Onze Bill, KT 88 PP.... KLAAR!!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door Barry2001 »

Volgens mij Bart is er niks met je voedingsspanning aan de hand. je ziet de oscillaieprut terug op je voedingsspanning, that's it. Blijft de vraag waar de oscillatie vandaan komt. Dat je het in de buizen zelf terug hoort kan ook maar zo.

Wat bij mij op een gegeven moment alle problemen oploste was het gloeien met gelijkspanning van de 6SN7. Niet dat dat tegen oscilleren hielp, maar met AC gloeien veroorzaakte zo'n enorme brom dat de voeding in elkaar donderde. Je kunt het eenvoudig proberen door de gloei apart met een labvoeding oid aan te bieden.

Misschien dat een foto uitkomst biedt. Je geeft in elk geval niet op, en er zijn inmiddels zoveel succesvolle Bill's gebouwd, ook deze MOET goed aan de praat te krijgen zijn!
jelle69
Ook commercieel actief
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 23 okt 2011, 18:44

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door jelle69 »

Hallo mensen, ik volg dit topic over deze mooie versterker ook al een tijdje.Mag ik een suggestie doen wat betreft het oscilleren van de versterker?Ik heb ooit een voorversterker onder ogen gehad, waarbij de Kathodeweerstand van de 1e buis voor 1 kanaal verkeerd was gesoldeerd met een totaal verschillende waarde.Ik zie dat de Bill bij de 1e buis 2 kathode weerstanden van 1K heeft zitten die parallel staan, dus 500 Ohm moeten vormen.Kloppen deze waardes als je de weerstanden los haalt van de buis, en de weerstand gaat meten?Kan ook verklaring zijn dat bij verkeerde weerstand/slechte soldering, het ene kanaal harder speelt dan het andere door een verschillende bias instelling. :wink:
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door bcvdb »

zoooo. Weer een avond zitten klussen en de anode weerstanden opgemeten...
Deze schelen 0,2 ohm max... zijn allemaal 11,3 ohm ongeveer. Wat raar is overigens... gezien ze op papier 10 zijn.
Heb voor de zeker-zeker-zekerheid de weerstanden van rechts en linkt verwisseld om te kijken of het probleem mee wisselde, maar dat was niet het geval... helaas :(

Zal morgen op school ff een voeding mee nemen en 6SN7 met gelijk spanning voeden.
Zal dan weer posten wat de outcome is. Zover iig geen vooruitgang :(

Heb wel high res foto's voor jullie :mrgreen:
Het is middels her en der een beetje rommelig gewonden door expirimenten die gedaan zijn... Ik alle adviezen van jullie qua aanpassingen laten zitten omdat het allemaal logisch klinkt :D Dus wil het allemaal toegepast houden... Als hij straks speelt maak ik het wel netjes, is nog teveel los en vast maken van alles. Al mijn krimpkousjes naar de knoppe :? haha

Groetjes Bart en Cor
Bijlagen
DSC06371 (Custom).JPG
DSC06372 (Custom).JPG
DSC06373 (Custom).JPG
DSC06374 (Custom).JPG
DSC06375 (Custom).JPG
DSC06377 (Custom).JPG
DSC06379 (Custom).JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door RobertD »

bcvdb schreef:
zoooo. Weer een avond zitten klussen en de anode weerstanden opgemeten...
Deze schelen 0,2 ohm max... zijn allemaal 11,3 ohm ongeveer. Wat raar is overigens... gezien ze op papier 10 zijn.
Heb voor de zeker-zeker-zekerheid de weerstanden van rechts en linkt verwisseld om te kijken of het probleem mee wisselde, maar dat was niet het geval... helaas :(
Waar vind ik in het schema anodeweerstanden van 10 Ohm terug?

Ik heb het hele draadje nog eens doorgenomen en de waarden van de spanningen in jouw schema bekeken.
Wat vooral opvalt in het linker kanaal is dat de spanning op de anode van de 6SN7 110V is en op het rooster van de onderste ECC99 triode is die spanning 115V. Die spanningen moeten echt nagenoeg gelijk zijn aan elkaar.

Bij rechts is het verschil nog groter, maar dan andersom. Dit kan niet goed zijn. Waarschijnlijk treedt de oscillatie al op in de 6SN7 en reageert jouw meter hierop door heel rare spanningen weer te geven. Een eenvoudige meter in de DC stand kan geen chocola maken van hoge frequenties.

Heb je nog een 6SN7 liggen?

R2 moet zo dicht mogelijk op de buisvoet gesoldeerd zitten, maar aan de foto's te zien is dat wel in orde.
Maak R2 maar eens groter, 2k2 of 4k7 ofzo. Dat dempt HF storingen enorm.

Je kunt overwegen om ook aan het rooster van de onderste ECC99 triode (pin 7 in het schema) een stopweerstand van 1k op te nemen. De ECC99 is een redelijk steile buis, die kan snel last hebben van HF storing.

Wat meet je op de anode en kathode van de 6SN7 triodes wanneer je de ECC99's eruit haalt?
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door bcvdb »

[/quote]


Heb je nog een 6SN7 liggen?

R2 moet zo dicht mogelijk op de buisvoet gesoldeerd zitten, maar aan de foto's te zien is dat wel in orde.
Maak R2 maar eens groter, 2k2 of 4k7 ofzo. Dat dempt HF storingen enorm.

Je kunt overwegen om ook aan het rooster van de onderste ECC99 triode (pin 7 in het schema) een stopweerstand van 1k op te nemen. De ECC99 is een redelijk steile buis, die kan snel last hebben van HF storing.

Wat meet je op de anode en kathode van de 6SN7 triodes wanneer je de ECC99's eruit haalt?[/quote]

Ik heb helaas geen andere 6SN7 liggen... deze komt nieuw uit de doos en ga er vanuit dat die goed is natuurlijk... Al wil dat niets zeggen.
Het meten zonder de ECC99 heb ik nog niet gedaan... las in een eerdere response dat ik alle voorbuizen tegelijk eruit moest halen als ik wilde meten... Maar zal dit morgen meteen doen! Even als een stopweerstandje op pin 7, en volgens mij heb ik nog 2k2 carbonweerstanden liggen om die op de ingang te verhogen.

En die weerstanden van 10 ohm vind je nergens terug... dat is de weerstand van 1 ohm, maar 1 ohm hadden ze niet :( Dus adviseerde iemand om dan 10 ohm te pakken...

Morgen weer meten, dan zullen we het weten :mrgreen:

Bart en Cor
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door RobertD »

Dat zijn dus kathodeweerstanden, vandaar de verwarring.
Je moet het probleem m.i. echt aan de ingang zoeken. Bij de eindbuizen lijkt alles ok.
Jan Deckers
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 27 okt 2004, 18:59
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door Jan Deckers »

Of het met de oscillaties te maken heeft vraag ik me af, maar volgens mij moet je bij de uitgangstrafo ook de 4 ohm verbindingen aan elkaar solderen. Kijk maar op de site van Dick. Ik heb de Bill diverse keren gemaakt, en steeds zonder oscillaties (maar daar heb je nu natuurlijk niks aan). Wel een keer een vervelende brom gehad, bleek de condensator van de gelijkrichting van de ECC99 geen contact te maken. Heb je de versterker ook al in triode schakeling gehad ipv dan UL?
Je zou ook eens andere buizen kunnen gebruiken en het schema van de monobill erin maken met een extra anode volger ervoor, heb ik ook eens gedaan en die was erg stil. Succes ermee!
De foto's getuigen niet echt van een erg nette bouw, ik vind die soldeervsteuntjes ook erg dicht bij het chassis zitten...je zou eens kunnen overwegen de versterker helemaal los te halen, vanaf de gloei (geaard?) opnieuw te maken, en elke weerstand die erin zit niet alleen te lezen maar ook te meten alvorens te solderen. Maar wellicht is dit allemaal al eens voorbij gekomen. Mocht je er niet uit komen mag je altijd langskomen.

grt
jelle69
Ook commercieel actief
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 23 okt 2011, 18:44

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door jelle69 »

Ik blijf het vreemd vinden dat op de 6sl7 buis de anode voor het linker kanaal 110 volt hoogspanning heeft, terwijl het rechter kanaal 191 heeft.Je zou denken dat het 1e kanaal veel meer stroom trekt dan het andere. Mijn inziens lijkt het me voor de hand liggend dat de fout rond die buis moet worden gezocht.Wat voor weerstand meet je over pen 3, en over pen 6 van de 6sl7 naar de (ster)aarde?(niet alleen over de weerstanden meten)Dit moet beide keren rond de 500 Ohm zijn!Wat voor spanning meet je op de anodes van de 6sl7, als je alleen de 6sl7 gaat aansluiten?Het is een nieuwe buis die 6sl7, maar er bestaat een kleine kans dat er iets mee is, dus zou een reserve uitsluitsel kunnen geven...
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door democles »

Je zou ook eens andere buizen kunnen gebruiken en het schema van de monobill erin maken met een extra anode volger ervoor, heb ik ook eens gedaan en die was erg stil. Succes ermee!
De foto's getuigen niet echt van een erg nette bouw, ik vind die soldeervsteuntjes ook erg dicht bij het chassis zitten...je zou eens kunnen overwegen de versterker helemaal los te halen, vanaf de gloei (geaard?) opnieuw te maken
Helaas, helemaal mee eens :?

Dat het er van buiten gelikt uit ziet,,nice :wink: ,, maar van binnen is het een beetje ,,plak maar vast verhaal,, vragen om moeilijkheden :-#

Eerst maar eens een andere 6SN7 proberen.......... :mrgreen:

Heb er nog 1 liggen............
Bijlagen
6SN7GT.jpg
6SN7GT.jpg (9.25 KiB) 284 keer bekeken
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door bcvdb »

net weer gemeten...
heb alle tips toegepast. Heb de 4 ohm aan elkaar hangen, en een extra stopweerstand van 1k toegevoegd bij pin 7 van de ecc99. Ook de ingangsstopweerstand verhoogd naar 2.7K. Ook de 6SN7 gevoed met DC

De oscillatie met kortgesloten ingang blijft bestaan, de andere oscillatie is weg!!!
Heb zonder ecc's gemeten en volgens mij is mijn 6sn7 niet goed... Ik meet|:

Anode L = 118V
Anode R = 477V

Kathode L = 2.8
Kathode R = 0 V

deze waardes kloppen zeker weten! heb ze dubbel gemeten :D

Bart en Cor
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door nl3prc »

Werkt die R buis wel lijkt wel of deze niet opgegloeit is.
Dus mijn vraag brand de gloeidraad van die R buis wel?
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door Dalojan »

Bij het rechter kanaal loopt er dus blijkbaar geen anode stroom. Zijn de aansluitingen in orde? Kijk eens naar de buis, de pennen daarvan ket zou kunnen dat een van de aansluitingen daarin in de fabriek niet goed gesoldeerd is. Dan helpt opnieuw solderen van de draden in de pennen vaak. Een andere 6SN7 of eventueel een 6SL7 in de voet zetten en kijken of de spanningen dan gelijk zijn. De 6SL7 geeft niet het gewenste resultaat maar je kan tenminste kijken of het aan de buis ligt of aan wat anders.
Maar ik vind de manier van bouwen niet de schoonheidsprijs winnen. Ik zou zelf uithuilen en opnieuw beginnen en wat geordender bouwen, als je dan wat fout doet zie je het eerder en fout zoeken wordt makkelijker. Dat houd niet in dat het nu perse fout moet zijn maar de kans op problemen is wel groter en het vinden moeilijker.

Groeten,
Jan
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door RobertD »

Die 2,8 en 118V zijn uitstekende waarden.

Kijk inderdaad eens de verbindingen van de 6SN7 na. (pootjes van de buis zelf doorsolderen en ook de buisvoet even checken.)
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door nl3prc »

Ik zou als ik hem was eerst eens kijken of dat deel waar 0 volt op cathode staat wel opgloeit
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door bcvdb »

Dat opgloeien en de buisvoet aansluitingen zal ik eens chekken. Heb i al gedaan. Maar de buis zelf nog niet.

Het rare is dat hij af en toe wel signaal geeft, als hij koud is lijkt wel. Daarna ga t mis en meet ik de rare spanningen. Eerste paar seconden als hij koud is doet hij het meestal goed.

Over de rommelige opbouw: zal eens kijken of ik wat kan fatsoeneren. Hij is opzich best strak en net (korte verbindingen) opgebouwd. Lijkt erg rommelig door lange draden die van voor naar achter moeten enzo. Zal daar eens naar kijken!! Maar voor een twee versterker vond ik hem best strak :mrgreen: tot ik die lange eroverheen moest leggen :(

Ga de buis ff chekken!

Maar door het willekeurige van de storing vermoed ik een kapot component. Zal ook ALLE soldeerverbindingen eens opniew een keer goed laten uitvloeien.

Heb trouwens de 6sn7 met n apparte labboeding gevoed. Toen ik die een keer vergeten was aan te zetten met t meten meette ik in het goede kanaal ook die rare hoge spanning. Zal daar eens extra op letten...

Maaaaaaaaaar. Als ik even goed signaal heb is de gewone oscillatie eruit :mrgreen: toch n kleine overwinning vandaag.

Bart en Cor
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door Barry2001 »

Dan lijkt de 6SN7 toch suspect no1. Dat of de verbindingen onder de buis..
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door Dalojan »

Als de eerste (korte) tijd de spanningen wel goed zijn lijkt het er op of dat de rooster lek weerstand onderbroken is (geen GND referentie op het rooster) of de rooster aansluiting los is. In dat geval wordt het rooster steeds negatiever geladen door de er op neer komende elektronen en daardoor spert de buis na enige tijd, dus dan geen anode stroom meer. Wel hoge spanning op de anode en 0 Volt over de kathode weerstand. Als het de rooster lek weerstand is kan je die gewoon vervangen, als de aansluiting in de pen van de buis niet goed ik je hem proberen door te solderen, helpt het niet dan heb je niets verloren (hij deed het toch al niet) en als het de kwaal verhelpt heb je deze wedstrijd gewonnen.

groetsz,
Jan
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door Kappa7 »

Maar dan zou het probleem toch moeten mee verhuizen als je de buizen omwisselt?
Dat was toch al eens geprobeerd?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door Barry2001 »

Nee, de 6SN7 is een dubbele triode, 1 buis dus.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door bcvdb »

Oehhh spannend!!

Ik voel echt dat hij het bijna gaat doen :mrgreen:

Ik dacht laatste nog dat het waarschijnlijk zo'n situatie is als ik ooit op mijn werk heb gehad.
Een storing aan een machine, sensor kapot. Sensor besteld. Ik de kapote onderdeel vervangen, machine doet het nog niet.
Na 5 uur meten en testen bleek de nieuwe sensor kapot ook niet te werken... :mrgreen: Ga je niet vanuit als je hem nieuw uit de doos haalt.

Blijkt dalijk dat mijn buis van de farbiek uit niet goed is O:) Of de buisvoet.

Ik laat het spoedig weer weten!!
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door bcvdb »

Dalojan schreef:
Als de eerste (korte) tijd de spanningen wel goed zijn lijkt het er op of dat de rooster lek weerstand onderbroken is (geen GND referentie op het rooster) of de rooster aansluiting los is. In dat geval wordt het rooster steeds negatiever geladen door de er op neer komende elektronen en daardoor spert de buis na enige tijd, dus dan geen anode stroom meer. Wel hoge spanning op de anode en 0 Volt over de kathode weerstand. Als het de rooster lek weerstand is kan je die gewoon vervangen, als de aansluiting in de pen van de buis niet goed ik je hem proberen door te solderen, helpt het niet dan heb je niets verloren (hij deed het toch al niet) en als het de kwaal verhelpt heb je deze wedstrijd gewonnen.

groetsz,
Jan
Schermlekweerstand? Welke is dat... Via de potmeter? of die twee weerstanden parallel aan poot 3/6?
Of zit dit intern in de buis?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door RobertD »

De roosterlek weerstand is voor de 6SN7 inderdaad de potmeter. Het kan geen kwaad om van de loper van de potmeter naar massa een extra weerstand van bijv. 470k of 1 Meg op te nemen.
Dan weet je zeker dat het rooster van de 6SN7 naar nul volt (DC) getrokken wordt.

De twee 1k weerstanden parallel zijn de kathodeweerstanden.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door bcvdb »

RobertD schreef:
De twee 1k weerstanden parallel zijn de kathodeweerstanden.
Ja dat weet ik, maar ik begon zowaar te twijfelen :mrgreen: Zal een extra weerstandje plaatsen...
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door bcvdb »

Zit trouwens te denken dat het dat niet kan zijn...
Heb voor de meting maar 1 kanaal van de potmeter gebruikt en de loper van de pot gaat naar beide ingangen. Gezien 1 kanaal het wel doet kan het niet in de weerstand zitten... maar nog wel in de verbindingen IN de buis, of de doorvoer van de soldeerlipjes naar de buispinnen.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door bcvdb »

:shock: zou ik het zowaar gevonden hebben :shock:

die zwarte plek zat er al op toen we heb uit de doos haalde. Ik dacht dat het van het testen kwam en de hitte van de gloeidraden, maar die zitten daar helemaal niet natuurlijk.

Zoals op de foto te zien zijn de verbindingen achter in de buis door... het lijkt alsof ze weg gesmolten zijn, het zijn geen mooie rechte "afgeknipte" randjes. Een EHBO'er zou zeggen een scheur :P

Horen die wel aan elkaar te zitten? Of is dit normaal?

Bart en Cor
Bijlagen
image2.jpeg
image.jpeg
Plaats reactie