Kan defecte Sansui Au-70 kopen... doen ? ( Gekocht )

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Kan defecte Sansui Au-70 kopen... doen ? ( Gekocht )

Bericht door TubeHead »

Kan van iemand een defecte Sansui Au-70 buizen bak 4x EL84 kopen.
Denk echter dat de elco's enzo zijn uitgedroogd.
Verder mist hij de boven kap en ziet er beetje ranzig uit.

Wat zou ik hier max voor moeten neer leggen ?
Laatst gewijzigd door TubeHead op ma 16 mar 2009, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
svokke
Berichten: 6
Lid geworden op: di 26 okt 2004, 21:06

Bericht door svokke »

Ik heb er ooit een niet werkend gekocht. Er was een weerstand voor de "screen" doorgebrand. Na deze te vervangen werkt hij goed. Bij mij lag er ook een bruin-gele was rond de transfo's. Misschien iets om op te letten bij aankoop.
Ik denk dat het zeker de moeite is als de transfo's nog goed zijn. Eventueel kan je nog een andere versterker met de transfo's maken. Hoeveel het moet kosten: wat de gek ervoor geeft aangezien hij niet-werkend is.
Als je hem niet koopt, laat je dan iets weten, dan kan ik hem misschien overnemen als rezerve....
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

bedankt voor je reactie. Zal even kijken naar lekkende trafo.

De eigenaar dacht om hem te verkopen voor 50 euro.
Gebruikersavatar
solitaire
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:06

Bericht door solitaire »

Aangezien er geen foto's en eigen indrukken van de apparatuur zijn, is een echte prijsinschatting lastig te maken. Maar als de structuur (chassis en trofo's vnl.) intact is, is de € 50 vraagprijs al wel te rechtvaardigen.

Als je er van een andere kant naar kijk, naar de plaats van het apparaat binnen de Sansui geschiedenis in 1e instantie, en in de audio-geschiedenis in een 2e, zie je dat de AU-70 de 1e opvolger van het grondleggende Sansui-model was, en tevens de laatste buizen-generatie van Sansui. Dat lijkt me een leuke verzamelaars-indicatie ... Deze buizen-modellen klonken goed genoeg om Sansui na het eerste model belevensvatbaar te houden (hun line-up was toen nog nihil). Ook een leuke verzamelaars-indicatie !

Zelf heb ik net een 4e generatie Sansui's, de AU-555 en TU-555 binnen (ga ze dit weekend ophalen), en afgezien dat ik alleen binnen bepaalde kaders vintage-audio spullen verzamel en de AU-70 daar niet in past, zie ik de AU-70 als mooi verzamel object. Dat daarnaast ook nog eens met goed gevolg gebruikt kan worden !

AU-70 kopen positive / € 50 goede prijs positive (mits technisch in basis OK)



Wolf
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Denk dat 50 euro opzich wel een nette prijs is inderdaad.

Zou dat er eigenlijk alleen al voor willen betalen puur voor de trafo's inprinciepe.

Kap mist helaas en ziet er verder gewoon beetje ranzig en uitgeleeft uit.


Denk dat ik hem maar gewoon koop. Kijken of we hem weer aant zingen krijgen. :)
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Bericht door gervenja »

Misschien dat dit je over de streep trekt.
ebay item 300299405234
natuurlijk wel werkend, maar $650, is wat de gek er voor geeft, leuke investering?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Zo ! Die ziet er brandschoon uit zeg.

Als ik wat uurtjes erin steek zaldie wel niet zo mooi worden als deze.

Maar was niet echt van plan om hem in de verkoop te gooien alstie het doet.

Moest trouwens ook nog een potmeter en een schakelaar vervangen die kapot was. Maar dat zijn de kleine dingen.

Ja.. ben er uit. Ik koop hem :D
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Cool! 8)

Er zitten knotsen van uitgangstrafo's in zeg :shock:

Afbeelding
Gebruikersavatar
solitaire
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:06

Bericht door solitaire »

Miniwatt schreef:
Cool! 8)

Er zitten knotsen van uitgangstrafo's in zeg :shock:
tja, geen Chinees down-to-a-price spul

oh, er is natuurlijk ook goede Chinese waar ... :wink:

geniet ervan, en succes bij het opknappen !



W.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

sja de vraag is altijd wat er defect is.

soms vragen aan de verkoper wanneer of hoe hij defect ging, dan kun je al een redelijke indicatie maken wat er eventueel kapot kan zijn.

Hoe dan ook, trafo's overlijden meestal niet zo snel en buizen kunnen ook wel een stootje hebben.
Dan heb je toch wel het duurste van een gehele buizenbak te pakken, de rest is nmlk allemaal niet zo kostbaar.

Dus als je denkt dat de grote dingen nog redelijk intakt zijn, heb je een goedkoopje :)
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

nouja... hij is van mn leraar op school die geen zin meer heeft in opknappen/bouwen van versterkers. :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dan kan hij je misschien wel vertellen wat er defect aan is :wink: 8)
svokke
Berichten: 6
Lid geworden op: di 26 okt 2004, 21:06

Bericht door svokke »

Ik heb het schema nog even opgezocht. Blijkbaar is een deel van de voorversterker met transistors uitgevoerd, maar die is enkel nodig voor microfoon en platenspeler ingang.
Bijlagen
Sansui au70.pdf
schema sansui au70
(1.19 MiB) 328 keer gedownload
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

wow heel erg bedankt voor het schema ! heb me eigen rot gezocht op internet.

=D>
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Nah dit is um !

Ziet er totaal niet uit. Hij heeft zo'n 20 jaar niet meer gespeeld.

Schakelaar voor Phono is stuk , Zekering houder is stuk , balans knop is afgebroken , de kap mist.


Op school even speakers aangesloten gehad en aan één kant gaf hij haast geen geluid. Na paar keer meten ( Svokke hartelijk dank voor de schema !!!! ) een defecte weerstand kunnen opsporen en vervangen en er komt alweer meer geluid uit !

Echter gloeit er bij een rooster van één EL84 rood gloeiend. Dadelijk even andere EL84 erin proppen en kijken wattie doet anders nog meer meten, meten , meten en vervangen.

En hij oscileert soms ook nog welles. Potmeter die hebben ook hun beste tijd gehad denk ik.
Bijlagen
DSC09352.JPG
DSC09351.JPG
DSC09348.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Eerlijk gezegd zou ik al het bruikbare er vanaf slopen en vanaf nul opnieuw opbouwen.
Desnoods een gehele nieuwe versterker :)
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

ja zat der ook aan te denken... maar ga het toch proberen om hem enig zins op te lappen.... zo niet, dan gun ik die trafo's een leuke nieuwe leven.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

TubeHead schreef:
Nah dit is um !
Echter gloeit er bij een rooster van één EL84 rood gloeiend. Dadelijk even andere EL84 erin proppen en kijken wattie doet anders nog meer meten, meten , meten en vervangen.
Het rooster kun je niet zo zien bij een EL84 hoor, wat zie je precies gloeien? (wat het meest aan de buitenkant zit is de anode)
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

uhhh sorry.... anode idd. dat spiraaltje binnen in dat gloeid heel fel en naar enkele seconden zie je ook de plaat helemaal rood gloeiend worden..

Ga toch ff proberen om de ontkoppel condensatoren die op de grid zitten vervangen door PIO's 0,1uF die ik hier nog heb liggen. Normaal moet er 0,3uF in... maar we zien wel :)



edit..


zucht... na een schok verder... verrekte condensatoren ook..
even de ontkoppel condensatoren vervangen door de russische... en hatjikidee ! probleem opgelost ! Verrekte condensatoren nogmaals...

volume potmeter heeft ook zo zn kuren gekregen.. dus die moet binnen kort ook er aan geloven. Ff kijken of er een alps in past.

En de ECC83 vervangen door nieuwe JJ's.

Zekering houder vervangen.

Bias moet nog opnieuw ingesteld worden.

Valt me niet tegen zo !
Bijlagen
Enigste bling bling gehalte tot nu toe
Enigste bling bling gehalte tot nu toe
Verdwaalde russische condensatoren
Verdwaalde russische condensatoren
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ken je niet nog meer mensen die zulke dingen wegdoen voor een prikkie ?:P
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

nee helaas niet ! misschien was het die 50 euro ook maar NET waard.. :P

uurtje aant draaiend gehad en opeens een knal ! zat bijna tegen het plafon geplakt.

een condensator die blijkbaar na 20 jaar niet meer gestoord wou worden.
Bijlagen
DSC09359.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ach het zooitje trafo's, buizenvoeten ed is al duurder normaal :wink:

sja, maybe toch handig alle elco's even goed na te kijken :)
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

nahja was ook sarcastisch bedoeld ;) ondanks dat er een hoop stuk of half werkt... vind ik het geld dubbel en dwars waard !

Ik ga van de week idd ff alles na qua spanningen en condensatoren.

condensatoren zijn vrij tricky heb ik alweer gemerkt.
zoals die oude ontkoppel condensatoren die meten ik gewoon aardig goed met de RCL meter.

Had nog een printplaat liggen van een CRT monitor met daarop een condensator met de juiste waarde en spanning. Die vervangen door de ontplofte... en het draait alweer.

Ben benieuwd wat er nu gaat komen... houd het wel spannend zo ! :P


edit...

kanidaat twee heeft zich gemeld...
Bijlagen
DSC09361.JPG
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Wel lekker makkelijk als je zo condensatoren moet zoeken... Heb je wel eerst alle waardes opgeschreven?
Oh je hebt ook een schema natuurlijk...
Welke condensatoren gaan er het eerst uit? voeding- of koppel-c's..

Kees
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik zou maar beginnen met de koppelc's(gloeien van die eindbuis hé)
mvg
audioot :wink:
Plaats reactie