[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Walt »

Hallo Tony,

Bedankt voor je uitleg. Nog een vraagje, deze vacuum caps, zijn dat buizen speciaal voor dit doel gemaakt (dus met 2 pootjes) of zijn het eigenlijk 'gewone' buizen die voor een ander doel worden ingezet?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door markbakk »

jeroen_d schreef:
Je zit hier in het GigaHerz gebied te werken, gezien vanuit de impedantie van de buis ten opzichte van die van de tweeter. Of, anders bekeken, je werkt op een niveau van 100-120dB beneden het niveau van de andere condensator.
Nou, ik wil anders nog wel even aanvoeren dat het vacuüm in die buis geen echt vacuüm is hoor! Dus wat er ook gebypassed moet worden, lineair is het niet. :-&
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door jeroen_d »

Inderdaad.

Ik zou het ook nog anders kunnen stellen om aan te geven met welke ordegroottes hier wordt gewerkt:
Neem even aan dat de condensator 3uF is en een vervorming heeft van 1%.
Als je daar een ideale condensator van 30pF als bypass overheen hebt wordt de vervorming 0,99999%.
Nog sterker, neem aan dat de 3uF condensator al een hele goede is en een vervorming heeft van maximaal 0,01%. Zet daar een ideale van 30pF overheen en de vervorming wordt 0,0099999%.
In het eerste geval is de verlaging 0,00001%. In het tweede geval is de verlaging van de vervorming 0,0000001%. Hoe beter de condensator van 3uF is, hoe minder effect.

-edit- hieronder nog een andere invalshoek om de ordegrootte te snappen

Verlagen van 1% naar 0,01% is verbetering met een factor 100 en significant. Maar we hebben het hier over verbetering met een factor 1,00001 en dat is vergelijkbaar met geen verbetering.

Voor de visueel ingestelden, stel je voor dat je kijkt naar een vervuiling van je televisiebeeld met 100000 stippen. Een factor 100 verbetering is dan dat je kijkt naar een vervuiling met 1000 stippen. Dat zie je meteen, dat is een duidelijke verbetering. Hier hebben we het over dat je zou kunnen waarnemen of de vervuiling 100000 stippen is of 99999.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door serum »

Ik stel de discussie van de buizen hier niet aan de kaak, ik doe alleen 'zondagavondresearch' en klik enthousiast op de door Tony gedeelde link en loop in mijn quest even spaak;

Holger Stein is kennelijk niet vies van hallucinerende middelen.. (of de stenen zijn een aardige factor groter dan het plaatje in de eerste instantie doet vermoeden, maar dan zou ik niet aanraden ze op de luidspreker of het apparaat te leggen) 'klein ist relativ..' als een crackpijp van 2 meter je referentie is..

"Steinmusic Magic Stones II

Steinmusic Magic Stones II sind kleine akustische Tuningelemente, die Ihre Wirkung im Raum entfalten. Ideale Plätze hierfür sind auf den Lautsprechern, auf der Anlage selbst und an den Raumbegrenzungen. Ebenso wie beim Ambient Harmonizer wird die Intensität und Strahlkraft der Musik gesteigert, und tatsächlich ergänzen sich beide Systeme ideal. Wie beim Ambient Harmonizer möchten wir auch hier auf einen Versuch verzichten, die technische Wirkungsweise zu beschreiben und Sie anstatt dessen einladen, sich einen eigenen Eindruck von der Effizienz der Magic Stones zu verschaffen.
Magic Stones II, Preis pro Stück 38,- €*"

<schudt zijn hoofd van ongeloof..> er is kennelijk een versie 1 geweest waar na modificatie een serieuze verbetering in bemerkt is. een MKII is geboren.

verschil tussen sceptisch en reeel? Ik weet dat muziek voor een deel psychisch is, maar psychedelisch..

Owh ja, Lekker off-topic weer.. Nogmaals graag gedaan. Knap werk op je facetten! die Festo frees heeft zichzelf ruim terug verdiend.. :)
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door rikpost »

Snap er geen ....meer van ik denk dat ik wat minder moet :beer: :beer: :beer:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Marp »

rikpost schreef:
Ik wil straks ook wel van die mooie Avalon pacetten aan de onderkant van mijn laagkasten .
Ik ga eens kijken of het mogelijk is om dat in het verstek te doen .
Misschien komt een zaaghoekcalculator dan wel van pas.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door rikpost »

Ehhh .... bij mij word het denk ik de graden boog, ik ben niet zo thuis met Exel :(
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Geenius »

Walt schreef:
Hallo Tony,

Bedankt voor je uitleg. Nog een vraagje, deze vacuum caps, zijn dat buizen speciaal voor dit doel gemaakt (dus met 2 pootjes) of zijn het eigenlijk 'gewone' buizen die voor een ander doel worden ingezet?

Groetjes Walter
Een gewone buis.
Gebruikersavatar
royk007
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 9:44

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door royk007 »

Mooi bouwverslag! :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Thanks, ik doe me best :mrgreen:


De eerste 8 montage strips zijn in elk geval ingefreest :D

P1040396small.jpg
P1040407small.jpg
P1040412small.jpg
P1040418small.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door ds23man »

Bomb proof! :D
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Leobus »

Hallo,

Mooi systeem met die plaatjes aan de achterzijde als pseudo moeren.
Die druk je nooit weg met de bouten. Ik gebruik meestal extra vast gelijmde inslagmoeren, maar heb er twee keer een los gedruk bij het uitdraaien van de bouten. Kon ik de kop van de bout eraf boren; en dat met de speaker er nog aan vast. ENGGG!
Je moet trowens wel plaats hebben voor die plaatjes. In mijn kasten zou het niet passen.

Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door rikpost »

Je kunt er straks dan ook bijna in gaan wonen :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

ds23man schreef:
Bomb proof! :D
Mag ook wel met mijn onheilspellende muziekkeuze :rofl:
Leobus schreef:
Hallo,

Mooi systeem met die plaatjes aan de achterzijde als pseudo moeren.
Werkt prima, het is alleen onwijs veel werk gewerkt, zo zitten de tweeters en mid's ook vast.

De volgende keer probeer ik het anders en frees ik een ronde ring van Trespa/compactplaat uit die ik achter de driver verzink in de baffle. In die ring kun je namelijk ook prima schroefdraad tappen en is een stuk minder werk.
rikpost schreef:
Je kunt er straks dan ook bijna in gaan wonen :rofl: :rofl: :rofl:
Woondoos met entertainment :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

De eerste 15incher maar even vastgezet en de strips afgetekent alvast.
P1040431small.jpg
P1040426small.jpg
P1040425small.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Barry2001 »

Manman Maarten wat maak je er wat moois van, blijf genieten van het topic. Denk dat het tijdstip dat er muziek gemaakt kan worden nadert nu?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door serum »

Weet je al waar je de zwarte boutjes gaat bestellen? O:)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

zeker wel! :mrgreen:

schous van 1854 heeft een leuk assortiment.
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Hifi_goeroe »

Mooie vorderingen gemaakt :goeie:

Ben zeer benieuwd naar de foto;s van het frezen van de facetten.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door serum »

Heb je al iets geregeld met de gemeente/vergunningen/catering voor de grand-opening? Ik vind zo'n hamburgertent altijd wel wat hebben. Heb je al nagedacht over de ceremonie zelf?

Komt nou allemaal wel rap dichter bij..
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door CoenvanDongen »

serum schreef:
Heb je al iets geregeld met de gemeente/vergunningen/catering voor de grand-opening? Ik vind zo'n hamburgertent altijd wel wat hebben. Heb je al nagedacht over de ceremonie zelf?

Komt nou allemaal wel rap dichter bij..
Ik weet nog wel een adresje voor een luchtkasteel.... dan kunnen alle kinderen ook mee ;)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door ds23man »

CoenvanDongen schreef:
serum schreef:
Heb je al iets geregeld met de gemeente/vergunningen/catering voor de grand-opening? Ik vind zo'n hamburgertent altijd wel wat hebben. Heb je al nagedacht over de ceremonie zelf?

Komt nou allemaal wel rap dichter bij..
Ik weet nog wel een adresje voor een luchtkasteel.... dan kunnen alle kinderen ook mee ;)

Misschien kunnen we Trix uitnodigen voor de onthulling? :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door serum »

Ik weet niet, heb je niet het idee dat ze zo gewend is aan de situatie dat het gewoon een draaiboek is dat ze afrolt?

Als ik nog een suggestie mag geven; Hans Klok staat altijd garant voor een spectaculaire onthulling.

Zonder dollen; Hij neemt ons echt enorm in de zeik; hij had de speakers op 7 juli 2010 af. Gelakt en wel.

Zo af en toe post ie eens een foto, ondertussen zit ie met de kouzevoeten op tafel onderuit gezakt luisterend naar ACDC genietend van een Hertog Jannetje, in zijn vuistje te lachen van de reacties. 'Jullie moesten eens weten'
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door ds23man »

serum schreef:
Ik weet niet, heb je niet het idee dat ze zo gewend is aan de situatie dat het gewoon een draaiboek is dat ze afrolt?

Als ik nog een suggestie mag geven; Hans Klok staat altijd garant voor een spectaculaire onthulling.

Zonder dollen; Hij neemt ons echt enorm in de zeik; hij had de speakers op 7 juli 2010 af. Gelakt en wel.

Zo af en toe post ie eens een foto, ondertussen zit ie met de kouzevoeten op tafel onderuit gezakt luisterend naar ACDC genietend van een Hertog Jannetje, in zijn vuistje te lachen van de reacties. 'Jullie moesten eens weten'
:rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

:rofl:

jullie sporen echt gewoon geen van allen :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”