phono dude

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
sander1238

phono dude

Bericht door sander1238 »

omdat mijn platenspeler hier werkeloos toe ligt te kijken toch maar eens begonnen met een voorversterker waarbij de keuze is gevallen op de phone dude. de ecc83 buisjes had ik nog liggen en de 5755 buisjes voor 12 euro op ebay gekocht.

ga alleen het eerste deel van de voeding anders maken omdat ik de orginele trafo niet heb.
ik heb een schema gemaakt en uitgevoerd alleen kloppen de spanningen niet en ik weet niet hoe ik deze omlaag moet krijgen. ik heb al een dikke weerstand geprobeerd over de 100uf cap heen maar dan hou ik niets over.

ik meet nu 356v (volgens schema) gelijkspanning. dat zijn er 57 teveel

de gelijkricht buis is een ez81, (op schema staat 80)

sander
Bijlagen
nieuwe voeding phono dude.jpg
Laatst gewijzigd door sander1238 op za 29 sep 2012, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Kappa7
Contacteer:

Re: phone dude

Bericht door Kappa7 »

Hoi Sander

Leuke Phono amp om te maken die Phono Dude.

Om de voeding te kunnen simuleren heb je PSU Designer 2 nodig.
Daar in vul je de gegevens in en je kunt een behoorlijk goed idee krijgen van wat de uiteindelijke spanning zal worden.
Wel vast een tip als je de eerste elco kleiner maak of weg laat zal de spanning zakken.

Kijk maar.

Met elco
voeding met elco.PNG
Zonder elco
voeding zonder elco.PNG
Kan je hier wat mee?
Wil je de spanning verder verfijnen dan kan je de waarde van weerstand R1 aanpassen.

Groetjes George
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Ook ik ben helemaal weg van de phonodude. Hij klinkt gewoon geweldig.
Gebruik wel van die afschermbuisjes, scheelt een hoop.
Ik heb het originele schema gevolgt met alle juiste onderdelen en had geen problemen.
Werkte in een keer goed, gelijk brom vrij.
TheoK

Bericht door TheoK »

Zo Sander heeft er zin in. :wink:
2 projecten nu.
Blijf het zeker volgen. Succes.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Je moet alleen even een kleine aanpassing in de topic titel maken. Nu lijkt het er op dat je een telefoonversterker gaat maken :lol:
sander1238

#-o
Pcdg schreef:
Je moet alleen even een kleine aanpassing in de topic titel maken. Nu lijkt het er op dat je een telefoonversterker gaat maken :lol:
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Re: phono dude

Bericht door Dalojan »

Om brom te voorkomen is het raadzaam om de gloeispanning van de buisjes gelijk te richten en te stabiliseren, je kan volstaan met 12V gelijkspanning, die 0.6 v die je mist zal je niet merken en de buizen merken het ook niet of nauwelijks. Verder is de Phono-Dude een heel mooie phono-pre maar de versterking ligt wat hoog voor de meeste toepassingen. Aarding en massa punt(en) juist plaatsen is hier ook een ding waar veel mee kan winnen of verliezen wat betreft brom.
Veel succes en vooral luister plezier, en je trakteert jezelf op iet moois wat ook een heel goed element, arm en draaitafel verdient. Voor het halen van het onderste uit de kan lokt het wel een investering uit.
BertDB

Bericht door BertDB »

Waarom zou je niet direct mooi op 12,6V regelen ?
Het kan makkelijk door in de GND pin een diode op te nemen van een 7812 of met een LM317 en wat weerstanden.
Afhankelijk van de stroom die de buisjes vragen moet je de regelaars wel op een koelplaatje zetten :)
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

BertDB schreef:
Waarom zou je niet direct mooi op 12,6V regelen ?
Het kan makkelijk door in de GND pin een diode op te nemen van een 7812 of met een LM317 en wat weerstanden.
Afhankelijk van de stroom die de buisjes vragen moet je de regelaars wel op een koelplaatje zetten :)
Er kunnen 2 redenen zijn om iets lager te gaan zitten dan 12.6V : 1) besparing van een diode 2) krap zitten in spanning waardoor je al speciale diodes met een lage spanningsval en een low drop regelaar moet gebruiken.
de eerste reden is een beetje overdreven zuinigheid als je de kosten van een Phono-Dude vergelijkt met die van een diode de tweede reden kan een heel goede zijn als je de trafo al hebt en wilt gebruiken of als je na de bouw de gloeispanning als nog wilt uitvoeren als DC.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

vinnie411 schreef:
Gebruik wel van die afschermbuisjes, scheelt een hoop.
Gewoon goed bouwen ;) Draait hier zonder enige brom zonder hulsjes.

Maar indedaad Sander ! Je hebt de smaak te pakken he ? :mrgreen:
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Belangrijkste is netjes bouwen en dan werkt het fantastisch zonder spoortje brom.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik heb ook een PhonoDude en ben er weg van.
Ook voor een vriend heb ik er een gebouwd.

Mijn Phonodude heb ik in de nieuwe variant uitgevoerd. Die versterkt iets minder, het origineel speelt een beetje luid.

Enige minpuntje dat ik weleens heb ervaren met een dude van een ander forumlid is een vette ruis uit de phonotrap. Volgens mij vooral wanneer de ingangsimpedantie van de volgende versterkertrap wat laag is.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

RobertD schreef:
Mijn Phonodude heb ik in de nieuwe variant uitgevoerd. Die versterkt iets minder, het origineel speelt een beetje luid.
hmmm... bedankt voor det tip !
sander1238

Ja buishoofd ik heb de smaak te pakken :mrgreen:

de eerste condensator heb ik inmiddels weggehaal en ik houd een mooie 300 volt over.
Nu de rest nog.
Ik heb nog wat voetjes met bescherming liggen dus die komen er wel in, kan ze er altijd nog aflaten.

Sander
Plaats reactie