Kan defecte Sansui Au-70 kopen... doen ? ( Gekocht )
Moderator: Beheerdersteam
Kan defecte Sansui Au-70 kopen... doen ? ( Gekocht )
Kan van iemand een defecte Sansui Au-70 buizen bak 4x EL84 kopen.
Denk echter dat de elco's enzo zijn uitgedroogd.
Verder mist hij de boven kap en ziet er beetje ranzig uit.
Wat zou ik hier max voor moeten neer leggen ?
Denk echter dat de elco's enzo zijn uitgedroogd.
Verder mist hij de boven kap en ziet er beetje ranzig uit.
Wat zou ik hier max voor moeten neer leggen ?
Laatst gewijzigd door TubeHead op ma 16 mar 2009, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb er ooit een niet werkend gekocht. Er was een weerstand voor de "screen" doorgebrand. Na deze te vervangen werkt hij goed. Bij mij lag er ook een bruin-gele was rond de transfo's. Misschien iets om op te letten bij aankoop.
Ik denk dat het zeker de moeite is als de transfo's nog goed zijn. Eventueel kan je nog een andere versterker met de transfo's maken. Hoeveel het moet kosten: wat de gek ervoor geeft aangezien hij niet-werkend is.
Als je hem niet koopt, laat je dan iets weten, dan kan ik hem misschien overnemen als rezerve....
Ik denk dat het zeker de moeite is als de transfo's nog goed zijn. Eventueel kan je nog een andere versterker met de transfo's maken. Hoeveel het moet kosten: wat de gek ervoor geeft aangezien hij niet-werkend is.
Als je hem niet koopt, laat je dan iets weten, dan kan ik hem misschien overnemen als rezerve....
Aangezien er geen foto's en eigen indrukken van de apparatuur zijn, is een echte prijsinschatting lastig te maken. Maar als de structuur (chassis en trofo's vnl.) intact is, is de € 50 vraagprijs al wel te rechtvaardigen.
Als je er van een andere kant naar kijk, naar de plaats van het apparaat binnen de Sansui geschiedenis in 1e instantie, en in de audio-geschiedenis in een 2e, zie je dat de AU-70 de 1e opvolger van het grondleggende Sansui-model was, en tevens de laatste buizen-generatie van Sansui. Dat lijkt me een leuke verzamelaars-indicatie ... Deze buizen-modellen klonken goed genoeg om Sansui na het eerste model belevensvatbaar te houden (hun line-up was toen nog nihil). Ook een leuke verzamelaars-indicatie !
Zelf heb ik net een 4e generatie Sansui's, de AU-555 en TU-555 binnen (ga ze dit weekend ophalen), en afgezien dat ik alleen binnen bepaalde kaders vintage-audio spullen verzamel en de AU-70 daar niet in past, zie ik de AU-70 als mooi verzamel object. Dat daarnaast ook nog eens met goed gevolg gebruikt kan worden !
AU-70 kopen positive / € 50 goede prijs positive (mits technisch in basis OK)
Wolf
Als je er van een andere kant naar kijk, naar de plaats van het apparaat binnen de Sansui geschiedenis in 1e instantie, en in de audio-geschiedenis in een 2e, zie je dat de AU-70 de 1e opvolger van het grondleggende Sansui-model was, en tevens de laatste buizen-generatie van Sansui. Dat lijkt me een leuke verzamelaars-indicatie ... Deze buizen-modellen klonken goed genoeg om Sansui na het eerste model belevensvatbaar te houden (hun line-up was toen nog nihil). Ook een leuke verzamelaars-indicatie !
Zelf heb ik net een 4e generatie Sansui's, de AU-555 en TU-555 binnen (ga ze dit weekend ophalen), en afgezien dat ik alleen binnen bepaalde kaders vintage-audio spullen verzamel en de AU-70 daar niet in past, zie ik de AU-70 als mooi verzamel object. Dat daarnaast ook nog eens met goed gevolg gebruikt kan worden !
AU-70 kopen positive / € 50 goede prijs positive (mits technisch in basis OK)
Wolf
Zo ! Die ziet er brandschoon uit zeg.
Als ik wat uurtjes erin steek zaldie wel niet zo mooi worden als deze.
Maar was niet echt van plan om hem in de verkoop te gooien alstie het doet.
Moest trouwens ook nog een potmeter en een schakelaar vervangen die kapot was. Maar dat zijn de kleine dingen.
Ja.. ben er uit. Ik koop hem
Als ik wat uurtjes erin steek zaldie wel niet zo mooi worden als deze.
Maar was niet echt van plan om hem in de verkoop te gooien alstie het doet.
Moest trouwens ook nog een potmeter en een schakelaar vervangen die kapot was. Maar dat zijn de kleine dingen.
Ja.. ben er uit. Ik koop hem
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
sja de vraag is altijd wat er defect is.
soms vragen aan de verkoper wanneer of hoe hij defect ging, dan kun je al een redelijke indicatie maken wat er eventueel kapot kan zijn.
Hoe dan ook, trafo's overlijden meestal niet zo snel en buizen kunnen ook wel een stootje hebben.
Dan heb je toch wel het duurste van een gehele buizenbak te pakken, de rest is nmlk allemaal niet zo kostbaar.
Dus als je denkt dat de grote dingen nog redelijk intakt zijn, heb je een goedkoopje
soms vragen aan de verkoper wanneer of hoe hij defect ging, dan kun je al een redelijke indicatie maken wat er eventueel kapot kan zijn.
Hoe dan ook, trafo's overlijden meestal niet zo snel en buizen kunnen ook wel een stootje hebben.
Dan heb je toch wel het duurste van een gehele buizenbak te pakken, de rest is nmlk allemaal niet zo kostbaar.
Dus als je denkt dat de grote dingen nog redelijk intakt zijn, heb je een goedkoopje
Ik heb het schema nog even opgezocht. Blijkbaar is een deel van de voorversterker met transistors uitgevoerd, maar die is enkel nodig voor microfoon en platenspeler ingang.
- Bijlagen
-
- Sansui au70.pdf
- schema sansui au70
- (1.19 MiB) 328 keer gedownload
Nah dit is um !
Ziet er totaal niet uit. Hij heeft zo'n 20 jaar niet meer gespeeld.
Schakelaar voor Phono is stuk , Zekering houder is stuk , balans knop is afgebroken , de kap mist.
Op school even speakers aangesloten gehad en aan één kant gaf hij haast geen geluid. Na paar keer meten ( Svokke hartelijk dank voor de schema !!!! ) een defecte weerstand kunnen opsporen en vervangen en er komt alweer meer geluid uit !
Echter gloeit er bij een rooster van één EL84 rood gloeiend. Dadelijk even andere EL84 erin proppen en kijken wattie doet anders nog meer meten, meten , meten en vervangen.
En hij oscileert soms ook nog welles. Potmeter die hebben ook hun beste tijd gehad denk ik.
Ziet er totaal niet uit. Hij heeft zo'n 20 jaar niet meer gespeeld.
Schakelaar voor Phono is stuk , Zekering houder is stuk , balans knop is afgebroken , de kap mist.
Op school even speakers aangesloten gehad en aan één kant gaf hij haast geen geluid. Na paar keer meten ( Svokke hartelijk dank voor de schema !!!! ) een defecte weerstand kunnen opsporen en vervangen en er komt alweer meer geluid uit !
Echter gloeit er bij een rooster van één EL84 rood gloeiend. Dadelijk even andere EL84 erin proppen en kijken wattie doet anders nog meer meten, meten , meten en vervangen.
En hij oscileert soms ook nog welles. Potmeter die hebben ook hun beste tijd gehad denk ik.
Het rooster kun je niet zo zien bij een EL84 hoor, wat zie je precies gloeien? (wat het meest aan de buitenkant zit is de anode)TubeHead schreef:Nah dit is um !
Echter gloeit er bij een rooster van één EL84 rood gloeiend. Dadelijk even andere EL84 erin proppen en kijken wattie doet anders nog meer meten, meten , meten en vervangen.
uhhh sorry.... anode idd. dat spiraaltje binnen in dat gloeid heel fel en naar enkele seconden zie je ook de plaat helemaal rood gloeiend worden..
Ga toch ff proberen om de ontkoppel condensatoren die op de grid zitten vervangen door PIO's 0,1uF die ik hier nog heb liggen. Normaal moet er 0,3uF in... maar we zien wel
edit..
zucht... na een schok verder... verrekte condensatoren ook..
even de ontkoppel condensatoren vervangen door de russische... en hatjikidee ! probleem opgelost ! Verrekte condensatoren nogmaals...
volume potmeter heeft ook zo zn kuren gekregen.. dus die moet binnen kort ook er aan geloven. Ff kijken of er een alps in past.
En de ECC83 vervangen door nieuwe JJ's.
Zekering houder vervangen.
Bias moet nog opnieuw ingesteld worden.
Valt me niet tegen zo !
Ga toch ff proberen om de ontkoppel condensatoren die op de grid zitten vervangen door PIO's 0,1uF die ik hier nog heb liggen. Normaal moet er 0,3uF in... maar we zien wel
edit..
zucht... na een schok verder... verrekte condensatoren ook..
even de ontkoppel condensatoren vervangen door de russische... en hatjikidee ! probleem opgelost ! Verrekte condensatoren nogmaals...
volume potmeter heeft ook zo zn kuren gekregen.. dus die moet binnen kort ook er aan geloven. Ff kijken of er een alps in past.
En de ECC83 vervangen door nieuwe JJ's.
Zekering houder vervangen.
Bias moet nog opnieuw ingesteld worden.
Valt me niet tegen zo !
nahja was ook sarcastisch bedoeld
ondanks dat er een hoop stuk of half werkt... vind ik het geld dubbel en dwars waard !
Ik ga van de week idd ff alles na qua spanningen en condensatoren.
condensatoren zijn vrij tricky heb ik alweer gemerkt.
zoals die oude ontkoppel condensatoren die meten ik gewoon aardig goed met de RCL meter.
Had nog een printplaat liggen van een CRT monitor met daarop een condensator met de juiste waarde en spanning. Die vervangen door de ontplofte... en het draait alweer.
Ben benieuwd wat er nu gaat komen... houd het wel spannend zo !
edit...
kanidaat twee heeft zich gemeld...
Ik ga van de week idd ff alles na qua spanningen en condensatoren.
condensatoren zijn vrij tricky heb ik alweer gemerkt.
zoals die oude ontkoppel condensatoren die meten ik gewoon aardig goed met de RCL meter.
Had nog een printplaat liggen van een CRT monitor met daarop een condensator met de juiste waarde en spanning. Die vervangen door de ontplofte... en het draait alweer.
Ben benieuwd wat er nu gaat komen... houd het wel spannend zo !
edit...
kanidaat twee heeft zich gemeld...
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:


