Wie heeft wel eens Luidsprekers gemaakt van PVC buizen?
Moderator: Beheerdersteam
In een ver verleden heeft een vriend van mij een TL gemaakt met PVC pijp. Wat ik me er nog van kan herinneren klonk het best goed. Het was een twee weg ontwerp van Audio & Techniek (een maandblad wat al een tijdje niet meer bestaat). De makers van A&T zijn nog wel actief onder de naam Hawk High End Audio. Ze maken nog steeds luidsprekers op basis van PVC pijpen. Kijk maar eens op hun site www.audio.nl.
Verder zijn er op www.t-linespeakers.org ook nog wel wat leuke ontwerpen te vinden.
Verder zijn er op www.t-linespeakers.org ook nog wel wat leuke ontwerpen te vinden.
-
Duck Twacy
Dat was in feite het (gejatte) ontwerp van A&T. Ik heb nog wel de tekeningen daarvan (uit A&T) denk ik, maar de units bestaan toch niet meer. Meen wel dat Remo een ander filter adviseerde.sietse schreef:Remo had vroeger een TL ontwerp van PVC buis, de Ypsilon L50. Hier zat een tweeweg systeem in met de Focal basmid en een Audax tweeter. Speelde uitstekend. Een kennis van mij heeft ze nog steeds staan. Het ontwerp is uit de jaren 80. Misschien kun je er nog info over krijgen bij Remo.
Heette het principe niet "daline" oid??
-
Duck Twacy
Hardstikke leuk man. Ik krijg bijna de ktiebels om ze es te gaan bouwen. Heb er nog wel wat voor in de "doos" zitten. Weet alleen niks van de woofers.Duck Twacy schreef:
Stammen ook uit het tijdperk jaren 70 of 80 en zijn Grundig units die in een gesloten kastje zaten. Maar ik hou wel van natte vinger werk
In een oude doos kwam ik nog een REMO luidspreker gids van 1990 tegen. Daarin staat de Ypsilon L50, de kopie van het A&T ontwerp.
Van de voorgestelde drivers, de Focal 5N411L en de Davis 13MV5(A), zijn nog wel gegevens te vinden.
Van de voorgestelde drivers, de Focal 5N411L en de Davis 13MV5(A), zijn nog wel gegevens te vinden.
-
Jan Deckers
- Contacteer:
He de Ypsilon L 50 heb in 1993 gebouwd met een Davis 13 MV5Bergrans schreef:In een oude doos kwam ik nog een REMO luidspreker gids van 1990 tegen. Daarin staat de Ypsilon L50, de kopie van het A&T ontwerp.
basmid en een Audax tweeter ( 6 db serie filter)
Worden nog steeds tot volle tevredenheid dagelijks beluisterd
(met een Rotel versterker) Heel muzikaal setje mag ik wel zeggen...
- RumoH
- ZA-sponsor: RumoH
- Contacteer:
Re: Wie heeft wel eens Luidsprekers gemaakt van PVC buizen?
Even een oud topic oprakelen,
Is er iemand die misschien de bouwplannen heeft, ik zoek nog het dempingsplan van deze pijpen.
(Het model met de 13KLV5A/TW025A0 heb ik toendertijd nog aan meegeholpen)
Rudy
Is er iemand die misschien de bouwplannen heeft, ik zoek nog het dempingsplan van deze pijpen.
Rudy
Oud boekwerkje van "Remo" met daarin een bouwhandleiding van 6 pagina's over de "Ypsilon L 50 " gevondenRumoH schreef:Even een oud topic oprakelen,
Rudy
Daline pvc pijpen heb het verzonden naar Rudy.
er zit waarschijnlijk copyright op dit document... dus om dit hier even te plaatsen
lijkt mij niet juist
Rody heeft 2 of 3 jaar geleden een stel breedbanders ( 5 inch Tangband meende ik ) in een gele gas pijp mee genomen naar een luister meeting. Prima speakers !
TubeHead schreef:Rody heeft 2 of 3 jaar geleden een stel breedbanders ( 5 inch Tangband meende ik ) in een gele gas pijp mee genomen naar een luister meeting. Prima speakers !
deze zeker....
- Bijlagen
-
- foto
- TB%20W5-1611%20TL[1].jpg (16.81 KiB) 5175 keer bekeken
- RumoH
- ZA-sponsor: RumoH
- Contacteer:
Copyright? In hoeverre gaat dit, A&T, het maandblad waar dit ontwerp als eerste is gepubliceerd, is ter ziele. Een van de oprichters J vd Sluis is daarna verder gegaan onder Hawk Audio
(Bij Clear Sound toendertijd wel een aantal van deze systemen gebouwd met verschillende drivers (KEF B110, Focal 5N en
de Davis 13klv5a, Audax en SEAS).)
Enfin daar gaat het hier niet om, ik heb een set van die kassies en het dempinsmateriaal is verloren gegaan. Kan nu iig weer verder zonder wekenlang onderzoek.
Eerst maar weer eens opbouwen met de Davis/Audax combo (ik heb de vierkante tweeters weer!) daarna een Mission 134 erin
Rudy
(Bij Clear Sound toendertijd wel een aantal van deze systemen gebouwd met verschillende drivers (KEF B110, Focal 5N en
de Davis 13klv5a, Audax en SEAS).)
Enfin daar gaat het hier niet om, ik heb een set van die kassies en het dempinsmateriaal is verloren gegaan. Kan nu iig weer verder zonder wekenlang onderzoek.
Eerst maar weer eens opbouwen met de Davis/Audax combo (ik heb de vierkante tweeters weer!) daarna een Mission 134 erin
Rudy
En momenteel spelen ze weer aangezien mijn DCX kaput ist en ik dus geen crossover en correctie voor mijn ripool+OB heb....klonken toch wel lekker....TubeHead schreef:Yep die !
GR rODy
Ik moest direct aan het Pluto ontwerp denken...

En zag deze ook nog

En zag deze ook nog
Ik heb ook ooit luidsprekers van PVC buizen gemaakt. Ze dreunden enorm, het PVC trilt vrolijk mee met de basspeaker. Dempen met alleen bitumen hielp niet. Achteraf gezien ook wel logisch. Hoe deed men dat? De wanden stijver maken (maar dan heet het geen dempen meer). 
In theorie zou het moeten lukken met ringen maken en die erin plaatsen als bracing. Plaatsen zou dan moeten lukken door ze achter elkaar te plaatsen met een draadeind o.i.d.threshold schreef:Ik heb ook ooit luidsprekers van PVC buizen gemaakt. Ze dreunden enorm, het PVC trilt vrolijk mee met de basspeaker. Dempen met alleen bitumen hielp niet. Achteraf gezien ook wel logisch. Hoe deed men dat? De wanden stijver maken (maar dan heet het geen dempen meer).
Krijg je bijna een velgenboom idee
heb een tijdje geleden een soort gelijk gemaakt. Was een subwoofer met de sdx15 in een ronde buis van karton ipv pvc. Idee met bracing kan je wel gebruiken.
Het probleem met pvc naar mijn idee is dat pvc te hard is, het breekt ook makkelijk. Beter zou je kunnen gaan voor hdpe of karton.
Wil je mijn bouwverslag zien, hij staat op de site als monotube sdx15.
Het probleem met pvc naar mijn idee is dat pvc te hard is, het breekt ook makkelijk. Beter zou je kunnen gaan voor hdpe of karton.
Wil je mijn bouwverslag zien, hij staat op de site als monotube sdx15.
- Vinculum
- Contacteer:
Kwam deze vandaag tegen:
Hahah, die hoef ik echt niet in de kamer te zettenVinculum schreef:Kwam deze vandaag tegen: