MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Per Skaaning is ook trots dat zijn unit in zo'n mooi systeem zit en heeft twee van mijn foto's opgenomen in zijn gallery. Leuk toch! :D

http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id ... 8%7C%7C%7C
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door audioot »

gefeliciteerd Jeroen
nvg
audioot
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door meiborg »

Hoi Jeroen,

Leuk om te zien dat je project is opgenomen in "the hall of fame" :wink: . Wij weten natuurlijk al lang hoe kundig je bent maar het is toch een stukje bevestiging dat ook meneer Skaaning dat onderkent en je driverkeuze als product reclame presenteerd!

Mvg Reinder
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door Tweety »

Hoi Jeroen,

Wow wat is een mooi geheel geworden. En ja terecht dat ie opgenomen in de hall of fame. Gefeliciteerd.

Tja en voor Per is het natuurlijk een prachtige visite kaartje zo'n open dipool. Mooier dan dit kan zijn luidspreker, ingebouwd in een systeem, van nature niet getoond worden.

Ben wel benieuwd wat je overtreffende trap over een aantal jaar op dit systeem wordt..... :kwijl:

Groeten,
Wido
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door anonamemouse »

Afgelopen maandag heb ik een litertje thee gedronken bij Jeroen thuis, en als leuke bijkomstigheid heb ik meteen ook even van de MOB3W kunnen genieten.
Het eerste dat opvalt: op de foto lijken ze veel groter. Als ze zo in de kamer staan (opgesteld op luisterposities) vallen ze eigenlijk een beetje weg in de grote woonkamer, ondanks dat ze toch een meter hoog zijn. Echter, zodra er muziek uitkomt valt de kamer weg! De ruimtelijkheid is enorm! Bij het beluisteren van de juiste cd is met de ogen dicht de luidspreker niet meer aan te wijzen, het geluid is werkelijk kamerbreed.

Wat had ik bij me:
Michael Jackson - Thriller, Japanse eerste persing. Helaas klinken ALLE andere persingen als bagger, en hoe nieuwer de versie, hoe erbarmelijker ze klinkt. Voor Thriller is de speurtocht naar de Japanner echt de moeite waard. Of koop de SACD, welke een exacte kopie is van de mastertapes.
Frankie Goes To Hollywood - Welcome to the Pleasuredome, ook een Japanse persing. Deze is iets gedetailleerder in het hoog.
Elbow - The Seldom Seen Kid. Standaard versie, alle masterings wereldwijd zijn dezelfde.
Depeche Mode - Exciter. Eerste persing van Mute Records, Jeroen heeft helaas geen SACD speler.
Soundtracks:
Inception, Sherlock Holmes en Waterworld. Vooral de laatste klinkt fantastisch.

Welke cd's schoten er door mijn hoofd als vergeten: een enorme lijst... Madonna - Music, Roger Waters - Amused to Death, Elliot Smith - Either / Or, om er maar een paar te noemen.

Ik denk dat ik qua klank niet zo heel ver bij het geluid van de MOB3W's vandaan zit, helaas is dit alleen te testen door ze naast elkaar te zetten, en we zijn geen van beiden bereid om ze te verplaatsen als het niet 100% absoluut noodzakelijk is. De ruimtelijkheid is wel een paar mijl groter bij Jeroen, veroorzaakt door zijn veel grotere woonkamer, het open baffle concept en de naar voren en naar achteren stralende tweeter. Ik wil hier de luidsprekers ook wel een metertje naar voren zetten, maar dan explodeert de WAF factor, en dat wil ik toch graag voorkomen...

De afwerking is ook tot in de puntjes verzorgd, de laatste aanpassing is uitsluitend te spotten door nog open schroefgaatjes aan de achterzijde van de baffle.

Ik vraag me af hoe ze klinken als er een set echt zware versterkers voor de aansturing wordt gebruikt. Een paar Brystons of Pass Labs zal mijns insziens echt het maximale eruit kunnen peuteren, alhoewel ik me dan meteen daarna weer afvraag of het verschil het prijskaartje zal rechtvaardigen...

Mijn welgemeende complimenten, ik ben heel blij dat ik ze nu eindelijk eens in het echt heb kunnen horen!
RobT
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 29 jul 2005, 18:13
Locatie: Deventer

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door RobT »

Leuk Jeroen, mooi stukje erkenning!
Heb je nu na een paar maanden luisteren nog op/aanmerkingen of ben je nu echt (echt!) klaar en gaapt het zwarte gat?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Ik ben nu echt klaar voor mezelf, maar ik zou graag willen dat meer mensen een dergelijk hoogwaardig open baffle systeem tot hun beschikking hadden. De meeste open baffle projecten worden met budget drivers uitgevoerd en halen daarom niet het niveau dat mogelijk is. Ikzelf heb natuurlijk ook lang op deze toer gezeten en ook bij mij zijn de woofers nog van het type budget vriendelijk.

Verbetering van het laag heeft bij mij thuis niet zo heel veel zin, meestal luister ik zonder de dempingspanelen tegen de achterwand. Het laag heeft daar het meest onder te lijden, dus upgrade van de woofers, met als gevolg een heel nieuwe baffle, daar begin ik niet zomaar aan zolang ik in dit huis woon.

Als er in de toekomst nieuwe ontwikkelingen worden gedaan, zullen die voor een ander doel zijn dan gebruik in mijn eigen huiskamer.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door hannesie »

Ik heb vanavond deze lekkere weergevers beluisterd, en als ik dan weer even lees wat Jeroen hier boven verteld. :mrgreen:

Ik hoorde naast een verschrikkelijk lekker set alweer plannen, het kan beter!!

Ik had een USB stickje bij mij, zodat er via de Squeezbox wel makkelijk en snel de gewenste muziek te horen was.
Naast wat oude bekende en onbekende nummers voor Jeroen, viel mij de enorme ruimtelijkheid op.
De plaatsing is bijzonder goed, open en los.
Als de opname goed is hoor je dat ook verdraaid goed, zoals bij de 24/96 opnames van Diana Krall (When I Look in Your Eyes) en de Nocturne (Chopin) Shura Cherkassky LIVE volume1 gaf een best beeld van de ruimte, voor mij vaak een norm, hoe klinkt een applaus. :mrgreen:
We hebben ook nog even geluisterd naar verschillen in DAC's en als afsluiter even dezelfde muziek van het orgel van de CD van The Great Organ of Saint Eustache, Paris,die ik ook bij Marcus (Hondasnl) had beluisterd, je zat gewoon in de kerk.

Mooi laag met dan wel de subs in de hoeken, maar het midden en de ruimtelijkheid is wel het meest opvallende, zonder dat het ook maar ergens negatief over komt.
Kortom, een lekker luisteravondje, ik had de versie met de Visaton 130 ook wel gehoord, maar dit is echt een klap beter.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Mooie review hannesie. Ja, ik zit in mijn voorgaande post nog wat in de ontkennende fase, er komt een moment dat er andere woofers in gaan. :lol: Het midhoog is nu zo belachelijk mooi met een bizarre ruimtelijkheid zoals ook anonamemouse aangaf, ik moet nu toch toegeven dat de Peerless SLS12 woofers achterblijven.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door anonamemouse »

Aan welke woofers denk je hierbij? De nieuwe Scan Speaks? Lijkt me wel wat eigenlijk...
Of... Misschien is het tijd om een zwaardere versterker op het laag te zetten.
Of... Allebij?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Die versterker doet het op zijn sloffen. dre denkt in de richting die ik op wil. :mrgreen:
Maar dan nog net even anders, namelijk die met de sandwich cone: http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id ... 4%7C%7C%7C
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door dre »

er al ruzie over gemaakt? :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Dat zal wel loslopen. :sure:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door bas focal m180 »

Iedereen die komt luisteren expres in bijzijn van vrouw flink laten klagen over het laag .


De http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id ... 4%7C%7C%7C kan je dan toch ook laten uitvoeren met een wat langere spreekspoel .
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Dat zal niet eens nodig zijn, vanwege de ondersteuning door subs hoeven de SLS12 woofers helemaal niet hard te werken. Het gaat vooral om kwaliteit, bij zowel zachter als wat harder spelen. Het zou er zelfs toe kunnen leiden dat ik de C-Quenze midwoofer dan nog wat verder ontlast, die nu speelt vanaf 150Hz. Maar ach, dit is toekomstmuziek, voorlopig doe ik het ermee. En dat is geen straf. :D
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door tigradekat »

Hahahaha, in Breda vroeg ik je nog of je die flexunits ging gebruiken, en toen was het nog: Neeeeeee, helemaal niet nodig joh! :rofl:

(zo herkenbaar....)
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door anonamemouse »

jeroen_d schreef:
Die versterker doet het op zijn sloffen. dre denkt in de richting die ik op wil. :mrgreen:
Maar dan nog net even anders, namelijk die met de sandwich cone: http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id ... 4%7C%7C%7C
Da's mooi!
Als we een group buy kunnen organiseren voor minimaal 501 van die dingen krijgen we 50% korting!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Er zijn wat ontwikkelingen bij mijn Griekse vriend Nicholas, die ook de upgrade wil proberen.
Bijlagen
DSC_0110.jpg
DSC_0111.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door dre »

daar gaat ie geen spijt van krijgen! 8)
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door bas focal m180 »

jeroen_d schreef:
Er zijn wat ontwikkelingen bij mijn Griekse vriend Nicholas, die ook de upgrade wil proberen.
WAUW , erg mooi dat plexiglas .
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Nog wat eye candy, dit keer in betere kwaliteit. De fabrikant van de plexiglass baffle raadde sterk af om de C-Quenze verzonken te monteren. Daarom heeft Nicholas het oude gat voor de AL130 gebruikt, waardoor de C-Quenze wat hoger is komen te zitten en ook iets verder naar voren. Ik heb gecontroleerd of dit veel uit maakt voor de overgang naar tweeter, dit bleek minimaal effect te hebben en qua group delay zelfs iets beter uit te pakken.
Bijlagen
CIMG5175.JPG
CIMG5176.JPG
CIMG5179.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door hannesie »

En heeft Nicolas ook al de indruk dat het een flinke stap vooruit is?

Oftewel, hoe is zijn reactie op de upgrade?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Nikos heeft erg lang op nieuwe filteronderdelen moeten wachten, hij wilde wax coils toepassen en die hadden blijkbaar een lange levertijd. Hier zijn de eerste luisterervaringen:


My first listening impressions...i am very impressed with the sound.

The midrange intergration with the tweeter is now excellent.

The stage width and depth is excellent.

The sound is smoother and with better definition and i can hear sounds that before seemed "buried" in the mix.....

I will report back when the speaker and the two crossovers (active and passive) is settled.

Kind regards,

Nikos
Bijlagen
DSC_0117.jpg
DSC_0118.jpg
DSC_0109.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door hannesie »

Toch wel leuk dat zijn ervaring ook wel zo positief is, en dat de details nu duidelijker te herkennen zijn.
Ik had ongeveer hetzelfde toen ik bij Leobus luisterde en voor mij zelf constateerde dat de Xylophone bij de Jazz at the Pawnshop bij hem echt als hout klonk, en bij mij was dat toch wel wat meer metaal. :mrgreen:
Met de AF DAC is dat nu trouwens wel beter, het zijn de kleine dingen die het doen. :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”