Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Het schema staat op de eerste pagina van dit draadje in de eerste post.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
en de BOM staat ergens in het onderdelen groupbuy topic, netjes als excel die je zo in een keer bij Farnell in je winkelmand kan zwiepen
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Ehhh? Volgens mij heeft hij maar behoefte aan onderdelen voor 1 printje HJ. Met die BOM haalt ie een hele group buy in huis en nog wat zaken die er niet mee te maken hebben.Henkjan schreef:en de BOM staat ergens in het onderdelen groupbuy topic, netjes als excel die je zo in een keer bij Farnell in je winkelmand kan zwiepen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
OK, een beetje editen en dan in je mandje zwiepen danPjotr schreef:Ehhh? Volgens mij heeft hij maar behoefte aan onderdelen voor 1 printje HJ. Met die BOM haalt ie een hele group buy in huis en nog wat zaken die er niet mee te maken hebben.Henkjan schreef:en de BOM staat ergens in het onderdelen groupbuy topic, netjes als excel die je zo in een keer bij Farnell in je winkelmand kan zwiepen
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Zeg dat er in het vervolg gelijk bij dan anders moet ie straks nog de schade van zo'n advies bij jou gaan verhalen

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Hihi,
Ja als er 25 trafos en 350 elco's in mijn mandje zaten had ik waarschijnlijk wel vraagtekens gezet bij het geheel.
Tnx!! Ik ga even kijken of ik er iets mee kan
P.s. Kan iemand een indicatie geven van wat het kost als ik er toch nog 2 printjes bij wil laten maken? Misschien vind ik dat nog wel de moeite. En misschien zijn er nog wel meer mensen die middels een voeding willen?
Ja als er 25 trafos en 350 elco's in mijn mandje zaten had ik waarschijnlijk wel vraagtekens gezet bij het geheel.
Tnx!! Ik ga even kijken of ik er iets mee kan
P.s. Kan iemand een indicatie geven van wat het kost als ik er toch nog 2 printjes bij wil laten maken? Misschien vind ik dat nog wel de moeite. En misschien zijn er nog wel meer mensen die middels een voeding willen?
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Zou ie ook geschikt kunnen zijn/worden voor de Squeezebox Touch?
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Nee, helaas Arno. Is al eens aan de orde geweest. Daarvoor levert ie veel te weinig stroom op de 5V.
Hij is natuurlijk wel prima voor een HKdac achter de SB
Hij is natuurlijk wel prima voor een HKdac achter de SB
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Kijk en lees anders even het grote squeezebox vragen topic, Gijs heeft er een verslagje van gemaakt, we hebben bij mij thuis eens wat van die vragen proberen te beantwoorden.Arno schreef:Zou ie ook geschikt kunnen zijn/worden voor de Squeezebox Touch?
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Merkte jullie toen verschil met verschillende voedingen EN uiteraard de HKdac met deze voeding er achter?hannesie schreef:Kijk en lees anders even het grote squeezebox vragen topic, Gijs heeft er een verslagje van gemaakt, we hebben bij mij thuis eens wat van die vragen proberen te beantwoorden.Arno schreef:Zou ie ook geschikt kunnen zijn/worden voor de Squeezebox Touch?
Ik heb de Touch destijds op een lineaire laboratorium voeding gehangen toen ik hem net had en merkte geen enkel verschil eigenlijk met de bijgeleverde voeding via de HKdac. Met de DAC in de Touch zelf maakte het wel iets uit, zij het weinig.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 04 feb 2012, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Zit net wat oudere berichten te lezen en las het idd.Pjotr schreef:Nee, helaas Arno. Is al eens aan de orde geweest. Daarvoor levert ie veel te weinig stroom op de 5V.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Is enigszins aan te geven in hoeverre of het serieus afbreuk doet aan deze voeding als i.p.v. zener schottky dioden gewone 1N4007's of een brugcel wordt gebruikt? Is het dan nog steeds de moeite waard om de oorspronkelijke voeding van de HK-DAC te vervangen.....

..... of komen daarmee deze 50Hz spurs terug?

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1461055
Nog iets: bij de weerstanden staat geen vermogen. Mogen die 0,25W zijn, of dienen R1 t/m R6 tussen de elco's zwaarder te zijn?
Edit: wel het beestje bij de juiste naam noemen.
..... of komen daarmee deze 50Hz spurs terug?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1461055
Nog iets: bij de weerstanden staat geen vermogen. Mogen die 0,25W zijn, of dienen R1 t/m R6 tussen de elco's zwaarder te zijn?
Edit: wel het beestje bij de juiste naam noemen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
kijk ff hier:Arno schreef:Zou ie ook geschikt kunnen zijn/worden voor de Squeezebox Touch?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6#p1605436
als je dat nog wil ben je met die dingen voor een paar tientjes klaar, en istie veter dan die bestoftwoworlds van boven de 100
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Is moeilijk aan te geven maar dan is het nog steeds de moeite waard. De crux zit hem in eerste instantie in een betere afvlakking door meerder elco's te gebruiken van goede kwaliteit met filterweerstandjes er tussen. De gebruikte dioden + snubber geven vooral minder HF rommel dan gewone 1N007.Marp schreef:Is enigszins aan te gevenin hoeverreof het serieus afbreuk doet aan deze voeding als i.p.v. zenerdioden gewone 1N4007's of een brugcel wordt gebruikt? Is het dan nog steeds de moeite waard om de oorspronkelijke voeding van de HK-DAC te vervangen.....
Ze zijn allemaal 1/4W (staat volgens mij in de BOM) en dat is voor de HK-dac prima.Nog iets: bij de weerstanden staat geen vermogen. Mogen die 0,25W zijn, of dienen R1 t/m R6 tussen de elco's zwaarder te zijn?
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
En anders laag vermogen Trough-Hole Schottky's ? zijn maar een paar dubbeltjes per stuk.Pjotr schreef:Is moeilijk aan te geven maar dan is het nog steeds de moeite waard. De crux zit hem in eerste instantie in een betere afvlakking door meerder elco's te gebruiken van goede kwaliteit met filterweerstandjes er tussen. De gebruikte dioden + snubber geven vooral minder HF rommel dan gewone 1N007.Marp schreef:Is enigszins aan te gevenin hoeverreof het serieus afbreuk doet aan deze voeding als i.p.v. zenerdioden gewone 1N4007's of een brugcel wordt gebruikt? Is het dan nog steeds de moeite waard om de oorspronkelijke voeding van de HK-DAC te vervangen.....
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=101
Mario schreef zeners maar bedoelde de SMD Schottky's ?
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Je kan natuurlijk die TH ook gebruiken. Maar die pasten niet meer op het printje, vandaar die SMD's
Maar ga je het "Broodplanken" op gaatjesboard staat het je vrij om die TH te gebruiken.
Maar ga je het "Broodplanken" op gaatjesboard staat het je vrij om die TH te gebruiken.
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Kom je een heel eind mee...Pjotr schreef:Maar die pasten niet meer op het printje, vandaar die SMD's![]()
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
omdat ik een niet lekkere HK DAC had (doet t weer prima, was een los zittende opamp), had ik wat rondgevraagd naar vervangers, en gevonden, maar die hadden natuurlijk allemaal een gewone voeding. nu was ik toevallig ook aan t kijken naar een betere voeding voor m'n squeezebox, en kwam zo bij een bezorgchinees o.a. ook een "Low Noise +/-12V Regulator Module, for Audio Preamp" tegen. dat leek me wel een goede kandidaat om het +/12V deel van de DAC voeding voor z'n rekening te nemen. Het schema stond er ook bij, en dat had veel overeenkomsten, maar ook wat verschillen met Pjotr z'n voeding:in vergelijk met een gewone voeding, zie je bij beide o.a. dat de gelijkgerichte spanning eerst beter wordt afgevlakt dan met alleen een elko voordat die aan de spanningsregelaar wordt aangeboden. verschillen zijn er ook, misschien dat Pjotr kan aangeven waarom en wat de effecten zijn (vlnr), e.e.a. ter leering ende vermaeck:
voor t 5V deel van de voeding, had ik gedacht om daar, middels de "VERY LOW NOISE <40μV Adjustable Voltage Regulator Board" deze 'af te tappen' van de +12V, want toch voldoende capaciteit over (+/-12V voeding kan meer leveren dan de DAC nodig heeft). Of is dat geen goed idee?
- Pjotr past een snubber tussen trafo en brugcel toe, audiowind niet, maar daar zit een C over elke diode (rode elipsen)
- ander type diode in de brugcel, en bij audiowind een C over elke diode (oranje)
- bij Piotr C-R-C-R-C afvlakking tussen brugcel en regelaar, bij audiowind C-R-C en nog een 10kΩ paralel (groen)
- veschillende spanningsregelaars (blauw)
- bij audiowind een diode over de spanningsregelaar (paars)
- bij audiowind een veel grotere C na de spanningsregelaar (violet)
voor t 5V deel van de voeding, had ik gedacht om daar, middels de "VERY LOW NOISE <40μV Adjustable Voltage Regulator Board" deze 'af te tappen' van de +12V, want toch voldoende capaciteit over (+/-12V voeding kan meer leveren dan de DAC nodig heeft). Of is dat geen goed idee?
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Ja dat is een "poor-mans" versie. Dat verschilt nauwelijks van de originele HK-voeding qua opzet.
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Hallo HJ,
De bovenste is met de LM3x7, de onderste met een 7812. De eerste heeft zowieso een beter regelgedrag en rimpelonderdrukking.
Groeten,
Mischa
De bovenste is met de LM3x7, de onderste met een 7812. De eerste heeft zowieso een beter regelgedrag en rimpelonderdrukking.
Groeten,
Mischa
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
kan je dat wat toelichten? dan leer ik ook nog eens watPjotr schreef:Ja dat is een "poor-mans" versie. Dat verschilt nauwelijks van de originele HK-voeding qua opzet.
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Dat is geen snubber, maar een filter, weet niet wat voor een, maar het zal wel een low-pass of high-pass zijn.Henkjan schreef:Pjotr past een snubber tussen trafo en brugcel toe, audiowind niet, maar daar zit een C over elke diode (rode elipsen)
Het doel daarvan is rommel van het net tegenhouden.
Peter heeft Schottky's toegepast, die hebben een andere schakelkarakteristiek waardoor die geen snubber nodig hebben.
Er zijn tientallen type's mogelijke diode's om voor zo'n soort schakeling te gebruiken.
Hoe meer CRC je in serie zet, hoe steiler het kantelpunt van de filter, en dus ook beter de demping.Henkjan schreef:[*]bij Piotr C-R-C-R-C afvlakking tussen brugcel en regelaar, bij audiowind C-R-C en nog een 10kΩ paralel (groen)[*]veschillende spanningsregelaars (blauw)
Doel van de 10K is mij niet bekend, waarschijnlijk bleeders om de voeding na het uitschakelen snel te laten leeglopen. meestal word er dan een lagere waarde gebruikt.
Dat hangt met elkaar samen, na het uitschakelen kan de elko zich over de spanningsregelaar ontladen, waardoor die verbrand.Henkjan schreef:)[*]bij audiowind een diode over de spanningsregelaar (paars)[*]bij audiowind een veel grotere C na de spanningsregelaar (violet)
De diode voorkomt dat.
Om dat Peter een veel lagere waarde elko gebruikte, is die diode in principe niet nodig.(ik meen dat hij ook wat ruimte gebrek had.)
ik pas ze standaard altijd toe, voor die paar cent kan dat een hoop ellende schelen.
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Zoals ik al eerder zei. koop een stuk gaatjes print, en bouw die voeding van Peter gewoon na.
Daar leer je ook nog eens wat van.
Daar leer je ook nog eens wat van.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
hij blijft t proberen hè, die grapjasray5150 schreef:Zoals ik al eerder zei. koop een stuk gaatjes print, en bouw die voeding van Peter gewoon na.
Daar leer je ook nog eens wat van.
valt hier dan nog wat zinnigs over te zeggen? of wil je zo'n +/-12V niet "asymetrisch" belasten?ik schreef:voor t 5V deel van de voeding, had ik gedacht om daar, middels de "VERY LOW NOISE <40μV Adjustable Voltage Regulator Board" deze 'af te tappen' van de +12V, want toch voldoende capaciteit over (+/-12V voeding kan meer leveren dan de DAC nodig heeft). Of is dat geen goed idee?
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Ha Ray,ray5150 schreef:Dat is geen snubber, maar een filter, weet niet wat voor een, maar het zal wel een low-pass of high-pass zijn.Henkjan schreef:Pjotr past een snubber tussen trafo en brugcel toe, audiowind niet, maar daar zit een C over elke diode (rode elipsen)
Het doel daarvan is rommel van het net tegenhouden.
Peter heeft Schottky's toegepast, die hebben een andere schakelkarakteristiek waardoor die geen snubber nodig hebben.
Er zijn tientallen type's mogelijke diode's om voor zo'n soort schakeling te gebruiken.
Die RC over de secundaire van de trafo werkt wel als een snubber (demper). Die dempt n.l. de oscillatie t.g.v. het schakelen van de dioden en de lek-zelfinductie van de trafo. Zie de scoop plaatjes op pag1. De waarden zijn wel een beetje afhankelijk van de dioden voor een optimaal resultaat maar dat werkt ook prima met 1A TH schottky dioden.
En i.d.d. HJ, soldeer het maar eens op gaatjes print zoals Ray opmerkt, leer je meer van dan dat geklets
