geluk hoop ik over 14 dagen die spanningsregelaars binnen te hebben.................... :sure:

Ondertussen de print layout veranderd.

De twee ,Tentlab shuntvoedingen, hebben tussen de 8 en 12v als voeding nodig.

Om dit te kunnen tunen een extra elco en weerstand aan de voeding toegevoegd.

Met die weerstand hoop ik de spanning rond de 9v te kunnen afregelen.............. :mrgreen:

Op deze print gaat het mes in een printbaantje en wordt de boel er tussen ,gefreubeld, :rock:
Bijlagen
AD1865 DAC.JPG
dac 2012 aangepast.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ook maar een beetje aan het stoeien geweest met dat buizentrapje met dc gloei voeding.......... :mrgreen:

Nog best wel moeilijk alles op een 16x10cm print te zetten en dan nog ruimte te hebben voor de koelprofielen,.......Oke, 6 versies verder................. :mrgreen:

[alles zonder eindcondensatoren en 2x9v trafo]
Bijlagen
6N2P trap + DC gloei.JPG
tube dac.GIF
Filament-CRICUIT.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ja, en dan wordt het tijd de strijkbout op te warmen,om wat hardware te vervaardigen.......... :mrgreen:

SRPP trap met eigen DC gloei voeding op 1 print,bedenk het maar,nog niet eerder tegengekomen,gefabriekt en al :rock:

Binnenkort maar even proberen of het werkt :|

De LT1085CT-5 spanningsregelaars[hele mond vol.voor deze drie poten] waren ook binnen,dus de DAC kan afgesoldeerd worden....

Mooi,man :D
Bijlagen
SRPP+DC gloei.JPG
SRPP+dc gloei 1.JPG
SRPP+dc gloei 2.JPG
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Fokko »

Ziet er goed uit! Netjes alles op een print. Ik heb nog wel een LT1083 voor je, maar deze moet je zelf afregelen (zoals een LM317), die van jou staat vast op vijf volt. Laat maar weten of je interesse hebt.

Edit, oh, ik lees verkeerd, je hebt ze al!
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Hallo,Fokko

Nee,hier gebruik ik 2x LM317 voor de gloei.[netjes afgeregeld op 6,3V]

De 5V spanningsregelaars, die ik vandaag binnen kreeg ,zijn voor de digitale stroomvoorziening van de dac.

Nogmaals bedankt voor je aanbod :wink:

De boel even proefgedraaid met een 6N1P buisje,,hij doet het :rock:

Nu de dac nog aan de praat zien te krijgen................ :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag de dac afgesoldeerd,met enige moeite de extra elco,s tussen de voeding geplaatst en voorzien van 23 ohm weerstanden,om de spanning voor de

TentLab shunt,s te verlagen.

De trafo,s er tussen geknoopt en de spanningen nagemeten.

De T.L shunt,s draaien op een voedingsspanning van 8V,moet misschien nog iets hoger naar 9V,eerst maar eens proberen........... :mrgreen:

De centrale voedingsspanning afgesteld op 9V en resterende voedingen van 5V nagemeten,,alles is er,, :rock:

Dan de buizenbakken maar even opwarmen en dit gebakje maar eens testen.

De test gedaan zonder versterkertrap met het signaal rechtstreeks van de I/V weerstanden naar de 6N16 voorversterker..

Hij doet het :rock:

Klinkt niet verkeerd :wink:
Bijlagen
dac proefdraaien 1.JPG
dac proefdraaien 2.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

De DAC doet het,speelt nu een paar uur zonder problemen :rock: :rock: [word niet warm,alleen de shunt,s geven wat warmte af en dat komt goed]

Daarom plaats ik het printontwerp.[16x20cm]

WORD bestand,1op1 printen, strijken, etsen etc.......... :mrgreen:

Veel plezier er mee :wink:

[dit is versie 2,dus geen extra elco,s er tussen freubelen, deze is aangepast :rock: ]
Bijlagen
dac 2012 versie 2.doc
(529.5 KiB) 87 keer gedownload
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Enkele foto,s van de proefopstelling......... :mrgreen:

Klinkt nog steeds niet verkeerd,misschien iets cleaner als de rest van de dac,s :wink:
Bijlagen
proef 1.JPG
proef 2.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ondertussen een print gemaakt voor de 2x9V 2A gloeitrafo [trafo bij D.Best besteld]

Print, als WORD bestand bijgevoegd :wink:
Bijlagen
gloei trafo 1.JPG
gloeitrafo 2.JPG
2x 9V gloeitrafo.doc
(217.5 KiB) 83 keer gedownload
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Tussendoor een klein ander projecje aan het uitvogelen.......... :mrgreen:

Die ,TentLab,shuntjes, voor de analoge voeding van de dac-chip,zijn wel heel erg mooi :wink:

Kan ik niet zoiets proberen te ontwerpen met een Salas 5V shunt :idea:

Een soort insteek printje,die dicht bij de spannings vragende onderdelen gemonteerd kan worden...... O:)

Een probleem zal dan de koeling voor de 2 FET,s zijn,daar moet ik nog wat voor bedenken. :?

Weet niet hoe warm ze gaan worden.
Bijlagen
salas shunt 5V.png
shunt 5V.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Het printje is klaar,op twee elco,s na,deze zijn nog niet binnen. :wink:

Nu nog wat bedenken voor de koeling van die twee fet,s :?
Bijlagen
5v shunt.JPG
shunt.JPG
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Fokko »

Heb je enig idee hoeveel deze FET's verstoken? Anders zou je er ook een aluminium strip tegen aan kunnen monteren (van de bouwmarkt).
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Geen idee hoeveel ze verstoken, heb deze nog nooit gebruikt :?

Zal het moeten proberen.

En jawel ,eerst maar met een stukje alu......... :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ondertussen een printje gemaakt met 5x 5v shunt,s.

Wat nog moet worden ontworpen ,is een -5v shunt.
Dit printje zal er iets anders uit komen te zien i.v.m. de grotere FET,s.

Ook al vast de dac ontworpen,wel een beetje veel passen en meten :rock:

Ja ik wil deze shunt,s zo dicht mogelijk op de chip,s hebben staan,rekening houden met de 2cm breedte van de printjes en de ruimte voor de rest van de onderdelen.

Printje 16x20cm

Iedere shunt zijn eigen voeding.............. :mrgreen:

Een beetje overdreven,maar het past,,in theorie,,nu de praktijk nog :-s
Bijlagen
5x 5v shunt.JPG
dac 2012 mk2.JPG
DAC-END-updat-2011-cricuit.jpg
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door koifarm »

democles schreef:

SRPP trap met eigen DC gloei voeding op 1 print,bedenk het maar,nog niet eerder tegengekomen,gefabriekt en al :rock:

Mooi,man :D
Ik heb er ook de anodevoeding en een inschakelvertraging er bij opgekregen. :rock:

Afbeelding


Goed bezig democles. =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Mooi om te zien Koifarm =D>

Ook goed bezig :wink:
Plaats reactie