Dat is nu nog steeds zo, Sietze. voor Weller zijn vele, verschillende maten punten te krijgen.
Hoe dat voor die Ali-jojo is weet ik niet, geen ervaring mee.
ook daarvoor verschillende stiften. die 3.2mm was de breedste die ik er bij heb
Die is ook het probleem niet. Je bent gewoon te zuinig/voorzichtig met soldeer...
Zulke solderingen als op je foto's moeten in 5 sec goed door vloeien en goed zijn. Dat betekent dat je gelijk een voldoende dosis soldeer moet toevoeren en bout op ong. 380 graden. Gewoon een kwestie van blijven oefenen.
.... Je bent gewoon te zuinig/voorzichtig met soldeer...
Zulke solderingen als op je foto's moeten in 5 sec goed door vloeien en goed zijn. Dat betekent dat je gelijk een voldoende dosis soldeer moet toevoeren en bout op ong. 380 graden.
ik zal eens wat dikker soldeer pakken dan, met dat hele dunnen spul is vlot veel toevoeren wat lastig
.... Je bent gewoon te zuinig/voorzichtig met soldeer...
Zulke solderingen als op je foto's moeten in 5 sec goed door vloeien en goed zijn. Dat betekent dat je gelijk een voldoende dosis soldeer moet toevoeren en bout op ong. 380 graden.
ik zal eens wat dikker soldeer pakken dan, met dat hele dunnen spul is vlot veel toevoeren wat lastig
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeee, juist niet dikker. 0,5mm - 0,7mm dik is prima. Gewoon sneller werken
.... Je bent gewoon te zuinig/voorzichtig met soldeer...
Zulke solderingen als op je foto's moeten in 5 sec goed door vloeien en goed zijn. Dat betekent dat je gelijk een voldoende dosis soldeer moet toevoeren en bout op ong. 380 graden.
ik zal eens wat dikker soldeer pakken dan, met dat hele dunnen spul is vlot veel toevoeren wat lastig
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeee, juist niet dikker. 0,5mm - 0,7mm dik is prima. Gewoon sneller werken
Peter, voor dat soort printwerk pak je toch 1 mm ? anders gebruik je zowat een klos per filter...
0.5 mm heb ik ook wel, gebruik ik maar heel zelden, voor SMD en dat soort priegelwerk.
Peter, voor dat soort printwerk pak je toch 1 mm ? anders gebruik je zowat een klos per filter...
0.5 mm heb ik ook wel, gebruik ik maar heel zelden, voor SMD en dat soort priegelwerk.
Op een klos van 250 gr zit voor 0,5mm, 0,8mm of 1mm zit evenveel soldeer hoor
Het dunne 0,5 is wel duurder maar ik denk niet dat HJ dat heeft, eerder 0,7 of 1 dik. Wat ik aan wilde geven is dat de dikte niet zoveel uitmaakt. Dikker dan 1 mm smelt dan weer minder makkelijk.
Dat is nu nog steeds zo, Sietze. voor Weller zijn vele, verschillende maten punten te krijgen.
Hoe dat voor die Ali-jojo is weet ik niet, geen ervaring mee.
ook daarvoor verschillende stiften. die 3.2mm was de breedste die ik er bij heb
Die is ook het probleem niet. Je bent gewoon te zuinig/voorzichtig met soldeer...
Zulke solderingen als op je foto's moeten in 5 sec goed door vloeien en goed zijn. Dat betekent dat je gelijk een voldoende dosis soldeer moet toevoeren en bout op ong. 380 graden. Gewoon een kwestie van blijven oefenen.
dat geldt voor een normale printplaat en dan gaat het vaak nog sneller.
onderschat de grote kopervlakken niet, zeker bij 70u dikte moet je vaak wat langer stoken voordat het soldeer goed vloeit.
De truc is om in beginsel vooral het kopervlak te verhitten en dan pas het draadje van het component, als het soldeer op het kopervlak goed vloeit dan komt de rest ook goed.
soldeerdikte maakt niet uit, bij dun soldeer moet je gewoon meer toevoeren maar met dikker gaat het makkelijker.
Normaliter gesproken soldeer je OP het gaatje, en staat de aansluitdraad rechtop. waarom hier niet ?
waarom wel?
Omdat je dan de componenten een stuk makkelijker weer los kunt solderen mocht dat nodig zijn. Maar qua soldeerkwaliteit maak je wel vorderingen. Zie je wel dat oefenen helpt
Normaliter gesproken soldeer je OP het gaatje, en staat de aansluitdraad rechtop. waarom hier niet ?
waarom wel?
Omdat je dan de componenten een stuk makkelijker weer los kunt solderen mocht dat nodig zijn.
oh, maar nog los van dat ik dat niet van plan ben, kan je ze nu makkelijk los knippen en dan alsnog op t stompje solderen
Pjotr schreef:
Maar qua soldeerkwaliteit maak je wel vorderingen. Zie je wel dat oefenen helpt
oefenen? lekker wat tussendoor doen dat voldoening geeft, fijn de kasten gefineerd. en verder wel onthouden wat er gezegd was natuurlijk, dus langer bakken, print voorverwarmen, en meer soldeer
Als je op het gaatje dichtsoldeert zit het mechanisch wel wat steviger op de print. Zo "hoort" het wel eigenlijk. Dus onderdeel door de print, aansluitingen beetje omvouwen, afknippen en daarna solderen.
Als je op het gaatje dichtsoldeert zit het mechanisch wel wat steviger op de print. Zo "hoort" het wel eigenlijk. Dus onderdeel door de print, aansluitingen beetje omvouwen, afknippen en daarna solderen.
Juist, zo heb ik dat ooit geleerd voor medische en militaire kwaliteits eisen.
Ik zou i.i.g. wat extra 3mm gaatjes boren en de zware componenten zoals spoelen met tiewraps vastzetten. Zelf doe ik er dan meestal nog een klodder smeltlijm tussen zodat de componenten bij inbouw niet kunnen gaan meetrillen.
Als je op het gaatje dichtsoldeert zit het mechanisch wel wat steviger op de print. Zo "hoort" het wel eigenlijk. Dus onderdeel door de print, aansluitingen beetje omvouwen, afknippen en daarna solderen.
Juist, zo heb ik dat ooit geleerd voor medische en militaire kwaliteits eisen.
Ik heb ooit stage gelopen bij de luchtmacht (DELM Rhenen), die afdeling repareerde en testte o.a. de F16 electronica. Dan moest het wel netjes ja...
Tja, waar ik ooit werkte produceerden we medisch en militair.
Maar het waarom van het ombuigen van draadjes van om het even wat, is dat, wat je op een printplaat soldeert, de soldeerlas te ontdoen van mechanische belasting. Denk daar aan als je om het even wat aan elkaar soldeert. Soldeertin kan niet tegen mechanische belasting. Dan gaat het loszitten.