Weerstand probleempje (Bradley)

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door Wijx »

Toch maar een topic geopend :rock:

Heb zit zo; ik speel met de milestones (3-weg accuton). Sinds dat ik het filter van de speakers in een andere kast heb geprakt klonkt 1 midunit niet goed. Het klonk dof en een stuk zachter. Net alsof iemand stond te zingen achter een deur ergens achter in de gang. Dus ik testen. Filters omgewisseld en het verschil verplaatste zich.

Dus het was het filter. Soldeerverbindingen gechecked zonder succes. Vandaag Dre op bezoek gehad om te helpen. Twee weten meer dan 1. Filter opnieuw doorgesoldeerd, maar weer geen succes. Onderdelen doorgemeten en weer geen vreemde dingen gemeten. Dus hebben even een nieuw midfilter in elkaar gezet en voila probleem weg :proost:

Filters met elkaar verbonden op zoek naar het probleem. Nu bleek de weerstand voor de midunit het probleem te zijn. Die meette goed onbelast, maakte goed contact en toch vernaggelde die het geluid. De betreffende weerstand bestaat uit 4 bradleys parallel aan elkaar. Iemand dit wel eens meegemaakt?

Wordt overigens vervangen door folieweerstanden
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door Walt »

Heb je geprobeerd de Bradleys te vervangen door een ander setje van 4 Bradleys?

Welke merk weerstanden komen er nu in?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door dre »

erg vreemd inderdaad,keurig 4,7 ohm maar hij speelde echt te zacht en met nul dynamiek.......
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door Wijx »

nee, ik heb ze niet meer in de goede waardes. Zit nu een mox in en dat wordt een vishey folieweerstand. Zo'n weerstand die op een mosfet lijkt.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door markbakk »

Gebruik dan ook gewone draadgewonden weerstanden! :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door jeroen_d »

dre schreef:
erg vreemd inderdaad,keurig 4,7 ohm maar hij speelde echt te zacht en met nul dynamiek.......
Wat je dan meet is de Rdc. Het zou wel leuk zijn om de impedantie over het volledige spectrum te meten. Als je die weerstanden nog hebt, stuur maar op.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door Henkjan »

Dre had toch ook slechte ervaring met die AB's in z'n Termino's?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door jeroen_d »

Zeker, maar er zijn ook mensen die erbij zweren. Ik wordt steeds benieuwder naar wat die dingen nu precies doen, want ik krijg nu sterk het vermoeden dat het eigenlijk net zo'n slechte weerstanden zijn als dat elco's condensators zijn. Als je elco's nameet krijg je zonder uitzondering een frequentie-afhankelijke capaciteit te zien, verre van ideaal dus.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door markbakk »

Ik denk eerder dat het een soort onbetrouwbare varistoren zijn. Dat verklaart volgens mij een hoop.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door ray5150 »

Zijn dat dan deze AB's ?
http://www.acoustic-dimension.com/resis ... istors.htm

Is dat niet te licht in vermogen voor in een luidspreker filter ?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door AatV »

Je hebt ze in soorten en maten Ray!
AB.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door AatV »

Overigens zijn de AB koolcomposiet weerstanden in technisch opzicht te beschouwen als LoFi door de hogere ruis en grotere tolerantie. Ik heb bovendien een aantal AB's liggen die "hoog" zijn gegaan, m.a.w. (veel) hoger meten dan je op grond van de kleurcodering en tolerantie zou mogen verwachten.
De enige plaats waar ik (maar is natuurlijk geheel persoonlijk :mrgreen: ) AB's zou toepassen is als gridstopper bij de buizen in een eindversterker.

groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op wo 17 okt 2012, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door dre »

jeroen_d schreef:
dre schreef:
erg vreemd inderdaad,keurig 4,7 ohm maar hij speelde echt te zacht en met nul dynamiek.......
Wat je dan meet is de Rdc. Het zou wel leuk zijn om de impedantie over het volledige spectrum te meten. Als je die weerstanden nog hebt, stuur maar op.
ik zal ze bij `m oppikken en bij je bezorgen,tevens zal ik er een paar nieuwe bij doen.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door Olaf Analogue »

Waarom niet gewoon MOX weerstanden?, weerstand is weerstand, met uitzondering van draadgewonden weerstanden uiteraard.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door dre »

daar schijnen de meningen over te verschillen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door Wijx »

jeroen_d schreef:
Zeker, maar er zijn ook mensen die erbij zweren. Ik wordt steeds benieuwder naar wat die dingen nu precies doen, want ik krijg nu sterk het vermoeden dat het eigenlijk net zo'n slechte weerstanden zijn als dat elco's condensators zijn. Als je elco's nameet krijg je zonder uitzondering een frequentie-afhankelijke capaciteit te zien, verre van ideaal dus.
Allan Bradley kleurt een beetje. Dat is wel fijn in mijn set omdat het allemaal nogal neutraal en strak klinkt. Overigens meet een mox ook waardeloos als je er wat meer vermogen doorheen jaagt. Bijvoorbeeld in een versterker.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door Wijx »

dre schreef:
jeroen_d schreef:
dre schreef:
erg vreemd inderdaad,keurig 4,7 ohm maar hij speelde echt te zacht en met nul dynamiek.......
Wat je dan meet is de Rdc. Het zou wel leuk zijn om de impedantie over het volledige spectrum te meten. Als je die weerstanden nog hebt, stuur maar op.
ik zal ze bij `m oppikken en bij je bezorgen,tevens zal ik er een paar nieuwe bij doen.
Help ook even zoeken. :D

Morgen ga ik de mundorfs erin plakken, dan ga ik gelijk verder zoeken.

Vandaag even de speakers geschuurd en geolied :-&
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door dre »

mooi geworden?
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door Wijx »

nog niet veel verschil. Komt nog wel een paar keer schuren en behandelen voordat het goed genoeg is.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door markbakk »

Olaf Markus schreef:
met uitzondering van draadgewonden weerstanden uiteraard.
Ik zou draadgewonden weerstanden niet onderschatten. Het fenomeen dat ze een zogeheten slechte naam heeft bezorgd, enige zelfinductie, is in de audio-exemplaren meer dan voldoende gereduceerd en totaal niet relevant. Ze zijn wél thermisch behoorlijk stabiel en robuust. Ik moet stiekem wel grinniken om dat gedoe over weerstanden, zeker als zo'n Bradley-verhaal voorbij komt.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door Wijx »

Net toch maar de Mundorf erin gehangen, nu heb ik het aan twee kanten. Het ligt dus niet aan de Bradley, maar waar dan wel aan :shock: Heb geen flauw idee. Kabels zijn niet los geweest. Alleen weerstandje vervangen
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door Wijx »

ahhhhh net bijna de zooi uit het raan gegooid
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door ray5150 »

Walt ! ga eens met een emmer onder het raam staan ! :rofl: :rofl:

Ik heb toch de indruk dat er ergens een sluiting, onderbreking, of draadbreuk zit.

:foto:
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door Wijx »

ray5150 schreef:
Walt ! ga eens met een emmer onder het raam staan ! :rofl: :rofl:

Ik heb toch de indruk dat er ergens een sluiting, onderbreking, of draadbreuk zit.

:foto:
Bijlagen
filter.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Bericht door Walt »

Hallo Wilco,

Wat voor soldeer gebruik je?

Ik vind het echt een vreemd verhaal!

Groetjes Walter
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”