Passieve pre-amp / volumecontrol

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
kerwin
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 0:25

Passieve pre-amp / volumecontrol

Bericht door kerwin »

Even een - nog kleiner - projectje voor erbij …
Aangestoken door mijn recente classe D amp plannen wil ik een passieve volumeregelaar hebben voor mijn actieve monitors.
Zo kan ik mijn dac rechtstreeks op mijn monitors aansluiten, dacht ik zo.

Zover ik begrijp heb ik eigenlijk alleen maar een degelijke potmeter nodig en 2 paar rca sockets, plus een behuizing.
De vraag rest mij: welke weerstand heb ik nodig voor de potmeter?
Kom ik met deze uit de voeten?

Alvast bedankt! :D
Laatst gewijzigd door kerwin op do 11 okt 2012, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Passieve pre-amp / volumecontrol

Bericht door vinnie411 »

Je url "deze" werkt niet bij mij.
Ik heb zelf een tijdje geleden een volume/source schakeling in mijn phonotrap gebouwd.
Hierbij heb ik gebruik gemaakt van een stepped attenuator met 96 weerstanden.
De schakelaar was een 4x24 exemplaar van grayhound.
Is ook een leuke soldeer oefening.
kerwin
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 0:25

Re: Passieve pre-amp / volumecontrol

Bericht door kerwin »

Ik heb ze gezien inderdaad, maar die zie ik meer als iets om later mee te upgraden.
Linkje heb ik trouwens weer gefixt :)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Passieve pre-amp / volumecontrol

Bericht door Marp »

Om voorlopig even het volume tussen DAC en eindtrap te regelen kan je die stereopot prima gebruiken. De waarde mag trouwens ook best lager zijn, bijv. 50K of 10K. Overstappen kan altijd nog, waarbij je inderdaad kan denken aan een stappenregelaar, maar ook aan een motorpot of digitaal aangestuurde weerstanden, al dan niet voorzien van afstandsbediening.

Met het ook daarop kan het handig zijn om nu alvast een potmeter te nemen waar ook de knop op past die je nu en/of later wil gaan gebruiken.
kerwin
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 0:25

Re: Passieve pre-amp / volumecontrol

Bericht door kerwin »

Display of afstandbesturing is niet nodig, deze knop zal altijd binnen handbereik zijn.
Bedankt voor de info, ik ga zo'n potmetertje bestellen!

Wanneer ik het aandurf, zal ik eens zo'n stepped attenuator proberen te maken.
Plaats reactie