1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Moderator: Beheerdersteam
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
wil ik jou vragen een schema te maken
voor el 84se ecc 83 en ez 81
en daar de bijzonderheden bij te zetten
prc
voor el 84se ecc 83 en ez 81
en daar de bijzonderheden bij te zetten
prc
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Wat dan wil je nu weer met de EL84 ECC83 gaan werken wat dus waarschijnlijk niet kan op die voedings trafo.
Ook zullen die UGT's niet lekker gaan werken.
Ook zullen die UGT's niet lekker gaan werken.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Oke zo is het wel beter
Ik heb ook nog even wat in het schema veranderd in verband met R16 en R17 die komen te vervallen omdat je gloeidraad wikkel van je trafo al met de midden aftak aan massa hangt.
Verder nog wat ter info ik heb er voor gekozen om de EZ80/EZ81 met een aparte 6,3 volt wikkel die al op je trafo zit te gloeien om zo eventueele sluiting tussen gloeidraad en cathode op te kunnen vangen.
Hou er dus wel rekening mee dat er een hoge spanning op die wikkel kan komen te staan.
.
Ik heb ook nog even wat in het schema veranderd in verband met R16 en R17 die komen te vervallen omdat je gloeidraad wikkel van je trafo al met de midden aftak aan massa hangt.
Verder nog wat ter info ik heb er voor gekozen om de EZ80/EZ81 met een aparte 6,3 volt wikkel die al op je trafo zit te gloeien om zo eventueele sluiting tussen gloeidraad en cathode op te kunnen vangen.
Hou er dus wel rekening mee dat er een hoge spanning op die wikkel kan komen te staan.
.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
even time out!
wat ik wil is de best mogelijke versterker!
opmerkingen!
die u gt`s zijn gewoon 5 watt klasse .
ik heb dynamisch vermogen nodig ik denk minstens 2 watt . in triode
de ez 81 geeft genoeg ma`s voor el 84 2x se en ecc 83
deze gelijkrichter krijgt 2 spoelen 2x 159 m hammond
omdat de voeding heel belangrijk is moet stabiel zijn
ik gebruik hoge kwaliteit teflon draad moeilijk te strippen uitmuntend geluid
toen ik het voetje maakte voor de ez 81
had ik het idee ; dan moet het ook el 84 worden
eigenlijk heb kwa geluid meer vertrouwen in el 84
overdenk dit aub!
of het tijd kost; vind ik niet erg!
wat ik wil is de best mogelijke versterker!
opmerkingen!
die u gt`s zijn gewoon 5 watt klasse .
ik heb dynamisch vermogen nodig ik denk minstens 2 watt . in triode
de ez 81 geeft genoeg ma`s voor el 84 2x se en ecc 83
deze gelijkrichter krijgt 2 spoelen 2x 159 m hammond
omdat de voeding heel belangrijk is moet stabiel zijn
ik gebruik hoge kwaliteit teflon draad moeilijk te strippen uitmuntend geluid
toen ik het voetje maakte voor de ez 81
had ik het idee ; dan moet het ook el 84 worden
eigenlijk heb kwa geluid meer vertrouwen in el 84
overdenk dit aub!
of het tijd kost; vind ik niet erg!
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Ik kan het even niet meer volgen je zegt dat je voor EL84 gaat maar maakt wel het gat voor je ECC83 dicht met een plaatje
En ja een EZ81 red het wel maar red je voedings trafo het ook want die komt toch uit een ECL82 ampje SE en je hebt minimaal zo'n 120 ma nodig als je met EL84 ECC83 verder gaat.
Dan heb je nog de UGT's het gaat er hier niet om of deze die 5 Watt wel kan halen maar meer om de RA van die UGT's
Met een RA van 7 Kohm kom je ongeveer op 4,7 Watt en met een RA van 5,2 Kohm zit je op 6.
Ik gok dat deze UGT's zo'n 8 Kohm is.
Dus wat zou dan de winst zijn ten opzichte van een ECL82 ik denk minimaal
Ik had je overigens al een PB gestuurd met een schema.
En ja een EZ81 red het wel maar red je voedings trafo het ook want die komt toch uit een ECL82 ampje SE en je hebt minimaal zo'n 120 ma nodig als je met EL84 ECC83 verder gaat.
Dan heb je nog de UGT's het gaat er hier niet om of deze die 5 Watt wel kan halen maar meer om de RA van die UGT's
Met een RA van 7 Kohm kom je ongeveer op 4,7 Watt en met een RA van 5,2 Kohm zit je op 6.
Ik gok dat deze UGT's zo'n 8 Kohm is.
Dus wat zou dan de winst zijn ten opzichte van een ECL82 ik denk minimaal
Ik had je overigens al een PB gestuurd met een schema.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
oh bedankt voor het schema
en ik ben intussen gewoon doorgegaan met ecl 82
maar ik hed nog twijfels maar die zijn nu weg
en ik ben intussen gewoon doorgegaan met ecl 82
maar ik hed nog twijfels maar die zijn nu weg
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
op die ugt`s meet ik aan de primaire kant 188,2 ohm
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
he !!! aan een ugt meet ik helemaal niets
maar ik heb er nog twee die ik gehoort heb
kan ik beter ook de bijpassende trafo gebruiken waar die ene foto van is
de kleinere ecl 82 trafo
maar ik heb er nog twee die ik gehoort heb
kan ik beter ook de bijpassende trafo gebruiken waar die ene foto van is
de kleinere ecl 82 trafo
Laatst gewijzigd door foirixi op wo 10 okt 2012, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
foto`s vd lichtere trafo
van de ene kant en de anderekant
van de ene kant en de anderekant
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Die 188 ohm klopt als een bus.
Je zegt dat er dus dat één van je UGT's stuk is
En je wilt er 1 vervangen door één die kleiner is
Dat zou ik niet doen dan krijg je onheroepelijk verschil in geluid.
In dat geval zou ik ze beiden vervangen door twee gelijke
Je zegt dat er dus dat één van je UGT's stuk is
En je wilt er 1 vervangen door één die kleiner is
Dat zou ik niet doen dan krijg je onheroepelijk verschil in geluid.
In dat geval zou ik ze beiden vervangen door twee gelijke
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ja dat doe ik ook ik vervang ze alletwee
goeie foto`s he
goeie foto`s he
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
deze voedings trafo heeft dezelfde inbouw maten dat is dus geen probleem
met inbouwen
met inbouwen
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Nee je kan onmogelijk die andere voedings trafo gebruiken aan de 6,3 wikkels zie ik er één van 1,2 Amperé en één 0,6 Amperé
1 EZ80 zou nog kunnen want die trekt 0,6 Amperé maar een EZ81 weer niet want die trekt 1 Amperé
maar dan die twee ECL82 buizen die trekken samen dus 1,56 Amperé
hoe dit ooit heeft gewerkt is mijn een raadsel
Ik zou deze voedings trafo dus niet gebruiken
maar gewoon die oude erin laten
1 EZ80 zou nog kunnen want die trekt 0,6 Amperé maar een EZ81 weer niet want die trekt 1 Amperé
maar dan die twee ECL82 buizen die trekken samen dus 1,56 Amperé
hoe dit ooit heeft gewerkt is mijn een raadsel
Ik zou deze voedings trafo dus niet gebruiken
maar gewoon die oude erin laten
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ok is goed
ik heb de andere uitgangen al ingebouwd
ik heb de andere uitgangen al ingebouwd
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Ik zie wel dat je nog steeds die groen gele draad op het aardings punt hebt staan dat met dat zwarte draadje schiet niet op gewoon die groen gele vanaf de trafo rechtstreeks op dat kopere strip zetten.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Hier zijn de files ingepakt zodat je het altijd als referentie kan bekijken
- Bijlagen
-
- Tube_power_amp_3w_ECL82-G.zip
- (613.22 KiB) 36 keer gedownload
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ik heb die aarde draad op de strip gemaakt nu
bedankt voor de zip!
even tussendoor heb je ook een tip voor el 84 se ugt`s
wie deze voordelig verkoopt?
bedankt voor de zip!
even tussendoor heb je ook een tip voor el 84 se ugt`s
wie deze voordelig verkoopt?
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Voor UGT's bijvoorbeeld: TGL 5/001 van: http://sklep.lampyelektronowe.pl/
Zie mijn EL84 SE topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=15026
Zie mijn EL84 SE topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=15026
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Je zou het eens kunnen proberen bij amplimo
Of bij AE
of bij http://jukebox-revival.eu/uitgangstrafo ... 25cse.html
Of bij AE
of bij http://jukebox-revival.eu/uitgangstrafo ... 25cse.html
- Bijlagen
-
- Hammond125SE.pdf
- (278.47 KiB) 44 keer gedownload
