project "LBVS nummer zoveel"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

dieter
Berichten: 18
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 21:47

project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door dieter »

Hallo,

ik volg al een tijdje het forum hier met het idee in het achterhoofd om zelf "ooit eens" een LBVS te bouwen. Ik ben een absolute newbie als het op luidsprekerbouw aankomt, maar heb wel ervaring met houtbewerking, schilderen, elektronica. Dus normaal gezien moet het wel lukken om een LBVS (degelijk) in elkaar te prutsen. 1 van de komende weken zou ik er effectief aan beginnen.

Ik heb nu -in de voorbereidende fase-, wel al een aantal vraagjes.

- Ik zou graag iets hogere speakers hebben. Volgens wat ik hier al gelezen heb, kan dit mits het volume van de kast niet vergroot. Ik zou dus een "compartiment" onderaan kunnen toevoegen, waarbij de bovenkant van de bassreflex-pijp samenvalt met het tussenschot. Idem bovenaan. Ik denk dat een schets het duidelijker maakt.

- Ik las dat de diameter van de woofer 148mm is. Het frontpaneel van de speaker zou echter maar 150mm zijn. Schiet er langs beide zijden amper 1mm over. Dit lijkt me niet echt haalbaar? Of slaat de 148mm enkel op de voorgestelde 4mm-MDF plaat en is het gat in de 18mm-MDF kleiner.

- Op zijn website staat "De bastreflex-pijp is een Visaton BR15.34 Op dit ogenblik is hij 10 cm lang." Volgens een shop (http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=1931) is ze echter 147mm. Betekent dit dat de pijp ingekort moet worden?

Dat was het voorlopig zowat. Ik denk dat als ik eenmaal m'n onderdelen bij elkaar begin te puzzelen, hier nog wel een waslijst vragen ga stellen.

Alvast bedankt,
Dieter
Bijlagen
Boxontwerp.png
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door SARK »

dieter schreef:
- Ik las dat de diameter van de woofer 148mm is. Het frontpaneel van de speaker zou echter maar 150mm zijn. Schiet er langs beide zijden amper 1mm over. Dit lijkt me niet echt haalbaar? Of slaat de 148mm enkel op de voorgestelde 4mm-MDF plaat en is het gat in de 18mm-MDF kleiner.
150 mm is de binnenmaat van de kast, hier komt aan beide zijden nog de plankdikte van 18 mm bij dus wordt de totale breedte 186 mm.
binnenmaat.jpg
dieter schreef:
- Op zijn website staat "De bastreflex-pijp is een Visaton BR15.34 Op dit ogenblik is hij 10 cm lang." Volgens een shop (http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=1931) is ze echter 147mm. Betekent dit dat de pijp ingekort moet worden?
Yep.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door JvS »

Aan de onderkant kan je straffeloos wat hoogte toevoegen op jouw manier. De bovenkant kan in principe ook, maar de afstand van de tweeter tot de bovenkant van de kast heeft invloed op de klank en reflecties. In het filter wordt daar mogelijk voor gecompenseerd. Als jij dit veranderd, krijg je andere afwijkingen en mogelijk dus een compensatie die nergens voor nodig is.

Je introduceert daarmee dus mogelijk twee fouten. Ik zou de speakers op de oorspronkelijke hoogte houden en een 'plankje schuin achter de speakers doen en zo een uitsparing van een driehoek maken.
Bijlagen
Geen naam.jpg
Geen naam.jpg (5.05 KiB) 1089 keer bekeken
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door Henkjan »

Hallo Dieter, welkom hier!

Had je dit
http://www.zelfbouwaudio.nl/wiki/index.php/LVBS
al gelezen?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door SARK »

JvS schreef:
Ik zou de speakers op de oorspronkelijke hoogte houden en een 'plankje schuin achter de speakers doen en zo een uitsparing van een driehoek maken.
Ik snap niet helemaal wat je hier nu mee bedoelt :-k
dieter
Berichten: 18
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 21:47

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door dieter »

SARK schreef:
dieter schreef:
- Ik las dat de diameter van de woofer 148mm is. Het frontpaneel van de speaker zou echter maar 150mm zijn. Schiet er langs beide zijden amper 1mm over. Dit lijkt me niet echt haalbaar? Of slaat de 148mm enkel op de voorgestelde 4mm-MDF plaat en is het gat in de 18mm-MDF kleiner.
150 mm is de binnenmaat van de kast, hier komt aan beide zijden nog de plankdikte van 18 mm bij dus wordt de totale breedte 186 mm.
Blijft het feit dat het stuk dat tussen de twee zijkanten (wat ik zie als "frontpaneel"), 150mm breed is. Als je daarvan 148 uitfreest / uitzaagt, schiet er langs beide zijden amper 1mm over...

JvS schreef:
Aan de onderkant kan je straffeloos wat hoogte toevoegen op jouw manier. De bovenkant kan in principe ook, maar de afstand van de tweeter tot de bovenkant van de kast heeft invloed op de klank en reflecties. In het filter wordt daar mogelijk voor gecompenseerd. Als jij dit veranderd, krijg je andere afwijkingen en mogelijk dus een compensatie die nergens voor nodig is.

Je introduceert daarmee dus mogelijk twee fouten. Ik zou de speakers op de oorspronkelijke hoogte houden en een 'plankje schuin achter de speakers doen en zo een uitsparing van een driehoek maken.
Dus onderaan kan ik 8,2 cm "winnen". Bovenaan wordt dus moeilijker. Maar wat bedoel je met een "plankje schuin achter de speakers doen en zo een uitsparing van een driehoek maken." Dat is ook mij niet geheel duidelijk :oops:

En als je een gebogen 'valse' zijkant rond de originele rechthoekige kast bouwt, heeft dit ook invloed op staande golven edm?
Henkjan schreef:
Hallo Dieter, welkom hier!

Had je dit
http://www.zelfbouwaudio.nl/wiki/index.php/LVBS
al gelezen?
Yep, net als de site van Edo en de diverse bouwverslagen van LBVS'ers. Alsook LBVS met andere afmetingen, maar daar is het ook al een poosje stil...

Andere tips zijn nog steeds welkom :-)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door Marp »

dieter schreef:
Blijft het feit dat het stuk dat tussen de twee zijkanten (wat ik zie als "frontpaneel"), 150mm breed is. Als je daarvan 148 uitfreest / uitzaagt, schiet er langs beide zijden amper 1mm over...
Dat betekent dat je de montage-opening zelfs nog 2 mm groter zou kunnen maken, zonder in de zijwanden te hoeven frezen. Niet dat dit aan te raden is: met 1,5 mm vrije ruimte rondom de benodigde 145 mm is een opening van 148 mm ruim voldoende om werking van het MDF en kleine afwijkingen in de opgegeven luidsprekerafmetingen op te vangen.

De baffle ligt overigens op de zijwanden, en wordt dus 150 mm + (2x 18 mm) = 186 mm breed.
dieter
Berichten: 18
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 21:47

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door dieter »

Bedankt, al 1 "probleem" uitgeklaard.

Iemand nog voorstellen of suggesties om de kast wat hoger te kunnen maken? :?:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door MechanicalAnimal »

dieter schreef:
Iemand nog voorstellen of suggesties om de kast wat hoger te kunnen maken? :?:
'tuurlijk :D

*marmeren/natuursteen plaat en je luidspreker op spikes zetten, scheelt je zo al weer 5-7 cm ofzo.
*een MDF voet eronder plaatsen met een '" afdruk" kleiner dan je eigenlijke speaker;
*de lengte van de kast verlengen maar niet de inhoud wijzigen door een tussenschot te plaatsen.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door CoenvanDongen »

dieter schreef:
Bedankt, al 1 "probleem" uitgeklaard.

Iemand nog voorstellen of suggesties om de kast wat hoger te kunnen maken? :?:
Een compartiment met "hifi zand" erin en outriggers eronder!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door SARK »

dieter schreef:
En als je een gebogen 'valse' zijkant rond de originele rechthoekige kast bouwt, heeft dit ook invloed op staande golven edm?
Nee, dit heeft geen effect op wat er binnen in de kast gebeurt.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door SARK »

Ideetje:
LBVS-klompvoet.jpg
Maar dan lijkt het mij wel verstandig om de voet vast te zetten aan de box en de voet te vullen met zand (ingestraald door elfen bij maanlicht of gewoon vogelzand, dat maakt niet uit in dit geval :wink: ).
dieter
Berichten: 18
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 21:47

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door dieter »

Eindelijk nog een reactie van mijn kant.

Ik zou graag tot een totale hoogte van ongeveer 110-115cm komen. Sokkels edm zie ik niet bepaald graag, dus ik ging de speakers gewoon op spikes van 3 cm plaatsen. Door onderaan een compartiment toe te voegen (en te vullen met zand?), "win" ik 8,2 cm. Voorlopig kom ik zo dan aan een totale hoogte van 90+8,2+3 = 101,2cm.

Er werd hier gesuggereerd om ergens een bijkomend compartiment te maken en te vullen met zand. Maakt het uit hoe dat compartiment er uit ziet of waar het geplaatst wordt? Of heeft enkel het totale volume van de kast invloed op hoe de speakers klinken? (Newbie....). In bijlage een voorbeeld ontwerp. Als enkel het volume van de kast van belang is, zou je in theorie dus ook de kast hoger maar minder diep kunnen maken?

Alvast wederom bedankt! :)
Bijlagen
ontwerp2.png
dieter
Berichten: 18
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 21:47

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door dieter »

Ok, het hout is gezaagd. Nu is het tijd om de andere onderdelen bijeen te sprokkelen. Ik heb wat rondgeneusd in de andere LBVS-topics en ben tot volgend lijstje gekomen. Ik heb wat rondgekeken bij RumoH en EuropeAudio, maar niet overal dezelfde items kunnen terugvinden.

- 2x Peerless SDS-164
- 2x Seas 27TFF-1
- 2x Basreflex-poort: Visaton BR15.34 Bassreflex (ik vond geen equivalent bij Rumoh met diameter 73mm)
- 2x terminals: ST-960GM of SPEAKER TERMINAL T105
- 1x Noppenschuim: TYROTEX/30/1 of Pritex, 50x100cm, d4,2cm
- 1x SONOFIL/W/SB
- 2x Mounting set M5
- 1x Mounting Set M4

Voor de filters:
- 4x Jantzen cross cap 10.0u 400V of AUDYN MKT 10.0 UF
- 4x AUDYN-CAP KP-QS foil capacitor 6.8uF 400V 23 x 36mm of AUDYN MKT 6.80 UF
- 6x Jantzen metaloxide resistor 2.20R 10W 5%
- 2x Jantzen metaloxide resistor 10.0R 10W 5%
- 2x Jantzen Wire non-ferrite cored coil 1,500mH 0,100Ohm 1,60mm of 1.40 MM WIRE COIL 1.50 MH
- 2x Air core coil 0.27mH 0.43Ohm 0.71mm of 0.70 MM WIRE COIL 0.27 MH

Bij EA heb ik voornamelijk geselecteerd op voorraad, bij RumoH had ik geen indicatie over de stock, maar zocht ik gelijkaardige producten.
Vilt haal ik hier wel uit een tapijtenzaak, printplaten heb ik nog.

Wat betreft lood / bitumex: ik heb nog redelijk wat daklood over van mijn verbouwingen. Ik zou dit op de wanden schroeven en lijmen met Tec7 en daaroverheen het vilt. Het nut van het lood zit hem vooral in de toegevoegde massa meen ik? Of het nu bladlood dan wel Bitumex is, maakt niet zo veel uit denk ik?

Alvast opnieuw bedankt!

Dieter
Gebruikersavatar
MartyF
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 12:01
Locatie: Edam

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door MartyF »

dieter schreef:
....... Alsook LBVS met andere afmetingen, maar daar is het ook al een poosje stil...

Andere tips zijn nog steeds welkom :-)
Tsja sorry. Moet hoognodig het topic aanvullen. Ze zijn inmiddels af, maar nog niet afgewerkt. Met het zoals in genoemd topic voorgestelde idee om een extra bodem te maken aan de bovenkant van de poort in een bijna 20cm hogere behuizing. Heb ze een weekje aangesloten gehad. Behoorlijk indrukwekkend over het algemeen, maar bij sommige muziekstukken klinkt het een stuk minder. Ben er nog niet helemaal uit. Wordt z.s.m. vervolgd in mijn eigen topic.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door MechanicalAnimal »

:foto:
dieter
Berichten: 18
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 21:47

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door dieter »

Er is niks spectaculairs te zien tot nu toe. Ik heb enkel een stapel MDF liggen, ik wacht al een poosje op antwoord van Rumoh ivm m'n onderdelen...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door ds23man »

Van een stapel mdf kun je ook een foto maken! Sommige zelfbouwers kicken daarop! :rofl:
dieter
Berichten: 18
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 21:47

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door dieter »

Heb ik (min of meer) alle onderdelen binnen en eindelijk wat tijd om te werken en alles uit te tekenen, blijkt nu dat die f****g M5-bouten niet meer in de Peerless'en passen? :shock:

Diameter 4,5mm volgens de datasheet zie ik nu. M5-bouten zijn net iets dikker...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door ray5150 »

Opboren ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door Henkjan »

of M4 pakken?
dieter
Berichten: 18
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 21:47

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door dieter »

M4 past inderdaad. Alleen heb ik daar maar 1 setje van gekocht.... Dus ofwel bijbestellen, ofwel opboren... Zal het eerste worden denk ik. Ik heb geen zin om uit te schieten met m'n boor en m'n speaker te perforeren 8-[

Ander vraagje: ik heb nog redelijk wat bladlood over van mijn verbouwingen. Ik ging dit op mijn zijpanelen lijmen (ipv bitumex) om voor wat demping te zorgen. Hier op het forum heb ik nog geen gelijkaardige aanpak gevonden. Sla ik de bal compleet mis? En kan ik toch beter voor bitumex kiezen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door ray5150 »

Marcus is dol op het gebruik van lood...
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=15&t=5642
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: project "LBVS nummer zoveel"

Bericht door Marp »

Het werd inderdaad wel vaker toegepast. Ook door ondermeer:
Richard: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 4548#p4548
Edo: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6009#p6009
Geenius: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 217#p51217
Audioot: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 043#p90043

T.o.v. loodbitumen mis je wel de dempende eigenschap daarvan, dus met puur lood voeg je voornamelijk massa toe die met name de resonantiefrequentie van het paneel verlaagt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”