al weer een bocama lafayette la 224b Trafo vraagje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Chupachps

al weer een bocama lafayette la 224b Trafo vraagje

Bericht door Chupachps »

Holla,

ik lees al tijden op een Engelstalig forum mee om wat meer te leren over buizen versterkers kom ik gewoon een Nederlands forum tegen :)

dat maakt het stellen van vragen wel een stuk makkelijker....

ik heb hier een gestripte versterker staan, die voor zover ik heb kunnen zien alleen een ander chassis heeft dan de bocama.

nu wil ik de power trafo gebruiken, maar deze heeft twee keer de aansluiting "0" en "110" ???

die ga ik niet zomaar aan 220 hangen natuurlijk, wel heb ik even een andere 6,5v ac adapter op de "0" "110" aangesloten en dan meet ik op de 2x "280" aansluiting 38V... als ik daar dus 110 op zou zetten, dan word het wel erg hoog, laat staan 220.....

de aansluitingen op de trafo zijn als volgt:

-0
-110v
-0
-110v
-280v
-230mA
-280v
-E

maar heb er voor de zekerheid ook maar een foto bij gedaan.

ik zou dus graag willen weten hoe ik deze trafo goed aansluit, daar hoeft geen 110 naar 220 schakelaar meer tussen die gebruik ik toch niet.

alvast bedankt
Bijlagen
image.jpg
AatV

Re: al weer een bocama lafayette la 224b Trafo vraagje

Bericht door AatV »

@Chupachps
Die meting van 38 Volt is nog niet zo gek hoor.

Bij belasting zou er het volgende uit moeten komen :

6,5 x (2 x 280) / 110 = 33 Volt
38 Volt is maar 14% hoger dan de berekende spanning en komt omdat de trafo onbelast is.
Om de trafo aan het net aan te sluiten de wikkelingen van 110 volt in serie aansluiten en minder zwaar belasten als voorheen omdat de netspanning nu hoger is.

groet,
Aat
Chupachps

Bericht door Chupachps »

Hoi Aat, dank voor je antwoord.

ik heb het geheel aangesloten zoals voorgesteld, maar het resultaat was geheel niet zoals verwacht.

een kleine vonk bij de trafo en een kapotte zekering...

vervolgens heb ik alles weer los gehaald en opnieuw de 6,5 volt aangesloten... ik meet nu nog 37 volt...

ik moet toch gewoon de middelste 0 en 110 door verbinden? en de net spanning over de buitenste 0 en 110 zetten?
AatV

Bericht door AatV »

Aan de trafo te zien zijn de twee primaire wikkelingen al doorverbonden (bij de nul in het midden) en moeten de twee 110 V aansluitingen aangesloten worden op het net. Meet wel even van te voren met een multimeter of dit werkelijk zo is) en zoals ze vroeger al zeiden : wees voorzichtig!

groet,
Aat
Chupachps

Bericht door Chupachps »

ok even de meter op piepen gezet,

ik krijg een piepje op beide windingen.

maar niet als ik op beide 110 of beide 0 aansluitingen meet.

ik heb de 0-en nu doorverbonden en de netspanning op beide 110 gezet.

en dat werkt :-)

mijn meter gaat maar tot 600v, dus heb deze aangesloten op de 280 en midden (230mA) dan lees/meet ik 310v

ik heb toen ook nog maar even de GZ34 buis getest, maar toen ik daarmee de trafo belaste hoorde ik deze trillen :shock: kan dit kwaad? is dat normaal?

uit de gelijkrichter buis krijg ik overigens 280volt
AatV

Bericht door AatV »

Chupachps schreef:
ok even de meter op piepen gezet,
ik heb de 0-en nu doorverbonden en de netspanning op beide 110 gezet.
en dat werkt :-)
Weet niet precies wat je bedoeld met "nu" maar de aansluiting zal nu wel correct zijn.

Chupachps schreef:
mijn meter gaat maar tot 600v, dus heb deze aangesloten op de 280 en midden (230mA) dan lees/meet ik 310v
310 Volt onbelast is vrij laag, maar zou wel zo ongeveer kunnen kloppen.

Chupachps schreef:
ik heb toen ook nog maar even de GZ34 buis getest, maar toen ik daarmee de trafo belaste hoorde ik deze trillen :shock: kan dit kwaad? is dat normaal?
uit de gelijkrichter buis krijg ik overigens 280volt
Heb je de gelijkrichter op beide wikkelingen aangesloten en wat is de grootte van de condensator na de GZ34 en waarmee heb je de gelijkgerichte spanning belast?

groet,
Aat
Chupachps

Bericht door Chupachps »

het was wellicht wat ongelukkig verwoord

"ik heb de 0-en nu doorverbonden en de netspanning op beide 110 gezet."

met 0-en bedoelde ik de nullen... ik heb voor de duidelijkheid toch ook nog maar even een foto toegevoegd.
Heb je de gelijkrichter op beide wikkelingen aangesloten en wat is de grootte van de condensator na de GZ34 en waarmee heb je de gelijkgerichte spanning belast?
de GZ34 is inderdaad op beide 280 wikkelingen aangesloten en voorziet het schema in de bijlage van de nodige spanning...

omdat ik het toch wat vreemd vond, heb ik ook nog even met 4x 1n4007 diodes een gelijkrichter gemaakt, maar dan gaat de trafo nog meer brommen/trillen...
Bijlagen
fr_1088_size880.jpg
phono copy.png
Plaats reactie