Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

Vandaag pakje gekregen van Hypex met de connectoren.
Blijkt er toch wel ééntje te missen terwijl die er volgens de orderbevestiging wel moet inzitten (niet missend en nalevering ofzo).
2x RCA (zwart + rood): Check
2x RCA (Wit voor SPDIF): slechts 1
Verdorie toch ! :evil:
Ik heb het zakje nog niet opengemaakt in de hoop zo nog te kunnen bewijzen dat ik het weldegelijk niet ontvangen heb..
Hopelijk lossen ze dit correct op, ik heb er nog alle vertrouwen in :wink:
Bijlagen
foto.JPG
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Weer een stuk opgeschoten met de bedrading. Ik heb hem nu weer spelen. Voordeel van inbouw in de behuizing is dat nu echt geen brom en ruis meer waarneembaar is (ja met je oor in de tweeter en woofer is heel in de verte iets hoorbaar). O:)
cobaltjeh schreef:
Het display vind ik erg veel lijken op een VFD, wat zijn de voordelen van het oled?
Je hebt geen filter meer nodig zoals bij een VFD, ook is het stroomverbruik een factor 7 à 10 lager. Ook is de prijs van een oled lager. Verder zijn de reactietijd en de helderheid/contrast vergelijkbaar (maar beter dan een lcd). Ook zijn de letters bij een VFD een ietsje kleiner. In combinatie met het aluminium frontpaneel ziet de oled er erg goed uit.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hannesie »

knuisje schreef:
Weer een stuk opgeschoten met de bedrading. Ik heb hem nu weer spelen. Voordeel van inbouw in de behuizing is dat nu echt geen brom en ruis meer waarneembaar is (ja met je oor in de tweeter en woofer is heel in de verte iets hoorbaar). O:)
Ik geloof er niks van. :hide: :lol:


:foto:
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door reddoortranscendence »

Ja ik ben ook benieuwd. Respect voor je geduld en ontwerp.
Van DAC's heb ik weinig kennis. Ik vind het prachtig om dit soort ontwerpen te volgen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

De dac is gereed. Alles is bedraad en werkt correct.

Het bewijs: :mrgreen:
Bijlagen
DSC02347.JPG
DSC02348.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ds23man »

Mooi man!

Alleen als ik het nu zo zie, was gebruik van flatkabel met boxheaders netter geweest en sneller bekabeld.
Laatst gewijzigd door ds23man op vr 05 okt 2012, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door salautom »

Ziet er supermooi uit!
Kan alleen niet goed horen of ie ook supermooi klinkt :lol:

Het usb printje die ik zie is dat een miniStreamer? Wat zijn jouw ervaringen daarmee?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Bedankt voor de complimenten. :D
ds23man schreef:
Alleen als ik het nu zo zie, was gebruik van flatkabel met boxheaders netter geweest en sneller bekabeld.
Hoe bedoel je?
salauotm schreef:
Het usb printje die ik zie is dat een miniStreamer? Wat zijn jouw ervaringen daarmee?
Ja, ik heb hem nu via I2S aangesloten en dat werkt prima.

Overigens gebruik ik nu foobar met WSAPI, en dan gaat inderdaad de samplerate netjes mee met het bronbestand.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ds23man »

Ik zie nu een heleboel verschillende kabelboompjes tussen dacprint, voedingsprint en controller print. Het was mooier geweest om dat met 2 flatcables te doen. Kun je prima zelf persen met een klein bankschroefje! Die molex KK stekkers zijn uitermate handig om externe ( afgeschermde) aansluitingen mee te bekabelen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Dat zou het pcb ontwerp niet bepaald makkelijker maken.
Het mooist is nog één grote pcb voor alles, alleen kun je dan niet meer modulair ontwikkelen en zit je ook vast aan een bepaald formaat behuizing. Ach, alles heeft z'n voors en tegens. :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hannesie »

Je hebt nog ruimte zat voor een Raspberry Pi :kwijl: , alleen moet ik nog zien dat die zijn I2S kwijt kan.
Men is al ver.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

netjes !
Dat display staat echt strak.
Je hebt ook best nog wel wat ruimte voor uitbreiding over. Dat zal bij mij een pak minder zijn :mrgreen:

Kreeg vandaag ook bericht van Hypex, connectortje wordt kostenloos nagezonden.
Toch een prima service van hen, zonder veel moeilijk doen !
Dat is toch wel erg fijn zakendoen zo :goedzo:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Hypex heeft een naam hoog te houden op servicegebied.

Heb je al weer wat voortgang geboekt? zonder chassisdeel is nog genoeg te doen :mrgreen:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

knuisje schreef:
Hypex heeft een naam hoog te houden op servicegebied.

Heb je al weer wat voortgang geboekt? zonder chassisdeel is nog genoeg te doen :mrgreen:
Ik heb de kabeltjes voor het display ook binnen.
Dit weekend sluit ik de boel eens aan om te testen.
Zolang de behuizing niet binnen is natuurlijk kan ik ook niets op de bodemplaat monteren als definitief..

Voor front en rear plate ben ik nog aan het tekenen en meten in Frontplattendesigner van Schaeffer.
Ik heb van jou wel wat overgenomen zodat ik voor bepaalde zaken niet meer moet gaan meten (zoals display, toslink ontvangers, ...)
De gaatjes rond het display moeten nog weg, dit was nog voor een 10mm front waar ik aan de achterkant ong. 5mm diep draad ging voorzien voor boutjes, maar met een 3mm front wordt het lijmen :wink:

zo zou het er ongeveer uit gaan zien:
Bijlagen
dac.png
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Ziet er netjes uit! Maar ik zie geen IR-oogje?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

had ik per ongeluk van jou front verwijderd :oops: , maar dat komt nog terug ! :mrgreen:

Aan/uit knop wordt zo'n vandaalbestendige met blauwe ring.
Mss wat cliché, maar ik vind ze er superstrak uitzien !
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Ik kwam nog een vergelijking tegen met o.a. de Salas regelaar: klik.
En een linkje naar een USB-I2S interface op diyaudio: klik.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door democles »

http://www.audiodesignguide.com/

Misschien een leuk linkje,m.b.t. die usb/i2s omzetter,,kijk onder USB-DAC :mrgreen:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

Vandaag maar eens verder gedaan met de DAC.
Rotary encoder en IR ontvanger aangesloten, Atmel controller erin geprikt en AC-draden gescheiden van de andere.

Rotary enc. bleek nog andersom te werken, maar met A en B om te wisselen heb je gedaan :sure:
Functioneel werkt alles. :goeie:
Sound nog niet kunnen beoordelen (ik wacht nog op de bestelde microfoonkabel)

Het display staat echt een stuk beter dan een standaard 16x2.
Die is z'n geld dubbel en dik waard !
Samplerate van m'n Sonos wordt ook prima herkend :rock:
Bijlagen
foto.JPG
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Ziet er netjes uit. Is nog een heel werk hè, al die connectortjes. :mrgreen:
Die flatcable voor het display ziet er ook goed uit, waar heb je die vandaan?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

zeg wel, daar ben je even aan bezig aan al die connectortjes en draadjes !
Maar het is wel een leuk werkje, temeer omdat het zo eenvoudig werkt om daarna alles aan/af te koppelen.
Ook naar afbreken van draadjes op de plaats waar je ze op de print zou solderen is dit een immens beter systeem !

De draadjes komen van Niels (actie op samenkopen.net):
http://www.samenkopen.net/action_product/363919/743630
Actie staat momenteel in 'afronding', maar van zodra dat rond is start ie wel een nieuwe (is eigenlijk constant zeg maar).

Ik denk wel dat ik er datalijn D5 - D8 ga vantussen halen, aangezien het display toch in 4bits mode wordt aangestuurd.
Op de één of andere manier zijn de zwarte (female) connectortjes iets te breed waardoor het geheel er wat benepen opzit (zowel op controllerprint als op display).
Met die 4 er vantussen te halen hoop ik wat mechanische spanning op de connectoren te verminderen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Klopt, het display wordt in 4 bits mode aangestuurd. Je kan dan echter D0-D3 weghalen. En pin 3, 15 en 16 heb je ook niet nodig voor een oled.
Laatst gewijzigd door knuisje op zo 07 okt 2012, 16:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

knuisje schreef:
Klopt, het display wordt in 4 bits mode aangestuurd. Je kan dan echter D0-D3 weghalen.
euh, juist, D0 tot D3 ! :oops: :D

Ik twijfel ook nog om een ministreamer toe te voegen, al was het maar om de I²S optie in het menu weldegelijk een ingang te geven (of kan ik die uitschakelen ?)

In het gat in de frontbehuizing van de rotary encoder heb ik gezien dat je draad laten trekken hebt met een pitch van 0,75mm.
Ik ben er niet zo in thuis, maar kan ik dan die rot. enc er gewoon inschroeven zonder aan de buitenkant nog een moer te moeten gebruiken?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

De I2S ingang kun je niet uitschakelen, of je moet de firmware aanpassen. Of gewoon die ingang niet selecteren. :mrgreen:
De rot.enc. kun je inderdaad er zo inschroeven.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

ok, weer wat wijzer !

Ik denk dat ik sowieso wel een USB ingang ga toevoegen. Altijd handig om bv eens een raspberry pi ofzo later aan te hangen.
De Ministreamer kost opzich maar een goeie 40€, maar waarom kan ik enkel Speedpost à $30 selecteren ? :shock:
Dat is toch wel direct een stuk minder aantrekkelijk.

Iemand nog goede USB streamers met zo'n Tenor chipje ?
Die XMOS is (zeker voor mijn doel) teveel van het goede, en ook te duur.
Plaats reactie