DIY op basis van LM3886, maar dan met wat extra's

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Paultjuhh
Contacteer:

DIY op basis van LM3886, maar dan met wat extra's

Bericht door Paultjuhh »

Zoals ik in het topic van de CD-speler al vermeld had gaat m'n versterker op de schop. Deze is gebouwd op basis van een Amplimo 2x22v 300VA ringkern en een Chipamp.com LM3886 dual mono kitje. Verder zit er niks op of aan aan extra's, behalve een Alps potmeter om het volume te regelen dan. De versterker hangt momenteel nog steeds aan de PC en hiermee speel ik ook nog mijn CD'tjes af (gelukkig wel via een M-audio 24/96 geluidskaart). Gezien het feit dat de CD-speler in aanbouw is lijkt het me handig om er ook maar eens een kanaalselectie in te bouwen, volumeregeling, soft-start, DC-blocker, voeding voor de DAC en ook een degelijke voeding voor het analoge gedeelte van de DAC. Oftewel: een versterker die gewoon echt af is en waar je wat mee kan.
Het heeft overigens de voorkeur om zo veel mogelijk bij Dick Best te bestellen, dan Futurlec en anders nog de Conrad.
De schema's heb ik grotendeels al voorzien van componentenlijsten en ondersteunend commentaar, zodat het niet alleen voor mijzelf, maar ook voor anderen goed te snappen is wat de schakeling nu precies inhoudt en wat het doet. Ik heb nog nooit iets van scholing gehad op het gebied van electrotechniek, dus ik heb wel mijn best gedaan om alles zo correct mogelijk in elkaar te zetten, maar weet niet of het helemaal klopt :P . Tips en adviezen zijn daarom altijd van harte welkom.

Ringkerntrafo's
Ik heb van Chipamp een Dual Mono kitje en dat bevalt me wel. Maar nu van een vriend nog een tweede gelijke RKT over kunnen nemen. Nu zou ik een echte Dual Mono kunnen gaan bouwen, is dit de moeite waard, of zou ik die RKT beter ergens anders voor kunnen gebruiken? Ik betwijvel of het echt zo veel zal gaan uitmaken bij deze versterkerchipjes. Iemand al ervaring met het verschil tussen één RKT en volledig dual mono?

DC-blocker
Lijkt me niet zo heel erg spannend meer aangezien deze al doordacht is op het forum. Deze heb ik nu in het schema staan met MUR860 diodes, fast recovery. Leveren deze een erg hoge spike, zo ja, wat zou een betere optie zijn, soft recovery? Nu zal je denken '8A maar,' ja dat klopt. Meer dan 8A zal ik echt niet uit het lichtnet gaan trekken.

Inschakelvertraging
Bij een enkele ringkerntransformator is het nog wel te doen zonder inschakelvertraging, al zie je het wel aan de kamerverlichting op het moment dat de versterker ingeschakeld wordt. Bij een dubbele RKT wil ik zeker de inschakelvertraging erin gaan bouwen. Dit schema is trouwens op basis van een schema van Circuitsonline.nl

Kanaalselectie in combinatie met HK DAC
Hier zitten al iets meer draadjes aan een een paar relays, maar volgens mij is deze nog wel redelijk te volgen. Met deze kanaalselectie is het mogelijk om 3 RCA (L+R) te schakelen en ook nog eens de DAC. Bij de DAC kan er ook nog gekozen worden tussen de optische ingang en de COAX/SPDIF ingang. In Deze schakeling is het dus mogelijk om in totaal tussen 5 verschillende bronnen te kiezen. De relais moeten 2x wissel of 2x maak zijn om goed te functioneren. Voor Rel4 kan ook een 1x wissel toegepast worden. Deze schakeling moet extern gevoed worden (stabiele voeding noodzakelijk, in verband met de levensduur van de relaisspoelen). Het voltage waarop de relais werken is vrij, als deze maar bruikbaar is in combinatie met de voedingsspanning. Op het moment dat Rel4 ingeschakeld wordt (vierde stand van stappenschakelaar), dan zal deze aantrekken en de DAC op de Coax uitgang zetten. Tegelijk wordt Rel5 aangetrokken, deze schakelt de analoge output signalen (L+R) van de DAC. Als de stappenschakelaar op stand 5 staat, dan trekt Rel 5 aan en valt Rel4 terug. De DAC zal dan de optische ingang gebruiken. D1 is om te voorkomen dat Rel4 aangetrokken blijft als de stappenschakelaar op stand 5 komt te staan. C1 wordt gebruikt als klein buffertje op de kanaalselectie, 50uF is al ruim voldoende.

Voeding voor de CD Speler
Dit schema omvat alleen maar de voeding voor het analoge gedeelte van de DAC en een 5VDC gedeelte voor het digitale deel van de DAC en voor de kanaalselectie. Het is ook nog mogelijk om er prik uit te halen voor wat ledjes mocht dat nodig zijn. De +- lijnen zijn regelbaar zodat voor de LM4562 chipjes die op de DAC komen nog een variabele voedingsspanning te regelen is. Dit zou invloed kunnen hebben op het geluid en dat wil ik dan ook wel eens proberen.
Bijlagen
4. Voeding voor de versterker
4. Voeding voor de versterker
3. Kanaalselectie in combinatie met HK DAC
3. Kanaalselectie in combinatie met HK DAC
kanaalselectie.GIF (12.43 KiB) 1198 keer bekeken
2. Inschakelvertraging
2. Inschakelvertraging
1. DC-blocker
1. DC-blocker
DC-blocker.GIF (7.84 KiB) 1198 keer bekeken
Paultjuhh
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Niemand een aanvulling op de bovenstaande schema's :roll: ?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Jazeker, hou er rekening mee dat een LM317 en 337 slechts 1,5A kunnen leveren! Ik weet overigens niet of het zin heeft om de voeding van de versterker geregeld te maken. Mocht je dat wel willen, staat hier meer info:
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=56106

Hier wordt echter gebruik gemaakt van een positieve regelaar die ook de negatieve kant moet sinken. Ik weet niet of hij daar zo goed tegen kan.

Groeten,
Mischa
Paultjuhh
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

@Mischa72
Dit schema omvat alleen maar de voeding voor het analoge gedeelte van de DAC en een 5VDC gedeelte voor het digitale deel van de DAC en voor de kanaalselectie.
:wink: 1,5A lijkt me genoeg prik voor de DAC en de kanaalselectie. De voeding blijft de standaard voeding van de Chipamp.com kit.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Prima dan. Bij de afbeelding zag ik "voeding versterker" staan en dacht: Huh???

Ga zo door :wink:

Groeten,
Mischa
Plaats reactie