vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

rikpost

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Nou ja het is weer gewoon de bol in de krat .
Niks nieuws , en van binnen ziet hij er als het goed is ongv uit als het plaatje hier boven ,maar dan minder blij O:)

Van het weekeind een plaatje!!!!!!!!!!!!!!!!
rikpost

Bericht door rikpost »

Zo kleine update O:)

Vandaag de tweede bol uitgepakt ,deze is ook prima gelukt !
Ik had deze keer lossingsmiddel gebruikt wat ze bij Harjon verkopen voor het gebruik val polyéster mallen.
Ik heb weinig verschil kunnen ontdekken maar las ook achteraf op de product omschrijving dat het oplosbaar is in water :?
de twee bollen ,ruw.jpg

Ik heb ook nog een proefstukje gemaakt van het matariaal wat ik over had .
proefstuk 1.jpg
Gewoon een draadeind m8 ingegoten ,krijg het er met geen mogenlijkheid uit :goedzo:
Kun je nagaan hoe vast die houtmoeren met die grove buitendraad en opgelaste beton spijkers zitten.

Heb ook nog even een gat vlak naast de kant geboord om te kijken wat er gebeurd :?:
proefstuk 2.jpg
No problem :mrgreen:

Dusss... prima matariaal dat gietmorten nu nog even verzinnen waar ik de binnenkant mee ga bekleden .
De netto inhoud is 13.5 ltr ik moet dus ongv 2.8 ltr dempend matariaal aan de binnenkant zien te krijgen .
Waarschijnlijk word het bitumen met een vezel .
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Volgens mij had je gewoon die binnenmal met piepschuim kunnen laten zitten. :mrgreen:
Althans, het grootste deel.

Is naar ik het idee had, ook prima voor de demping?
Als je de bol aantikt, hoor je dan een effect als van een klok of iets dergelijks?
rikpost

Bericht door rikpost »

Hallo Hans :wink:

Je hebt helemaal gelijk ,met de binenbol er in zou ik te weinig volume hebben daarom had ik hem er bij de eerste al uitgesloopt .
Later reáliseerde ik mij dat ik met een verfstripper het volume naar wens aan had kunnen passen natuurlijk.
Beetje te enthausiast geweest :oops:

Bij de tweede heb ik hem er uit gehaald omdat ik twee indentieke bollen wil hebben.

Als ik er tegen aan tik geeft het een hoog geluid ,zonder galm.
een beetje als het word papercip mannetje wat tegen de binnenkant van je scherm tikt.

Bitume lijkt mij erg geschikt omdat dat volgens mij een hoge dichtheid heeft .
Walt

Bericht door Walt »

Eventueel stukken Damping 30 erin kleven.

Groetjes Walter
rikpost

Bericht door rikpost »

Dat word dan weer te dik

Inhoud van een bol pi/6*d3 als ik hem 27 cm inwendig maak zit ik op ongv 10.2 ltr .
Het volume van de unit is o,7 en dan nog min het gedeelte wat geen bol meer is .
Dankom ik op ongv 9ltr.
Dus er moet 1,5 cm op
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Is dit mogelijk je oplossing?
Ook in 15 mm. :mrgreen:
akotherm50mmwit-web-front_1.jpg
akotherm50mmwit-web-front_1.jpg (6.24 KiB) 861 keer bekeken
http://shop.merford.nl/particulier_nede ... basic.html
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Gewelding die bollen op die werkbank :goeie:

daar móet ik gewoon ook wat mee gaan doen :rofl: ....wat een gaaf spul....en dat boorgat op die rand is echt gaaf :rock:
rikpost schreef:
Dat word dan weer te dik

Inhoud van een bol pi/6*d3 als ik hem 27 cm inwendig maak zit ik op ongv 10.2 ltr .
Het volume van de unit is o,7 en dan nog min het gedeelte wat geen bol meer is .
Dankom ik op ongv 9ltr.
Dus er moet 1,5 cm op
rik, er is een topic dat ingaat op het al dan niet vergroten/verkleine van het volume door het vullen met materiaal, ik begreep dat je het volume dat de drver achter zich "ziet" vergoot door het gebruik van dempingmaterialen.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=12755
rikpost

Bericht door rikpost »

hannesie schreef:
Is dit mogelijk je oplossing?
Ook in 15 mm. :mrgreen:
akotherm50mmwit-web-front_1.jpg
http://shop.merford.nl/particulier_nede ... basic.html
ik ben bang dat het te open struktuur heeft en dan zit ik weer met het volume.
Maar bedankt voor de tip

Gewelding die bollen op die werkbank

daar móet ik gewoon ook wat mee gaan doen ....wat een gaaf spul....en dat boorgat op die rand is echt gaaf

Bedankt O:)
Ja ik heb geprobeerd om een zo compleet mogelijk verslag te maken .
Je krijgt zo een goede indicatie over de eigenschappen ,je kan er echt heel veel mee!

rik, er is een topic dat ingaat op het al dan niet vergroten/verkleine van het volume door het vullen met materiaal, ik begreep dat je het volume dat de drver achter zich "ziet" vergoot door het gebruik van dempingmaterialen.

Ik heb me al laten informeren ,ik moet echt 9 ltr hebben .eigenlijk 10.8.
Maar het dempingsmatariaal achter de unit zorgt er voor dat de unit 20 % meer volume ziet door het opwarmen en afkoelen van het dempings matariaal.

Maar bedankt voor de tip ook .
Mooie facetten overigens op je Galecticás.
Gaat nu echt wat worden :rock:
Dan

Bericht door Dan »

Schitterend project :rock:
Mooi hoe je je problemen oplost en je brengt me op ideeën. Ikzelf heb zitten nadenken over hoe ik verder moet met mijn project, het staat stil omdat ik bang ben dat de mal aan mijn model blijft plakken. Maar ik moet gewoon terug naar de basis. Een mal maken van gips! dat kun je er makkelijk afhakken mocht het model niet lossend zijn.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Dit spul heeft Arno ook gebruikt in zijn Gietmortel blokken. :mrgreen:
Het is alleen 13 mm.of 25 mm verkrijgbaar.

Ik heb het ook in mijn subs zitten, let even op de grafiek bij de informatie.
img_7488web_3.jpg
img_7488web_3.jpg (16.8 KiB) 832 keer bekeken
http://shop.merford.nl/particulier_nede ... -1573.html
serum

Bericht door serum »

Moet je ze opvullen om liters te verminderen of wil je ze niet te veel vullen omdat je liters over moet houden?

Houd in ieder geval rekening met de volumevergrotende werking van demping, een factor 1,4 is eenvoudig te realiseren. Ik gebruik momenteel polyesterwol van zilenz (is akotherm) en dit volumevergrotende effect is erg fors. Bij 20kg/m3 vulling polyesterwol kan je rekenen op een factor 1.4
rikpost

Bericht door rikpost »

Demping moet er hoe dan ook in dus ik ga gewoon uit van het volume wat ze nodig hebben - 20% .
Tenminste 20% geven ze op voor dat exlusieve reethaar van engeltjes zoals doctor bailys longhair en zo :rofl:

Het schijnt allemaal spectaculaire winst te geven ,ach ik heb er niet veel van nodig ik denk dat ik het maar probeer .
Maar factor 1,4 ben ik nog niet tegen gekomen ,ik kan natuurlijk nog wel wat expirimenteren straks :idea:
hannesie schreef:
Dit spul heeft Arno ook gebruikt in zijn Gietmortel blokken. :mrgreen:
Het is alleen 13 mm.of 25 mm verkrijgbaar.

Ik heb het ook in mijn subs zitten, let even op de grafiek bij de informatie.
img_7488web_3.jpg
http://shop.merford.nl/particulier_nede ... -1573.html
Lijkt me prima spul ,maar om het in een bol te krijgen zodat het overal goed op de wand aansluit word een ander verhaal ,het is een vrij kleine radius !
Ben toch bang dat het smeren word :(
Dan schreef:
Schitterend project :rock:
Mooi hoe je je problemen oplost en je brengt me op ideeën. Ikzelf heb zitten nadenken over hoe ik verder moet met mijn project, het staat stil omdat ik bang ben dat de mal aan mijn model blijft plakken. Maar ik moet gewoon terug naar de basis. Een mal maken van gips! dat kun je er makkelijk afhakken mocht het model niet lossend zijn.
Hoi Dan bedankt voor het compliment ,ik heb inmiddels veel ervaring met het werken met polyester .
Heb ook tweetal motorfietsen omgebouwd .
Daar heb ik ook de mallen gemaakt van model gips ,heb er nog eens mee in de Kicxstart gestaan ,mooiste van de straat rubriek :sure:
Mocht je vragen hebben dan help ik je graag!
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

:mrgreen: Het Technocell heeft een lijm/kleeflaag aan 1 kant/zijde.

Teken maar eens een lijn op de buitenzijde van de bol over verschillende afstanden, dan heb je volgens mij al een patroon van de stukken die je moet snijden, alleen dan te groot voor de binnenkant :lol:
markbakk

Bericht door markbakk »

Misschien zou je de drie kwesties even onafhankelijk van elkaar moeten oppakken.
  • Het inwendige volume van de bol is wat te groot. Is dat echt een probleem of is dat simpel op te lossen, bv. in de X-over van je mid? Dan kun je dat probleem alvast elimineren
  • Het beton van de bol is nog wat ongedempt. Is dat wel zo? En kun je dat niet ook bestrijden door de unit niet rigide, maar juist flexibel op te hangen (zie B&W Nautilus-serie, maar ook KEF en Siegfried Linkwitz deden dit al). Een ouwe rot qua betonbehuizingen, Koos Schenk, heeft altijd gesteld dat de crux zat in het vinden van de juiste mortel met goede dempende eigenschappen. Maar ik vraag me af of je, wanneer je de unit wat ontkoppelt, nog wel problemen zult hebben.
  • Er moet akoestisch absorberend materiaal in de behuizing. Ja, dat moet zeker. Je kunt de bol gewoon vullen met schuimmaterialen, wol of wol/acetaatmengsels. Of minerale wol, doet het heel prima. En aramidevezel is er ook altijd nog.
Overigens chapeau voor je resultaat!
serum

Bericht door serum »

http://www.nousaine.com/pdfs/Box%20Stuffing.pdf

ik ben met reflex icm akotherm wel eens op 1.5 uitgekomen.

Is een volledige bolvorm wel zo ideaal voor staande golven? je zou de binnenkant van de kast bij een teveel aan liters kunnen vullen met vloeibare bitumen of epoxy graniet. Of met een difuser oid?
rikpost

Bericht door rikpost »

serum schreef:
http://www.nousaine.com/pdfs/Box%20Stuffing.pdf

ik ben met reflex icm akotherm wel eens op 1.5 uitgekomen.

Is een volledige bolvorm wel zo ideaal voor staande golven? je zou de binnenkant van de kast bij een teveel aan liters kunnen vullen met vloeibare bitumen of epoxy graniet. Of met een difuser oid?
Ik dacht dat in een bol vorm staande golven niet kunnen ontstaan :?
Bedankt voor de info ,ga op m,n gemak even lezen.

markbakk schreef:
Misschien zou je de drie kwesties even onafhankelijk van elkaar moeten oppakken.
  • Het inwendige volume van de bol is wat te groot. Is dat echt een probleem of is dat simpel op te lossen, bv. in de X-over van je mid? Dan kun je dat probleem alvast elimineren
  • Het beton van de bol is nog wat ongedempt. Is dat wel zo? En kun je dat niet ook bestrijden door de unit niet rigide, maar juist flexibel op te hangen (zie B&W Nautilus-serie, maar ook KEF en Siegfried Linkwitz deden dit al). Een ouwe rot qua betonbehuizingen, Koos Schenk, heeft altijd gesteld dat de crux zat in het vinden van de juiste mortel met goede dempende eigenschappen. Maar ik vraag me af of je, wanneer je de unit wat ontkoppelt, nog wel problemen zult hebben.
  • Er moet akoestisch absorberend materiaal in de behuizing. Ja, dat moet zeker. Je kunt de bol gewoon vullen met schuimmaterialen, wol of wol/acetaatmengsels. Of minerale wol, doet het heel prima. En aramidevezel is er ook altijd nog.
Overigens chapeau voor je resultaat!
Ik heb de voor de mid/woofer uitsparing rekening gehouden met 2mm hard karton of zo tbv uitvullen.
Dus daar kan ik niets meer mee.
Ik denk dat het extra volume niet zo'n probleem is maar Per skaaning heeft opgegeven dat 9ltr ex demping idiaal zou zijn.
En wat betreft het soort gietmortel,die heb ik op zijn sterkte eigenschappen gekozen .
Vibereren zal het volgens mij niet kunnen, maar het is wel matariaal wat klanken door kan geven ,ik denk dat rubber of een bitumieuze oplossing het meest ideaal is.
Tenminste voor mijn gevoel :idea:

Met de hoeveelheid demping kan ik altijd nog wat expirimenteren
RobT

Bericht door RobT »

Waarom heb je de bol eigenlijk niet een kleinere maat gegeven, of was daar een speciale reden voor?
Ik dacht dat in een bol vorm staande golven niet kunnen ontstaan :?
Doe maar eens een toongenerator na met je mond boven/in de opening :D
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

volgens mij geen sterke golf op een frequentie maar veel goljes verspreid over een groot frequentie spectrum die dus makkelijker te dempen zijn dan een grote .
markbakk

Bericht door markbakk »

rikpost schreef:
Ik dacht dat in een bol vorm staande golven niet kunnen ontstaan
Wat dacht je van elke golf met golflengte gelijk aan 2d, d, d/2, d/3 (d is de doorsnede van je bol)? Gelukkig kun je die heel effectief dempen met dempingsmateriaal.

Overigens is 2mm m.i. genoeg voor enige ontkoppeling. Een gehalveerd strookje tochtband en wat soepele rubbertjes helpen je al op weg. Maar ik kan me voorstellen dat je rubberringetjes tussen boutkopjes en chassis niet zo fraai vindt.
rikpost

Bericht door rikpost »

RobT schreef:
Waarom heb je de bol eigenlijk niet een kleinere maat gegeven, of was daar een speciale reden voor?

Er is niet zo veel keus in die bollen dan had het 25 cm gewoorden in een bol van 30 cm te weinig volume en te dunne wanddikte :(
bas focal m180 schreef:
volgens mij geen sterke golf op een frequentie maar veel goljes verspreid over een groot frequentie spectrum die dus makkelijker te dempen zijn dan een grote .
Ja volgens mij word het een brei van golfjes die elkaar in de weg zitten de kans dat ze elkaar ergens versterken lijkt mij klein.
markbakk schreef:
rikpost schreef:
Ik dacht dat in een bol vorm staande golven niet kunnen ontstaan
Wat dacht je van elke golf met golflengte gelijk aan 2d, d, d/2, d/3 (d is de doorsnede van je bol)? Gelukkig kun je die heel effectief dempen met dempingsmateriaal.

Overigens is 2mm m.i. genoeg voor enige ontkoppeling. Een gehalveerd strookje tochtband en wat soepele rubbertjes helpen je al op weg. Maar ik kan me voorstellen dat je rubberringetjes tussen boutkopjes en chassis niet zo fraai vindt.
Wat de verhoudingen betreft heb je gelijk natuurlijk en bepaalde frequenties zullen elkaar best wel eens ergens ontmoeten .
Maar die zijn ook weer afgebogen .........iets zegt me dat het alemaal wel mee moet vallen ,onderbouwen kan ik het echter echt .

Nou ringetjes er tussen ,ik kan het proberen als het werkt vinden we er ook wel weer een oplossing voor op het esthetisch vlak :mrgreen:
markbakk

Bericht door markbakk »

rikpost schreef:
en bepaalde frequenties zullen elkaar best wel eens ergens ontmoeten .
Maar die zijn ook weer afgebogen .........iets zegt me dat het alemaal wel mee moet vallen ,onderbouwen kan ik het echter echt
Gewoon even in drie dimensies denken. Een golf die precies in het midden van de bol als een puntbron 'begint', wordt van letterlijk alle kanten weerkaatst. Met de goede frequentie heb je zo een prachtige staande golf. Ofwel: élke golf die door het geometrische midden gaat en de geschikte frequentie heeft, draagt bij aan de vorming van die staande golf. Ik zou zeggen: hang in elk geval een plukje dempingsmateriaal middenin de bol. :mrgreen:
serum

Bericht door serum »

Maar die zijn ook weer afgebogen
een geluidsgolf is longitudinaal. Ik verwacht eerder bundeling dan afbuiging?

Wat is het frequentiegebied en wat wordt de binnendiameter van de bol?
rikpost

Bericht door rikpost »

:boos: :boos: :boos: :boos: :boos: :boos: :boos: Ik ben natuurlijk weer de enige die niet gestudeerd heeft!
markbakk schreef:
rikpost schreef:
en bepaalde frequenties zullen elkaar best wel eens ergens ontmoeten .
Maar die zijn ook weer afgebogen .........iets zegt me dat het alemaal wel mee moet vallen ,onderbouwen kan ik het echter echt
Gewoon even in drie dimensies denken. Een golf die precies in het midden van de bol als een puntbron 'begint', wordt van letterlijk alle kanten weerkaatst. Met de goede frequentie heb je zo een prachtige staande golf. Ofwel: élke golf die door het geometrische midden gaat en de geschikte frequentie heeft, draagt bij aan de vorming van die staande golf. Ik zou zeggen: hang in elk geval een plukje dempingsmateriaal middenin de bol. :mrgreen:
Hij word sowieso opgevuld met dempings matariaal.
Maarrreeee..... als de energie bron nu uit het hart van de bol zou komen zou ik mij er ook meer van voor kunnen stellen .
Maar die zit al assimetrisch ,anderzijds ...mag je geen paralellen wanden hebben om staande golven tegen te gaan .
En kun je een bolvorm natuurlijk ook als een groot paralel zien .
Naar mijn gevoel word het in die bol gewoon een zooitje sommige frequenties zullen elkaar inderdaad versterken .andere weer uitdoven.
Ik denk wel dat de hoeveelheid energie van twee golven die samenkomen minder groot is dan in een doos model, door dat het alle kanten op reflecteert.

serum schreef:
Maar die zijn ook weer afgebogen

een geluidsgolf is longitudinaal. Ik verwacht eerder bundeling dan afbuiging?

De binnendiameter word 26.5 cm .
Het werkgebied zal zo tussen de 200 en 1200 hrtz komen dus in het overgrote gebied heb ik nog niet de ruimte voor een halve sinus ,dus ook geen staande golf.

Correct me iff iám wrong

Wat is het frequentiegebied en wat wordt de binnendiameter van de bol?
markbakk

Bericht door markbakk »

rikpost schreef:
De binnendiameter word 26.5 cm .
Het werkgebied zal zo tussen de 200 en 1200 hrtz komen dus in het overgrote gebied heb ik nog niet de ruimte voor een halve sinus ,dus ook geen staande golf.
Dan heb je dus over een krappe octaaf (650Hz - 1200Hz) kans op staande golven in de bol. Dempen!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”