Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Het schema staat op de eerste pagina van dit draadje in de eerste post.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Henkjan »

en de BOM staat ergens in het onderdelen groupbuy topic, netjes als excel die je zo in een keer bij Farnell in je winkelmand kan zwiepen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
en de BOM staat ergens in het onderdelen groupbuy topic, netjes als excel die je zo in een keer bij Farnell in je winkelmand kan zwiepen
Ehhh? Volgens mij heeft hij maar behoefte aan onderdelen voor 1 printje HJ. Met die BOM haalt ie een hele group buy in huis en nog wat zaken die er niet mee te maken hebben.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
en de BOM staat ergens in het onderdelen groupbuy topic, netjes als excel die je zo in een keer bij Farnell in je winkelmand kan zwiepen
Ehhh? Volgens mij heeft hij maar behoefte aan onderdelen voor 1 printje HJ. Met die BOM haalt ie een hele group buy in huis en nog wat zaken die er niet mee te maken hebben.
OK, een beetje editen en dan in je mandje zwiepen dan :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Zeg dat er in het vervolg gelijk bij dan anders moet ie straks nog de schade van zo'n advies bij jou gaan verhalen :P :lol:
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door bcvdb »

Hihi,

Ja als er 25 trafos en 350 elco's in mijn mandje zaten had ik waarschijnlijk wel vraagtekens gezet bij het geheel. :D :mrgreen:

Tnx!! Ik ga even kijken of ik er iets mee kan O:)

P.s. Kan iemand een indicatie geven van wat het kost als ik er toch nog 2 printjes bij wil laten maken? Misschien vind ik dat nog wel de moeite. En misschien zijn er nog wel meer mensen die middels een voeding willen?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Arno »

Zou ie ook geschikt kunnen zijn/worden voor de Squeezebox Touch?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Nee, helaas Arno. Is al eens aan de orde geweest. Daarvoor levert ie veel te weinig stroom op de 5V.

Hij is natuurlijk wel prima voor een HKdac achter de SB :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door hannesie »

Arno schreef:
Zou ie ook geschikt kunnen zijn/worden voor de Squeezebox Touch?
Kijk en lees anders even het grote squeezebox vragen topic, Gijs heeft er een verslagje van gemaakt, we hebben bij mij thuis eens wat van die vragen proberen te beantwoorden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Arno schreef:
Zou ie ook geschikt kunnen zijn/worden voor de Squeezebox Touch?
Kijk en lees anders even het grote squeezebox vragen topic, Gijs heeft er een verslagje van gemaakt, we hebben bij mij thuis eens wat van die vragen proberen te beantwoorden.
Merkte jullie toen verschil met verschillende voedingen EN uiteraard de HKdac met deze voeding er achter?

Ik heb de Touch destijds op een lineaire laboratorium voeding gehangen toen ik hem net had en merkte geen enkel verschil eigenlijk met de bijgeleverde voeding via de HKdac. Met de DAC in de Touch zelf maakte het wel iets uit, zij het weinig.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 04 feb 2012, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:
Nee, helaas Arno. Is al eens aan de orde geweest. Daarvoor levert ie veel te weinig stroom op de 5V.
Zit net wat oudere berichten te lezen en las het idd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Marp »

Is enigszins aan te geven in hoeverre of het serieus afbreuk doet aan deze voeding als i.p.v. zener schottky dioden gewone 1N4007's of een brugcel wordt gebruikt? Is het dan nog steeds de moeite waard om de oorspronkelijke voeding van de HK-DAC te vervangen.....

Afbeelding

..... of komen daarmee deze 50Hz spurs terug?

Afbeelding
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1461055

Nog iets: bij de weerstanden staat geen vermogen. Mogen die 0,25W zijn, of dienen R1 t/m R6 tussen de elco's zwaarder te zijn?

Edit: wel het beestje bij de juiste naam noemen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Henkjan »

Arno schreef:
Zou ie ook geschikt kunnen zijn/worden voor de Squeezebox Touch?
kijk ff hier:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6#p1605436
als je dat nog wil ben je met die dingen voor een paar tientjes klaar, en istie veter dan die bestoftwoworlds van boven de 100 :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Marp schreef:
Is enigszins aan te geven in hoeverre of het serieus afbreuk doet aan deze voeding als i.p.v. zenerdioden gewone 1N4007's of een brugcel wordt gebruikt? Is het dan nog steeds de moeite waard om de oorspronkelijke voeding van de HK-DAC te vervangen.....
Is moeilijk aan te geven maar dan is het nog steeds de moeite waard. De crux zit hem in eerste instantie in een betere afvlakking door meerder elco's te gebruiken van goede kwaliteit met filterweerstandjes er tussen. De gebruikte dioden + snubber geven vooral minder HF rommel dan gewone 1N007.
Nog iets: bij de weerstanden staat geen vermogen. Mogen die 0,25W zijn, of dienen R1 t/m R6 tussen de elco's zwaarder te zijn?
Ze zijn allemaal 1/4W (staat volgens mij in de BOM) en dat is voor de HK-dac prima.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Marp schreef:
Is enigszins aan te geven in hoeverre of het serieus afbreuk doet aan deze voeding als i.p.v. zenerdioden gewone 1N4007's of een brugcel wordt gebruikt? Is het dan nog steeds de moeite waard om de oorspronkelijke voeding van de HK-DAC te vervangen.....
Is moeilijk aan te geven maar dan is het nog steeds de moeite waard. De crux zit hem in eerste instantie in een betere afvlakking door meerder elco's te gebruiken van goede kwaliteit met filterweerstandjes er tussen. De gebruikte dioden + snubber geven vooral minder HF rommel dan gewone 1N007.
En anders laag vermogen Trough-Hole Schottky's ? zijn maar een paar dubbeltjes per stuk.
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=101
Mario schreef zeners maar bedoelde de SMD Schottky's ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Je kan natuurlijk die TH ook gebruiken. Maar die pasten niet meer op het printje, vandaar die SMD's :D

Maar ga je het "Broodplanken" op gaatjesboard staat het je vrij om die TH te gebruiken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Maar die pasten niet meer op het printje, vandaar die SMD's :D
822080_BB_00_FB_EPS_1000.jpg
Kom je een heel eind mee... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Henkjan »

omdat ik een niet lekkere HK DAC had (doet t weer prima, was een los zittende opamp), had ik wat rondgevraagd naar vervangers, en gevonden, maar die hadden natuurlijk allemaal een gewone voeding. nu was ik toevallig ook aan t kijken naar een betere voeding voor m'n squeezebox, en kwam zo bij een bezorgchinees o.a. ook een "Low Noise +/-12V Regulator Module, for Audio Preamp" tegen. dat leek me wel een goede kandidaat om het +/12V deel van de DAC voeding voor z'n rekening te nemen. Het schema stond er ook bij, en dat had veel overeenkomsten, maar ook wat verschillen met Pjotr z'n voeding:
vergelijk audiowind en Pjotr voeding.png
in vergelijk met een gewone voeding, zie je bij beide o.a. dat de gelijkgerichte spanning eerst beter wordt afgevlakt dan met alleen een elko voordat die aan de spanningsregelaar wordt aangeboden. verschillen zijn er ook, misschien dat Pjotr kan aangeven waarom en wat de effecten zijn (vlnr), e.e.a. ter leering ende vermaeck:
  • Pjotr past een snubber tussen trafo en brugcel toe, audiowind niet, maar daar zit een C over elke diode (rode elipsen)
  • ander type diode in de brugcel, en bij audiowind een C over elke diode (oranje)
  • bij Piotr C-R-C-R-C afvlakking tussen brugcel en regelaar, bij audiowind C-R-C en nog een 10kΩ paralel (groen)
  • veschillende spanningsregelaars (blauw)
  • bij audiowind een diode over de spanningsregelaar (paars)
  • bij audiowind een veel grotere C na de spanningsregelaar (violet)

voor t 5V deel van de voeding, had ik gedacht om daar, middels de "VERY LOW NOISE <40μV Adjustable Voltage Regulator Board" deze 'af te tappen' van de +12V, want toch voldoende capaciteit over (+/-12V voeding kan meer leveren dan de DAC nodig heeft). Of is dat geen goed idee?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Ja dat is een "poor-mans" versie. Dat verschilt nauwelijks van de originele HK-voeding qua opzet.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door mischa72 »

Hallo HJ,

De bovenste is met de LM3x7, de onderste met een 7812. De eerste heeft zowieso een beter regelgedrag en rimpelonderdrukking.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Ja dat is een "poor-mans" versie. Dat verschilt nauwelijks van de originele HK-voeding qua opzet.
kan je dat wat toelichten? dan leer ik ook nog eens wat :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
Pjotr past een snubber tussen trafo en brugcel toe, audiowind niet, maar daar zit een C over elke diode (rode elipsen)
Dat is geen snubber, maar een filter, weet niet wat voor een, maar het zal wel een low-pass of high-pass zijn.
Het doel daarvan is rommel van het net tegenhouden.
Peter heeft Schottky's toegepast, die hebben een andere schakelkarakteristiek waardoor die geen snubber nodig hebben.
Er zijn tientallen type's mogelijke diode's om voor zo'n soort schakeling te gebruiken.
Henkjan schreef:
[*]bij Piotr C-R-C-R-C afvlakking tussen brugcel en regelaar, bij audiowind C-R-C en nog een 10kΩ paralel (groen)[*]veschillende spanningsregelaars (blauw)
Hoe meer CRC je in serie zet, hoe steiler het kantelpunt van de filter, en dus ook beter de demping.
Doel van de 10K is mij niet bekend, waarschijnlijk bleeders om de voeding na het uitschakelen snel te laten leeglopen. meestal word er dan een lagere waarde gebruikt.
Henkjan schreef:
)[*]bij audiowind een diode over de spanningsregelaar (paars)[*]bij audiowind een veel grotere C na de spanningsregelaar (violet)
Dat hangt met elkaar samen, na het uitschakelen kan de elko zich over de spanningsregelaar ontladen, waardoor die verbrand.
De diode voorkomt dat.
Om dat Peter een veel lagere waarde elko gebruikte, is die diode in principe niet nodig.(ik meen dat hij ook wat ruimte gebrek had.)
ik pas ze standaard altijd toe, voor die paar cent kan dat een hoop ellende schelen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door ray5150 »

Zoals ik al eerder zei. koop een stuk gaatjes print, en bouw die voeding van Peter gewoon na.
Daar leer je ook nog eens wat van.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Zoals ik al eerder zei. koop een stuk gaatjes print, en bouw die voeding van Peter gewoon na.
Daar leer je ook nog eens wat van.
hij blijft t proberen hè, die grapjas
ik schreef:
voor t 5V deel van de voeding, had ik gedacht om daar, middels de "VERY LOW NOISE <40μV Adjustable Voltage Regulator Board" deze 'af te tappen' van de +12V, want toch voldoende capaciteit over (+/-12V voeding kan meer leveren dan de DAC nodig heeft). Of is dat geen goed idee?
valt hier dan nog wat zinnigs over te zeggen? of wil je zo'n +/-12V niet "asymetrisch" belasten?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Henkjan schreef:
Pjotr past een snubber tussen trafo en brugcel toe, audiowind niet, maar daar zit een C over elke diode (rode elipsen)
Dat is geen snubber, maar een filter, weet niet wat voor een, maar het zal wel een low-pass of high-pass zijn.
Het doel daarvan is rommel van het net tegenhouden.
Peter heeft Schottky's toegepast, die hebben een andere schakelkarakteristiek waardoor die geen snubber nodig hebben.
Er zijn tientallen type's mogelijke diode's om voor zo'n soort schakeling te gebruiken.
Ha Ray,

Die RC over de secundaire van de trafo werkt wel als een snubber (demper). Die dempt n.l. de oscillatie t.g.v. het schakelen van de dioden en de lek-zelfinductie van de trafo. Zie de scoop plaatjes op pag1. De waarden zijn wel een beetje afhankelijk van de dioden voor een optimaal resultaat maar dat werkt ook prima met 1A TH schottky dioden.

En i.d.d. HJ, soldeer het maar eens op gaatjes print zoals Ray opmerkt, leer je meer van dan dat geklets :lol:
Plaats reactie