Niks nieuws , en van binnen ziet hij er als het goed is ongv uit als het plaatje hier boven ,maar dan minder blij
Van het weekeind een plaatje!!!!!!!!!!!!!!!!
Moderator: Beheerdersteam
rik, er is een topic dat ingaat op het al dan niet vergroten/verkleine van het volume door het vullen met materiaal, ik begreep dat je het volume dat de drver achter zich "ziet" vergoot door het gebruik van dempingmaterialen.rikpost schreef:Dat word dan weer te dik
Inhoud van een bol pi/6*d3 als ik hem 27 cm inwendig maak zit ik op ongv 10.2 ltr .
Het volume van de unit is o,7 en dan nog min het gedeelte wat geen bol meer is .
Dankom ik op ongv 9ltr.
Dus er moet 1,5 cm op
ik ben bang dat het te open struktuur heeft en dan zit ik weer met het volume.hannesie schreef:
Lijkt me prima spul ,maar om het in een bol te krijgen zodat het overal goed op de wand aansluit word een ander verhaal ,het is een vrij kleine radius !hannesie schreef:Dit spul heeft Arno ook gebruikt in zijn Gietmortel blokken.![]()
Het is alleen 13 mm.of 25 mm verkrijgbaar.
Ik heb het ook in mijn subs zitten, let even op de grafiek bij de informatie.
http://shop.merford.nl/particulier_nede ... -1573.html
Hoi Dan bedankt voor het compliment ,ik heb inmiddels veel ervaring met het werken met polyester .Dan schreef:Schitterend project![]()
Mooi hoe je je problemen oplost en je brengt me op ideeën. Ikzelf heb zitten nadenken over hoe ik verder moet met mijn project, het staat stil omdat ik bang ben dat de mal aan mijn model blijft plakken. Maar ik moet gewoon terug naar de basis. Een mal maken van gips! dat kun je er makkelijk afhakken mocht het model niet lossend zijn.
Ik dacht dat in een bol vorm staande golven niet kunnen ontstaanserum schreef:http://www.nousaine.com/pdfs/Box%20Stuffing.pdf
ik ben met reflex icm akotherm wel eens op 1.5 uitgekomen.
Is een volledige bolvorm wel zo ideaal voor staande golven? je zou de binnenkant van de kast bij een teveel aan liters kunnen vullen met vloeibare bitumen of epoxy graniet. Of met een difuser oid?
Ik heb de voor de mid/woofer uitsparing rekening gehouden met 2mm hard karton of zo tbv uitvullen.markbakk schreef:Misschien zou je de drie kwesties even onafhankelijk van elkaar moeten oppakken.Overigens chapeau voor je resultaat!
- Het inwendige volume van de bol is wat te groot. Is dat echt een probleem of is dat simpel op te lossen, bv. in de X-over van je mid? Dan kun je dat probleem alvast elimineren
- Het beton van de bol is nog wat ongedempt. Is dat wel zo? En kun je dat niet ook bestrijden door de unit niet rigide, maar juist flexibel op te hangen (zie B&W Nautilus-serie, maar ook KEF en Siegfried Linkwitz deden dit al). Een ouwe rot qua betonbehuizingen, Koos Schenk, heeft altijd gesteld dat de crux zat in het vinden van de juiste mortel met goede dempende eigenschappen. Maar ik vraag me af of je, wanneer je de unit wat ontkoppelt, nog wel problemen zult hebben.
- Er moet akoestisch absorberend materiaal in de behuizing. Ja, dat moet zeker. Je kunt de bol gewoon vullen met schuimmaterialen, wol of wol/acetaatmengsels. Of minerale wol, doet het heel prima. En aramidevezel is er ook altijd nog.
Doe maar eens een toongenerator na met je mond boven/in de openingIk dacht dat in een bol vorm staande golven niet kunnen ontstaan![]()
Wat dacht je van elke golf met golflengte gelijk aan 2d, d, d/2, d/3 (d is de doorsnede van je bol)? Gelukkig kun je die heel effectief dempen met dempingsmateriaal.rikpost schreef:Ik dacht dat in een bol vorm staande golven niet kunnen ontstaan
Wat de verhoudingen betreft heb je gelijk natuurlijk en bepaalde frequenties zullen elkaar best wel eens ergens ontmoeten .RobT schreef:Waarom heb je de bol eigenlijk niet een kleinere maat gegeven, of was daar een speciale reden voor?
Er is niet zo veel keus in die bollen dan had het 25 cm gewoorden in een bol van 30 cm te weinig volume en te dunne wanddikte
Ja volgens mij word het een brei van golfjes die elkaar in de weg zitten de kans dat ze elkaar ergens versterken lijkt mij klein.bas focal m180 schreef:volgens mij geen sterke golf op een frequentie maar veel goljes verspreid over een groot frequentie spectrum die dus makkelijker te dempen zijn dan een grote .
markbakk schreef:Wat dacht je van elke golf met golflengte gelijk aan 2d, d, d/2, d/3 (d is de doorsnede van je bol)? Gelukkig kun je die heel effectief dempen met dempingsmateriaal.rikpost schreef:Ik dacht dat in een bol vorm staande golven niet kunnen ontstaan
Overigens is 2mm m.i. genoeg voor enige ontkoppeling. Een gehalveerd strookje tochtband en wat soepele rubbertjes helpen je al op weg. Maar ik kan me voorstellen dat je rubberringetjes tussen boutkopjes en chassis niet zo fraai vindt.
Gewoon even in drie dimensies denken. Een golf die precies in het midden van de bol als een puntbron 'begint', wordt van letterlijk alle kanten weerkaatst. Met de goede frequentie heb je zo een prachtige staande golf. Ofwel: élke golf die door het geometrische midden gaat en de geschikte frequentie heeft, draagt bij aan de vorming van die staande golf. Ik zou zeggen: hang in elk geval een plukje dempingsmateriaal middenin de bol.rikpost schreef:en bepaalde frequenties zullen elkaar best wel eens ergens ontmoeten .
Maar die zijn ook weer afgebogen .........iets zegt me dat het alemaal wel mee moet vallen ,onderbouwen kan ik het echter echt
een geluidsgolf is longitudinaal. Ik verwacht eerder bundeling dan afbuiging?Maar die zijn ook weer afgebogen
Hij word sowieso opgevuld met dempings matariaal.markbakk schreef:Gewoon even in drie dimensies denken. Een golf die precies in het midden van de bol als een puntbron 'begint', wordt van letterlijk alle kanten weerkaatst. Met de goede frequentie heb je zo een prachtige staande golf. Ofwel: élke golf die door het geometrische midden gaat en de geschikte frequentie heeft, draagt bij aan de vorming van die staande golf. Ik zou zeggen: hang in elk geval een plukje dempingsmateriaal middenin de bol.rikpost schreef:en bepaalde frequenties zullen elkaar best wel eens ergens ontmoeten .
Maar die zijn ook weer afgebogen .........iets zegt me dat het alemaal wel mee moet vallen ,onderbouwen kan ik het echter echt
serum schreef:Maar die zijn ook weer afgebogen
een geluidsgolf is longitudinaal. Ik verwacht eerder bundeling dan afbuiging?
De binnendiameter word 26.5 cm .
Het werkgebied zal zo tussen de 200 en 1200 hrtz komen dus in het overgrote gebied heb ik nog niet de ruimte voor een halve sinus ,dus ook geen staande golf.
Correct me iff iám wrong
Wat is het frequentiegebied en wat wordt de binnendiameter van de bol?
Dan heb je dus over een krappe octaaf (650Hz - 1200Hz) kans op staande golven in de bol. Dempen!rikpost schreef:De binnendiameter word 26.5 cm .
Het werkgebied zal zo tussen de 200 en 1200 hrtz komen dus in het overgrote gebied heb ik nog niet de ruimte voor een halve sinus ,dus ook geen staande golf.